-
21. Data: 2022-06-06 18:26:19
Temat: Re: Będzie hejt!
Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>
Hello J.F,
Monday, June 6, 2022, 4:51:18 PM, you wrote:
[...]
>>>> Miną lata, zanim ta liczba wzrośnie istotnie. Jest czas na rozbudowę
>>>> infrastruktury, w której będzie musiało być rozwiązane limitowanie mocy
>>>> ładowarek, żeby nie wysadzać transformatorów o 22:00.
>>> Byc moze wlasnie przyspieszylo ... tzn wzrost samochodow,
>>> a nie rozbudowa infrastruktury :-)
>> Infrestruktura też cały czas powstaje.
> Powolutku i na starych normach chyba.
>>>> Nie potrzeba mocy 22 kW, żeby ładować codziennie samochód jeżdżący
>>>> głównie w mieście. Przy 11 kW przez 8 godzin ładowania masz 88 kWh,
>>>> które wystarczą na ponad 400 km spokojnej jazdy a w mieście na jeszcze
>>>> więcej. Na przejechanie 100 km wystarczy 8 godzin ładowania z mocą
>>>> mniejszą niż 3 kW. Wystarczy zróżnicować cenę energii w zależności od
>>>> żądanej mocy, żeby klienci sami deklarowali jak najdłuższy czas
>>>> ładowania i jak najmniejszą moc ładowania.
>>> Nie masz do tego infrastruktury ... a moze i masz, cholera wie, co te
>>> liczniki potrafia.
>> Przede wszystkim potrzeba uregulowań prawnych - ładowarki muszą mieć
>> wbudowane liczniki. Samochód nic nie potrzebuje - to ładowarka narzuca
>> pobór mocy a nie samochód.
> Na ile sie zorientowalem - te duze ladowarki DC istotnie narzucaja,
> w porozumieniu z samochodem,
Te duże po prostu ładuja akumulator.
> ale takich w garazu miec nie bedziesz, bo za drogie.
Nie muszą być drogie przy mocy do powiedzmy 30-40 kW...
> Chyba, ze sam sobie zrobisz :-)
Sam nie zrobię, bo już za stary jestem na opanowanie komunikacji
między ładowarką a samochodem...
> Samochod mozna naladowac ze zwyklego gniazdka, i wtedy samochod
> decyduje ile pobierze.
A skąd samochód ma wiedzieć, czy wolno mu pobrać 10A, 16A czy 32A? Czy
aby nie z międzymordzia między gniazdkiem a samochodem?
> No a pomiedzy sa jeszcze "wall box", ktore znow sa proste w srodku,
> ale maja sygnalizacje jaki prad samochod moze pobrac.
O właśnie.
> Czy da sie tym sterowac dynamicznie to nie wiem.
Na pewno się da.
> No i dalej nie wiadomo, czy to jest po amerykansku
> na jedna faze (tzn u nich na "dwie"), czy po europejsku na 3 fazy.
Po europejsku często bywa na jedną fazę - 230 V 32 A max, 7.4 kW... Mało
który ma 3x230/400 V 16 A, 11 kW.
>>> Nie masz do tego wsparcia w samochodach, ale nie tylko my mamy ten
>>> problem, to moze sie pojawi rozwiazanie szybciej niz problem :-)
>> Oczekuję inteligentnej sieci energetycznej...
> Jak najbardziej, tylko zanim sie doczekamy, to moze byc tych
> elektrykow za duzo :-)
Rynek nie znosi pustki.
> A tymczasem wystarczy w miare prosta funkcja w samochodzie
> "ładuj tak, aby zakonczyc o 7:30" przykladowo.
> I niech sobie rozklada te brakujace kWh na wiele godzin,
> i nie ciagnie 11kW, tylko np 1kW.
O tym pisałem wcześniej.
> Jak grzeja w Norwegii? Bo jesli prądem, to mogą nie doswiadczyc
> problemu, i nauki nie bedzie :-)
Norwegia dostawi 100 elektrowni wodnych i nie poczuje problemu.
>>> A wytlumacz tu zonie, ze nie moze nalac cieplej wody do wanny,
>>> albo, ze trzeba gdzies zamienic szafe na zbiornik :-)
>> j.w.
> No ale jak samochody, to czemu CWU poza?
> I wytlumacz tu zonie lub sobie, ze siec przeciazona, albo ze taryfa za
> droga :-)
>>> Pozostaje inne kwestia - to beda u nas samochody nie na prąd, tylko na
>>> wegiel. A wegla jak widac tez brakuje.
>>> Trzeba inwestowac w wiatraki i PV.
>>> I moze jeszcze troche w el. sz-p.
>> A mamy warunki na więcej szczytowo pompowych?
> No wlasnie IMO nie bardzo.
> Ale przydatnosc/potrzebe widzę.
> W Belchatowie skorzystac z dołu i hałdy ? :-)
>>> A moze jednak PHEV?
>> Fuj. Etap przejściowy.
> O tyle dobre, ze w miescie na codzien moglbym nie smrodzic,
> nie narzekalbym na zasieg w trasie, spalanie ropy by spadlo,
> bateria nie bylaby bardzo droga, prad ladowania ograniczony - wiec
> odpadaja obawy o siec.
Mały akumulator w elektryku to zaprzeczenie idei.
>> Byłbym za rozwiązaniem, gdzie silnik spalinowy
>> o ograniczonej mocy (powiedzmy do 40 kW - co zapewnia możliwość jazdy z
>> legalną prędkością autostradową)
> Jakos tak mogloby byc, ale na razie ida w duzą moc ...
> ja nie narzekam :-)
>> stanowi rezerwę dla podstawowego napędu elektrycznego.
> Zwal jak zwal :-)
>> Oczywiście silnik nie sprzęgnięty z kołami.
> A czemu - patrz co Myjk pisze o swoim mitsubishi - powyzej 80km/h
> silnik sprzegniety z kolami na sztywno i napedza, przelozenie jedno,
40 kW to za mało - nie będzie przyśpieszało przy bezpośrednim
sprzężeniu.
>> Przy spożyciu na poziomie 5 l/100 km 25 litrowy zbiornik starczy na 500 km.
> Tankowanie szybkie, moze byc i 300km :-)
>> 40 kW, wielopaliwowa turbina nie musi być duża...
> Turbina powiadasz ... no moze i turbina.
> Ale chyba ma mniejsza sprawnosc, nawet w punkcie idelnej pracy ?
No właśnie niekoniecznie. Sprawność turbiny ogranicza długi rozruch i praca
w szerokim zakresie obrotów. Przy uruchamianiu turbiny przy spadku
energii w akumulatorze do np. 10% i wyłączaniu przy np. 80% czas
rozruchu staje się nieistotny. Stale obroty i obciążenie sprzyjają
uzyskaniu optymalnego punktu pracy. Tylko ciepła odpadowego trochę za
dużo - drugi stopień niskiego ciśnienia?
--
Best regards,
RoMan
PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++
Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)
-
22. Data: 2022-06-06 18:28:47
Temat: Re: Będzie hejt!
Od: Jacek <k...@a...com>
W dniu 06.06.2022 o 14:56, RoMan Mandziejewicz pisze:
> Oczekuję inteligentnej sieci energetycznej...
Pan Prezydent podpisał ostatnio ustawę o wymianie liczników na
inteligentne. Ta "inteligencja" polegać będzie na tym, że będzie
możliwość zdalnego wyłączenia dopływu albo limitowania poboru mocy, no i
wymiana będzie płatna - jedyne 360 zł za sztukę. Płaci Suweren, oczywiście.
> A mamy warunki na więcej szczytowo pompowych? Na Dolnym Śląsku zapewne
> tak - ale co dalej?
Elektrownia Żar ma moc 125 MW. Czyli 0,6% średniego zapotrzebowania na
moc w PL.
> Fuj. Etap przejściowy. Byłbym za rozwiązaniem, gdzie silnik spalinowy
> o ograniczonej mocy (powiedzmy do 40 kW - co zapewnia możliwość jazdy z
> legalną prędkością autostradową) stanowi rezerwę dla podstawowego
> napędu elektrycznego. Oczywiście silnik nie sprzęgnięty z kołami. Przy
> spożyciu na poziomie 5 l/100 km 25 litrowy zbiornik starczy na 500 km.
> 40 kW, wielopaliwowa turbina nie musi być duża...
Panna Greta płacze, jak to czyta.
Jacek
-
23. Data: 2022-06-06 18:34:38
Temat: Re: Będzie hejt!
Od: Jacek <k...@a...com>
W dniu 06.06.2022 o 18:13, J.F pisze:
> Swoja droga - jak oni te zegary ustawiaja, i na ile ten czas dokladny?
Niedawno wymienili u mnie licznik dwutaryfowy sterowany osobnym zegarem
na licznik elektroniczny z własnym zegarem. Stary zegar pokazywał czas
przestawiony o 14 godzin - tyle zdążył spóźnić w ciągu 10 lat. Dla mnie
nie był to problem, bo bojler miał też sterowanie z zegara i wystarczyło
odpowiednio nastawić, żeby grzał w niskiej taryfie.
Nowy licznik ma chyba czas DCF albo a sieci komórkowej, więc +/- 1 sekunda.
Jacek
-
24. Data: 2022-06-06 18:38:59
Temat: Re: Będzie hejt!
Od: ii <i...@o...invalid>
W dniu 06.06.2022 o 18:13, J.F pisze:
> On Mon, 6 Jun 2022 18:05:01 +0200, ii wrote:
>> W dniu 06.06.2022 o 12:39, RoMan Mandziejewicz pisze:
>>> Hello Jacek,
>>> Monday, June 6, 2022, 12:21:16 PM, you wrote:
>>>
>>>>> https://www.auto-swiat.pl/ev/porady/czego-nie-powie-
ci-wlasciciel-auta-na-prad-czyli-auto-elektryczne-za
miast-samochodu-z/9b93xfl
>>>> U mnie w okolicy są na razie 2 auta elektryczne. Stacja transformatorowa
>>>> ma 630 kVA mocy i zasila około 100 domów. Ładowarka domowa ma moc 22 kW,
>>>> tak więc równocześnie można by ładować max 28 aut. Przy 2 autach nie ma
>>>> problemu, zrobi się on, gdy ich liczba wzrośnie.
>>>
>>> Miną lata, zanim ta liczba wzrośnie istotnie. Jest czas na rozbudowę
>>> infrastruktury, w której będzie musiało być rozwiązane limitowanie mocy
>>> ładowarek, żeby nie wysadzać transformatorów o 22:00.
>>>
>>> Nie potrzeba mocy 22 kW, żeby ładować codziennie samochód jeżdżący
>>> głównie w mieście. Przy 11 kW przez 8 godzin ładowania masz 88 kWh,
>>> które wystarczą na ponad 400 km spokojnej jazdy a w mieście na jeszcze
>>> więcej. Na przejechanie 100 km wystarczy 8 godzin ładowania z mocą
>>> mniejszą niż 3 kW. Wystarczy zróżnicować cenę energii w zależności od
>>> żądanej mocy, żeby klienci sami deklarowali jak najdłuższy czas
>>> ładowania i jak najmniejszą moc ładowania.
>>>
>> No to po co chcesz rozbudowywać infrastrukturę by "nie wysadzać trafo o
>> 22-giej"?
>
> Bo na razie tego nie ma.
> Klient kupil przyłacze np 17kW, i nie zawaha sie go uzyc :-)
No ale skoro "Wystarczy zróżnicować cenę energii w zależności od ..."
[tego i owego] to może nie ma potrzeby rozbudowywania.
>
> A w dodatku pewnie cos jest, zeby samochod się ladowal w taniej
> taryfie, i wiekszosc wlaczy sie sama o 22:00 :-)
>
> Swoja droga - jak oni te zegary ustawiaja, i na ile ten czas dokladny?
Kto? Ja wkładam wtyczkę do gniazdka. Miałem zamontować sobie moduł Tuya
z harmonogramem, ale nie mogę znaleźć takiego na listwę, co ma pomiar
zużycia energii i ogólnie "nie śmierdzi".
-
25. Data: 2022-06-06 18:44:44
Temat: Re: Będzie hejt!
Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>
On Mon, 6 Jun 2022 18:28:47 +0200, Jacek wrote:
> W dniu 06.06.2022 o 14:56, RoMan Mandziejewicz pisze:
>> Oczekuję inteligentnej sieci energetycznej...
> Pan Prezydent podpisał ostatnio ustawę o wymianie liczników na
> inteligentne. Ta "inteligencja" polegać będzie na tym, że będzie
> możliwość zdalnego wyłączenia dopływu albo limitowania poboru mocy, no i
> wymiana będzie płatna - jedyne 360 zł za sztukę. Płaci Suweren, oczywiście.
Liczniki wymieniaja juz od dawna, tylko jakos nie wyobrazam sobie
tego zdalnego wylaczania bez wczesniejszej sygnalizacji.
Ale caly swiat ma ten problem, to moze cos wymyslą.
>> A mamy warunki na więcej szczytowo pompowych? Na Dolnym Śląsku zapewne
>> tak - ale co dalej?
> Elektrownia Żar ma moc 125 MW. Czyli 0,6% średniego zapotrzebowania na
> moc w PL.
Żarnowiec juz 800MW. Plus pare innych wodnych.
Ostatnio mialy ostry test, jak 4GW mocy z Belchatowa znikly nagle.
Ale ... jakbysmy chcieli kolejne, to gdzie?
Nie zbuduje sie kolejnych 10 takich tak latwo.
A teraz mamy na tapecie Młoty k/Kłodzka.
http://www.podziemia.eu/index.php/artykuly/elektrown
ia-mloty
https://klodzko.naszemiasto.pl/przez-plan-budowy-ele
ktrowni-zycie-w-mlotach-sie-zatrzymalo/ar/c3-8687135
Jak widac pomysl zdazyl juz zardzewiec ... ciekawe czy nie bedzie jaj
z wywlaszczeniami. Tzn ludzie wywlaszczeni juz dawno ... i moglo sie
przeterminowac :-)
>> Fuj. Etap przejściowy. Byłbym za rozwiązaniem, gdzie silnik spalinowy
>> o ograniczonej mocy (powiedzmy do 40 kW - co zapewnia możliwość jazdy z
>> legalną prędkością autostradową) stanowi rezerwę dla podstawowego
>> napędu elektrycznego. Oczywiście silnik nie sprzęgnięty z kołami. Przy
>> spożyciu na poziomie 5 l/100 km 25 litrowy zbiornik starczy na 500 km.
>> 40 kW, wielopaliwowa turbina nie musi być duża...
> Panna Greta płacze, jak to czyta.
A co ona by chciala?
Rowery? :-)
J.
-
26. Data: 2022-06-06 18:56:04
Temat: Re: Będzie hejt!
Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>
On Mon, 6 Jun 2022 18:26:19 +0200, RoMan Mandziejewicz wrote:
> Hello J.F,
> Monday, June 6, 2022, 4:51:18 PM, you wrote:
> [...]
>>>>> Nie potrzeba mocy 22 kW, żeby ładować codziennie samochód jeżdżący
>>>>> głównie w mieście. Przy 11 kW przez 8 godzin ładowania masz 88 kWh,
>>>>> które wystarczą na ponad 400 km spokojnej jazdy a w mieście na jeszcze
>>>>> więcej. Na przejechanie 100 km wystarczy 8 godzin ładowania z mocą
>>>>> mniejszą niż 3 kW. Wystarczy zróżnicować cenę energii w zależności od
>>>>> żądanej mocy, żeby klienci sami deklarowali jak najdłuższy czas
>>>>> ładowania i jak najmniejszą moc ładowania.
>>>> Nie masz do tego infrastruktury ... a moze i masz, cholera wie, co te
>>>> liczniki potrafia.
>>> Przede wszystkim potrzeba uregulowań prawnych - ładowarki muszą mieć
>>> wbudowane liczniki. Samochód nic nie potrzebuje - to ładowarka narzuca
>>> pobór mocy a nie samochód.
>> Na ile sie zorientowalem - te duze ladowarki DC istotnie narzucaja,
>> w porozumieniu z samochodem,
>
> Te duże po prostu ładuja akumulator.
No ale trzeba troche wiedziec jak.
>> ale takich w garazu miec nie bedziesz, bo za drogie.
> Nie muszą być drogie przy mocy do powiedzmy 30-40 kW...
Ale na razie takich nie ma :-)
>> Chyba, ze sam sobie zrobisz :-)
>
> Sam nie zrobię, bo już za stary jestem na opanowanie komunikacji
> między ładowarką a samochodem...
>
>> Samochod mozna naladowac ze zwyklego gniazdka, i wtedy samochod
>> decyduje ile pobierze.
>
> A skąd samochód ma wiedzieć, czy wolno mu pobrać 10A, 16A czy 32A? Czy
> aby nie z międzymordzia między gniazdkiem a samochodem?
Zwykle gniazdko. 16A.
3f chyba malo ktory obsluguje.
>> No a pomiedzy sa jeszcze "wall box", ktore znow sa proste w srodku,
>> ale maja sygnalizacje jaki prad samochod moze pobrac.
> O właśnie.
>
>> Czy da sie tym sterowac dynamicznie to nie wiem.
> Na pewno się da.
Miejmy nadzieje.
Na razie to chyba nie przewidziane, wiec mozliwe, ze samochod sprawdza
raz na początku ładowania :-)
>> No i dalej nie wiadomo, czy to jest po amerykansku
>> na jedna faze (tzn u nich na "dwie"), czy po europejsku na 3 fazy.
>
> Po europejsku często bywa na jedną fazę - 230 V 32 A max, 7.4 kW... Mało
> który ma 3x230/400 V 16 A, 11 kW.
A ty bedziesz mial w domu przylacze np 25A na faze.
>>>> Nie masz do tego wsparcia w samochodach, ale nie tylko my mamy ten
>>>> problem, to moze sie pojawi rozwiazanie szybciej niz problem :-)
>>> Oczekuję inteligentnej sieci energetycznej...
>> Jak najbardziej, tylko zanim sie doczekamy, to moze byc tych
>> elektrykow za duzo :-)
> Rynek nie znosi pustki.
No to wlasnie - samochody beda produkowac mimo braku pomyslow na siec,
a potem będą łatać sieć :-)
>> A tymczasem wystarczy w miare prosta funkcja w samochodzie
>> "ładuj tak, aby zakonczyc o 7:30" przykladowo.
>> I niech sobie rozklada te brakujace kWh na wiele godzin,
>> i nie ciagnie 11kW, tylko np 1kW.
>
> O tym pisałem wcześniej.
>
>> Jak grzeja w Norwegii? Bo jesli prądem, to mogą nie doswiadczyc
>> problemu, i nauki nie bedzie :-)
>
> Norwegia dostawi 100 elektrowni wodnych i nie poczuje problemu.
Nie wiem czy tak latwo bedzie im dostawic, ale jak grzeja prądem,
to byc moze maja grube kable i duze moce dostepne.
Oni sie zelektryfikują, a reszta swiata bedzie miala problem :-)
>>>> A moze jednak PHEV?
>>> Fuj. Etap przejściowy.
>> O tyle dobre, ze w miescie na codzien moglbym nie smrodzic,
>> nie narzekalbym na zasieg w trasie, spalanie ropy by spadlo,
>> bateria nie bylaby bardzo droga, prad ladowania ograniczony - wiec
>> odpadaja obawy o siec.
>
> Mały akumulator w elektryku to zaprzeczenie idei.
Ale wlasnie hybryda nie elektryk.
>>> Byłbym za rozwiązaniem, gdzie silnik spalinowy
>>> o ograniczonej mocy (powiedzmy do 40 kW - co zapewnia możliwość jazdy z
>>> legalną prędkością autostradową)
>> Jakos tak mogloby byc, ale na razie ida w duzą moc ...
>> ja nie narzekam :-)
>>> stanowi rezerwę dla podstawowego napędu elektrycznego.
>> Zwal jak zwal :-)
>>> Oczywiście silnik nie sprzęgnięty z kołami.
>> A czemu - patrz co Myjk pisze o swoim mitsubishi - powyzej 80km/h
>> silnik sprzegniety z kolami na sztywno i napedza, przelozenie jedno,
>
> 40 kW to za mało - nie będzie przyśpieszało przy bezpośrednim
> sprzężeniu.
A po co przyspieszac, jak PiS dalej podniesie mandaty?
No to silnik 50kW :-)
A pamietaj, ze do przyspieszenia mozesz dodac silnik elektryczny.
I bedziesz mial 100kW.
>>> Przy spożyciu na poziomie 5 l/100 km 25 litrowy zbiornik starczy na 500 km.
>> Tankowanie szybkie, moze byc i 300km :-)
>>> 40 kW, wielopaliwowa turbina nie musi być duża...
>> Turbina powiadasz ... no moze i turbina.
>> Ale chyba ma mniejsza sprawnosc, nawet w punkcie idelnej pracy ?
>
> No właśnie niekoniecznie. Sprawność turbiny ogranicza długi rozruch i praca
> w szerokim zakresie obrotów. Przy uruchamianiu turbiny przy spadku
> energii w akumulatorze do np. 10% i wyłączaniu przy np. 80% czas
> rozruchu staje się nieistotny. Stale obroty i obciążenie sprzyjają
> uzyskaniu optymalnego punktu pracy. Tylko ciepła odpadowego trochę za
> dużo - drugi stopień niskiego ciśnienia?
Jesli sprawnosc porównywalna z tłokowym, to i ciepla tyle samo.
J.
-
27. Data: 2022-06-06 19:00:47
Temat: Re: Będzie hejt!
Od: ii <i...@o...invalid>
W dniu 06.06.2022 o 18:34, Jacek pisze:
> W dniu 06.06.2022 o 18:13, J.F pisze:
>> Swoja droga - jak oni te zegary ustawiaja, i na ile ten czas dokladny?
> Niedawno wymienili u mnie licznik dwutaryfowy sterowany osobnym zegarem
> na licznik elektroniczny z własnym zegarem. Stary zegar pokazywał czas
> przestawiony o 14 godzin - tyle zdążył spóźnić w ciągu 10 lat. Dla mnie
> nie był to problem, bo bojler miał też sterowanie z zegara i wystarczyło
> odpowiednio nastawić, żeby grzał w niskiej taryfie.
No dokładnie tak się to robiło. Przy czym inkasent sczytujący powinien
sprawdzać ten zegar i zgłaszać nieaktualność, ale faktycznie tego nie robił.
> Nowy licznik ma chyba czas DCF albo a sieci komórkowej, więc +/- 1 sekunda.
> Jacek
Jakby był po DCF to by oznaczało, że możesz sobie ustawić własny czas :-)
Chyba może po prostu mieć dokładny zegar. Zegar w Twizy jakoś idealnie
chodzi ale nie uwzględni zmiany czasu.
-
28. Data: 2022-06-06 19:00:52
Temat: Re: Będzie hejt!
Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>
On Mon, 6 Jun 2022 18:18:01 +0200, ii wrote:
> W dniu 06.06.2022 o 14:56, RoMan Mandziejewicz pisze:
>> Hello J.F,
> ...
>>> Nie masz do tego wsparcia w samochodach, ale nie tylko my mamy ten
>>> problem, to moze sie pojawi rozwiazanie szybciej niz problem :-)
>>
>> Oczekuję inteligentnej sieci energetycznej...
>
> Czyli jakiej? Takiej, która odetnie prąd ludziom? Co konkretnie ta sieć
> miałaby oferować?
Zaoferuje brak przerw w dostawie pradu, ewentualnie tanszy prąd :-)
A co ma robic ... sterowac jakos urządzeniami, zeby dopasowaly sie do
chwilowego stanu sieci.
Np wyłączyc podgrzewanie czy chlodzenie na poł godziny, obnizyc czy
podniesc temperature o stopien czy dwa, czy wlasnie
obnizyc moc ładowania samochodu.
J.
-
29. Data: 2022-06-06 19:30:39
Temat: Re: Będzie hejt!
Od: ii <i...@o...invalid>
W dniu 06.06.2022 o 19:00, J.F pisze:
> On Mon, 6 Jun 2022 18:18:01 +0200, ii wrote:
>> W dniu 06.06.2022 o 14:56, RoMan Mandziejewicz pisze:
>>> Hello J.F,
>> ...
>>>> Nie masz do tego wsparcia w samochodach, ale nie tylko my mamy ten
>>>> problem, to moze sie pojawi rozwiazanie szybciej niz problem :-)
>>>
>>> Oczekuję inteligentnej sieci energetycznej...
>>
>> Czyli jakiej? Takiej, która odetnie prąd ludziom? Co konkretnie ta sieć
>> miałaby oferować?
>
> Zaoferuje brak przerw w dostawie pradu, ewentualnie tanszy prąd :-)
>
> A co ma robic ... sterowac jakos urządzeniami, zeby dopasowaly sie do
> chwilowego stanu sieci.
Ale po co urządzenia miałyby się do tego dopasowywać? Przecież te
urządzenia zaspokajają potrzeby użytkowników a nie sieci :-)
> Np wyłączyc podgrzewanie czy chlodzenie na poł godziny, obnizyc czy
> podniesc temperature o stopien czy dwa,
I co, masz chorego w domu i sieć Ci "obniżyła temperaturę o stopień czy
dwa", tak?
> czy wlasnie
> obnizyc moc ładowania samochodu.
Żeby nie można było odebrać dzieci z dworca czy lotniska?
Przecież to nie ma większego sensu. Sieć nie ma świadomości potrzeb
konkretnego użytkownika, co jest jego chwilowym priorytetem. Można sobie
wyobrazić, że sieć otrzymuje zamówienia na zapotrzebowanie mocy np
wiedząc, że ktoś wraca do mieszkania po dłuższej nieobecności i musi w
nim nagrzać, albo potrzebuje na rano samochodu albo nie potrzebuje.
Tylko co dalej, złoży zamówienie i co sieć z tym zrobi oprócz kręcenia
własnego biznesu? Jak się odwdzięczy użytkownikowi? Nie popadajmy w
paranoję robienia dobrze sieci. Ona ma robić dobrze nam!!!
-
30. Data: 2022-06-06 19:35:30
Temat: Re: Będzie hejt!
Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>
On Mon, 6 Jun 2022 18:38:59 +0200, ii wrote:
> W dniu 06.06.2022 o 18:13, J.F pisze:
>> On Mon, 6 Jun 2022 18:05:01 +0200, ii wrote:
>>> W dniu 06.06.2022 o 12:39, RoMan Mandziejewicz pisze:
>>>> Hello Jacek,
>>>> Monday, June 6, 2022, 12:21:16 PM, you wrote:
>>>>
>>>>>> https://www.auto-swiat.pl/ev/porady/czego-nie-powie-
ci-wlasciciel-auta-na-prad-czyli-auto-elektryczne-za
miast-samochodu-z/9b93xfl
>>>>> U mnie w okolicy są na razie 2 auta elektryczne. Stacja transformatorowa
>>>>> ma 630 kVA mocy i zasila około 100 domów. Ładowarka domowa ma moc 22 kW,
>>>>> tak więc równocześnie można by ładować max 28 aut. Przy 2 autach nie ma
>>>>> problemu, zrobi się on, gdy ich liczba wzrośnie.
>>>>
>>>> Miną lata, zanim ta liczba wzrośnie istotnie. Jest czas na rozbudowę
>>>> infrastruktury, w której będzie musiało być rozwiązane limitowanie mocy
>>>> ładowarek, żeby nie wysadzać transformatorów o 22:00.
>>>>
>>>> Nie potrzeba mocy 22 kW, żeby ładować codziennie samochód jeżdżący
>>>> głównie w mieście. Przy 11 kW przez 8 godzin ładowania masz 88 kWh,
>>>> które wystarczą na ponad 400 km spokojnej jazdy a w mieście na jeszcze
>>>> więcej. Na przejechanie 100 km wystarczy 8 godzin ładowania z mocą
>>>> mniejszą niż 3 kW. Wystarczy zróżnicować cenę energii w zależności od
>>>> żądanej mocy, żeby klienci sami deklarowali jak najdłuższy czas
>>>> ładowania i jak najmniejszą moc ładowania.
>>>>
>>> No to po co chcesz rozbudowywać infrastrukturę by "nie wysadzać trafo o
>>> 22-giej"?
>>
>> Bo na razie tego nie ma.
>> Klient kupil przyłacze np 17kW, i nie zawaha sie go uzyc :-)
>
> No ale skoro "Wystarczy zróżnicować cenę energii w zależności od ..."
> [tego i owego] to może nie ma potrzeby rozbudowywania.
Jak to kiedys liczylismy - infrastruktury mamy na jakies 3 mln
samochodow.
Srednio.
Co nie znaczy, ze tak wprost wystarczy.
Co z tego, ze zroznicujesz cene cennikową?
Liczniki jeszcze trzeba zróznicowac, aby dobrze liczyly.
A klient jak ma sie dopasowac?
Ustawiac sobie na wall boxie limit 2kW?
Nie ma takiego malego.
To moze ladowac sie ze zwyklego gniazdka 16A?
>> A w dodatku pewnie cos jest, zeby samochod się ladowal w taniej
>> taryfie, i wiekszosc wlaczy sie sama o 22:00 :-)
>>
>> Swoja droga - jak oni te zegary ustawiaja, i na ile ten czas dokladny?
>
> Kto? Ja wkładam wtyczkę do gniazdka. Miałem zamontować sobie moduł Tuya
> z harmonogramem, ale nie mogę znaleźć takiego na listwę, co ma pomiar
> zużycia energii i ogólnie "nie śmierdzi".
Energetycy.
A i ty tez - jakbys mial 2 taryfy, to pewnie nie chcialbys, ze ty
wlaczasz cos o 22:00, a licznik sie przestawia o 22:15.
J.