  • 1. Data: 2011-07-30 12:24:40
    Temat: Canon 40D + M42, jaki tele, jaki portret, czy warto?
    Od: panczo 470 <p...@g...com>

    Czesc,

    posiadam aparat Canon 40D. Brakuje mi teleobiektywu lub telezoomu do
    fotografowania natury, ludzi, itd. Znalazlem stare, stale obiektywy
    manualne Takumar 150mm f/2.8 i 200mm f/4 (przy cropie 1.6 bedzie to
    240mm i 320mm). Niestety nie mialem okazji pracowac z obiektywami
    stalymi w dodatku z tego typu ogniskowymi, dlatego:

    1) Jakiego typu obiektyw, staly czy zoom?
    2) Ktory z wymienionych bedzie lepszy przy podanych zalozeniach (czy
    240mm to nie za malo, a moze 320mm to juz za duzo)?

    Na wyposazeniu mam Canona EF 50mm f/1.8, jednak moja uwage zwrocil
    Takumar 50mm f/1.4.

    3) Czy warto zamienic Canona EF 50mm f/1.8 na manualnego Super-
    Takumara 50mm f/1.4 w wersji bez SMC?
    4) Czy wersje Takumarow z SMC sa duzo lepsze od tych bez powlok?
    Szukalem informacji na ten temat, ale procz roznych opinii nic
    konkretnego nie znalazlem.
    5) Jak jest z ta legendarna radioaktywnoscia Takumarow, czy wersja bez
    SMC promieniuje i czy trzeba sie tego promieniowania obawiac?

    Pozdrawiam.

  • 2. Data: 2011-07-30 14:26:17
    Temat: Re: Canon 40D + M42, jaki tele, jaki portret, czy warto?
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    W dniu 2011-07-30 14:24, panczo 470 pisze:
> [...]
    > stalymi w dodatku z tego typu ogniskowymi, dlatego:
    >
    > 1) Jakiego typu obiektyw, staly czy zoom?

    Tu Ci nie odpowiem :) Ale poszukaj, co znaczy ''zoom'', a co stałka.

    > 2) Ktory z wymienionych bedzie lepszy przy podanych zalozeniach (czy
    > 240mm to nie za malo, a moze 320mm to juz za duzo)?

    Krótszy, bo a) krótszy, b) jaśniejszy.

    > Na wyposazeniu mam Canona EF 50mm f/1.8, jednak moja uwage zwrocil
    > Takumar 50mm f/1.4.

    Odpuść sobie jednak. On wcale taki cudowny nie jest, a najczęściej żółty
    jak... pewne ślady na śniegu.

    > 3) Czy warto zamienic Canona EF 50mm f/1.8 na manualnego Super-
    > Takumara 50mm f/1.4 w wersji bez SMC?

    A jak będziesz ostrzył? Bez specjalnej matówki pozostaje tylko liveview
    ze wszystkimi ograniczeniami (sprawdź, czy dostępna jest tam ''lupa'',
    bo nie pamiętam).
    Poza tym jakość zdjęć nie wzrośnie, a ma szansę wręcz zmaleć.

    > 4) Czy wersje Takumarow z SMC sa duzo lepsze od tych bez powlok?

    Są lepsze, ale to lepszość na miarę tamtych czasów. Byle kit dziś ma
    porównywalne jak nie lepsze powłoki.

    > 5) Jak jest z ta legendarna radioaktywnoscia Takumarow, czy wersja bez
    > SMC promieniuje i czy trzeba sie tego promieniowania obawiac?

    A co, zmienił się gatunek homo sapiens w ciągu ostatni kilkudziesięciu
    lat, że teraz szkodzi mu coś, co mu kiedyś nie szkodziło? :)
    Nigdy poziom promieniowania obiektywów nie był szkodliwy, nawet jeśliby
    zjeść wszystkie soczewki. To był konsumencki produkt, dopuszczony do
    sprzedaży i używania.

    Fakt, że teraz ludziom odbiło i boją się własnego cienia (a także
    wszystkiego, co ma w nazwie atom, a ostatnio tajnego przepisu na
    miksturę siarki, węgla i nawozu, którą nota bene znał każdy absolwent
    podstawówki, w każdym razie tej podstawówki z czasów przedtestowych).
    Ale to już inna historia...

    --
    pozdrawia Adam
    /a może teraz coś przerażającego? RMF ma już dziesięć milionów słuchaczy.../

  • 3. Data: 2011-07-30 14:48:09
    Od: JA <marb67[beztego]@bb.home.pl>

    On 2011-07-30 14:26:17 +0000, Janko Muzykant <j...@w...pl> said:

> [...]
    > wszystkiego, co ma w nazwie atom, a ostatnio tajnego przepisu na
    > miksturę siarki, węgla i nawozu, którą nota bene znał każdy absolwent
    Przepis na tę miksturę znałem już chyba w piątej klasie podstawówki. A
    na pasie umocnień w okolicach Osowca to po prostu szło się do
    wybetonowanej dziury i brało co trzeba.

    --
    Nie odpowiadam na treści nad cytatem
    Pozdrawiam

  • 4. Data: 2011-07-30 16:00:06
    Od: Maciek <m...@p...com>

    Użytkownik Janko Muzykant napisał:
> [...]
    > miksturę siarki, węgla i nawozu, którą nota bene znał każdy absolwent
    > podstawówki, w każdym razie tej podstawówki z czasów przedtestowych).

    Tam od razu znał. Jak chodził do szkoły i choć raz przekartkował zeszyt
    ćwiczeń do chemii, do klasy 7 lub 8, to mógł go przeczytać. Paranoiczna
    komuna go wydrukowała. Pewnie nie przypuszczali, żeby kiedykolwiek te
    składniki były łatwo dostępne ;-)
    Maciek

  • 5. Data: 2011-07-31 00:14:04
    Od: astro <r.ziomberWytnij@stop_dla_spamu!astronomia.pl>

    panczo 470 wrote in
    qs.googlegroups.com>
    > posiadam aparat Canon 40D. Brakuje mi teleobiektywu lub telezoomu do
    > fotografowania natury, ludzi, itd. Znalazlem stare, stale obiektywy
    > manualne Takumar 150mm f/2.8 i 200mm f/4

    Do fotografii portretowej polecam raczej manualny obiektyw Samyang 85 mm
    f/1.4 IF MC Aspherical.
    http://en.wikipedia.org/wiki/File:Sculpture_on_Juliu
    sz_S%C5%82owacki_Theatre.jpg

    Wspomniane przez Ciebie szkla zapewnia zbyt male pole widzenia przy cropie
    do fotografii portretowej. No chyba, ze uzyjesz ich do celow szpiegowskich
    ;-)

    > Jakiego typu obiektyw, staly czy zoom?

    Zoomy na M42x1 zbyt wykwintne nie byly.
    Jesli zdecydujesz sie na zoom - przemysl Canon EF-S 55-250 mm f/4-5.6 IS.
    Radoslaw Ziomber
    www.astrofizyka.info

  • 6. Data: 2011-08-02 13:52:54
    Od: Ghosthunter <p...@n...pl>

    Dnia Sat, 30 Jul 2011 05:24:40 -0700 (PDT), panczo 470 napisał(a):

> [...]
    > 240mm i 320mm). Niestety nie mialem okazji pracowac z obiektywami
    > stalymi w dodatku z tego typu ogniskowymi, dlatego:

    Koniecznie wymień matówkę na tą do ostrzenia manualnego: EF-S. Przy jasnych
    stałkach na tej standardowej matówce głębia ostrości jest chyba ze 4 razy
    większa.

  • 7. Data: 2011-08-10 12:37:08
    Od: panczo 470 <p...@g...com>

    On 2 Sie, 15:52, Ghosthunter <p...@n...pl> wrote:
    > Dnia Sat, 30 Jul 2011 05:24:40 -0700 (PDT), panczo 470 napisa (a):

    > Koniecznie wymie mat wk na t do ostrzenia manualnego: EF-S. Przy jasnych
    > sta kach na tej standardowej mat wce g bia ostro ci jest chyba ze 4 razy
    > wi ksza.

    Co myslicie o zakupie nowego lub uzywanego Canona 70-200mm F4 L? Nowe
    takie szklo to wydatek ok. 2200zl, uzywki trafiaja sie juz za 1600zl.
    Czy takie szklo mozna zakupic w ciemno (nowe,uzywane), czy tez jednak
    zawsze trzeba przymierzyc do body, pomacac, posluchac, sprawdzic FF/
    BF? Czy odrobiny kurzu za przednia soczewka w przypadku obiektywu
    uzywanego maja jakikolwkiek wplyw na jakosc zdjec, czy raczej tego nie
    widac? Na co zwrocic uwage w przypadku tego szkielka?

  • 8. Data: 2011-08-10 13:30:51
    Od: astro <r.ziomberWytnij@stop_dla_spamu!astronomia.pl>

    panczo 470 wrote in
    qp.googlegroups.com>
    > Co myslicie o zakupie nowego lub uzywanego Canona 70-200mm F4 L?

    Rozwaz zakup obiektywu Tamron SP AF 70-200 mm f/2.8 Di LD (IF) MACRO.
    Niewiele drozszy.
    www.optyczne.pl/128.1-Test_obiektywu-Tamron_SP_AF_70
    -200_mm_f_2.8_Di_LD_(IF)_MACRO_Wstep.html
    www.dpreview.com/lensreviews/tamron_70-200_2p8_c16
    Radoslaw Ziomber
    www.astrofizyka.info

  • 9. Data: 2011-08-11 07:15:10
    Od: Jacek Czerwinski <...@...z.pl>

    W dniu 2011-07-30 14:24, panczo 470 pisze:
    > Czesc,
    >
    > Na wyposazeniu mam Canona EF 50mm f/1.8, jednak moja uwage zwrocil
    > Takumar 50mm f/1.4.

    Dla mnie obiektyw bez przysłony automatycznej jest przekreślony,
    niezależnie o jakich systemach by było mowa.

    Nie muszę mieć pomiaru (na Nikonach), mogę ostrość w manuału, ale to
    muszę mieć.