    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Date: Thu, 13 Jul 2017 14:46:30 -0700 (PDT)
    Subject: Re: CNC/CAM - problem z tworzeniem obudowy dla elektronika
    From: s...@g...com

    W dniu czwartek, 13 lipca 2017 21:02:22 UTC+2 użytkownik Marek S napisał:

    > Dla mnie to właśnie cel główny a nie margines :-)

    > No to kiszka :-(

    > Dzięki, ale z powyższego względu nie dam rady go wykorzystać. Z tego co
    > widzę, to samego CAM'a nie można kupić.
    >
    > Przypuszczam, że pozostaje mi eksperymentowanie z formatami plików. Po
    > kawałku rozgryzam czego ten nieszczęsny SimplyCam nie lubi. Wychodzi na
    > to, że prawie wszystkiego z wyjątkiem własnych plików demonstracyjnych.
    >
    > Zastanawiam się jeszcze nad freeCAD'em, który być może ma lepszą
    > kontrolę nad DXF'ami niż AI. Testuję też Inkscape w zastosowaniu pseudo
> [...]

    Powoli, powoli.
    Tak naprawde potrzebujesz 3 lub 4 narzędzi.
    W praktyce nawet ogromne kombajny (i okropnie drogie) nie umozliwiają zmniejszenia
    tej liczby do mniej niz 2 narzędzi.

    A więc:
    od końca:
    4. Sterownik maszyny na którym uruchamiasz g-kod. To pewnie masz więc pomińmy w
    dyskusji ale to narzędzie musisz mieć.
    3. CAM. CAM zazwyczaj nie słuzy do rysowania geometrii. CamBam to potrafi ale jest to
    takie se. CAM słuzy do projektowania ścieżek narzędziowych/obróbkowych z gotowej
    geometrii.
    2. CAD. CAD pozwala miec kontrole nad geometrią. Tu też masz mniej lub bardziej
    zaawansowane możliwości budowania bardziej zaawansowanych obiektów (w sensie np.
    Zestaw obrysów ścieżek na pcb), którymi potem możesz operować (np. Szybko powielic
    taki zestaw ścieżek). CAD pozwala równiez zaszyć pewne zależności typu odległość
    środka okręgu od jakiegos obrysu albo uzależnić średnicę od wielkości innego obiektu.
    1. (opcjonalne) Dodatkowe źródło geometrii w postaci jakichś map wysokości,
    wektoryzowanych obiektów itp. Takim czyms u Ciebie będzie np. Kicad czy Eagle.

    Pomiędzy tymi narzedziami przesyłasz swoją pracę w plikach.
    I teraz pare uwag:
    -Zazwyczaj te narzedzia nie wymieniają się danymi dwukierunkowo. Geometria idzie do
    cama i juz stamtad nie wraca do cada.
    -Jak masz narzędzia niezintegrowane (czytaj niedrogie) to jak sie okaże że geometrie
    masz spaprana to calosc projektu w cam-ie trzeba klikac od nowa (choć w cambamie daje
    sie to delikatnie obejsc ale i tak jest to robota reczna)
    -cad-ów jest jak mrówków. Freecad, librecad (kiedys qcad), autocad a nawet inkscape.
    Wybierasz ulubionego i działasz. Ja lubie inkscape bo jego narzędzia sa lekko
    "artystyczne" i nieco wysoko poziomowe. autocad jest duzo prostszy w swojej logice.
    Ale to subiektywna sprawa.
    -cam-y czesto oferują mozliwosc modyfikacji geometrii ale najczesciej mozliwosci maja
    niewielkie a naniesione zmiany sa trudne lub wręcz niemozliwe do przeniesienia
    spowrotem do cad-a.

    Najwazniejsza sprawa która na ktora bym cie chciał uczulić:
    swój workflow zbuduj tak abyś w jednym narzedziu trzymał sprawy związane z geometrią
    (wybrany przez ciebie CAD) a w drugim tematy dotyczące obróbki (CAM).

    Mam wrażenie że próbujesz w geometrii zaszyć jakieś zależności dotyczące wymiaru czy
    charakteru narzędzia (tam wyżej pisałeś o odsunięciu od ściezki). To jest błąd. Ta
    informacja powinna znaleźc się w CAM-ie. Oczywiście zrobisz jak uważasz ale mysle ze
    nie warto wyważać otwartych drzwi.

    Co do CAD-ów. FreeCAM ma fajna mozliwośc wiązania ze sobą elementów geometrii.
    Dzieki temu dobrze zrobiony rysunek mozna elegancko modyfikować parametrycznie.
    Przykladowo, masz pudełko. Pudełko składa się z 6 scianek. Kazda scianka ma otwory
    aby całośc skręcić oraz otwory montazowe plus jakieś dodatkowe wycięcia.
    Dodając zależnośc taka jak np. Otwory służące do skręcenia ścianek musza być oddalone
    od brzegów o połowę grubości scianek i odsuniete od boku o 20mm plus powiązanie
    wymiarów poszczególnych ścianek ze sobą możesz zmienić wymiar całego pudełka z
    100x20x80 na 120x22x75 i te elementy same sie odpowiednio poprzenoszą, zmienią
    wymiary itp.

    Nastepnie zapisujesz tak zmieniony projekt i eksportujesz do dxf-a.

    To bardzo fajna mozliwośc i warta zaznajomienia sie. librecad tego OIDP nie posiada.

    To tyle na dziś :)