    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Date: Fri, 14 Jul 2017 14:09:47 -0700 (PDT)
    Subject: Re: CNC/CAM - problem z tworzeniem obudowy dla elektronika
    From: s...@g...com

    W dniu piątek, 14 lipca 2017 20:32:35 UTC+2 użytkownik Marek S napisał:

    > Tak na marginesie: nie za bardzo jest sens jeśli CAM czyta SVG. Masło
    > maślane otrzymujesz bo przekładasz obiekty SVGowskie na bliźniacze w
    > DXF. Każda konwersja, to źródło potencjalnych problemów.

    Oczywiście. Jednak "poważne" programy nie korzystaja z tak ekstrawaganckich formatów
    jak svg :)
    Dlatego w ogólności dxf jest wspólnym mianownikiem ogólnie. Ale jesli svg jest
    wspierany i działa dobrze to jak najbardziej, nie konwertować.

    > Nie za bardzo rozumiem? Sądzę, że temat Eagle nie ma nic wspólnego z
    > obudowami.

    Ma i to sporo, ale narazie tego nie widzisz. Zobacz. Masz w eagle plytke, komponenty,
    na plytce otwory mocujące.
    Jesli jestes w stanie obrysy czy jakieś konkretne elementy tych komponentów plus
    otwory mocujące z eagle wyciagnąć do cad-a to juz masz spory wkład do plyty czołowej
    w obudowie. albo informacje jak wyciąć boki na gniazda czy śróby mocujące.
    Teraz pewnie ci to nie potrzebne ale kiedyś zobaczysz ze to przydatna mozliwość.
    nie zakładaj z góry ze nigdy z eagle do cad-a danych nie przyda sie przenieść.

    > eeee... cały czas pisałeś dokładnie odwrotnie gdy rozmawialiśmy o PCB.
    > Wielokrotnie podkreślałeś, że grunt to bazowanie przedmiotu. A ja jako

    Bo mylnie zakładasz że bazowanie to szukanie zera :)
    Bazowanie to dopasowanie koordynat (oraz kątów) obróbczych z tymi na materiale.
    I to sie nie zmienia.
    Jedni bazuja do zera, inni do jakichś punktów w geometrii.
    Zauważ że profesjonalne maszyny cnc maja czujniki którymi sprawdzają mocowanie
    elementu (takie dzwigienki z kulkami na końcu). Onie nie szukają 0,0. One szukają
    gdzie dany materiał ma swoje granice i maszyna sobie bazowanie dopasowuje. Punkt 0,0
    nie jest szczególnie wyjatkowy.

    > A teraz pytanie odnośnie punktu (0,0). Czy możesz rozwinąć temat? Może
    > łatwiej będzie na konkretnym przykładzie jaki teraz przerabiam. Mam do
    > powycinania i frezowania tylny panel obudowy. Plastikowa płytka w
    > uproszczeniu. Projekt w Inkscape (bez konturów bo one zwiększają rozmiar
    > w projekcie ale nie wpływają na rozmiar ścieżki narzędzia - przejechałem
    > się na tym). Początek grafiki w (0,0). Zasysam do CAM'a. Początek
    > grafiki ląduje powiedzmy w (15,-85) - dane wymyślone, ale przesunięcia
    > są tak duże faktycznie.

    I tego nie rozumiem. Skąd to przesunięcie? Jesli w inkscape masz dany punkt w 0,0 to
    i w svg i w dxf takie same bedą jego koordynaty. W cambam mi sie nic takiego nie
    dzieje. Ale może masz nie ustawiona te opcje aby środek ścieżki był znaczący dla
    wymiarów dla inkscape? Wtedy tak sie może dziać ale nie na taka skalę (tylko w
    okolicy grubości ściezki w inkscape)

    > Z CAM'a eksportuję poprzesuwany G-kod i ładuję
    > go do sterownika maszyny. Ląduje on gdzieś z dala od początku układu
    > współrzędnych programu sterującego.

    To przesunięcie pojawia się w pliku z inkscape czy w pliku z gkodem?
    Oczywiste jest ze jak masz wycinany prostokąt zaczepiony w punkcie 0,0 i wymiarze
    10,20 a frez ma 2mm to gkod będzie zawierał koordynaty -1,-1 i tak dalej...

    > Na stole jest zamontowana płytka w dowolnym miejscu i pod dowolnym
    > kątem. Jak mam spasować współrzędne?
    >
    > Jak to robisz?

    Po pierwsze: U siebie nie mocuję pod dowolnym katem. Mam prowadnice i mocuję zawsze
    dosuwając do nich. A prowadnice są równoległe do osi X i Y.
    Bazowanie do kąta jest mi niepotrzebne.

    Z ustawiam delikatnie dotykając frezem do powierzchni materiału lub do blatu (blat
    mam drewniany, frez mi sie nie złamie).
    X oraz Y ustawiam wg tego co mam w materiale. Jesli jest miejsce charakterystyczne to
    notuję sobie jego koordynaty najeżdzam nad nie frezem najdokładniej jak sie da i w
    mach3 wpisuję spisane wczesniej kordynaty jako aktualne koordynaty.

    > W podtekście mam to, że jeśli dbam by początek projektu był zawsze w
    > punkcie (0,0) to potem na maszynie tylko przesuwam i przekręcam układ
    > współrzędnych by wyrównać do lokalizacji płytki na stole (jej lewego
    > dolnego narożnika). Jeśli nie zadbam o (0,0) to projekt po takim
    > dopasowaniu wyląduje daleko poza płytką i zamiast rzeźbić w płytce, to
    > obudowę będę miał pięknie zintegrowaną ze stołem maszyny :-D

    Oczywiście, jesli tak robisz to tez uzyskasz to co potrzeba. Ale jak sobie zapomnisz
    i nie zadbasz to kazy inny charaktrystyczny punkt sie nada zamiast 0,0.

    Masz sie o tyle fajnie ze masz opcje bazowania w oprogramowaniu. I mozesz równiez
    rotować, skalować. To fajna opcja. U mnie niestety jej nie ma.
    Zauważ że ta opcja nie wymaga istotności punktu 0,0. Kazde trzy charakterystyczne ci
    się nadadzą (tak przynajmniej pamiętam z tego co opisywałeś).

    > Świetnie, ale to niczego nie zmienia! W Corelu Draw też doskonale możesz
    > operować na wektorach. Czy to oznacza, że stworzono go po to by maszyny
    > projektować? :-D

    Jak ktos umie to czemu nie? ;)
    Sedno mojej wypowiedzi jest takie że inkscape jest dosyć potężny w rysowaniu
    geometrii i nie ustępuje darmowym cad-om.
    Nie zachęcam cie do uzywania go, ale zwracam uwage ze nieprawdziwe jest stwierdzenie
    ze inkscape nie nadaje sie do tworzenia geometrii dla obróbki bo jest "edytorem
    webowym" nie jest. Jesli cie to nie przekonuje to mogę ci podesłać przykłady takich
    projektów abys zobaczył ze nadaje się i to całkiem fajnie.

    > Poczytaj sobie o formacie SVG:
    > https://pl.wikipedia.org/wiki/Scalable_Vector_Graphi
    cs

    > Cytuję drugie zdanie:
    > "Format SVG powstał z myślą o zastosowaniu na stronach WWW. "

    :)
    To nie zmienia faktu ze bardzo dobrze opisuje kreski a dodatkowo inkscape pozwala na
    całkiem fajne przypinanie kresek do siebie.

    > Skoro twierdzisz, że Inscape powstał z myślą o CNC, to po co jest w nim
    > programowanie zdarzeń typu "onclick", "onmousemove" itp? Mało tego,
    > podpowiem Ci, że to była pierwsza funkcjonalność jaka powstała wraz z
    > Inkscape.

    Nic takiego nie twierdzę. Powstawanie z myslą jest stwierdzeniem tutaj nie
    potrzebnym. Inkscape powstał z mysla o grafice wektorowej. W jego rozwoju pojawiły
    sie ficzery które wykorzystywałeś w www oraz takie które wykorzystuje się w ogólnie
    pojetej grafice wektorowej.
    I ten drugi zbiór ficzerów ja wykorzystuje do projektowania "cad-owskiego"

    > Powiem Ci jeszcze jedno: format SVG (macierzysty dla Inkscape) został
    > zestandaryzowany przez organizację W3C, która zajmuje się właśnie Webem
    > a nie CNC.

    Może cie zaskoczę ale mnie to nic a nic nie przeszkadza :)

    > To, że nadaje się on doskonale do CNC, to skutek uboczny tego, że ma
    > świetnie rozwinięte operacje na wektorach. Sam twierdziłeś, że ma
    > mnóstwo "artystycznych" funkcji. A niby jakie one mają zastosowanie w CNC?

    Np. mozna przypiąć jeden obiekt do środka jakiejś krzywej, lub do przecięcia dwu
    linii.
    Mozna rozłozyć równomiernie elementy między dwoma innymi elementami, wyrównać np. w
    poziomie zestaw elementów, wycentrować je itp.
    Można ręcznie zmienić krzywiznę danej sekcji tak aby "na oko" ładnie się komponowała.
    AutoCad nie pozwala na aż taka frywolność bo inzynierowie po prostu mają wymiary i
    sie ich trzymają i dlatego tam logika budowy kresek jest nieco inna.
    Można operowac na klonach. Nie pamiętam czy autocad takie cos robi a nawet jak robi
    to pewnie to deczko zamotane jest i byle student tego nie ogarnia - studenci którym
    pokazywalem grupowanie obiektów czy ich klonowanie mocno sie dziwili jakie to łatwe w
    inkscape).

    > Dlatego staram się wycisnąć z Ciebie jak najwięcej :-)

    No problemo. Do usług.

    nie wiem czy juz pokazywalem, tu jest przyklad takiego flowa typu artystycznego:
    http://imgur.com/a/sKtte

    Oczywiste jest ze w autocadzie to sie równie sprawnie daje zrobic ale on nie jest
    darmowy (przynajmniej dla mnie). Inkscape jest bardzo intuicyjny i fajnie sie w nim
    tego typu rzeczy kleci.

    Jesli chcesz moge pogrzebać za jakimis projektami które dobrze uwidaczniają to o czym
    pisałem wyżej.

    Ale zanim to zrobie zadam ci zadanie myslowe:
    Troche skoligacone z tematem pudełka:
    Jak zaprojektował byś takie coś:
    http://i.imgur.com/9JMzDOM.jpg
    http://i.imgur.com/WcwxwkX.jpg

    Przy czym załóżmy że inicjalnie wiesz ze będziesz musiał zrobić 4 wersje które róznią
    się wymiarami więc dobrze bylo by to zrobic tak aby jak najmniej sie nadłubać

    Inkscape nie umozliwia zrobienie tego na zasadzie "złap, pociągnij i gotowe" ale
    nieco sprawe ułatwia (klony, snapping, kopiowanie, grupowanie, automatyczne
    rozmieszczanie).

    PS.
    Możesz mi wierzyć lub nie ale ja ani jednej funkcjonalności webowej w inkscape nie
    znam. Nic a nic :)