  • 21. Data: 2022-06-06 18:26:19
    Temat: Re: Będzie hejt!
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F,

    Monday, June 6, 2022, 4:51:18 PM, you wrote:

    [...]

    > Powolutku i na starych normach chyba.
    > Na ile sie zorientowalem - te duze ladowarki DC istotnie narzucaja,
    > w porozumieniu z samochodem,

    Te duże po prostu ładuja akumulator.

    > ale takich w garazu miec nie bedziesz, bo za drogie.

    Nie muszą być drogie przy mocy do powiedzmy 30-40 kW...

    > Chyba, ze sam sobie zrobisz :-)

    Sam nie zrobię, bo już za stary jestem na opanowanie komunikacji
    między ładowarką a samochodem...

    > Samochod mozna naladowac ze zwyklego gniazdka, i wtedy samochod
    > decyduje ile pobierze.

    A skąd samochód ma wiedzieć, czy wolno mu pobrać 10A, 16A czy 32A? Czy
    aby nie z międzymordzia między gniazdkiem a samochodem?

    > No a pomiedzy sa jeszcze "wall box", ktore znow sa proste w srodku,
    > ale maja sygnalizacje jaki prad samochod moze pobrac.

    O właśnie.

    > Czy da sie tym sterowac dynamicznie to nie wiem.

    Na pewno się da.

    > No i dalej nie wiadomo, czy to jest po amerykansku
    > na jedna faze (tzn u nich na "dwie"), czy po europejsku na 3 fazy.

    Po europejsku często bywa na jedną fazę - 230 V 32 A max, 7.4 kW... Mało
    który ma 3x230/400 V 16 A, 11 kW.

    > Jak najbardziej, tylko zanim sie doczekamy, to moze byc tych
    > elektrykow za duzo :-)

    Rynek nie znosi pustki.

    > A tymczasem wystarczy w miare prosta funkcja w samochodzie
    > "ładuj tak, aby zakonczyc o 7:30" przykladowo.
    > I niech sobie rozklada te brakujace kWh na wiele godzin,
    > i nie ciagnie 11kW, tylko np 1kW.

    O tym pisałem wcześniej.

    > Jak grzeja w Norwegii? Bo jesli prądem, to mogą nie doswiadczyc
    > problemu, i nauki nie bedzie :-)

    Norwegia dostawi 100 elektrowni wodnych i nie poczuje problemu.

    > No ale jak samochody, to czemu CWU poza?
    > I wytlumacz tu zonie lub sobie, ze siec przeciazona, albo ze taryfa za
    > droga :-)
    > No wlasnie IMO nie bardzo.
    > Ale przydatnosc/potrzebe widzę.
    > W Belchatowie skorzystac z dołu i hałdy ? :-)
    > O tyle dobre, ze w miescie na codzien moglbym nie smrodzic,
    > nie narzekalbym na zasieg w trasie, spalanie ropy by spadlo,
    > bateria nie bylaby bardzo droga, prad ladowania ograniczony - wiec
    > odpadaja obawy o siec.

    Mały akumulator w elektryku to zaprzeczenie idei.

    > Jakos tak mogloby byc, ale na razie ida w duzą moc ...
    > ja nie narzekam :-)
    > Zwal jak zwal :-)
    > A czemu - patrz co Myjk pisze o swoim mitsubishi - powyzej 80km/h
    > silnik sprzegniety z kolami na sztywno i napedza, przelozenie jedno,

    40 kW to za mało - nie będzie przyśpieszało przy bezpośrednim
    sprzężeniu.

    > Tankowanie szybkie, moze byc i 300km :-)
    > Turbina powiadasz ... no moze i turbina.
    > Ale chyba ma mniejsza sprawnosc, nawet w punkcie idelnej pracy ?

    No właśnie niekoniecznie. Sprawność turbiny ogranicza długi rozruch i praca
    w szerokim zakresie obrotów. Przy uruchamianiu turbiny przy spadku
    energii w akumulatorze do np. 10% i wyłączaniu przy np. 80% czas
    rozruchu staje się nieistotny. Stale obroty i obciążenie sprzyjają
    uzyskaniu optymalnego punktu pracy. Tylko ciepła odpadowego trochę za
    dużo - drugi stopień niskiego ciśnienia?

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 22. Data: 2022-06-06 18:28:47
    Od: Jacek <k...@a...com>

    > Oczekuję inteligentnej sieci energetycznej...
    Pan Prezydent podpisał ostatnio ustawę o wymianie liczników na
    inteligentne. Ta "inteligencja" polegać będzie na tym, że będzie
    możliwość zdalnego wyłączenia dopływu albo limitowania poboru mocy, no i
    wymiana będzie płatna - jedyne 360 zł za sztukę. Płaci Suweren, oczywiście.
    > A mamy warunki na więcej szczytowo pompowych? Na Dolnym Śląsku zapewne
    > tak - ale co dalej?
    Elektrownia Żar ma moc 125 MW. Czyli 0,6% średniego zapotrzebowania na
    moc w PL.
    Panna Greta płacze, jak to czyta.
    Jacek

  • 23. Data: 2022-06-06 18:34:38
    Od: Jacek <k...@a...com>

    W dniu 06.06.2022 o 18:13, J.F pisze:
    > Swoja droga - jak oni te zegary ustawiaja, i na ile ten czas dokladny?
    Niedawno wymienili u mnie licznik dwutaryfowy sterowany osobnym zegarem
    na licznik elektroniczny z własnym zegarem. Stary zegar pokazywał czas
    przestawiony o 14 godzin - tyle zdążył spóźnić w ciągu 10 lat. Dla mnie
    nie był to problem, bo bojler miał też sterowanie z zegara i wystarczyło
    odpowiednio nastawić, żeby grzał w niskiej taryfie.
    Nowy licznik ma chyba czas DCF albo a sieci komórkowej, więc +/- 1 sekunda.
    Jacek

  • 24. Data: 2022-06-06 18:38:59
    Od: ii <i...@o...invalid>

    ci-wlasciciel-auta-na-prad-czyli-auto-elektryczne-za
    miast-samochodu-z/9b93xfl

    > Bo na razie tego nie ma.
    > Klient kupil przyłacze np 17kW, i nie zawaha sie go uzyc :-)

    No ale skoro "Wystarczy zróżnicować cenę energii w zależności od ..."
    [tego i owego] to może nie ma potrzeby rozbudowywania.

    > A w dodatku pewnie cos jest, zeby samochod się ladowal w taniej
    > taryfie, i wiekszosc wlaczy sie sama o 22:00 :-)
    >
    > Swoja droga - jak oni te zegary ustawiaja, i na ile ten czas dokladny?

    Kto? Ja wkładam wtyczkę do gniazdka. Miałem zamontować sobie moduł Tuya
    z harmonogramem, ale nie mogę znaleźć takiego na listwę, co ma pomiar
    zużycia energii i ogólnie "nie śmierdzi".

  • 25. Data: 2022-06-06 18:44:44
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 6 Jun 2022 18:28:47 +0200, Jacek wrote:
> [...]
    > wymiana będzie płatna - jedyne 360 zł za sztukę. Płaci Suweren, oczywiście.

    Liczniki wymieniaja juz od dawna, tylko jakos nie wyobrazam sobie
    tego zdalnego wylaczania bez wczesniejszej sygnalizacji.

    Ale caly swiat ma ten problem, to moze cos wymyslą.

    > Elektrownia Żar ma moc 125 MW. Czyli 0,6% średniego zapotrzebowania na
    > moc w PL.

    Żarnowiec juz 800MW. Plus pare innych wodnych.

    Ostatnio mialy ostry test, jak 4GW mocy z Belchatowa znikly nagle.

    Ale ... jakbysmy chcieli kolejne, to gdzie?
    Nie zbuduje sie kolejnych 10 takich tak latwo.

    A teraz mamy na tapecie Młoty k/Kłodzka.
    http://www.podziemia.eu/index.php/artykuly/elektrown
    ia-mloty
    https://klodzko.naszemiasto.pl/przez-plan-budowy-ele
    ktrowni-zycie-w-mlotach-sie-zatrzymalo/ar/c3-8687135

    Jak widac pomysl zdazyl juz zardzewiec ... ciekawe czy nie bedzie jaj
    z wywlaszczeniami. Tzn ludzie wywlaszczeni juz dawno ... i moglo sie
    przeterminowac :-)

    A co ona by chciala?
    Rowery? :-)

    J.

  • 26. Data: 2022-06-06 18:56:04
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 6 Jun 2022 18:26:19 +0200, RoMan Mandziejewicz wrote:
    > Hello J.F,
    > Monday, June 6, 2022, 4:51:18 PM, you wrote:
    > [...]
    >
    > Te duże po prostu ładuja akumulator.

    No ale trzeba troche wiedziec jak.

    > Nie muszą być drogie przy mocy do powiedzmy 30-40 kW...

    Ale na razie takich nie ma :-)

> [...]
    >
    > A skąd samochód ma wiedzieć, czy wolno mu pobrać 10A, 16A czy 32A? Czy
    > aby nie z międzymordzia między gniazdkiem a samochodem?

    Zwykle gniazdko. 16A.

    3f chyba malo ktory obsluguje.

    > O właśnie.

    > Na pewno się da.

    Miejmy nadzieje.
    Na razie to chyba nie przewidziane, wiec mozliwe, ze samochod sprawdza
    raz na początku ładowania :-)

    > Po europejsku często bywa na jedną fazę - 230 V 32 A max, 7.4 kW... Mało
    > który ma 3x230/400 V 16 A, 11 kW.

    A ty bedziesz mial w domu przylacze np 25A na faze.

    > Rynek nie znosi pustki.

    No to wlasnie - samochody beda produkowac mimo braku pomyslow na siec,
    a potem będą łatać sieć :-)

    > O tym pisałem wcześniej.

    > Norwegia dostawi 100 elektrowni wodnych i nie poczuje problemu.

    Nie wiem czy tak latwo bedzie im dostawic, ale jak grzeja prądem,
    to byc moze maja grube kable i duze moce dostepne.
    Oni sie zelektryfikują, a reszta swiata bedzie miala problem :-)

    > Mały akumulator w elektryku to zaprzeczenie idei.

    Ale wlasnie hybryda nie elektryk.

    > 40 kW to za mało - nie będzie przyśpieszało przy bezpośrednim
    > sprzężeniu.

    A po co przyspieszac, jak PiS dalej podniesie mandaty?

    No to silnik 50kW :-)
    A pamietaj, ze do przyspieszenia mozesz dodac silnik elektryczny.
    I bedziesz mial 100kW.

> [...]
    > uzyskaniu optymalnego punktu pracy. Tylko ciepła odpadowego trochę za
    > dużo - drugi stopień niskiego ciśnienia?

    Jesli sprawnosc porównywalna z tłokowym, to i ciepla tyle samo.

    J.

  • 27. Data: 2022-06-06 19:00:47
    Od: ii <i...@o...invalid>

    W dniu 06.06.2022 o 18:34, Jacek pisze:
> [...]
    > nie był to problem, bo bojler miał też sterowanie z zegara i wystarczyło
    > odpowiednio nastawić, żeby grzał w niskiej taryfie.

    No dokładnie tak się to robiło. Przy czym inkasent sczytujący powinien
    sprawdzać ten zegar i zgłaszać nieaktualność, ale faktycznie tego nie robił.

    > Nowy licznik ma chyba czas DCF albo a sieci komórkowej, więc +/- 1 sekunda.
    > Jacek

    Jakby był po DCF to by oznaczało, że możesz sobie ustawić własny czas :-)

    Chyba może po prostu mieć dokładny zegar. Zegar w Twizy jakoś idealnie
    chodzi ale nie uwzględni zmiany czasu.

  • 28. Data: 2022-06-06 19:00:52
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 6 Jun 2022 18:18:01 +0200, ii wrote:

    > Czyli jakiej? Takiej, która odetnie prąd ludziom? Co konkretnie ta sieć
    > miałaby oferować?

    Zaoferuje brak przerw w dostawie pradu, ewentualnie tanszy prąd :-)

    A co ma robic ... sterowac jakos urządzeniami, zeby dopasowaly sie do
    chwilowego stanu sieci.
    Np wyłączyc podgrzewanie czy chlodzenie na poł godziny, obnizyc czy
    podniesc temperature o stopien czy dwa, czy wlasnie
    obnizyc moc ładowania samochodu.

    J.

  • 29. Data: 2022-06-06 19:30:39
    Od: ii <i...@o...invalid>

    W dniu 06.06.2022 o 19:00, J.F pisze:

    > Zaoferuje brak przerw w dostawie pradu, ewentualnie tanszy prąd :-)
    >
    > A co ma robic ... sterowac jakos urządzeniami, zeby dopasowaly sie do
    > chwilowego stanu sieci.

    Ale po co urządzenia miałyby się do tego dopasowywać? Przecież te
    urządzenia zaspokajają potrzeby użytkowników a nie sieci :-)

    > Np wyłączyc podgrzewanie czy chlodzenie na poł godziny, obnizyc czy
    > podniesc temperature o stopien czy dwa,

    I co, masz chorego w domu i sieć Ci "obniżyła temperaturę o stopień czy
    dwa", tak?

    > czy wlasnie
    > obnizyc moc ładowania samochodu.

    Żeby nie można było odebrać dzieci z dworca czy lotniska?

    Przecież to nie ma większego sensu. Sieć nie ma świadomości potrzeb
    konkretnego użytkownika, co jest jego chwilowym priorytetem. Można sobie
    wyobrazić, że sieć otrzymuje zamówienia na zapotrzebowanie mocy np
    wiedząc, że ktoś wraca do mieszkania po dłuższej nieobecności i musi w
    nim nagrzać, albo potrzebuje na rano samochodu albo nie potrzebuje.
    Tylko co dalej, złoży zamówienie i co sieć z tym zrobi oprócz kręcenia
    własnego biznesu? Jak się odwdzięczy użytkownikowi? Nie popadajmy w
    paranoję robienia dobrze sieci. Ona ma robić dobrze nam!!!

  • 30. Data: 2022-06-06 19:35:30
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 6 Jun 2022 18:38:59 +0200, ii wrote:

    ci-wlasciciel-auta-na-prad-czyli-auto-elektryczne-za
    miast-samochodu-z/9b93xfl

    > No ale skoro "Wystarczy zróżnicować cenę energii w zależności od ..."
    > [tego i owego] to może nie ma potrzeby rozbudowywania.

    Jak to kiedys liczylismy - infrastruktury mamy na jakies 3 mln
    samochodow.
    Srednio.

    Co nie znaczy, ze tak wprost wystarczy.
    Co z tego, ze zroznicujesz cene cennikową?
    Liczniki jeszcze trzeba zróznicowac, aby dobrze liczyly.

    A klient jak ma sie dopasowac?
    Ustawiac sobie na wall boxie limit 2kW?
    Nie ma takiego malego.
    To moze ladowac sie ze zwyklego gniazdka 16A?

    > Kto? Ja wkładam wtyczkę do gniazdka. Miałem zamontować sobie moduł Tuya
    > z harmonogramem, ale nie mogę znaleźć takiego na listwę, co ma pomiar
    > zużycia energii i ogólnie "nie śmierdzi".

    Energetycy.
    A i ty tez - jakbys mial 2 taryfy, to pewnie nie chcialbys, ze ty
    wlaczasz cos o 22:00, a licznik sie przestawia o 22:15.

    J.