  • 21. Data: 2010-03-25 00:05:15
    Temat: Re: Co myślicie o nowym pomyśle SHARPa dodania zółtej plamki do ekranów LCD?
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

    W dniu 2010-03-24 19:05, wirefree pisze:

    > Czego to nie zrobia marketoidy zeby nie wcisnac kitu "lokalnym debilom"
    > paleta CMYK znana jest od lat i stosowana w drukarkach kolorowych ten
    > dodatkowy zolty piksel to pic na wode fotomontarz .

    Przecież od wielu lat znane są i stosowane (np. przy druku wysokiej
    jakości albumów z fotografiami) metody druku 6-kolorowego. Takie rzeczy
    można zrobić nawet w polskich drukarniach:
    http://www.quattroprinting.pl/hp_indigo_5500

    Dlaczego mimo to niewiele wydawnictw drukuje się w 6 kolorach? Koszty i
    jeszcze raz koszty - druk kosztuje 50% więcej niż normalnie a
    przygotowanie (trawienie płyt itd) też jest droższe.

    Zresztą nawet w zwykłych domowych drukarkach atramentowych są modele
    6-kolorowe. Właśnie po to, aby wierniej oddać m.in. gamę odcieni skóry i
    zieleni.

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/

  • 22. Data: 2010-03-25 00:06:13
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

    W dniu 2010-03-24 16:26, Pszemol pisze:

    > http://www.sharpusa.com/ForHome/HomeEntertainment/LC
    DTVs/WhatIsQuattron.aspx
    > http://www.sharpusa.com/ForHome/HomeEntertainment/LC
    DTVs/Technology/900Series.aspx

    > Czy to marketingowy trick czy ten żółty piksel rzeczywiście coś daje
    > czego kombinacja zielonego i czerwonego dać nie może?

    Pomysł dobry. W projektorach DLP dodatkowe kolory na kółku (oprócz RBG i
    białego) rzeczywiście dają lepszą jakość obrazu.

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/

  • 23. Data: 2010-03-25 00:20:55
    Od: MrWebsky <m...@p...onet.pl>

    Pszemol wrote:

> [...]
    >
    > Czy to marketingowy trick czy ten żółty piksel rzeczywiście coś daje
    > czego kombinacja zielonego i czerwonego dać nie może?

    Trick marketingowy.
    Komplikacja panelu nie ma ekonomicznego sensu.

  • 24. Data: 2010-03-25 00:27:51
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <l...@l...pol.pl>

    Użytkownik Adam Dybkowski napisał:

> [...]
    >
    > Zresztą nawet w zwykłych domowych drukarkach atramentowych są modele
    > 6-kolorowe. Właśnie po to, aby wierniej oddać m.in. gamę odcieni skóry i

    Ale to nadal jest model CMYK - tyle że z rozszerzoną dynamiką
    poszczególnych składowych (czyli CcMmYKk maksymalnie, żółtej się nie
    rozdwaja na pełna i rozbieloną).

    --
    Darek

  • 25. Data: 2010-03-25 00:52:47
    Od: "Adam" <a...@p...onet.pl>

    Użytkownik "MrWebsky" <m...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    DTVs/WhatIsQuattron.aspx
    DTVs/Technology/900Series.aspx

    > Trick marketingowy.
    > Komplikacja panelu nie ma ekonomicznego sensu.

    A może ma ;)

    Może konkurencyjne RGB stanieją?

    Tak, jak staniały CRT po wprowadzeniu LCD, jak staniały "wyświetlacze" 50Hz
    po wprowadzeniu 100Hz i wyższych itd.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam.

  • 26. Data: 2010-03-25 08:15:21
    Od: "Artur M. Piwko" <m...@b...pl>

    In the darkest hour on Wed, 24 Mar 2010 21:07:31 +0000,
    Jerry1111 <j...@w...pl.pl.wp> screamed:

    Nie tylko Tobie...

    --
    [ Artur M. Piwko : Pipen : AMP29-RIPE : RLU:100918 : From == Trap! : SIG:226B ]
    [ 09:15:07 user up 12387 days, 21:10, 1 user, load average: 0.30, 0.81, 0.87 ]

    "Why don't you go bungee jumping -- with a chain!"

  • 27. Data: 2010-03-25 09:05:23
    Od: "Lukasz Sczygiel" <p...@p...onet.pl>

    > "Lukasz Sczygiel" <p...@p...onet.pl> wrote in message
    DTVs/WhatIsQuattron.aspx

    http://www.sharpusa.com/ForHome/HomeEntertainment/LC
    DTVs/Technology/900Series.aspx

    > Dlaczego tak uważasz? To, że biały wymaga zaświecenia trzech pikseli
    > nie oznacza że musi wpuścić 3 razy więcej światła, może je dać trzy
    > po równo przygaszone..

    Ale z tego co wiem raczej sie tego bialego jednak nie przygasza. Ale moze malo wiem.

    W praktyce rozbijamy sie nie tylko o same kolory ale i o kontrast.
    Zobacz sobie te kolejowe niebieskie lampy przy torach. I sprobuj tak samo je
    zaprezentować na ekranie. Wyjdzie plasko, malo niebiesko i wogole nie to co w
    rzeczywistosci. Natomiast sloneczna łączke jestesmy tak przecukierkować że szok :)

    > Pamiętaj, że teoretycznie 8 bitów na kolor w systemie RGB dawało
    > już ponad 16 milionów kolorów, podczas gdy oko ludzkie jest
    > w stanie rozróżnić jakieś 6-8 milionów. Więc to chyba nie chodzi
    > o to, że jakichś kolorów nie można było uzyskać w systemie RGB.

    Jak juz Dariusz Ładziak wskazał pastylki rgb uzywane czy to w kineskopach czy w
    lcd nie sa w stanie pokryc calej palety. W plazmach mozna troche pokombinowac
    skladem gazu zeby troche model rozciagnac (ale nie wiem czy ktokolwiek probuje -
    panel musial by byc wiekszy o 33% i odpowiednio drozszy...).

    > No napewno daje to większe pole do popisu jeśli chodzi o manipulacje
    > pikselami ale zastanawiam się właśnie jak skomplikuje się elektronika
    > która teraz musi sygnał "natywny" R:G:B przetłumaczyć na sygnał RGBY.

    Na moje oko relatywnie prosta transformacja, analogowa, sadze ze to nie problem.
    A nawet jesli robione cyfrowo to relatywnie prosto. Wchodza 3 liczby wychodza 4
    obliczane w jednym kroku.

> [...]
    > na wystawie to czy będziemy umieli odróżnić go od innego RGB...
    > Bo jesli nie, to jest to kolejny pic na wodę fotomontaż.

    Pewnie tak. Zreszta w sklepach telewizory sa porozkrecane na maksa i oceniac
    jest je trudno...

    --
    Lukasz Sczygiel

  • 28. Data: 2010-03-25 09:40:02
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

> [...]

    > w stanie rozróżnić jakieś 6-8 milionów. Więc to chyba nie chodzi
    > o to, że jakichś kolorów nie można było uzyskać w systemie RGB.

    Chybione, wystarczy, ze dla oka jakas czesc barw generowanych przez RGB
    bedzie nie do odroznienia, wowczas braknie kombinacji w innym miejscu. Z
    drugiej strony gdzies (dawno) czytalem, ze nie da sie skutecznie rozebrac
    koloru na trzy skladowe, by do konca wyczerpac mozliwosci wzroku.

  • 29. Data: 2010-03-25 09:42:25
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

> [...]
    >
    > Czy to marketingowy trick czy ten żółty piksel rzeczywiście coś daje
    > czego kombinacja zielonego i czerwonego dać nie może?

    Klopt w tym, ze sygnal leci na trzech skladowych - wiec niewiele to da.

  • 30. Data: 2010-03-25 13:48:02
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

> [...]
    > co w
    > rzeczywistosci. Natomiast sloneczna łączke jestesmy tak przecukierkować że

    No ale dodanie żółtego piksela nic nie pomoże przy oddaniu koloru
    niebieskiego,
    bo przecież niebieski to już jest jeden z podstawowych kolorów w RGB :-)

> [...]
    > problem.
    > A nawet jesli robione cyfrowo to relatywnie prosto. Wchodza 3 liczby

    Jeśli zakładamy że niedoskonałość uzyskanych barw w systemie RGB
    bierze się z granulacji poszczególnych składowych wysyłanych jako
    8 bitowe zmienne integer to konwersja takiego RGB na RGBY, jeśli
    zrobiona w taki prosty sposób jaki opisujesz, nic tu przecież nie da...

    > Pewnie tak.
    > Zreszta w sklepach telewizory sa porozkrecane na maksa i oceniac
    > jest je trudno...

    Zawsze sobie je możesz pozakręcać jak chcesz... przecież guzik z menu
    masz na wyciągnięcie ręki, nie? Ważne aby dostał sygnał dobry, jakiś
    film/bajkę z Blue Raya czy coś w tym guście, byle nie skompresowany satelita
    :)