    From: "J.F" <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Ciekawy film o niebieskiej diodzie
    Date: Tue, 13 Feb 2024 18:51:40 +0100

    On Tue, 13 Feb 2024 18:31:55 +0100, Janusz wrote:

    > No ale nie siedział, cały czas pracował, poza tym miał alibi w postaci
    > innych którzy też nad tematem siedzieli i w zasadzie połamali zęby, więc
    > miał argument dla zarządu.

    To jest słaby argument, bo sugeruje, ze tego się nie da zrobić.
    Co zresztą na filmie powiedziano - Toshiba powiedziała, ze GaN to
    ślepy kierunek i Ogawa junior kazał zamknąc ...

    > A że droga do sukcesu jest ciężka i wyboista to jego przypadek to
    > doskonale pokazuje i innych też że nie wystarczy mieć pieniądze.

    A zarząd musi czasem podjąć twarde decyzje, ze dość już wydawania
    pieniędzy bez efektów :-)

    > No bo lżejszy gaz szedł do góry? to chyba normalne, więc go dmuchał w
    > dół na płytkę.

    No ale dwie dysze są podstawowe, z boku.
    I jak gorący gaz idzie w górę ... to moze trzeba u góry podłoze
    ustawic, zamiast dmuchac w dół trzecią dyszą :-)

    > Pytanie czy były wystarczająco czyste i miały odpowiednią siatkę, zauważ
    > że dopiero drugie napylanie dawało odpowiednią siatkę z minimalnymi
    > błędami w sieci.

    Podobno dobre były, ale własnie jako podłoże do dalszej epitaksji.

    > Bo chyba to były różne metody i wygląda na to że miał lepszą kontrolę
    > nad wzrostem kryształu.

    Albo po prostu tańsza/mniej wymagającą.
    Nie trzeba wysokich temperatur, ani odbrzymich cisnień.

    > No i co z tego, brakowało reszty o której chyba nawet pojęcia nie mieli.

    O ile wiem, to reszta już była, od Nakamury/Nichii właśnie.
    I polskie wynalazki nie były już potrzebne.
    Chyba, ze w jakis niszowych zastosowaniach.

    > No nie :) i chyba nad nim stracili te wspomniane w filmie 30 lat :)

    Nad GaN tez stracili. Tzn na swiecie, bo Nichia wcześniej sie chyba
    tym nie zajmowała.

    > Jak za nic, to że przez dłuższy czas był lesie nie oznacza że nic nie
    > robił,
    > to jest ryzyko biznesu, utrzymujesz dział rozwoju czy laboratorium bez
    > gwarancji
    > sukcesu, inni stracili 30 lat i nic nie osiągnęli, myślisz że za darmo
    > pracowali?

    No ale potem jest sukces, to ile się należy nagrody za sukces ? :-)

    > Czyli inwestycję w Nakamurę odbiła sobie z wielokrotnym zyskiem,
    > podobnie jak
    > np firmy farmaceutyczne, a potem zdziwienie że leki drogie, a tam koszty

    Jakos tak.

    > wdrożenia nowego leku są setki razy większe niż u tej Nichi.

    No, jakby podliczyc wydatki z całego świata niebieski LED, to nie
    wiem, czy takie większe :)

    J.