  • 41. Data: 2022-05-27 17:11:33
    Temat: Re: Centrale telefoniczne
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > Srednia krajowa w/g ZUS
    > 1960 1560
    > 1970 2235
    > 1975 3913
    > 1980 6040

    To dobrze charakteryzuje gierkowską dekadę. Ceny stałe, produkcja
    przemysłowa po początkowym wielkim skoku spadała, a płace rosły.

    > A zamieszki 1976 wywolane byly przez podwyzki cen - i to bynajmniej
    > nie tylko na wodke.

    Na cukier. Którego cena z 10,50 zł wzrosła bodaj do 16 zł. Te płace
    to były średnie. Cały czas utrzymywało się ukryte bezrobocie -- rzesza
    ludzi zatrudniona we fabrykach za psie pieniądze i niczego tam nie
    produkujących. Oni ledwie wiązali koniec z końcem, dla nich nawet tak
    małe podwyżki były zabójcze.

    > Ot, socjalizm w praktyce - nie chcial rzad podnosic cen w ogole,
    > to po paru latach musial podniesc drastycznie.

    Albo i nie podnieść. W 1970/71 roku Gierek wycofał gomułkowskie
    podwyżki, za które niektórzy zapłacili życiem. W 1976 podwyżki też
    cofnięto, zastępując je kartkami.

    > Nie pamietam kiedy uslyszalem o tym po raz pierwszy ... a przeciez
    > to nie byla wiadomosc na pierwszą strone.

    Dla mnie to by była wiadomość dekady, w sam raz na pierwszą stronę.
    W dodatku najlepsza -- nomen omen -- pożywka dla propagandy sukcesu
    na wiele dekad. Ale oni tam woleli chwalić się rakietami.

    > A gdzie tam - obywatel chce widziec czolgi, rakiety i wodkę, a nie
    > ziarno :-)

    Tam nigdy nie było obywateli, tylko poddani. A oni owszem, też by
    chętnie coś zjedli.

    Jarek

    --
    A ja na to -- Kreml w niebo śle rakiety
    Bez wysiłku wielkich rzek zawraca bieg

  • 42. Data: 2022-05-27 17:16:29
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 27 May 2022 16:36:49 +0200, Jarosław Sokołowski wrote:
    > Nie wyglądał na człowieka wybrednego, pewnie pił co było. Gruzińskiej,
    > wbrew pozorom, wiele się nie widywało. Najczęściej "Madras".

    > Można samochodami lub koleją, bo cytryny dało się uprawiać w ramach
    > RWPG. Ale to jednak przekraczało możliwości socyalizmu -- transport
    > czegoś przez granicę (czy choćby ryb znad morza wgłąb kraju), to
    > zadanie ponad siły tego ustroju.

    No nie. Mozna poczytac np jak tranportowano jajka do Iranu.
    Ale to juz lata 70/80 byly.
    I samochody-chlodnie.

    > W czasie największej bryndzy za Jaruzela, czytałem w "Przeglądzie
    > Technicznym" artykuł jakiegoś profesura, który wyliczył, że cytryny
    > opłaca się uprawiać w Polsce. Huty wytopią stal i szkło na szklarnie,
    > górnicy wyfedrują węgiel na opał -- i już mamy nasze antyimportowe
    > cytryny. On to wszystko tak na poważnie.

    No ale co w tym dziwnego?
    Szklarnie byly znane.
    Pod Bełchatowem czy Turowem mnostwo ciepla odpadowego, moze byc stale
    20C w szklarni.

    W Siechnicach pod Wrocławiem takie szklarnie były.
    Są zresztą do dzisiaj, tylko tamte szklarnie zburzono, postawiono
    nowe.
    Nie wiem czy biorą cieplo z pobliskiej cieplowni, bo łuna w niebo bije
    taka, ze lamp jest tam multum. Po 500 czy 1000W.
    Wiec po co im ciepło - prąd tani potrzebują.

    Swoją drogą - ze sie to oplaca ... ale moze i oplaca, jak pomidory sa
    po 10zl/kg. Pomarancze za tanie :-)

    > U nas w domu ten telefon często wieczorami dzwonił. Na pewno z dużym
    > pożytkiem dla kraju. Ale nieodmiennie uważam, że powinien móc dzwonić
    > także w domu murarza, który umawia się z krawcem na wódkę.

    Co jest z duzym pozytkiem dla kraju, patrzac na podatki.
    Ale co - musi zadzwonic, nie moze przyjsc? :-)

    Tak czy inaczej - najpierw te telefony musialy potaniec do zarobkow
    robotnika.

    To tylko w USA pracownika Forda bylo stac na samochod :-)

    J.

  • 43. Data: 2022-05-27 17:24:00
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > Zaraz zaraz - twarde krzesla byly znane od wiekow, a nawet od
    > tysiacleci.

    Miękkie też. Ale twarde wychodzą taniej -- tak należy rozumieć
    gomułkowskie podejście do świata.

    > Negocjacje jak wyzej - wymagaja zgody drugiej strony.

    Po to właśnie narzuca się drugiej stronie swoje warunki, czego mistrzem
    był tow. Enrico.

    > Jest jeszcze wiekowy przyklad konklawe - siedza o chlebie i wodzie
    > az wynegocjuja. Moze by to u nas wprowadzic, np do wyboru RPO :-)

    Stanisław Wyspiański zaprojektował kiedyś komplet krzeseł do rozmów
    nudnych, które znamienne były tym, że poręcze i siedzisko wyściełane
    śliską skórą lekko pochylały się ku przodowi. Jak ktoś tracił uwagę
    i przysypiał, lądował pod stołem.

    --
    Jarek

  • 44. Data: 2022-05-27 17:29:34
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 27 May 2022 13:08:01 +0200, Adam wrote:

    > Nigdy się nad tym nie zastanawiałem.
    > Osobiście najbardziej wtedy lubiłem Yunnan. Rodzice raczej Madras.

    > HGW.
    > Pamiętam, że bardzo podobał mi się mosiężny młynek wyglądający jak cylinder
    > o średnicy kilku cm i dość dużej długości. Był u wujka, kupiuony w GS,
    > produkcji jugosłowiańskiej. Bardzo ładny, błyszczący. Nie pamiętam, czy do
    > pieprzu, czy do kawy.
    > Z talich "lepszych" rzeczy, to czasem do sklepów "rzucali" towary właśnie z
    > Jugosławii i Węgier. Sporadycznie DDR.

    Jugoslawia niby KDL, ale handlowala za dolary, o ile sie orientuje.
    Wegry i DDR to za ruble :-)

    > Chodziło mi nie o biedotę, tylko o eleminację zbędzych rzeczy. U Gomułki
    > było to mocno posunięte, czyli np. krzesło drewniane bez miękkiego
    > poddupka.

    A tu widzisz - w miare rozwoju obywateli stac na samochod,
    wiec czemu urzednik ma jezdzic autobusem?

    Choc zycie dopisalo ciag dalszy - nie stac go na parking, ani na
    droge, wiec urzednicy ograniczaja ruch samochodowy ... ale nie sobie,
    sobie kupują samochody sluzbowe :-)

    > Dębica, rok około 1970

    > W starym domu został dla nowych lokatorów. W nowym domu nowy numer, wtedy
    > jeszcze 4-cyfrowy.

    Bo to jakos tak dzialalo.
    PPTT telefony "przenosil", ale linia przeciez zostawala.
    Czyli na nowym miejscu dostawales z puli nowych, a na starym ...
    grzech byloby wylaczyc.

    > Dom, nie blok. Bloki były w całkiem innych rejonach miasta.
    > W dodatku dom budowany "na pustkowiu", kilkaset metrów od drogi asfaltowej
    > z budynkami jednorodzinnymi. Do naszego nowego domu szła wtedy jeszcze
    > gruntowa droga. Były stawiane słupy elektryczne i telefoniczne tylko do nas
    > i do sąsiada, który też miał się budować jakieś dwa lata później.

    Wow.
    To juz nie wiem - w Debicy nastąpiła modelowa telefonizacja,
    albo sąsiad mial znajomosci, albo rodzice mieli lepsze mozliwosci, niz
    ci sie teraz wydaje :-)

    Ewentualnie jak pisalem - PPTT powaznie brala raz przydzielony telefon
    i konieczosc jego przenosin w przyszlosci.

    https://ziemiadebicka.pl/debicka-telefonizacja-w-cza
    sach-prl-u-pamietacie-takie-czasy-ze-nie-mozna-bylo-
    miec-telefonu/?cn-reloaded=1

    P.S. no i co z tym potem?
    Budynek przejela TPSA, czy tylko pietro, czy jakos sobie wynajmowali?

    J.

  • 45. Data: 2022-05-27 19:41:23
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > No nie. Mozna poczytac np jak tranportowano jajka do Iranu.
    > Ale to juz lata 70/80 byly. I samochody-chlodnie.

    Pewnie Iran płacił dularami. A za dulara, to wszysto się robiło, nawet
    bez sensu.

    > No ale co w tym dziwnego? Szklarnie byly znane.

    Bez sensu. Od cholery roboty, podczas gdy we właściwym środowisku
    cytrusy rosną jak oszalałe prawie bez żadnej pielęgnacji. Oranżerie
    były też we dworach szlacheckich, ale to zabawa raczej, nie produkcja.

    > Pod Bełchatowem czy Turowem mnostwo ciepla odpadowego, moze byc stale
    > 20C w szklarni.

    Czyli źle. Cytryny owocują w różnych okresach roku, ale najlepsze są
    zimowe, zbierane gdy temperatura jest poniżej 10 stopni. Pory roku
    są w uprawie potrzebne, nie tylko teperatura powietrza ważna, światło
    i ciepło słoneczne też. Sprzedawane u nas kubańskie pomarańcze dlatego
    były takie marne i żylaste, bo tam wciąż pogoda jednaka. Ciągnięto je
    przez Atlantyk, choociaż w Europie cytrusów w bród. Tyle że tam były
    za ruble transferowe, a nie za drachmy, liry, franki czy dinary.

    --
    Jarek

  • 46. Data: 2022-05-27 19:52:37
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > Jugoslawia niby KDL, ale handlowala za dolary, o ile sie orientuje.
    > Wegry i DDR to za ruble :-)

    Jugosławiańskie to ja tylko pralki kojarzę. Mieliśmy taką. No i samochody.
    Dinar faktycznie nie miał nic wspólnego z rublem, normalnie wymienialna
    waluta.

    --
    Jarek

  • 47. Data: 2022-05-28 00:43:11
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 27 May 2022 17:29:34 +0200, J.F napisał(a):

    > Wow.
    > To juz nie wiem - w Debicy nastąpiła modelowa telefonizacja,
    > albo sąsiad mial znajomosci, albo rodzice mieli lepsze mozliwosci, niz
    > ci sie teraz wydaje :-)

    Się to nazywało "znajomości".
    Tato był nauczycielem, potem założył ogrodnictwo.
    A że miasto małe (wtedy niecałe 25 tys. ludzi), to każdy każdego znał,
    znajomy znajomemu pomagał.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 48. Data: 2022-05-28 12:46:15
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Adam napisał:

    > Się to nazywało "znajomości".
    > Tato był nauczycielem, potem założył ogrodnictwo.
    > A że miasto małe (wtedy niecałe 25 tys. ludzi), to każdy każdego
    > znał, znajomy znajomemu pomagał.

    Jeszcze jedna rzecz związana z systemem słusznie minionym. W swej
    skrajnej nieracjonalności założeń, starał się wsperać racjonalność
    wynikającą w praktyce. Takie orodnictwo jet działaniem pożytecznym,
    korzystnym dla ogółu. Do ogrodnika jest po co dzwonić, więc nie
    było do nikogo pretensji, że to on właśnie ma telefon, a nie inni.
    Nawet jeśli dostał po znajomości i bez kolejki.

    --
    Jarek

  • 49. Data: 2022-06-02 15:16:09
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 28 May 2022 12:46:15 +0200, Jarosław Sokołowski wrote:

> [...]
    > było do nikogo pretensji, że to on właśnie ma telefon, a nie inni.
    > Nawet jeśli dostał po znajomości i bez kolejki.

    No wlasnie - bo skoro to takie małe miasto i wszyscy sie znają,
    to czemu wszyscy nie mieli telefonów?
    Widac same znajomosci to za mało :-)

    Ale ale ... kto ma dzwonic do ogrodnika i czy ma telefon? :-)

    J.

  • 50. Data: 2022-06-02 15:36:15
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 27 May 2022 19:52:37 +0200, Jarosław Sokołowski wrote:

    > Jugosławiańskie to ja tylko pralki kojarzę. Mieliśmy taką. No i samochody.
    > Dinar faktycznie nie miał nic wspólnego z rublem, normalnie wymienialna
    > waluta.

    Tak sobie - znajoma co tam w tamtych czasach byla, mowila ze normalnie
    sie placi - markami. Zachodnioniemieckimi.
    Po co jakies dinary :-)

    J.