  • 11. Data: 2010-01-11 20:19:28
    Temat: Re: Canon MP-E 65 f/2.8 1-5x
    Od: Mikołaj Tutak <mtutak(a)nixz*net@nospam.com>

    Użytkownik "XX YY" <f...@g...com> napisał w wiadomości grup
    dyskusyjnych:526b75b7-daab-4e1c-9825-5822cb85514a@m3
    g2000yqf.googlegroups.com...

    > 1/f=1/x+1/y
    > x+y=odl.

    Wiesz przy jakich założeniach te wzory są prawdziwe czy tylko tak chciałeś
    się pochwalić swoją niebywałą wiedzą?!

    --
    pozdrawiam
    Mikołaj

  • 12. Data: 2010-01-11 20:43:09
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    <l...@l...localdomain> napisał

    > Co i tak nie ma znaczenia przy określaniu użyteczności tego obiektywu
    > w fotografii krajobrazowej ;)
    >
    > A tak swoją szosą: mając schemat obiektywu, byłbyś w stanie określić
    > gdzie on ma owe płaszczyzny?
    >[...]

    Ja się nie podejmuję - za cienki jestem w te klocki. Ale jestem przekonany,
    że dobry fachowiec z dziedziny optyki znając położenie, krzywizny i
    współczynniki załamania światła poszczególnych soczewek obiektywu byłby w
    stanie to wyznaczyć. Nie wiem jednak czy byłoby to 5 minut, czy 5 godzin
    roboty.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 13. Data: 2010-01-11 21:14:45
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "XX YY" <f...@g...com> napisał:

    >1/f=1/x+1/y
    >
    >x+y=odl.

    Wspaniale bohaterze. Podałeś nam maluczkim wzór znany niektórym jeszcze z
    VII klasy szkoły podstawowej. A teraz przejdźmy do konkretów:
    W/g podanego przez Ciebie wzoru dla skali 1:1 odległość ostzrenia powinna
    być równa czterokrotności ogniskowej. Zatem sprawdzam:

    Tamron SP AF90f2.8 DI 1:1 Macro - f=90mm, min. odległośc ostrzenia=0.29m
    (źródło: http://www.tamron.com/lenses/prod/90mm.asp).
    Tamron SP AF180mm F/3.5 Di LD (IF) 1:1 Macro - f=180mm, min. odległość
    ostrzenia=0.47m (źródło: http://www.tamron.com/lenses/prod/180mm.asp)

    Dziwne te Tamrony, prawda? Zupełnie się sprawdzonych wzorów nie trzymają...
    To... może Sigma?

    MACRO 105mm F2.8 EX DG - f=105mm, min. odległość ostrzenia - 31.3cm (źródło:
    http://www.sigmaphoto.com/lenses/lenses_all_details.
    asp?id=3253&navigator=5)
    APO MACRO 150mm F2.8 EX DG HSM - f=150mm, min. odległosć ostrzenia - 38cm
    (źródło:
    http://www.sigmaphoto.com/lenses/lenses_all_details.
    asp?id=3283&navigator=5)
    APO MACRO 180mm F3.5 EX DG IF HSM - f=180mm, min. odległość ostrzenia -
    46cm (źródło:
    http://www.sigmaphoto.com/lenses/lenses_all_details.
    asp?id=3284&navigator=5)

    Znów niezgodnie z Twoim wzorem... Ale... to przecież niezależni producenci -
    może oni z parametarmi oszukują? Sprawdźmy u Nikona:
    AF-S VR Micro-Nikkor 105mm f/2.8G IF-ED - ogniskowa 105mm, najmniejsza
    odległość ostrzenia - 0.314m (źródło:
    http://imaging.nikon.com/products/imaging/lineup/len
    s/af/micro/af-s_vr_micro-nikkor_105mmf_28_if/index.h
    tm)

    AF Micro-Nikkor 200mm f/4D IF-ED - ogniskowa 200mm, najmniejsza odległość
    ostzrenia - 0.5m (źródło:
    http://imaging.nikon.com/products/imaging/lineup/len
    s/af/micro/af_micro200mmf_4d_if/index.htm)
    I co? Też się kupy nie trzyma?
    Dla Canona i innych producentów nie chciało mi się sprawdzać, ale uwierz
    mi - udzieliłeś kolejnej "natychmiastowej odpowiedzi" - równie bezmyślnej,
    jak już wiele poprzednich.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 14. Data: 2010-01-12 00:18:58
    Od: Mikołaj Tutak <mtutak(a)nixz*net@nospam.com>

    Użytkownik "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl> napisał w wiadomości
    grup dyskusyjnych:hig48g$lc0$...@n...onet.pl...
    > Dla Canona i innych producentów nie chciało mi się sprawdzać, ale uwierz
    > mi - udzieliłeś kolejnej "natychmiastowej odpowiedzi" - równie bezmyślnej,
    > jak już wiele poprzednich.

    No ale ty jesteś niedobry, tak od razu wyskakujesz z konkretami ;-)

    --
    pozdrawiam
    Mikołaj

  • 15. Data: 2010-01-20 13:48:32
    Od: Jacek Karas <w...@k...cyf-kr.edu.pl>

    Michał Smoczyk <m...@w...pl> wrote:
    : Pikus' pisze:

    : > Moze glupie pytanie - ale tak na biegu:
    czy tym szkielkiem jak wyzej mozna
    : > robic takze zdjecia nie makro z "normalnej" odleglosci - np krajobrazy,
    : > portrety?

    : Czytałem gdzieś że nie, to typowy obiektyw tylko do makrofotografii.
    : Nie zdziwił bym się gdyby nawet nie ostrzyło na nieskończoność.

    Witam,
    niestety dopiero teraz przeczytalem ten watek ;-) wiec to co pisze jest
    pewnie "musztarda po obiedzie" ale moze sie komus przyda :
    1) ten obiektyw NIE ostrzy na nieskonczonosc jest to specjalizowny
    sprzet wylacznie do makro
    2) zakres ostrzenia jest pomiedzy 24 cm, a okolo 30 cm ( nie pamietam
    dokladnie)
    3) naniesione na nim sa dwie skale - jedna podaje skale
    odwzorowania
    od 1x do 5x, druga to (!) odleglosc na jaka ostrzy ale w odniesieniu do
    przedniej soczewki. Czyli obiektyw maksymalnie zsuniety jest w pozycji
    1x (skala) i 101 mm (milimetrow), a maksymalnie rozsuniety jest w pozycji
    5x i 41 mm. Wraz ze zwiekszaniem skali odwzorowania znacznie sie wysuwa.
    Takie rozwiazanie jest chyba bardziej uzyteczne w pracy niz typowa skala
    odleglosci. Czyli mozna najpierw ustawic skale odworowania, z drugiej
    skali odczytuje sie na jak odleglosc od przedniej soczewki umiescic
    przedmiot i na koncu wyostrzenie precyzyjne.

    Pozdrawiam
    Jacek Karas