    From: dominik <u...@d...net.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Cyfra VS Analog
    Date: Sat, 10 Apr 2010 13:18:43 +0200

    On 2010-04-09 09:06, Marx wrote:
    > kupilem EIZO za 400zl poleasingowy. Ostatnio zrobilem upgrade procesora
    > na e5200 (doplacilem 100zl). Komputer trzeba unowoczesniac, bo niestety
    > potrzeby sa coraz wieksze. I nie zgadzam sie ze wystarczy staruszek
    > sprzed piecu lat - wspolczesne strony sa pelne flash, ktory potrafi
    > niezle zajechac procesor.

    Po pierwsze nie rozmawiamy ani o grach, ani o innych zastosowaniach jak
    właśnie flash i wybajerowane strony www. Mało kto użyje komputera stricte
    fotograficznie, a nie sprawdzi poczty, oglądnie strony czy będzie paplał
    na jakimś IM.
    Po drugie: zawuważ, że zmienia się podejście użytkowników - dzisiaj wielu
    otwiera po kilkadziesiąt stron w kartach, masę programów i gdy każdy zżera
    trochę zasobów wymienia się komputer.
    I po trzecie - nawet starszy pięcioletni komputer da sobie świetnie radę w
    większości zastosowań. Chodziło o to, że cena takiego sprzętu jest bardzo
    niska w stosunku do aktualnych komputerów, a możliwości nie tak znów złe.

    > RAWy coraz wieksze. Filmy HD to terazniejszosc.

    Rozsądne wywoływaczki nie pracują na pełnowymiarowych plikach. Dodatkowo
    dzielą sobie priorytety zadań i sprawnie nimi manipulują. Ostatecznie nie
    jest tak źle. Taki bibble np:
    + po wejściu do katalogu wczytuje podglądy wszystkich plików (w tle)
    + po kliknięciu na dany plik jeśli nie ma podglądu wczytywany jest pierwszy
    + po przewinięciu listy plików do miejsca, gdzie nie ma podglądów - to
    miejsce dostaje większy priorytet w zadaniach
    + już na edycji zdjęcia - pracuje się na zmniejszonym obrazu, w razie
    potrzeby (zoom) wymieniany jest podgląd na bardziej szczegółówy, ale
    wykadrowany
    + na sam koniec plik ląduje w kolejce do przetwarzania z niskim
    priorytetem - można edytować dalej zapominając, że coś się już liczy

    O owszem mam szybki komputer, ale mam też małego netbooka i z góry
    spisywałem go na straty w tym zakresie - że za wolny, że nie da sobie
    rady, że jeden nisko taktowany rdzeń i mało pamięci. Podłączyłem go do
    monitora zewnętrznego i wywołałem kilka plików 24Mpix i szybko okazało się
    że byłem w błędzie:
    + różnica w odczuciach przy pracy nad plikiem jest niewielka - owszem
    pewne operacje robione są wolniej i dla przyzwyczajonej do szybkiego osoby
    to widać, ale te kluczowe z najwyższym priorytetem wykonują się
    błyskawicznie (np zmiana parametrów zdjęcia, jedyna róznica była przy
    optymalizacji odszumiania, ale wciąż było to może jedynie z pół sekundy
    dłużej)
    + praca z interfejsem identyczna - po prostu podłączyłem zewnętrzny LCD z
    1920x1200, więc podglądy i całe okno aplikacji było takie samo. Ktoś
    mógłby zarzucić, że na małym mniejszy widok i mniej do liczenia - to
    prawda, ale na 1024x600 ciężko cokolwiek zrobić sensownego.
    + wywoływanie plików z kolejki - to trwa o wiele dłużej i tutaj różnica
    jest znaczna. Szczęśliwie pojedyncze pliki można spokojnie wyczekać, przy
    kilkudziesięciu plikach trzeba już zostawić na chwilę komputer. W tym
    czasie można ustawiać parametry dla kolejnej kolejki lub pisać sobie
    maile, gadać na im czy oglądać nieskomplikowane strony

    W sumie jak wspominałem ogromnie miło zaskoczyłem się pracą z bibble na
    netbooku - jest nieźle i jak widać nie trzeba potężnej machiny do tego by
    wywołac kilka rawów :)

    Co do video - nie znam się, ale podobnie musi pracować na podglądach,
    zawierać optymalizacje. Potem liczenie i tak będzie trwać długo i tu
    owszem szybkość komputera się przyda. Amatorsko jednak nie ma co płakać,
    zawodowcy pewnie i tak nie będą oszczędzać.

    > Najfajniejsze jest to ze madrze wybierajac podzespoly komputera masz
    > mozliwosc rozwoju. Mozesz zmienic procesor, dokupic RAM itp.

    No nie zawsze - często zmieniają się podstawki, sloty i technologie. Ile
    to było różnych już na przestrzeni lat? Rozwój ma swoją cenę czasem i tego
    nie da się uniknąć, dla mnie to zrozumiałe. Jednak kupując komputer
    spodziewam się, że niekoniecznie za kilka lat będzie możliwość jego upgrade.

    > Ale jesli ktos uzywa komputera wylacznie do foto, i moze do gmail, to
    > faktycznie drogo wychodzi.

    No właśnie nieprawda - nie tak znów strasznie źle o ile ktoś rozsądnie z
    komputera korzysta i jest cierpliwy.

    --
    _[_]_
    (") dominik, gg:919564