  • 161. Data: 2009-07-02 20:09:37
    Temat: Re: Ciekawostka sprzed stu lat
    Od: osiek <o...@g...pl>

    T.M.F. pisze:

    > Z prawdopodobienstwem graniczacym z pewnoscia powiem ci - za grosze.
    > Cokolwiek egzotycznego teraz nie wymyslimy to bedzie to zapis cyfrowy,
    > znacznie latwiejszy do przeczytania w przyszlosci niz analogowy. Wez
    > jako przyklad winylowa plyte analogowa. Teraz, zeby ja odczytac
    > problemem moze byc dostep do igly. Trzeba rzezbic pewnie z laserem,
    > problemem wiec nie jest jak odtworzyc uzyskane dane, ale jak je
    > przeczytac.
    hmmm jaka plytę analogową Ci odtworzyć? z tym nie ma żadnego problemu
    idziesz do sklepu kupujesz i odtwarzasz.. nawet w miejskiej macalni.
    szelakowe 78obr/min odtworzyć też nie ma problemu. Większy kłopot li
    tylko organizacyjny (sciaganie wkladki z Japoni) jeśli chcesz uzyskać
    jak najlepszą jakość. Ale z odczytem sygnału analogowego z płyt
    winylowych nie ma problemu. Nietrafione porównanie.

    Nie znam się aż tak bardzo żeby móiwć z pewnośćią ale wydaje mi się iż z
    odtworzeniem sygnału analogowego byłoby chyba mniej kłopotów niż z cyfrowym.

  • 162. Data: 2009-07-02 20:23:32
    Od: "T.M.F." <t...@n...mp.pl>

> [...]
    > ich położenie. Jak już to rozwiążesz zostaje tylko rozszyfrować jaki
    > jest format pliku.
    > Gdybyś dostał talerz od twardego dysku, musiałbyś najpierw zacząć od
    > rozwiązania problemu
    > w jaki sposób zapisywane są podstawowe dane na tym dysku.
    > Magnetycznie, optycznie
    > czy może jeszcze inaczej. A na razie myślimy kategoriami oczywistymi
    > dla nas.
    > Gdyby nie kamień z Rosetty nadal hieroglify były by dla nas tajemnicze
    > i nieodgadnione.
    > A był to zapis danych bardzo prymitywny.

    Ale co, zakladasz, ze nastapi jakis totalny kataklizm, ktory wykasuje
    wszystkie te informacje? To, ze jakis format nie bedzie uzywany, to nie
    znaczy, ze nie bedzie dalo sie dokopac do jego zrodel.

    > Tylko skąd wziąć te idealne warunki. Każdy zapis jest analogowy. Bo
    > albo jest to
    > zmiana pola magnetycznego nośnika albo fizyczne zagłębienie
    > albo utrzymanie jakiegoś potencjału (w jakimś zakresie) albo zmiana
    > współczynnika odbicia światła.
    > I każda z tych form degeneruje się w czasie z tym im większa gęstość
    > zapisu
    > tym jest to proces szybszy. Mamy rozmagnesowanie się dysków od pola
    > magnetycznego
    > Ziemi, dyfuzje, upływności, znów dyfuzję.

    Nie jest tak do konca, bo powoli wchodzimy w zjawiska kwantowe, tu
    degradacja wyglada nieco inaczej.

    > Technika cyfrowa ratuje nas dlatego, że jest bardziej odporna na błędy
    > ale wymaga pewnej
    > organizacji zapisu danych. Bez wiedzy jak jest to zapisane raczej tego
    > nie odczytamy.

    Wiec ponownie, co spowoduje, ze ta wiedza zniknie?

    > W chwili obecnej pendrive nie mają nawet 10 lat a często słyszę rady
    > by używać kilku mniejszych kart pamięci bo często padają.

    Bo mowimy o statystyce. No i troche inaczej wyglada odpornosc na
    uszkodzenie pena lezacego spokojnie na polce, a inaczej noszonego w
    kieszeni, narazonego na ladunki elektrostatyczne, wilgoc itd.

    > A jakie są te lepsze nośniki?

    Pomijajac, ze pamieci sa wykonane w roznych technologiach i np. mozemy
    zwiekszyc pewnosc zapisu miliony razy kosztem spowolnienia zapisu (np. w
    NAND mozna zwiekszyc grubosc bariery), to mamy tez pewniejsze formy
    przechowywania informacji - bez nadmiernego SF wystarczy robic backupy.

    http://idom.sourceforge.net/
    Teraz takze forum dyskusyjne
    Zobacz, wyslij uwagi, dolacz do projektu.

  • 163. Data: 2009-07-02 20:31:25
    Od: rs <n...@n...spam.pl>

    On Thu, 2 Jul 2009 20:29:12 +0200, "Marek Wyszomirski"
    <w...@t...net.pl> wrote:

    >znalazłoby

    >Przesadzasz. Nikt tego nie robi, bo po prostu nikomu taka kopia piramidy nie
    >jest potrzebna.

    kopia moze i nie jest potrzeba, ale czy przesadzam? wykopanie co
    wiekszej dziury w ziemi obecnie kosztuje pare miliardow dolarow, o
    czym sie przekonali amerykanie jak chceli swoj kolajder w texasie
    postawic.

    >Ogromne jak na czasy starożytnoiści, poważne jak na czasy dzisiejsze. Ale -
    >miezy 'poważnym' a 'niewykonalnym' różnica jest spora.

    male sprostowanie. piszac praktycznie niemozliwe, nie mialem na mysli,
    ze niewykonalne, a tylko ze nie do zrealizowania biorac pod uwage
    wszystkie czynniki, jakie by graly role podczas takiego projektu.
    wykluczajc oczywiscie to czy komu by bylo potrzebne czy nie, choc
    akurat to ostatnie, byloby niezwykle ciekawym doswiadczeniem
    poznawczym z punktu widzenia historii i cywilnej inzynierii. <rs>

  • 164. Data: 2009-07-02 20:44:34
    Od: rs <n...@n...spam.pl>

    On Thu, 02 Jul 2009 22:09:37 +0200, osiek <o...@g...pl> wrote:

> [...]
    >jak najlepszą jakość. Ale z odczytem sygnału analogowego z płyt
    >winylowych nie ma problemu. Nietrafione porównanie.

    a plyty 16 calowe tez tak latwo bedzie odczytac? a walek woskowy?
    owsze mda sie, ale nei tak latwo w domowcyh warunkach. choc zalezy
    jeszcze co rozumiemy przed odtwrozenie. w sumie mozna szpilke z
    przylutowana do nie puszka uzyc i uslyszzec, to co bylo zapisane, sie
    da.

    >Nie znam się aż tak bardzo żeby móiwć z pewnośćią ale wydaje mi się iż z
    >odtworzeniem sygnału analogowego byłoby chyba mniej kłopotów niż z cyfrowym.

    na pewno tak by bylo. mozna by bylo nawet uzyc technik cyfrowych. <rs>

  • 165. Data: 2009-07-02 21:03:40
    Od: Bronek Kozicki <b...@s...net>

    Mikolaj Tutak wrote:
    > Koleś robił 3 zdjęcia czarno-białe, kolejno przez filtry R/G/B. Potem to
    > wyświetlał trzema rzutnikami, również przez filtry R/G/B. Kumasz?

    nie kolejno, tylko naraz - jego aparat miał 3 obiektywy. Stąd spora
    "aberacja chromatyczna" na niektórych zdjęciach (tak naprawdę to
    paralaksa). Gdzieś go widziałem, nie chce mi się teraz szukać ..

    B.

    --
    Remove -trap- when replying. Usun -trap- gdy odpisujesz.

  • 166. Data: 2009-07-02 21:23:17
    Od: Dariusz Zygmunt <d...@c...homelinux.net>

    W czwartek 02 lipiec 2009 23:03, Bronek Kozicki wyraził następujacą opinię:

    > nie kolejno, tylko naraz - jego aparat miał 3 obiektywy. Stąd spora
    > "aberacja chromatyczna" na niektórych zdjęciach (tak naprawdę to
    > paralaksa). Gdzieś go widziałem, nie chce mi się teraz szukać ..

    Przyjrzyj się zdjęciom zamiast pisać ... głupoty :-)

    Z pozdrowieniami
    Dariusz Zygmunt

    --
    53°20'41,8"N 15°02'19,9"E

  • 167. Data: 2009-07-02 21:34:42
    Od: rs <n...@n...spam.pl>

    On Thu, 02 Jul 2009 20:52:53 +0200, "T.M.F." <t...@n...mp.pl> wrote:

    >Z prawdopodobienstwem graniczacym z pewnoscia powiem ci - za grosze.
    >Cokolwiek egzotycznego teraz nie wymyslimy to bedzie to zapis cyfrowy,
    >znacznie latwiejszy do przeczytania w przyszlosci niz analogowy.

    cyfrowy, nie znaczy ze binarny. mozemy zupenie odejsc od wspolczesnego
    rozumiena technik cyfrowych.

    >Wez
    >jako przyklad winylowa plyte analogowa. Teraz, zeby ja odczytac
    >problemem moze byc dostep do igly.

    jak juz wspomnial osiek. nietrafione porownanie. w przypadku takiego
    nosnika jak plyta gramofonowa, mozna uzyc zwyklej szpilki i odtwrozyc
    informacje. bedziesz np. wiedziac, ze to czesiek fog spiewa "tango
    milonga". rozpoznasz nawet slowa.
    tego sie nie da tak latwo zrobic w przypadku zapisu cyfrowego. trzeba
    miec specjalistyczny sprzet. inaczej sie po prostu nie da.

    >Trzeba rzezbic pewnie z laserem,
    >problemem wiec nie jest jak odtworzyc uzyskane dane, ale jak je
    >przeczytac. Przy dowolnym urzadzeniu z interfejsem cyfrowym dostep do
    >danych jest o wiele prostszy, a z ich obrobka komputery sobie radza co
    >raz lepiej. Takze za 100 lat pewnie nawet jesli nie bedziesz mial kodeka
    >jpeg, to komputer stwierdzi, ze to moga byc dane graficzne i sam
    >wykombinuje jak je odtworzyc.

    z tym to bym sie akurat zgodzil, niemniej nie zgodze sie z tym, ze tak
    latwo ci sie uda odtworzyc dane z nosnika. nawet jak bedziesz znal
    interface, rozklad sygnalow, strukture plikow itp. bedziesz musial
    odczyatac tablice zawierajace info o rozkladzie danych na dysku. jesli
    one beda trafione, a po 100 latach szansa, ze beda jest bliska
    pewnosci, raczej trudno bedzie dopasowac informacje zawarta w
    poszczegolnych sektorach do siebie, tak zeby stworzyla sensowny obraz.
    majac zapchany danymi, nie do konca sprawny dysk np. 1TB, nawet
    owczesne AI moze miec co liczyc i porownywac.

    >Nic. Bedzie jpeg z dziurami. Nie rozumiem problemu.

    dokladnie nic, z takiego jpega bedzie. co to za informacja, jesli
    okaze sie, ze w miejscu twarzy wypadl brak informacji.

    >A co mnie obchodzi co sie stanie z najbardziej wrazliwym materialem za
    >100 lat? Moich potomkow raczej to tez nie bedzie obchodzilo.

    ciebie moze nie obchodzic, byc moze twoich potomkow dziedziczacych
    twoje geny te nie bedzie, ale innych obchodzi co sie dzialo 100 lat
    temu. 1000, milion i miliard.
    przedstawilem dosc prozaiczna sytuacje, ktora moglaby sie zdazyc. a ty
    mi na to "co mnie to obchodzi." niezla rozmowa, nie?

    >Ale my nie mowimy o skatalogowaniu danych tylko o dostepie do nich, to
    >zupelnie inne sprawy.

    nie. tutaj jest mowa o "obracaniu" duza liczba danych i co jest z tym
    zwiazane. koszta, czas, praca, miejsce skladu. jesli teraz nieduza
    firma, po czesci graficzna potrafi wygenerowac 100TB danych, to ile
    tych danych bedzie sie generowac za iles tam lat, kiedy np. wszystskie
    animacje domowe beda robione w klatce o wielkosci 4K, a powazniejsze
    beda juz w trzech wymiarach. ja ci sie staram pokazac, ze to co dla
    ciebie jest tanie, szybkie i bezproblemowe i innej sytuacji takim nie
    jest.

    > Ale trzymajac sie zdjec - programy do ich analizy
    >powoli powstaja, przypuszczam, ze za 100 lat nie bedzie problemu ze
    >znalezieniem konkretnego zdjecia - po prostu powiesz - znajdz mi zdjecie
    >mojego pradziatka w kompromitujacej sytuacji, kiedy .... z moja prababcia :)

    jajkolwiek technologia zmierza w tym keirunku, to akurat ten konkretny
    wypadek jest bardzo malo prawdopodobny, bo zaklada, ze ktos bedzie
    musial te zdjecia wrzucic na internet i tak dlugo jak twoja prababcia
    nie jest paris hilton, albo pamela anderson to do tych fotek sie nie
    dokopiesz, jesli nie odczytasz ich z fizycznego nosnika.

    >To napisz co wg ciebie mialoby byc w tym kosztownego.

    odczytanie danych. sumulacja interfaceow, zweryfikowanie struktury
    plikow itp itd. czy myslisz ze wszyscy w przyszlosci beda
    programistami, ktorzy beda sobie budowac emulatory, lutowac interfacy,
    skanowac powierzchnie dyskow w poszukiwaniu paternow rozlozenia domen
    magnetycznych? nie sadze. tak samo beda "blondyni" i "blondynki"
    ktorzy beda potrafili wlaczyc jakies tam urzadzenie i przekazac
    informacje. za wszystko inne beda musieli placic specjalistom o ile w
    ogole tacy jeszcze beda dostepni i o ile cos z naszych obecnych
    nosnikow zostanie. cokolwiek z wyjakiem cennego, za kilogram, zlomu.
    co prawdam teraz mysle, ze te 100 lat, ktorym tutaj mowa to jest za
    duzy przedziala czasu. jak juz to sensoweniej by bylo gdybac o czyms
    odleglym o 10 albo max 20 lat.

    >No wlasnie, w sprzyjajacych warunkach. W sprzyjajacych warunkach pamiec
    >NAND utrzymuje dane setki lat.

    ale tego na pewno nie wiesz. jak na razie widac, to samo zapisywanie i
    odczytywanie im szkodzi, nie mowiac juz o innych czynnikach. a
    wiadomo, ze zdjeciana papierze i blonie przetrwaly spokojnie ponad 150
    lat i to, bez stwarzania im jakis szczegolnych warunkow.

    >Glupi pendrive w temp. 25 stopni trzyma dane przez co najmniej 100 lat.

    tia. a przypomnij mi, kiedy powstal pierwszy pendrive? skad ty to info
    bierzesz? to samo mowili jak CD wchodzilo na rynek. ze niby
    niezniszczalny nosnik.

    >Wiec w czym problem? A sa znacznie lepsze nosniki. Oczywiscie wiekszosc
    >chinskiego badziewia szlag trafi, tak jak szlag trafil wiekszosc blon
    >celuloidowych. Ale kogo to obchodzi?

    mnie na przyklad obchodzi. <rs>

  • 168. Data: 2009-07-02 21:47:10
    Od: rs <n...@n...spam.pl>

    On Thu, 02 Jul 2009 20:42:14 +0200, "T.M.F." <t...@n...mp.pl> wrote:

    >Z odpowiednika wspolczesnej biblioteki. Jesli teraz moge wygooglac, to
    >tym bardziej za 100 lat bede mogl. W koncu dostep do informacji ulega
    >ulatwieniu a nie ograniczeniu.

    owszem, ale wydluza sie czas na odnalezienie poszukiwanej informacji w
    stosie szumu informacyjnego. traci sie czas na sprawdzenie informacji
    i odseparowaniu jej od chlamu. jesli nie wprowadzi sie jakis
    ogranicznen, albo nie wykombinuje jakis sprytnych akgorytmow
    weryfikujacych prawdziwosc informacji, to juz niedlugo bedzie
    tragedia. <rs>

  • 169. Data: 2009-07-02 21:55:20
    Od: Mikolaj Machowski <m...@w...pl>

    T.M.F. napisał:

    > Z odpowiednika wspolczesnej biblioteki. Jesli teraz moge wygooglac, to
    > tym bardziej za 100 lat bede mogl. W koncu dostep do informacji ulega
    > ulatwieniu a nie ograniczeniu.

    Możesz wyguglać jeśli wiesz o co pytać :)

    m.
    --
    "Statistics are like bikinis. What they reveal is suggestive,
    but what they conceal is vital" - Aaron Levenstein

  • 170. Data: 2009-07-02 22:21:38
    Od: "T.M.F." <t...@n...mp.pl>

    > cyfrowy, nie znaczy ze binarny. mozemy zupenie odejsc od wspolczesnego
    > rozumiena technik cyfrowych.

    Sorki, ale przeczytaj definicje, bo zaczynasz z lekka bredzic. Kazdy
    system cyfrowy mozna sprowadzic do systemu binarnego. To, ze sobie
    zbudujesz system cyfrowy o podstawie innej niz 2 nic nie zmienia, one
    ciagle sa rownowazne.

> [...]
    > tego sie nie da tak latwo zrobic w przypadku zapisu cyfrowego. trzeba
    > miec specjalistyczny sprzet. inaczej sie po prostu nie da.

    A igla nie jest specjalistycznym sprzetem? To, ze tobie wydaje sie, ze
    odczytanie zapisu z dysku jest jakos szczegolnie trudne, nie znaczy, ze
    dla czlowieka za pare lat nie bedzie rownie proste jak obecnie
    odczytanie tasmy perforowanej, czy plyty gramofonowej.

> [...]
    > majac zapchany danymi, nie do konca sprawny dysk np. 1TB, nawet
    > owczesne AI moze miec co liczyc i porownywac.

    Ojej, dzisiaj firmy odzyskuja dane z uszkodzonych tak nosnikow za
    kilkaset zl. Myslisz, ze w przyszlosci bedzie to trudniejsze?

    > dokladnie nic, z takiego jpega bedzie. co to za informacja, jesli
    > okaze sie, ze w miejscu twarzy wypadl brak informacji.

    Dokladnie taka sama jak w sytuacji kiedy masz negatyw z rysa.

> [...]
    > beda juz w trzech wymiarach. ja ci sie staram pokazac, ze to co dla
    > ciebie jest tanie, szybkie i bezproblemowe i innej sytuacji takim nie

    A jakie to ma znaczenie? Koszty nie rosna proporcjonalnie do ilosci
    danych. Jak opracujesz technike odzysku to niezaleznie czy masz 1 MB czy
    1 PB koszt odzyskania jest taki sam.

> [...]
    > informacje. za wszystko inne beda musieli placic specjalistom o ile w
    > ogole tacy jeszcze beda dostepni i o ile cos z naszych obecnych

    Tak odzyskiwanie danych wyglada dzisiaj. Analogia - jak sobie skasujesz
    pliki na dysku to mozesz grzebac recznie np. w FAT, albo kupic za pare $
    program, ktory to zrobi za ciebie. Majac odpowiednie narzedzie (program)
    koszty odzysku sa pomijalnie male. I jeszcze raz - obecnie istniejace
    programy nagle nie znikna, za 100 lat tez bedziesz mial dostep do kodu
    istniejacego obecnie.

> [...]
    > wiadomo, ze zdjeciana papierze i blonie przetrwaly spokojnie ponad 150
    > lat i to, bez stwarzania im jakis szczegolnych warunkow.

    Aha, wystarczy wilgoc, albo slonce, albo cokolwiek i ze zdjecia nici.

    > tia. a przypomnij mi, kiedy powstal pierwszy pendrive? skad ty to info
    > bierzesz? to samo mowili jak CD wchodzilo na rynek. ze niby
    > niezniszczalny nosnik.

    Poczytaj jak sie okresla takie parametry. Chyba nie myslisz, ze trzeba
    czekac x lat, zeby moc powiedziec, ze zapis te x lat wytrzymuje.