  • 1. Data: 2012-12-23 17:16:23
    Temat: Re: Co to jest "popularny interfejs"? :-D
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 23 Dec 2012 12:14:04 +0100, Sebastian Biały napisał(a):
    > Pewno to:
    > http://en.wikipedia.org/wiki/Common_Interface
    >
    > A instrukcja to skutek dbania o poprawnośc ortograficzną a nie
    > techniczną instrukcji, czyli zatrudnianie osób ze śmieciowycm
    > wyksztalceniem w roli tłumaczy.

    Nie przesadzaj, kto poza specjalistami to zna ... i tak dobrze ze tlumacza
    zatrudnili a nie z google translatora skorzystali (ktory nawiasem mowiac
    coraz lepszy jest).

    Juz kiedys widzialem instrukcje do pilota pelna slowa "żagiew".
    Zapewne "light" ... ale gdzie oni to znalezli ?

    J.

  • 2. Data: 2012-12-23 18:00:44
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

> [...]
    >
    > Juz kiedys widzialem instrukcje do pilota pelna slowa "żagiew".
    > Zapewne "light" ... ale gdzie oni to znalezli ?

    Translator Google tłumaczy "żagiew" na "brand" (marka, gatunek, znak
    firmowy, rodzaj, żagiew, piętno). Też ciekawe, gdzie szukali.

    Jarek

    PS
    Miałem kiedyś aparat fotograficzny, który w konfiguracji miał przełącznik
    "AUTO/PODRĘCZNIK" (po angielsku "AUTO/MANUAL"). Widać, że tłumacz też słabo
    się przyłożył, bo po naszemu powinno być "SAMOCHÓD/PODRĘCZNIK".

  • 3. Data: 2012-12-23 18:14:45
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2012-12-23 17:16, J.F. wrote:
    > Nie przesadzaj, kto poza specjalistami to zna ...

    Zna to każdy kto wpisze Common Interface do googla po 10 sekundach.
    *Nic* nie tłumaczy lenistwa intelektualnego. To albo lenistwo albo
    zarozumiałość zawodowa (co, ja nie wiem co to niby znaczy?). Oba
    powszechnie spotykane w śmieciowym wykształceniu. Od jakiś 10 lat
    spotykam to zjawisko w instrukacjach (artystyczne słowotwórstwo z
    pominięciem żargonu i pojęć technicznych używanych od dziesiątek lat), a
    teraz coraz częściej w książkach specjalistycznych. Od kilku lat
    wyrzucam instrukcje w PL bo są po prostu niebezpieczne, jak z przed paru
    dni kiedy tłumacz wyjaśnił, mi że należy wykluczyć włacznik obrotem. I
    nie, nie było to tłumaczone przez automat, zbyt pięka polszczyzna
    reszty. To zwykły przypadek tumanizmu złośliwego.

    > Juz kiedys widzialem instrukcje do pilota pelna slowa "żagiew".
    > Zapewne "light" ... ale gdzie oni to znalezli ?

    W jakimś "autoryzowanym" słowniku może który nawet nie leżał na półce z
    podstawami techniki dla przedszkolaków?

  • 4. Data: 2012-12-23 18:19:25
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 23 Dec 2012 18:14:45 +0100, Sebastian Biały napisał(a):

    > W jakimś "autoryzowanym" słowniku może który nawet nie leżał na półce z
    > podstawami techniki dla przedszkolaków?

    żagiew ? predzej chyba w slowniku angielsko(chinsko)-polskim z 1811 ..

    J.

  • 5. Data: 2012-12-23 18:38:18
    Od: ZeNek <p...@p...pl>

> [...]
    > reszty. To zwykły przypadek tumanizmu złośliwego.

    > W jakimś "autoryzowanym" słowniku może który nawet nie leżał na półce z

    To nie jest lenistwo to jest Debilizm pospolity. Tlumacz ktory to
    tlumaczyl nie ma zielonego pojecia co to w ogole jest. Taki google
    tlumacz w wydaniu mazowieckim.

  • 6. Data: 2012-12-23 19:22:37
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia 23 Dec 2012 17:00:44 GMT, Jarosław Sokołowski napisał(a):

    > Translator Google tłumaczy "żagiew" na "brand" (marka, gatunek, znak
    > firmowy, rodzaj, żagiew, piętno). Też ciekawe, gdzie szukali.

    Zaden Polak by tak nie napisal, wiec albo jakis Chinczyk, albo ktos
    nakarmil program starym slownikiem.

    J.

  • 7. Data: 2012-12-23 19:34:40
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Zaden Polak by tak nie napisal, wiec albo jakis Chinczyk, albo ktos
    > nakarmil program starym slownikiem.

    Ktoś wie jak działa translator google? Ja sobie to wyobrażałem tak, że
    kto jak kto, ale ONI mają dostęp do korpusów każdego języka i próbują
    je jakoś ze sobą powiązać. Dodatkowo jest jeszcze link "zaproponuj inne
    tłumaczenie". Czasem z niego korzystałem, ale nie wiem czy to coś daje.
    Czy to już jest efektywny mechanizm samouczący się, czy jeszcze do tego
    daleko? A może ktoś taką "żagiew", słowo używane rzadko, raz przetłumaczył
    źle, celowo lub złośliwie, a system na takie rzeczy nie jest odporny?

    --
    Jarek

  • 8. Data: 2012-12-23 19:44:38
    Od: JDX <j...@o...pl>

    On 2012-12-23 18:14, Sebastian Biały wrote:
    [.....]
    > Zna to każdy kto wpisze Common Interface do googla po 10 sekundach.
    > *Nic* nie tłumaczy lenistwa intelektualnego. To albo lenistwo albo
    > zarozumiałość zawodowa (co, ja nie wiem co to niby znaczy?). Oba
    Ale jak ktoś sobie wpisze CI w google to dowie się co to jest a nie jak
    to przetłumaczyć na polski. Więc daj spokój temu biednemu tłumaczowi bo
    problem wydaje się być niebanalny. :-D Tzn. znajduję parę słówek które
    IMO są lepsze od "popularny" ale i tak daleko im do ideału. :-D Dlatego
    IMO lepiej użyć skrótu.

    > Od kilku lat wyrzucam instrukcje w PL bo są po prostu niebezpieczne,
    > jak z przed paru
    To prawda. :-D Ale ten sam problem dotyczy też angielskojęzycznych
    instrukcji obsługi taniego sprzętu wyprodukowanego w Chinach. :-D

  • 9. Data: 2012-12-24 10:00:43
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2012-12-23 19:44, JDX wrote:
    > Ale jak ktoś sobie wpisze CI w google to dowie się co to jest a nie jak
    > to przetłumaczyć na polski.

    Lenistwo #2. Klikasz w "Polski" i masz najsensowniejsze tłumaczenie na
    jakie nas stać. Czyli brak.

    > Więc daj spokój temu biednemu tłumaczowi bo
    > problem wydaje się być niebanalny. :-D

    Dlatego, jak każdy zawodowy tłumacz wziął się z nim za bary i wyszła
    kupa. Ale przynajmniej nikt nie czepia się ortografii, bo to najważniejsze.

    > Tzn. znajduję parę słówek które
    > IMO są lepsze od "popularny" ale i tak daleko im do ideału. :-D Dlatego
    > IMO lepiej użyć skrótu.

    Lepiej nie tłumaczyć. Dobry tłumacz wie kiedy zejść ze swojej ambicji.

  • 10. Data: 2012-12-24 11:06:14
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    > Miałem kiedyś aparat fotograficzny, który w konfiguracji miał przełącznik
    > "AUTO/PODRĘCZNIK" (po angielsku "AUTO/MANUAL"). Widać, że tłumacz też słabo
    > się przyłożył, bo po naszemu powinno być "SAMOCHÓD/PODRĘCZNIK".

    Przypomniało mi się, jak kiedyś chińczycy robili tłumaczenie jakiegoś produktu
    na język polski. "Root Menu" przetłumaczyli na "Zakorzeniony Jadłospis"...

    --
    Gof
    http://www.chmurka.net/