  • 131. Data: 2010-03-19 01:20:00
    Temat: Re: Canon EOS 5D Mark II i pierwszy obiektyw
    Od: nb <n...@n...net>

    at Fri 19 of Mar 2010 00:13, de Fresz wrote:

    > No to Twoja pewność jest niewiele warta.

    > Z tymi uogólnieniami uważaj na nisko przelatujące kwantyfikatory.

    To może przestań nimi miotać.

    > Kurde, to ja mam do czynienia z jakimiś innymi dzieciakami. Jak już,
    > to szukają granic swoich możłiwości i nie przejmują się początkowym
    > brakiem sukcesów.

    Toż właśnie o tym piszę. Wiem, że mam ciężką łapę do pisania,
    ale żeby rozumieć opacznie, to chyba aż tak źle nie jest.

    > Gdybyś tego się trzymał, byłoby ok. Choć dalej będę trzymał się swojej
    > opinii, że nie zazdroszczę dzieciom wychowywanym Twoimi metodami, ale
    > darujmy sobie dalsze dywagacje w tym offtopie.

    Nic nie wspomniałem o moich metodach. Ba, jakby ktoś o nie
    zapytał, nie wiedziałbym co odpowiedzieć.

    --
    nb

  • 132. Data: 2010-03-19 10:06:23
    Od: Profesor Nic <p...@g...com>

    On Mar 18, 5:13 pm, "Darek" <s...@s...pl> wrote:

    > Źle mnie zrozumiałeś - chcę kupić 5DMkII, ale jak najtaniej. To chyba
    > naturalne?

    Jasne ze naturalne, ale wydaje mi sie, ze Twoje oryginalne pytanie tak
    nie brzmialo. Jesli ktos chce kupic pierwszy DSLR i planuje od razu 5d
    mark II to albo nie musi w ogole patrzec na cene, albo... albo nie
    jest to najlepszy pomysl. Pamietaj, ze drugie tyle co na mark II
    wylozysz na obiektywy. Z tego sie robi powazna suma. Jesli to ma byc
    pierwszy sprzet, ktory Cie nie zrujnuje przy okazji, to na Twoim
    miejscu zainteresowalbym sie cropem, o polowe tanszym ale jakims
    solidnym i ergonomicznym (c 50d?). Bedziesz bardzo zadowolony z
    jakosci i zostanie Ci na inwestycje w dobre szkla. A jesli kiedys
    stwierdzisz ze "nie zdanza" to zrobisz upgrade i tyle. Im szybciej
    wydostaniesz sie z tych teoretycznych i decyzyjnych haszczy, tym
    szybciej zaczniej robic zdjecia :)

    Powodzenia!

    P.

  • 133. Data: 2010-03-19 10:13:37
    Od: de Fresz <d...@n...o2.pl>

    On 2010-03-18 20:54:24 +0100, nb <n...@n...net> said:

    > Hasselbladów już nie robią?

    Oczywiście, że robią, ale granice absurdu osiąga już 1Ds.

    > To jest bardzo różnie.

    Jeśli weźmiesz krzywą Gaussa, to w ramach odchylenia standardowego będą
    się właśnie mieścić osoby robiące jak napisałem. Większość czytaczy tej
    grupy jest ponad 90. centylem.

    > Widzę wokół, widzę po sobie. Unikam wniosków
    > z dziedziny inżynierii społeczne i skłaniam się ku ogólniejszym,
    > np takim, że z większego tortu łatwiej coś wykroić dla siebie,
    > a mniejszy może nie wystarczać.

    Tort to coś policzalnego , funkcje aparatu i ich przełożenie na realne
    zastosowanie są nie do policzenia.

    > Właśnie chodzi mi o ten poziom. Tobie też. Bardzo szybko napotykam
    > granicę możliwości sprzętu i czas na rzeźbienie w szmelcu uważam
    > za czas zmarnowany.

    A teraz zastanów się który model wytycza tą granicę.

    > Właśnie oglądałem stare zdjęcia i niewiele
    > mam im do zarzucenia za wyjątkiem niedoskonałości wynikającej
    > z bariery sprzętowej.

    Świetne alibi, szkoda że zazwyczaj nieprawdziwe ;-)

    > Próbujesz z osobliwego marginesu tworzyć regułę.

    No niestety, tak to z mojego punktu widzenia wygląda.

    > Napiszę, jeśli powiesz jakiego potencjału nie wykorzystałbym w 5D.

    Choćby rozdzielczości. Znaczy nie wątpie, że raz, 5, albo może i 10 byś
    tego użył, ale to bardziej dla sportu i nie wierzę aby Twoje zdjęcia
    zyskałyby na tym cokolwiek pod względem wartości. Możliwości stosowania
    ultrapłytkiej GO też sądzę, że byś nie używał prawie wcale.

    > Ja widzę, że tych których stać na drogie - właściwie wszystko
    > jedno co - są bardziej radośni od tych, których nie stać.

    Bardziej? Może częściej, bo i częściej nabywają nowe zabawki.
    Biedniejszym muszą wystarczyć na dłużej. Ale też i ci bogatsi znacznie
    szybciej ciskają owe zabawki w kąt.

    de Fresz

  • 134. Data: 2010-03-19 13:04:26
    Od: Profesor Nic <p...@g...com>

    On Mar 19, 10:13 am, de Fresz <d...@n...o2.pl> wrote:

> [...]
    > zyskałyby na tym cokolwiek pod względem wartości. Możliwości stosowania
    > ultrapłytkiej GO też sądzę, że byś nie używał prawie wcale.

    Nie chce sie wcinac w Wasze przepychanki, ale - de Fresz - brzmisz
    troche jak osoba, ktora nie uzywala za dlugo (wcale?) FF z zestawem
    dobrych szkiel pod FF projektowanych. Sprowadzasz roznice miedzy
    roznymi rozmiarami matrycy do kilku powszechnie znanych faktow, ktore
    na wykresach i zdjeciac tablic pomiarowych w necie moga nie miec
    duzego znaczenia. Ale prawda jest taka, ze FF to nie tylko lepsze ISO,
    wiecej detali, rozdzielczosc i GO (nie jest plytsza - to wlasnie w
    cropie jest za gleboka :P ). FF to rowniez dostep do zestawu dobrych
    szkiel dedykowanych FF, ktorych mozna uzywac bez przeliczania
    ekwiwalentow, kombinowania z zamiennikami, mozna ich uzywac z filmem,
    itd. To wszystko sklada sie na komfort pracy, ktory dla wielu osob
    uzasadnia istnienie, kupowanie i uzywanie FF. Upieranie sie ze 5d i
    50d to to samo jest bez sensu. Prywatnie nikt Ci tego nie zabrania,
    ale probujesz przeforsowac publicznie opinie, ktora nie jest
    uniwersalna (zeby nie powiedziec "nie prawdziwa").

    Nie chce sie wdawac w klotnie ani Ciebie "nawracac", chce tylko tym
    postem zostawic slad odmiennej opinii, na przyszly uzytek ewentualnych
    szperaczy w archiwum. Tyle. Nie twierdze, ze crop jest zly albo ze nie
    ma do niego szkiel. W paru kwestiach pewnie nawet przegoni FF (cena,
    tele, gabaryty...). Crop jest swietny, tak jak sa swietne niektore
    kompakty oraz srednie formaty - kwestia indywidualnych potrzeb.

    Udanego weekendu!

    P.

  • 135. Data: 2010-03-19 14:55:01
    Od: de Fresz <d...@n...o2.pl>

    On 2010-03-19 14:04:26 +0100, Profesor Nic <p...@g...com> said:

    > Nie chce sie wcinac w Wasze przepychanki, ale - de Fresz - brzmisz
    > troche jak osoba, ktora nie uzywala za dlugo (wcale?) FF z zestawem
    > dobrych szkiel pod FF projektowanych.

    A wyobraź sobie że miałem okazję popstrykać trochę 5D z raczej
    nienajgorszymi szkłami, plus jakieś sporadyczne przypadki z 1Ds. I
    m.in. dlatego uważam, że dla amatora taki sprzęt nie ma większego
    sensu, chyba że ów _dokładnie_ wie dlaczego jest on mu potrzebny.
    Owszem, jeszcze parę lat temu była wyraźna różnica przy wysokich ISO,
    ale dziś to co dają kropy dla amatora jest IMHO w zupełności
    wystarczające. Owszem, zawsze może być lepiej, tylko niech każdy sam
    sobie odpowie gdzie leży granica "dla mnie tyle wystarczy".

    > Ale prawda jest taka, ze FF to nie tylko lepsze ISO,
    > wiecej detali, rozdzielczosc i GO (nie jest plytsza - to wlasnie w
    > cropie jest za gleboka :P ).

    Co miewa nierzadko całkiem sporo plusów.

    > FF to rowniez dostep do zestawu dobrych
    > szkiel dedykowanych FF,

    Które często dość słabo wypadają pod względem ostrości na brzegach i
    winiety, ale to już taki szczegół.

    > ktorych mozna uzywac bez przeliczania ekwiwalentow,

    Każdy format w zakresach od UWA do krótkiego tele potrzebuje
    dedykowanych obiektywów.

    > mozna ich uzywac z filmem, itd.

    NTG! ;-) A tak poza tym - ilu jeszcze takich się uchowało?

    > To wszystko sklada sie na komfort pracy, ktory dla wielu osob
    > uzasadnia istnienie, kupowanie i uzywanie FF.

    Tych którzy dokładnie wiedzą - ależ psze baudzo! Ale jak ktoś chce
    kupić, bo słyszał że "FF fajny jest i wogóle, a poza tym to mnie stać"
    - to w mojej ocenie wyrzuca pieniądze. Niby nie moje pieniądze i daleki
    jestem od zabraniania/nakazywania, ale też i lubię skorzystać ze
    swojego prawa do wyrażania opinii.

    > Upieranie sie ze 5d i 50d to to samo jest bez sensu.

    No fakt, ten drugi ma lepszy AF :-P

    > Prywatnie nikt Ci tego nie zabrania,
    > ale probujesz przeforsowac publicznie opinie, ktora nie jest
    > uniwersalna (zeby nie powiedziec "nie prawdziwa").

    Przeforsować? Oj, coś naciągasz.

    de Fresz

  • 136. Data: 2010-03-19 17:08:25
    Od: "Darek" <s...@s...pl>

    Użytkownik "Profesor Nic" <p...@g...com> napisał w wiadomości

> [...]
    >nie brzmialo. Jesli ktos chce kupic pierwszy DSLR i planuje od razu 5d
    >mark II to albo nie musi w ogole patrzec na cene, albo... albo nie

    Można powiedzieć, że po części jedno i drugie. Na szczęście mogę sobie
    pozwolić na taki sprzęt (było nie było nie ażtak szokująco drogi, nie
    przesadzajmy) i zdaję sobie sprawę że tak naprawdę aż tak dobry,
    zaawansowany sprzęt nie jest mi potrzebny znając moje umiejętności,
    możliwości i czas jaki mogę mu poświęcić. Ale po prostu "mam smaka" na ten
    sprzęt i zdecydowałem się na jego zakup. Serdecznie dziękuję wszystkim,
    którzy przekonywali mnie, żebym go nie kupował, bo w ogniu tej dyskusji
    sporo się dowiedziałem o potencjalnych wadach i zaletach tej piąteczki. A
    teraz nie zostaje mi nic innego jak samemu się przekonać

> [...]
    >pierwszy sprzet, ktory Cie nie zrujnuje przy okazji, to na Twoim
    >miejscu zainteresowalbym sie cropem, o polowe tanszym ale jakims

    Z tymi obiektywami to nie przesadzajmy. Zacznę chyba od tego EF 24-105 mm
    f/4L IS USM który ktoś mi tu polecał i nim się pobawię. Nie sądzę żebym
    szybko potrzebował coś jeszcze, tzn. w ciągu kilku miesięcy. A potem się
    zobaczy.

    Pozdrawiam,

    D.

  • 137. Data: 2010-03-19 18:54:20
    Od: Profesor Nic <p...@g...com>

    On Mar 19, 2:55 pm, de Fresz <d...@n...o2.pl> wrote:

    > A wyobraź sobie że miałem okazję popstrykać trochę 5D z raczej
    > nienajgorszymi szkłami, plus jakieś sporadyczne przypadki z 1Ds.

    OK, nie mowie ze nie, tylko ze brzmisz jakbys nie uzywal :P

> [...]
    > wystarczające. Owszem, zawsze może być lepiej, tylko niech każdy sam
    > sobie odpowie gdzie leży granica "dla mnie tyle wystarczy".

    A tu juz jest mniej kategoryczne niz sugerowanie braku dostrzegalnej
    roznicy miedzy 50d i 5d. Zakladajac ze to ma byc pierwszy sprzet dla
    amatora - zgadzam sie w 100%, pisalem juz o tym wczesniej. Ale np te
    cechy odrozniajace FF od cropa, ktore wymieniles jako nieistotne lub
    marginalne, np dla mnie sa bardzo wazne.

    > Co miewa nierzadko całkiem sporo plusów.

    Lub minusow :P Tylko i wylacznie kwestia upodoban i zastosowania.

    > Które często dość słabo wypadają pod względem ostrości na brzegach i
    > winiety, ale to już taki szczegół.

    Zadne z dobrych (a takie mialem na mysli, niekoniecznie najdrozsze)
    nie ma tych problemow. A winieta to juz problem z przeszlosci - i mark
    2 i d700 koryguja same.

    > Każdy format w zakresach od UWA do krótkiego tele potrzebuje
    > dedykowanych obiektywów.

    > NTG! ;-) A tak poza tym - ilu jeszcze takich się uchowało?

    Przy dzisiejszych cenach filmowych Canonow - wiecej niz myslisz, ale
    sie ukrywaja, przynajmniej na tej grupie :P

    > No fakt, ten drugi ma lepszy AF :-P

    To moj ulubiony sen odkada sprzedalem 40d: AF z 40/50d w 5d :)

    > Przeforsować? Oj, coś naciągasz.

    Oj, jakos bardziej kategorycznie brzmiales wczesniej deprecjonujac
    zalety FF :P

    Pozdrawiam,

    P.

  • 138. Data: 2010-03-19 18:56:49
    Od: Profesor Nic <p...@g...com>

    On Mar 19, 5:08 pm, "Darek" <s...@s...pl> wrote:

> [...]
    > f/4L IS USM który ktoś mi tu polecał i nim się pobawię. Nie sądzę żebym
    > szybko potrzebował coś jeszcze, tzn. w ciągu kilku miesięcy. A potem się

    Dobrze kombinujesz :) Jesli zostana Ci jakies drobne w kieszeni to
    dorzuc do koszyka uzywany plastic-fantastic 50mm f1.8 II, sporo frajdy
    za grosze, nawet z 5d.

    Wyglada na to, ze juz dobrze wiesz co masz robic, proponuje zamknac
    ten watek.

    P.

  • 139. Data: 2010-03-19 21:50:25
    Od: "Darek" <s...@s...pl>

    >Dobrze kombinujesz :) Jesli zostana Ci jakies drobne w kieszeni to
    >dorzuc do koszyka uzywany plastic-fantastic 50mm f1.8 II, sporo frajdy
    >za grosze, nawet z 5d.

    A konkretnie do czego to?
    W ogóle - przepraszam za pytanie laika - do czego najlepiej stosować
    obiektywy stałogoniskowe?
    W studio?

    >Wyglada na to, ze juz dobrze wiesz co masz robic, proponuje zamknac

    Eeee, jeszcze będę miał wiele pytań, trochę szkoda.

    Pozdrawiam,

    D.

  • 140. Data: 2010-03-20 10:02:26
    Od: Profesor Nic <p...@g...com>

    On Mar 19, 9:50 pm, "Darek" <s...@s...pl> wrote:

    > A konkretnie do czego to?

    Nie do czego, a dla czego :) Dla: swiatla, go, malych rozmiarow,
    jakosci i b. niskiej ceny. Powinni to dorzucac do kazdego canona, na
    zasadzie breloczka firmowego ;)

    > W ogóle - przepraszam za pytanie laika - do czego najlepiej stosować
    > obiektywy stałogoniskowe?
    > W studio?

    A o tym to juz masz cale tomy w necie, nie ma sensu tutaj
    przepisywac...

    P.