-
11. Data: 2022-06-06 13:46:37
Temat: Re: Będzie hejt!
Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>
On Mon, 6 Jun 2022 12:39:14 +0200, RoMan Mandziejewicz wrote:
> Hello Jacek,
> Monday, June 6, 2022, 12:21:16 PM, you wrote:
>>> https://www.auto-swiat.pl/ev/porady/czego-nie-powie-
ci-wlasciciel-auta-na-prad-czyli-auto-elektryczne-za
miast-samochodu-z/9b93xfl
>> U mnie w okolicy są na razie 2 auta elektryczne. Stacja transformatorowa
>> ma 630 kVA mocy i zasila około 100 domów. Ładowarka domowa ma moc 22 kW,
>> tak więc równocześnie można by ładować max 28 aut. Przy 2 autach nie ma
>> problemu, zrobi się on, gdy ich liczba wzrośnie.
>
> Miną lata, zanim ta liczba wzrośnie istotnie. Jest czas na rozbudowę
> infrastruktury, w której będzie musiało być rozwiązane limitowanie mocy
> ładowarek, żeby nie wysadzać transformatorów o 22:00.
Byc moze wlasnie przyspieszylo ... tzn wzrost samochodow,
a nie rozbudowa infrastruktury :-)
> Nie potrzeba mocy 22 kW, żeby ładować codziennie samochód jeżdżący
> głównie w mieście. Przy 11 kW przez 8 godzin ładowania masz 88 kWh,
> które wystarczą na ponad 400 km spokojnej jazdy a w mieście na jeszcze
> więcej. Na przejechanie 100 km wystarczy 8 godzin ładowania z mocą
> mniejszą niż 3 kW. Wystarczy zróżnicować cenę energii w zależności od
> żądanej mocy, żeby klienci sami deklarowali jak najdłuższy czas
> ładowania i jak najmniejszą moc ładowania.
Nie masz do tego infrastruktury ... a moze i masz, cholera wie, co te
liczniki potrafia.
Nie masz do tego wsparcia w samochodach, ale nie tylko my mamy ten
problem, to moze sie pojawi rozwiazanie szybciej niz problem :-)
A wytlumacz tu zonie, ze nie moze nalac cieplej wody do wanny,
albo, ze trzeba gdzies zamienic szafe na zbiornik :-)
Pozostaje inne kwestia - to beda u nas samochody nie na prąd, tylko na
wegiel. A wegla jak widac tez brakuje.
Trzeba inwestowac w wiatraki i PV.
I moze jeszcze troche w el. sz-p.
A moze jednak PHEV?
J.
-
12. Data: 2022-06-06 14:25:50
Temat: Re: Będzie hejt!
Od: Jacek <k...@a...com>
W dniu 06.06.2022 o 13:46, J.F pisze:
> Trzeba inwestowac w wiatraki i PV.
> I moze jeszcze troche w el. sz-p.
W tej chwili 14:23 poniedziałek mamy zapotrzebowanie na 21 GW mocy.
Produkcja jest: 16 GW z el. cieplnych, 0,88 GW z wiatrowych i 3,5 z
fotowoltaiki. 0,5 GW importujemy.
pse.pl/home
Jacek
-
13. Data: 2022-06-06 14:56:55
Temat: Re: Będzie hejt!
Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>
Hello J.F,
Monday, June 6, 2022, 1:46:37 PM, you wrote:
>>>> https://www.auto-swiat.pl/ev/porady/czego-nie-powie-
ci-wlasciciel-auta-na-prad-czyli-auto-elektryczne-za
miast-samochodu-z/9b93xfl
>>> U mnie w okolicy są na razie 2 auta elektryczne. Stacja transformatorowa
>>> ma 630 kVA mocy i zasila około 100 domów. Ładowarka domowa ma moc 22 kW,
>>> tak więc równocześnie można by ładować max 28 aut. Przy 2 autach nie ma
>>> problemu, zrobi się on, gdy ich liczba wzrośnie.
>> Miną lata, zanim ta liczba wzrośnie istotnie. Jest czas na rozbudowę
>> infrastruktury, w której będzie musiało być rozwiązane limitowanie mocy
>> ładowarek, żeby nie wysadzać transformatorów o 22:00.
> Byc moze wlasnie przyspieszylo ... tzn wzrost samochodow,
> a nie rozbudowa infrastruktury :-)
Infrestruktura też cały czas powstaje.
>> Nie potrzeba mocy 22 kW, żeby ładować codziennie samochód jeżdżący
>> głównie w mieście. Przy 11 kW przez 8 godzin ładowania masz 88 kWh,
>> które wystarczą na ponad 400 km spokojnej jazdy a w mieście na jeszcze
>> więcej. Na przejechanie 100 km wystarczy 8 godzin ładowania z mocą
>> mniejszą niż 3 kW. Wystarczy zróżnicować cenę energii w zależności od
>> żądanej mocy, żeby klienci sami deklarowali jak najdłuższy czas
>> ładowania i jak najmniejszą moc ładowania.
> Nie masz do tego infrastruktury ... a moze i masz, cholera wie, co te
> liczniki potrafia.
Przede wszystkim potrzeba uregulowań prawnych - ładowarki muszą mieć
wbudowane liczniki. Samochód nic nie potrzebuje - to ładowarka narzuca
pobór mocy a nie samochód.
> Nie masz do tego wsparcia w samochodach, ale nie tylko my mamy ten
> problem, to moze sie pojawi rozwiazanie szybciej niz problem :-)
Oczekuję inteligentnej sieci energetycznej...
> A wytlumacz tu zonie, ze nie moze nalac cieplej wody do wanny,
> albo, ze trzeba gdzies zamienic szafe na zbiornik :-)
j.w.
> Pozostaje inne kwestia - to beda u nas samochody nie na prąd, tylko na
> wegiel. A wegla jak widac tez brakuje.
> Trzeba inwestowac w wiatraki i PV.
> I moze jeszcze troche w el. sz-p.
A mamy warunki na więcej szczytowo pompowych? Na Dolnym Śląsku zapewne
tak - ale co dalej?
> A moze jednak PHEV?
Fuj. Etap przejściowy. Byłbym za rozwiązaniem, gdzie silnik spalinowy
o ograniczonej mocy (powiedzmy do 40 kW - co zapewnia możliwość jazdy z
legalną prędkością autostradową) stanowi rezerwę dla podstawowego
napędu elektrycznego. Oczywiście silnik nie sprzęgnięty z kołami. Przy
spożyciu na poziomie 5 l/100 km 25 litrowy zbiornik starczy na 500 km.
40 kW, wielopaliwowa turbina nie musi być duża...
--
Best regards,
RoMan
PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++
Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)
-
14. Data: 2022-06-06 14:57:01
Temat: Re: Będzie hejt!
Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>
On Mon, 6 Jun 2022 14:25:50 +0200, Jacek wrote:
> W dniu 06.06.2022 o 13:46, J.F pisze:
>> Trzeba inwestowac w wiatraki i PV.
>> I moze jeszcze troche w el. sz-p.
> W tej chwili 14:23 poniedziałek mamy zapotrzebowanie na 21 GW mocy.
> Produkcja jest: 16 GW z el. cieplnych, 0,88 GW z wiatrowych i 3,5 z
> fotowoltaiki. 0,5 GW importujemy.
> pse.pl/home
U mnie niebo zachmurzone troche.
Ale te wiatraki faktycznie kiepskie :-)
Widze, ze importujemy akurat z glownie Niemiec, Szwecji i Ukrainy,
a eksportujemy na Litwe, Slowacje i do Czech.
Jest nadzieja, ze z Niemiec to tani prąd odnawialny :-)
Maja wiatraki swoje dobre dni, ale co wtedy robic z nadmiarem urodzaju
... samochod sobie naladowac? Musialby byc rozladowany.
Wodoru troche wyprodukowac by mozna :-)
J.
-
15. Data: 2022-06-06 14:59:14
Temat: Re: Będzie hejt!
Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>
Hello J.F,
Monday, June 6, 2022, 2:57:01 PM, you wrote:
>>> Trzeba inwestowac w wiatraki i PV.
>>> I moze jeszcze troche w el. sz-p.
>> W tej chwili 14:23 poniedziałek mamy zapotrzebowanie na 21 GW mocy.
>> Produkcja jest: 16 GW z el. cieplnych, 0,88 GW z wiatrowych i 3,5 z
>> fotowoltaiki. 0,5 GW importujemy.
>> pse.pl/home
> U mnie niebo zachmurzone troche.
> Ale te wiatraki faktycznie kiepskie :-)
Jest ich za mało.
> Widze, ze importujemy akurat z glownie Niemiec, Szwecji i Ukrainy,
> a eksportujemy na Litwe, Slowacje i do Czech.
> Jest nadzieja, ze z Niemiec to tani prąd odnawialny :-)
Jasne - z węgla.
> Maja wiatraki swoje dobre dni, ale co wtedy robic z nadmiarem urodzaju
> ... samochod sobie naladowac? Musialby byc rozladowany.
> Wodoru troche wyprodukowac by mozna :-)
Nie znasz mądrzejszych sposobów marnowania energii?
--
Best regards,
RoMan
PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++
Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)
-
16. Data: 2022-06-06 15:21:33
Temat: Re: Będzie hejt!
Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>
On Mon, 6 Jun 2022 14:59:14 +0200, RoMan Mandziejewicz wrote:
> Hello J.F,
> Monday, June 6, 2022, 2:57:01 PM, you wrote:
>
>>>> Trzeba inwestowac w wiatraki i PV.
>>>> I moze jeszcze troche w el. sz-p.
>>> W tej chwili 14:23 poniedziałek mamy zapotrzebowanie na 21 GW mocy.
>>> Produkcja jest: 16 GW z el. cieplnych, 0,88 GW z wiatrowych i 3,5 z
>>> fotowoltaiki. 0,5 GW importujemy.
>>> pse.pl/home
>> U mnie niebo zachmurzone troche.
>> Ale te wiatraki faktycznie kiepskie :-)
>
> Jest ich za mało.
Cos mi chodzi po glowie, ze 6GW zainstalowane.
To co zrobimy, jak zainstalujemy z 10x wiecej,
i wiatr dobrze dmuchnie? Siec przepali :-)
>> Widze, ze importujemy akurat z glownie Niemiec, Szwecji i Ukrainy,
>> a eksportujemy na Litwe, Slowacje i do Czech.
>> Jest nadzieja, ze z Niemiec to tani prąd odnawialny :-)
>
> Jasne - z węgla.
Maja duzo wiatrakow i PV.
No ale maja tez duzo elktrowni weglowych, a po elektronach nie
rozpoznasz co go pcha :-)
>> Maja wiatraki swoje dobre dni, ale co wtedy robic z nadmiarem urodzaju
>> ... samochod sobie naladowac? Musialby byc rozladowany.
>> Wodoru troche wyprodukowac by mozna :-)
>
> Nie znasz mądrzejszych sposobów marnowania energii?
Sam wiesz dobrze, ze nie.
Aluminium elektrolizowac, cynk? :-)
Poza tym przy "marnowaniu" powstaje cieplo ... no to podgrzac cos
uzytecznego :-)
J.
-
17. Data: 2022-06-06 16:51:18
Temat: Re: Będzie hejt!
Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>
On Mon, 6 Jun 2022 14:56:55 +0200, RoMan Mandziejewicz wrote:
> Hello J.F,
> Monday, June 6, 2022, 1:46:37 PM, you wrote:
>
>>>>> https://www.auto-swiat.pl/ev/porady/czego-nie-powie-
ci-wlasciciel-auta-na-prad-czyli-auto-elektryczne-za
miast-samochodu-z/9b93xfl
>>>> U mnie w okolicy są na razie 2 auta elektryczne. Stacja transformatorowa
>>>> ma 630 kVA mocy i zasila około 100 domów. Ładowarka domowa ma moc 22 kW,
>>>> tak więc równocześnie można by ładować max 28 aut. Przy 2 autach nie ma
>>>> problemu, zrobi się on, gdy ich liczba wzrośnie.
>>> Miną lata, zanim ta liczba wzrośnie istotnie. Jest czas na rozbudowę
>>> infrastruktury, w której będzie musiało być rozwiązane limitowanie mocy
>>> ładowarek, żeby nie wysadzać transformatorów o 22:00.
>> Byc moze wlasnie przyspieszylo ... tzn wzrost samochodow,
>> a nie rozbudowa infrastruktury :-)
>
> Infrestruktura też cały czas powstaje.
Powolutku i na starych normach chyba.
>>> Nie potrzeba mocy 22 kW, żeby ładować codziennie samochód jeżdżący
>>> głównie w mieście. Przy 11 kW przez 8 godzin ładowania masz 88 kWh,
>>> które wystarczą na ponad 400 km spokojnej jazdy a w mieście na jeszcze
>>> więcej. Na przejechanie 100 km wystarczy 8 godzin ładowania z mocą
>>> mniejszą niż 3 kW. Wystarczy zróżnicować cenę energii w zależności od
>>> żądanej mocy, żeby klienci sami deklarowali jak najdłuższy czas
>>> ładowania i jak najmniejszą moc ładowania.
>> Nie masz do tego infrastruktury ... a moze i masz, cholera wie, co te
>> liczniki potrafia.
>
> Przede wszystkim potrzeba uregulowań prawnych - ładowarki muszą mieć
> wbudowane liczniki. Samochód nic nie potrzebuje - to ładowarka narzuca
> pobór mocy a nie samochód.
Na ile sie zorientowalem - te duze ladowarki DC istotnie narzucaja,
w porozumieniu z samochodem, ale takich w garazu miec nie bedziesz,
bo za drogie. Chyba, ze sam sobie zrobisz :-)
Samochod mozna naladowac ze zwyklego gniazdka, i wtedy samochod
decyduje ile pobierze.
No a pomiedzy sa jeszcze "wall box", ktore znow sa proste w srodku,
ale maja sygnalizacje jaki prad samochod moze pobrac.
Czy da sie tym sterowac dynamicznie to nie wiem.
No i dalej nie wiadomo, czy to jest po amerykansku
na jedna faze (tzn u nich na "dwie"), czy po europejsku na 3 fazy.
>> Nie masz do tego wsparcia w samochodach, ale nie tylko my mamy ten
>> problem, to moze sie pojawi rozwiazanie szybciej niz problem :-)
>
> Oczekuję inteligentnej sieci energetycznej...
Jak najbardziej, tylko zanim sie doczekamy, to moze byc tych
elektrykow za duzo :-)
A tymczasem wystarczy w miare prosta funkcja w samochodzie
"ładuj tak, aby zakonczyc o 7:30" przykladowo.
I niech sobie rozklada te brakujace kWh na wiele godzin,
i nie ciagnie 11kW, tylko np 1kW.
Jak grzeja w Norwegii? Bo jesli prądem, to mogą nie doswiadczyc
problemu, i nauki nie bedzie :-)
>> A wytlumacz tu zonie, ze nie moze nalac cieplej wody do wanny,
>> albo, ze trzeba gdzies zamienic szafe na zbiornik :-)
> j.w.
No ale jak samochody, to czemu CWU poza?
I wytlumacz tu zonie lub sobie, ze siec przeciazona, albo ze taryfa za
droga :-)
>> Pozostaje inne kwestia - to beda u nas samochody nie na prąd, tylko na
>> wegiel. A wegla jak widac tez brakuje.
>> Trzeba inwestowac w wiatraki i PV.
>> I moze jeszcze troche w el. sz-p.
>
> A mamy warunki na więcej szczytowo pompowych?
No wlasnie IMO nie bardzo.
Ale przydatnosc/potrzebe widzę.
W Belchatowie skorzystac z dołu i hałdy ? :-)
>> A moze jednak PHEV?
>
> Fuj. Etap przejściowy.
O tyle dobre, ze w miescie na codzien moglbym nie smrodzic,
nie narzekalbym na zasieg w trasie, spalanie ropy by spadlo,
bateria nie bylaby bardzo droga, prad ladowania ograniczony - wiec
odpadaja obawy o siec.
> Byłbym za rozwiązaniem, gdzie silnik spalinowy
> o ograniczonej mocy (powiedzmy do 40 kW - co zapewnia możliwość jazdy z
> legalną prędkością autostradową)
Jakos tak mogloby byc, ale na razie ida w duzą moc ...
ja nie narzekam :-)
> stanowi rezerwę dla podstawowego napędu elektrycznego.
Zwal jak zwal :-)
> Oczywiście silnik nie sprzęgnięty z kołami.
A czemu - patrz co Myjk pisze o swoim mitsubishi - powyzej 80km/h
silnik sprzegniety z kolami na sztywno i napedza, przelozenie jedno,
> Przy
> spożyciu na poziomie 5 l/100 km 25 litrowy zbiornik starczy na 500 km.
Tankowanie szybkie, moze byc i 300km :-)
> 40 kW, wielopaliwowa turbina nie musi być duża...
Turbina powiadasz ... no moze i turbina.
Ale chyba ma mniejsza sprawnosc, nawet w punkcie idelnej pracy ?
J.
-
18. Data: 2022-06-06 18:05:01
Temat: Re: Będzie hejt!
Od: ii <i...@o...invalid>
W dniu 06.06.2022 o 12:39, RoMan Mandziejewicz pisze:
> Hello Jacek,
>
> Monday, June 6, 2022, 12:21:16 PM, you wrote:
>
>>> https://www.auto-swiat.pl/ev/porady/czego-nie-powie-
ci-wlasciciel-auta-na-prad-czyli-auto-elektryczne-za
miast-samochodu-z/9b93xfl
>> U mnie w okolicy są na razie 2 auta elektryczne. Stacja transformatorowa
>> ma 630 kVA mocy i zasila około 100 domów. Ładowarka domowa ma moc 22 kW,
>> tak więc równocześnie można by ładować max 28 aut. Przy 2 autach nie ma
>> problemu, zrobi się on, gdy ich liczba wzrośnie.
>
> Miną lata, zanim ta liczba wzrośnie istotnie. Jest czas na rozbudowę
> infrastruktury, w której będzie musiało być rozwiązane limitowanie mocy
> ładowarek, żeby nie wysadzać transformatorów o 22:00.
>
> Nie potrzeba mocy 22 kW, żeby ładować codziennie samochód jeżdżący
> głównie w mieście. Przy 11 kW przez 8 godzin ładowania masz 88 kWh,
> które wystarczą na ponad 400 km spokojnej jazdy a w mieście na jeszcze
> więcej. Na przejechanie 100 km wystarczy 8 godzin ładowania z mocą
> mniejszą niż 3 kW. Wystarczy zróżnicować cenę energii w zależności od
> żądanej mocy, żeby klienci sami deklarowali jak najdłuższy czas
> ładowania i jak najmniejszą moc ładowania.
>
No to po co chcesz rozbudowywać infrastrukturę by "nie wysadzać trafo o
22-giej"?
-
19. Data: 2022-06-06 18:13:39
Temat: Re: Będzie hejt!
Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>
On Mon, 6 Jun 2022 18:05:01 +0200, ii wrote:
> W dniu 06.06.2022 o 12:39, RoMan Mandziejewicz pisze:
>> Hello Jacek,
>> Monday, June 6, 2022, 12:21:16 PM, you wrote:
>>
>>>> https://www.auto-swiat.pl/ev/porady/czego-nie-powie-
ci-wlasciciel-auta-na-prad-czyli-auto-elektryczne-za
miast-samochodu-z/9b93xfl
>>> U mnie w okolicy są na razie 2 auta elektryczne. Stacja transformatorowa
>>> ma 630 kVA mocy i zasila około 100 domów. Ładowarka domowa ma moc 22 kW,
>>> tak więc równocześnie można by ładować max 28 aut. Przy 2 autach nie ma
>>> problemu, zrobi się on, gdy ich liczba wzrośnie.
>>
>> Miną lata, zanim ta liczba wzrośnie istotnie. Jest czas na rozbudowę
>> infrastruktury, w której będzie musiało być rozwiązane limitowanie mocy
>> ładowarek, żeby nie wysadzać transformatorów o 22:00.
>>
>> Nie potrzeba mocy 22 kW, żeby ładować codziennie samochód jeżdżący
>> głównie w mieście. Przy 11 kW przez 8 godzin ładowania masz 88 kWh,
>> które wystarczą na ponad 400 km spokojnej jazdy a w mieście na jeszcze
>> więcej. Na przejechanie 100 km wystarczy 8 godzin ładowania z mocą
>> mniejszą niż 3 kW. Wystarczy zróżnicować cenę energii w zależności od
>> żądanej mocy, żeby klienci sami deklarowali jak najdłuższy czas
>> ładowania i jak najmniejszą moc ładowania.
>>
> No to po co chcesz rozbudowywać infrastrukturę by "nie wysadzać trafo o
> 22-giej"?
Bo na razie tego nie ma.
Klient kupil przyłacze np 17kW, i nie zawaha sie go uzyc :-)
A w dodatku pewnie cos jest, zeby samochod się ladowal w taniej
taryfie, i wiekszosc wlaczy sie sama o 22:00 :-)
Swoja droga - jak oni te zegary ustawiaja, i na ile ten czas dokladny?
J.
-
20. Data: 2022-06-06 18:18:01
Temat: Re: Będzie hejt!
Od: ii <i...@o...invalid>
W dniu 06.06.2022 o 14:56, RoMan Mandziejewicz pisze:
> Hello J.F,
...
>
>>> Nie potrzeba mocy 22 kW, żeby ładować codziennie samochód jeżdżący
>>> głównie w mieście. Przy 11 kW przez 8 godzin ładowania masz 88 kWh,
>>> które wystarczą na ponad 400 km spokojnej jazdy a w mieście na jeszcze
>>> więcej. Na przejechanie 100 km wystarczy 8 godzin ładowania z mocą
>>> mniejszą niż 3 kW. Wystarczy zróżnicować cenę energii w zależności od
>>> żądanej mocy, żeby klienci sami deklarowali jak najdłuższy czas
>>> ładowania i jak najmniejszą moc ładowania.
>> Nie masz do tego infrastruktury ... a moze i masz, cholera wie, co te
>> liczniki potrafia.
>
> Przede wszystkim potrzeba uregulowań prawnych - ładowarki muszą mieć
> wbudowane liczniki.
Liczniki czego?
> Samochód nic nie potrzebuje - to ładowarka narzuca
> pobór mocy a nie samochód.
No i co z tego?
>
>> Nie masz do tego wsparcia w samochodach, ale nie tylko my mamy ten
>> problem, to moze sie pojawi rozwiazanie szybciej niz problem :-)
>
> Oczekuję inteligentnej sieci energetycznej...
Czyli jakiej? Takiej, która odetnie prąd ludziom? Co konkretnie ta sieć
miałaby oferować?