  • Data: 2009-07-03 13:11:15
    Temat: Re: Ciekawostka sprzed stu lat
    Od: "T.M.F." <t...@n...mp.pl> szukaj wiadomości tego autora

    > mowie o rozumienia i postrzegania wspolczensej nam technologii i
    > systemow liczacych. radze ci zapoznac sie z pracami nad projektami
    > "maszyn" liczacych opartych np. na lancuchach DNA, a potem snuc
    > opowiesci o sprowadzaniach.

    I co one nowego wnosza? W sensie samej teorii komputera absolutnie nic.
    Po prostu zmiana technologi taka sama jaka byla zmiana z lamp na
    tranzystory, a potem uklady scalone. Od strony teoretycznej jest to
    ciagle maszyna Turinga i system binarny jest jej podstawa.

    > a jest? to chyba zart, nie? nie. nie jest sprzetem specjalizowanym.
    > jak sie juz upierasz to moze byc kawalek blaszki znaleziony na
    > smietniku. kawalek szkla. odpowiednio zlozony kawalek papieru. no
    > chyba ze to wegdlug ciebie tez jakas tam specjalizacja.

    Jest takim samym specjalizowanym sprzetem jak laser, polaryzator,
    glowica magnetorezystancyjna itd. Po prostu z naszej perspektywy to nic
    nadzwyczajnego, z perspektywy sredniowiecznego skryby to magia. Podobnie
    jak dlugopis. I do tego wlasnie zmierzam - z perspektywy czlowieka
    zyjacego za kilkadziesiat lat odczyt takiego cudu jak DVD bedzie
    technologicznie rownie banalny jak dla nas skonstruowanie igly.

    > moje gdybanie w tym momencie jest tak samo dobre jak twoje, tylko
    > jakby moje argumenty sa troche lepsze, albo raczej twoje podpieranie
    > sie zapisem analogowym troche kiepskie.

    Jakie masz argumenty? Poki co historia pokazuje, ze mam racje. Dostep do
    danych, takze tych z przeszlosci jest latwiejszy a nie trudniejszy.
    Kiedys np. zeby zrobic zdjecie trzeba bylo miec pracownie,
    specjalistyczny sprzet i kupe czasu. Dzisiaj pomijajac, ze moge je po
    prostu wyswietlic na ekranie, moge sobie zeskanowac negatyw, obrobic i
    wydrukowac, lacznie za cene nizsza i w latwiejszy sposob niz w czasach
    kiedy fotografia analogowa byla na topie.

    > aaaaaha. nie tak dawno mi krzykneli 100$ za 1MB odzyskanych danych z
    > 120MB tasmy. jeszcze lepsze ceny slyszalem przy odzysku danych z
    > padnietego RAIDu.

    Zobacz ile np. ontrack bierze za odzyskanie danych. Jakis czas temu byla
    promocja, ze za pena brali cos 100-300zl.

    > jednak jesli na negatywie jest rysa, to przynajmniej widzisz, ze wujek
    > mietek rycka sie z ciocia helenka. jak masz ryse na powierzchni
    > twardego dysku to (bez uzycia powaznego sprzetu) sobie mozesz tylko
    > wyobrazac co ksztalt tej rysy moze wyobrazac.

    Dokladnie tak samo bedzie. Rysa na powierzchni dysku uszkodzi oczywiscie
    wiecej informacji ze wzgledu na upakowanie, ale ciagle procentowo ilosc
    uszkodzonej informacji dla takiej samej rysy w przypadku negatywu i
    dysku bedzie taka sama.

    > jak na razie nie jest takowa opracowana, a ceny odzysku sa nadal
    > kosmiczne.

    Kosmiczne? W 90% przypadkow wystarczy program za pare $. Kosmiczne to sa
    jak masz newralgiczne dane i powazne uszkodzenie, ktore wymaga jakiegos
    tam specjalisty. Trudno, zeby bral 100zl za odzyskanie danych wartych
    miliony. Z drugiej strony jesli dane nie sa warte kilkuset zl to po co
    je odzyskiwac?

    > chcesz sie klocic z faktami? przeciez sa zdjecia sprzed 150 lat, wiec
    > cokolwiek bys napisal tutaj przeciwko temu, nie masz racji. natomiast
    > to czy flashowe pamieci przetrwaja te 150 lat, niezaleznie od tego co
    > twierdza producenci, nie jest dowiedzione empirycznie. wiec sorry,
    > wole wierzyc w to czego moge dotkac.

    A twierdziesz, ze za 150 lat nie bedzie dzialajacego pendrive? A ile
    zdjec nie przetrwalo do naszych czasow? 90%, 99%? Gdyby byly takie
    trwale to teraz nie bylyby w cenie, bo wystepowalyby powszechnie.

    > alez wiem jak sa okreslone parametry, a raczej jak okreslone sa przez
    > producentow tudziez zalozone przez uzyta technologie. jesli chcesz byc
    > rzeczowy i czyms mnie zaskoczyc, to pokaz mi empiryczne dane ktore
    > wskazuja, ze ze pamieci takie a takie moga przechowac dane przez czas
    > taki i ataki w takich i takich warunkach. dla aulatwienia podam
    > prosta sytuacje. 50 kilo flash drivvow znalezionych w walizce podczas
    > rozbiorki domow w dzielnicy XXX w miescie YYY, terenu przygotowywanego
    > przygotowywanej pod budowe lotniska w 2020 roku.<rs>

    Co mam ci udowadzniac? Kazdy producent podaje informacje o trwalosci
    zapisu. Mozesz w nie nie wierzyc, ale to twoj problem. To ty musisz
    wykazac bledy metodyki, ktora jest powszechnie przyjeta na calym swiecie.

    http://idom.sourceforge.net/
    Teraz takze forum dyskusyjne
    Zobacz, wyslij uwagi, dolacz do projektu.