    Newsgroups: pl.misc.telefonia
    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Subject: Re: Centrale telefoniczne
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <1...@4...net>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <8...@4...net>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <8wmnxhxb5h5y$.4s5xjqxr4nu4.dlg@40tude.net>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <1l2cxm1ww73du.10cdxprcazwis$.dlg@40tude.net>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <guxzwa1crjkk.ojowfzxrr4f9$.dlg@40tude.net>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <f048ip929d13$.1dmnhguxfp7mz$.dlg@40tude.net>
    Date: Fri, 27 May 2022 17:11:33 +0200

    Pan J.F napisał:

    > Srednia krajowa w/g ZUS
    > 1960 1560
    > 1970 2235
    > 1975 3913
    > 1980 6040

    To dobrze charakteryzuje gierkowską dekadę. Ceny stałe, produkcja
    przemysłowa po początkowym wielkim skoku spadała, a płace rosły.

    > A zamieszki 1976 wywolane byly przez podwyzki cen - i to bynajmniej
    > nie tylko na wodke.

    Na cukier. Którego cena z 10,50 zł wzrosła bodaj do 16 zł. Te płace
    to były średnie. Cały czas utrzymywało się ukryte bezrobocie -- rzesza
    ludzi zatrudniona we fabrykach za psie pieniądze i niczego tam nie
    produkujących. Oni ledwie wiązali koniec z końcem, dla nich nawet tak
    małe podwyżki były zabójcze.

    > Ot, socjalizm w praktyce - nie chcial rzad podnosic cen w ogole,
    > to po paru latach musial podniesc drastycznie.

    Albo i nie podnieść. W 1970/71 roku Gierek wycofał gomułkowskie
    podwyżki, za które niektórzy zapłacili życiem. W 1976 podwyżki też
    cofnięto, zastępując je kartkami.

    > Nie pamietam kiedy uslyszalem o tym po raz pierwszy ... a przeciez
    > to nie byla wiadomosc na pierwszą strone.

    Dla mnie to by była wiadomość dekady, w sam raz na pierwszą stronę.
    W dodatku najlepsza -- nomen omen -- pożywka dla propagandy sukcesu
    na wiele dekad. Ale oni tam woleli chwalić się rakietami.

    > A gdzie tam - obywatel chce widziec czolgi, rakiety i wodkę, a nie
    > ziarno :-)

    Tam nigdy nie było obywateli, tylko poddani. A oni owszem, też by
    chętnie coś zjedli.

    Jarek

    --
    A ja na to -- Kreml w niebo śle rakiety