    Newsgroups: pl.misc.telefonia
    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Subject: Re: Centrale telefoniczne
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <1lx24cn2kn66h$.1p55cjzrryyka.dlg@40tude.net>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <1...@4...net>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <8...@4...net>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <8wmnxhxb5h5y$.4s5xjqxr4nu4.dlg@40tude.net>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <1ecavnkjzlsww.1sy8pdwo8ytfk$.dlg@40tude.net>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <1dyeyh4w3tcrp.11yqc7ln2so71$.dlg@40tude.net>
    Date: Fri, 27 May 2022 19:41:23 +0200

    Pan J.F napisał:

    > No nie. Mozna poczytac np jak tranportowano jajka do Iranu.
    > Ale to juz lata 70/80 byly. I samochody-chlodnie.

    Pewnie Iran płacił dularami. A za dulara, to wszysto się robiło, nawet
    bez sensu.

    > No ale co w tym dziwnego? Szklarnie byly znane.

    Bez sensu. Od cholery roboty, podczas gdy we właściwym środowisku
    cytrusy rosną jak oszalałe prawie bez żadnej pielęgnacji. Oranżerie
    były też we dworach szlacheckich, ale to zabawa raczej, nie produkcja.

    > Pod Bełchatowem czy Turowem mnostwo ciepla odpadowego, moze byc stale
    > 20C w szklarni.

    Czyli źle. Cytryny owocują w różnych okresach roku, ale najlepsze są
    zimowe, zbierane gdy temperatura jest poniżej 10 stopni. Pory roku
    są w uprawie potrzebne, nie tylko teperatura powietrza ważna, światło
    i ciepło słoneczne też. Sprzedawane u nas kubańskie pomarańcze dlatego
    były takie marne i żylaste, bo tam wciąż pogoda jednaka. Ciągnięto je
    przez Atlantyk, choociaż w Europie cytrusów w bród. Tyle że tam były
    za ruble transferowe, a nie za drachmy, liry, franki czy dinary.

    --
    Jarek