  • Data: 2017-07-14 20:32:33
    Temat: Re: CNC/CAM - problem z tworzeniem obudowy dla elektronika
    Od: Marek S <p...@s...com> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2017-07-14 o 13:56, s...@g...com pisze:

    > Nie dla kazdego. Lepiej nadmienic explicite niz się nie zrozumieć.

    Słuszne spostrzeżenie.

    > A tu tez jest w kratke. Eksport do dxf z inkscape potrafi robić
    > problemy.

    Tak na marginesie: nie za bardzo jest sens jeśli CAM czyta SVG. Masło
    maślane otrzymujesz bo przekładasz obiekty SVGowskie na bliźniacze w
    DXF. Każda konwersja, to źródło potencjalnych problemów.

    > Ale cambam oidp robi wiercenie w srodkowym punkcie krzywej
    > więc czy to spline czy polyline czy kółko to jeden kit dla niego...

    Świetnie. To ważna informacja.

    > Wiesz, niedawno pisalismy o czym innym i pisałem wtedy ze przyjdzie
    > czas na co innego i szybko przyszedł.

    Sam to zapowiadałem nie jeden raz :-) Jednakże to niczego nie zmienia.
    Temat PCB traktuję w kategorii innego workflow i uważam za dopracowany w
    detalach i niniejszym zamknięty.

    > Dyskutownaie w takim temacie o
    > sprawach tyczących sie tylko obudów jest bezsensu. A nawet w
    > przypadku obudowy przyjdzie czas ze trzeba będzie zaplanowac jakieś
    > wycięcia czy wsporniki i wtedy jakiś import z eagle sie przyda jako
    > pomoc aby geometrie sensownie opanować.

    Nie za bardzo rozumiem? Sądzę, że temat Eagle nie ma nic wspólnego z
    obudowami. W Eagle możesz zaprojektować jedynie otwory i wycięcia w PCB
    aby pasowały do obudowy - i to z dużymi ograniczeniami. Eagle to grafika
    płaska a obudowy już niekoniecznie. W Eagle nie masz żadnych narzędzi do
    kształtowania. Narysowanie okręgu to wyczyn. Nie wpłyniesz na to czy
    linia to spline czy coś innego. Nie obraź się ale uważam, że bez sensu
    jest wykorzystywać Eagle do projektowania obudowy. Jedyna użyteczna
    rzecz jaką można w nim wykorzystać to coś dokładnie odwrotnego niż
    piszesz, czyli zaimportowanie obrysu PCB do Eagla wykonanego w jakimś
    CADzie, gdzie będą uwzględnione wszelkie otwory i wycięcia pasujące do
    obudowy. Na takim obrysie PCB w Eagle ustawiasz elementy, projektujesz
    ścieżki z zlecasz wycięcie i wiercenie maszynie. Nigdy odwrotnie!
    Robienie z kresek obudowy ... jak dla mnie szaleństwo :-D

    No i oczywiście workflow dla PCB i dla obudowy zupełnie inny. Inny
    zestaw programów, tylko program sterujący maszyną wspólny. Do PCB
    wystarczy Eagle + sterownik, do obudowy - już nie.

    > Dla mnie punkt 0,0 jest nieistotny.

    O, to ciekawe. O detale spytam poniżej.

    > Z punktu widzenia obróbki dla
    > mnie istotne jest to jak mam zgrane koordynaty ściezki w mach3 z
    > miejscem fizycznie na materiale. Tu ci za wiele nie pomoge bo ja tu
    > problemu wogole nie mam. Ogólnie staram sie unikac bazowania
    > elementów do obróbki jak mogę. A jak bazuje to według geometrii i
    > fizycznego elementu do obróbki. czy dany róg wyjdzie w 0,0 czy
    > 5.1,7.65 to dla mnie zupełnie nieistotne.

    eeee... cały czas pisałeś dokładnie odwrotnie gdy rozmawialiśmy o PCB.
    Wielokrotnie podkreślałeś, że grunt to bazowanie przedmiotu. A ja jako
    kontrargument na rzecz transformowania układu współrzędnych pokazywałem
    mój workflow, który uznałeś po długim czasie za słuszny. A teraz sam
    porzucasz ideę robienia bazy dla obrabianego przedmiotu?

    A teraz pytanie odnośnie punktu (0,0). Czy możesz rozwinąć temat? Może
    łatwiej będzie na konkretnym przykładzie jaki teraz przerabiam. Mam do
    powycinania i frezowania tylny panel obudowy. Plastikowa płytka w
    uproszczeniu. Projekt w Inkscape (bez konturów bo one zwiększają rozmiar
    w projekcie ale nie wpływają na rozmiar ścieżki narzędzia - przejechałem
    się na tym). Początek grafiki w (0,0). Zasysam do CAM'a. Początek
    grafiki ląduje powiedzmy w (15,-85) - dane wymyślone, ale przesunięcia
    są tak duże faktycznie. Z CAM'a eksportuję poprzesuwany G-kod i ładuję
    go do sterownika maszyny. Ląduje on gdzieś z dala od początku układu
    współrzędnych programu sterującego.

    Na stole jest zamontowana płytka w dowolnym miejscu i pod dowolnym
    kątem. Jak mam spasować współrzędne?

    Jak to robisz?

    W podtekście mam to, że jeśli dbam by początek projektu był zawsze w
    punkcie (0,0) to potem na maszynie tylko przesuwam i przekręcam układ
    współrzędnych by wyrównać do lokalizacji płytki na stole (jej lewego
    dolnego narożnika). Jeśli nie zadbam o (0,0) to projekt po takim
    dopasowaniu wyląduje daleko poza płytką i zamiast rzeźbić w płytce, to
    obudowę będę miał pięknie zintegrowaną ze stołem maszyny :-D

    > Mylisz się i to bardzo. (...) Jak on skonczyl to ja mialem juz zrobione i
    > dodałem i wypełniłem tabelke rysunku :)

    Świetnie, ale to niczego nie zmienia! W Corelu Draw też doskonale możesz
    operować na wektorach. Czy to oznacza, że stworzono go po to by maszyny
    projektować? :-D

    Poczytaj sobie o formacie SVG:
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Scalable_Vector_Graphi
    cs

    Cytuję drugie zdanie:
    "Format SVG powstał z myślą o zastosowaniu na stronach WWW. "

    Skoro twierdzisz, że Inscape powstał z myślą o CNC, to po co jest w nim
    programowanie zdarzeń typu "onclick", "onmousemove" itp? Mało tego,
    podpowiem Ci, że to była pierwsza funkcjonalność jaka powstała wraz z
    Inkscape.

    Powiem Ci jeszcze jedno: format SVG (macierzysty dla Inkscape) został
    zestandaryzowany przez organizację W3C, która zajmuje się właśnie Webem
    a nie CNC.

    To, że nadaje się on doskonale do CNC, to skutek uboczny tego, że ma
    świetnie rozwinięte operacje na wektorach. Sam twierdziłeś, że ma
    mnóstwo "artystycznych" funkcji. A niby jakie one mają zastosowanie w CNC?

    > To musisz sobie sam przećwiczyć na paru narzędziach. Ja jestem
    > skrzywiony na mój zestaw i może wyglądam na zrzędę ale co mi tam :)

    Dlatego staram się wycisnąć z Ciebie jak najwięcej :-)

    --
    Pozdrawiam,
    Marek