  • Data: 2022-06-06 17:04:42
    Temat: Re: Budowa własnego linuksowego komputerka
    Od: heby <h...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On 06/06/2022 13:08, J.F wrote:
    > Nie bardzo czuje jak.
    > Jest program, ma kod, ma dane, ma gdzies zapamietane adresy tych
    > danych, i nagle to trzeba zduplikowac.
    > Kod moglby zostac ten sam, ale co z adresami w pamieci?

    Dwie rzeczy:
    1) tak, for jest trudny w systemach bez pamięci wirtualnej i wymaga masy
    roboty (i w wielu sytuacjach może sie nie powieść). Na pewno jest to
    skrajnie kosztowne i bez sensu.

    ale

    2) for prawie nigdy nie jest uzywany w małych systemach w taki sposób
    jak "watki". Na 99% fork zakończy się execv, co oznacza, że cała ta
    ciężka robota z potencjalnym forkowaniem zazwyczaj to tylko wymówka aby
    odpalic inny proces. O, to już można mieć protezę forka. Gdzieś taką
    implementację widziałem nawet, nie wiem czy nie w jednym z tych małych
    Linuxów bez mmu - robiło "forka" i czekało na execv i to wystarczyło aby
    ogarnąć 99% programów Linuxowych.

    > A, ok, pomylilo mi sie.
    > Ale preemptive byly tez chyba widowsy 3.x, o ile uruchamiane na 386.

    Win3.11 jest cooperative, co nie było niczym specjalnie dziwnym, jabłka
    też były, jakoś przeoczyli rewolucje siedząc dalej w nakładce na DOSa.

    Być może były jakies protezy pod spodem, któe pozwalały odpalać kilka
    Win na raz (gdzieś to widziałem) i byc może były preemptive, ale nie
    natywnie w Win.

    > A co to za uzyteczny system, ktory nie wiadomo kiedy wyleci, z winy
    > jednego programu :-)

    To nie ma znaczenia. To czy Ci wyleci sterowanik silnika respiratora w
    procesorze z MMU czy bez MMU jest mało istotne bo w obu wypadkach jesteś
    w d... To tylko może nieco zmniejszych poziom katastrofy, ale nie
    zapobiega jej. Zaryzykuje, że ważniejsza jest jakośc kodu niż to, czy
    jest chroniony w systemie *zamkniętym*.

    Tak naprawdę ochrona ma sens dopiero w czasach malware. Wczesniej była
    fajnym ficzerem, ale niekoniecznie krytycznym, a przez dziesięciolecia
    olewanym na wszelkie sposoby przez twórców OSów.

    > Wirusy sa stare :-)

    Wirusy które robią coś uzytecznego, online, są w miarę nowe.

    A w dawnych czasach, posiadanie "protected MMU win95" oznaczało tylko,
    że trzeba było zawołać ze 3 wywołania WinAPI więcej, żeby uzyskac
    admina. To żałosny system był, protekcja pamieci to pic na wodę w
    tamtych czasach. W zasadzie jako taką uwagę przyłożono dopiero w lini
    NT, a linia 9x była robiona na odpiernicz się.

    Dalej, są miejsca (embedded) gdzie protekcja/stronicowanie pamieci nie
    ma wielkiego znaczenia i gdzie można stosować systemy które wyglądają
    jak Unix, jesli ktoś potrzebuje. Wymaga to poświęcenia kilku detali, ale
    one nie są krytyczne.