  • Data: 2009-07-03 18:03:26
    Temat: Re: Ciekawostka sprzed stu lat
    Od: rs <n...@n...spam.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Fri, 03 Jul 2009 13:31:24 +0200, Jakub Witkowski
    <j...@d...z.sygnatury> wrote:

    >Koszt akceleratora to nie "byle wykopanie dziury w ziemi"...

    nie manipuluj tym co napisalem. patrz wyzej jak to ujalem.

    >A parę miliaród dolarów, to jest jaki % budżetu USA?

    byl wystarczajaco duzy, zeby projekt zostal zablokowany przez kongres.

    >I ja to się ma % budżetu jaki musiał zaangazować faraon
    >żeby sobie postawić piramidę?

    nie wiem czy wiesz, ale wiekszosc pracujacych przy piramidach
    pracowala za darmo. w najlepszym przypadku za jedzenie. za chleb, piwo
    i cebule. w sporej czesci nie byli to bynajmniej niewolnicy, ale
    poddani pracujacy dla i ku chwale swojego pana za darmo, traktujac to
    jaako przywilej, i wykonywali te prace w czasie wolnym od swoich
    zajec, czym glownie byla uprawa i zbiory. wiec porowanie tych
    projektow od strony procentowego udzialu w budzecie paanstwa jest nie
    jest specjalnie rzeczowe.

    >Tzn konkretnie jakie czynniki?
    >
    >Postawienie kamiennego ostrosłupa o boku rzędu 100 metrów,
    >pozbawionego jakichkolwiek instalacji, bez żadnych wyzwań natury
    >konstrukcyjnej, wytrzymałosciowej itd...

    alez to bylo jedno wielkie wyzwanie konstrukcyjne. to, ze udalo im
    sie postawic wielkie piramidy, bylo jedynie mozliwe, dlatego ze kilka
    innych sie zawalilo. juz sam transport kamienia byl wyzwaniem
    konstrukcyjnym, ktoremu bysmy nie sprostali.

    > - to pryszcz w porównaniu
    >z projektami inzynieryjnymi które się realizuje.

    trudnosc polega na skali takiego przedsiewzieci, a nie na jego
    trudnosciach technicznych, ktore byc moze z naszego punktu widzenia sa
    trywialne. z teoretycznym opracowaniem, szybkiej medoty zbudowania
    takiej piramidy obecnie nie mielibysmy najmniejszych problemow. byle
    student architektury albo chyba dowolnych studiow technicznych po
    skonczeniu kursow z materialoznawstwa tudziez wytrzymalosci materialow
    i konstrukcji, by to mogl opracowac. problem by sie zaczal przy
    praktycznej probie realizacji. my mozemy upychac google tranzystorow
    na na malej plytce krzemu, ale nie mamy juz takiej umiejetnosci
    obrobki kamienia, szczegolnie na taka skale jaka mieli owczesni. to
    byl ich material i obcowanie z nim to byl ich dzien powszedni. tak jak
    dla nas textowanie czy pisanie na newsy. <rs>