-
71. Data: 2023-04-30 18:58:02
Temat: Re: Baterie w bev do wyrzucenia
Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>
W dniu 28.04.2023 o 11:40, Mateusz Bogusz pisze:
> On 28.04.2023 10:43, LordBluzg(R)?? wrote:
>> Bo jeśli (przykładowo) z 50% do 100% daje 7tys a z zera do 100% 3,5tys
>> cykli to wychodzi, że to obojętne bardziej, chociaż nie zgodziłbym się
>> z tą temperaturą podczas długiego ładowania.
>
> To nie to samo. Z 50% do 100% będzie "pół cykla", czyli akumulator
> naładujesz 14tys razy (pół cykli, co daje 7tys pełnych), a od 0% do 100%
> 3,5tys razy (pełnych cykli).
>
Ale jak? Wyżej podajesz że 50-100 to 14tys cykli(połowa) czyli cały cykl
0-100 to 7tys ładowań to skąd Ci się wzięło 3,5tys cykli?
--
LordBluzg(R)??
<<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>
-
72. Data: 2023-04-30 19:10:07
Temat: Re: Baterie w bev do wyrzucenia
Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>
W dniu 28.04.2023 o 14:54, Tomasz Gorbaczuk pisze:
[...]
> Jak chcesz aby Ci aku (Litowy) żył 15-20 lat to go musisz trzymać w
> widełkach podanych przez producenta, to jest zazwyczaj bardzo wąski
> zakres, 20-40% pojemności.
>
Może nie litowy ale tak teraz robię u siebie z aku żelowym do GSM.
Podobny do tego:
https://www.olx.pl/d/oferta/bateria-akumulator-zelow
y-12v-158ah-CID99-IDT5tjC.html
Napięcie na aku nie spada mi poniżej 12,3V w nocy/rozładowanie. W dzień
mam przewymiarowane PV co daje ładowanie już od godz 6:00 nawet przy
bylejakim słońcu. Sterownik MPPT (2szt bo dwa rożne panele). Widać teraz
zupełnie inną pracę aku 150Ah, który nie pobiera więcej jak 3A przez
godzinę, potem spada. Jak miałem kwasowce samochodowe, to codziennie
wpierdalały ponad 10A i nocą spadały do 12,2V i się nawet "bulgotały"
czasem.
Dopiero jak je wyjebałem to zobaczyłem różnicę. Przeogromna :)
Ponieważ ten aku jest zimny przy tym prądzie, powinien wystarczyć na
dłużej niż 2lata (ma już 10 lat i jest zajebisty). Zobaczymy jak to
będzie dalej. System jest prosty, bo codziennie jest ładowanie. Jeśli mi
zdechnie to będę testował litowego, mam nadzieję że za 2-3 lata, będą na
tyle tanie że mógłbym przeznaczyć to na testy/działkę.
--
LordBluzg(R)??
<<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>
-
73. Data: 2023-05-01 22:28:36
Temat: Re: Baterie w bev do wyrzucenia
Od: Janusz <j...@o...pl>
W dniu 2023-04-28 o 06:54, Shrek pisze:
> W dniu 27.04.2023 o 21:53, J.F pisze:
>
>>> Imho mniej przyjmuje i mniej oddaje. Tylko że skoro producenci baterii
>>> twierdzą że ma on 80% pojemności to znaczy że powinna się naładować do
>>> 80% i "wydalić" z siebie 80% zasięgu początkowego.
>>
>> No i wydali 80% ładunku ... przy małym prądzie.
>
> A przy dużym? Gdzieś ta energia się musi wydzielić albo dalej w aku jest.
>
>
Wielu zapomina że pojemność akumulatora zależy od prądu rozładowania,
dlatego pojemności się podaje przy małych prądach np 1/20 C bo większe
wychodzą :)
Przy dużych prądach spadek pojemności może wynosić nawet połowę.
Reszta energii wydziela się na rezystancji wewnętrznej i zamienia w ciepło.
--
Janusz
-
74. Data: 2023-05-02 00:02:07
Temat: Re: Baterie w bev do wyrzucenia
Od: Shrek <...@w...pl>
W dniu 01.05.2023 o 22:28, Janusz pisze:
> Przy dużych prądach spadek pojemności może wynosić nawet połowę.
> Reszta energii wydziela się na rezystancji wewnętrznej i zamienia w ciepło.
Chyba niebardzo - to są pojedyncze miliomy.
--
Shrek
Czy wiesz, że "***** ***" czytane od tyłu daje "??? ?????"?
PS - i konfederację!
-
75. Data: 2023-05-02 13:29:37
Temat: Re: Baterie w bev do wyrzucenia
Od: Janusz <j...@o...pl>
W dniu 2023-05-02 o 00:02, Shrek pisze:
> W dniu 01.05.2023 o 22:28, Janusz pisze:
>
>> Przy dużych prądach spadek pojemności może wynosić nawet połowę.
>> Reszta energii wydziela się na rezystancji wewnętrznej i zamienia w
>> ciepło.
>
> Chyba niebardzo - to są pojedyncze miliomy.
>
No nie, jednak jest to istotny problem, ta energia nie znika tajemniczo,
musi się z nią coś stać, skoro nie idzie w napęd to idzie w ciepło,
innego wyjścia nie ma.
Są charakterystyki rozładowania ws prąd (dla ołowiowych dla litowych
jeszcze nie ma ogólnie dostepnych) gdzie widać dokładnie różnicę
pojemności ws prąd rozładowania i nie jest to jak JF sugeruje krystalizacja.
--
Janusz
-
76. Data: 2023-05-02 14:20:26
Temat: Re: Baterie w bev do wyrzucenia
Od: Shrek <...@w...pl>
W dniu 02.05.2023 o 13:29, Janusz pisze:
>> Chyba niebardzo - to są pojedyncze miliomy.
>>
> No nie, jednak jest to istotny problem, ta energia nie znika tajemniczo,
> musi się z nią coś stać, skoro nie idzie w napęd to idzie w ciepło,
> innego wyjścia nie ma.
No właśnie o to się pytam. No ale rezystancja wewnętrzna to powiedzmy
pesymistycznie 100 milioma. Prąd przy normalnej jeździe - nie wiem 100A.
10000*0,1=1kW. To chyba nie to, tym bardziej że dane raczej
"pesymistyczne" przyjąłem.
BTW - do tego mitycznego 20kWh na stówkę to się przyjmuje kWh na
gniazdku czy na silniku?
--
Shrek
Czy wiesz, że "***** ***" czytane od tyłu daje "??? ?????"?
PS - i konfederację!
-
77. Data: 2023-05-02 15:11:13
Temat: Re: Baterie w bev do wyrzucenia
Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>
On 2023-05-02, Janusz <j...@o...pl> wrote:
> W dniu 2023-05-02 o 00:02, Shrek pisze:
>> W dniu 01.05.2023 o 22:28, Janusz pisze:
>>
>>> Przy dużych prądach spadek pojemności może wynosić nawet połowę.
>>> Reszta energii wydziela się na rezystancji wewnętrznej i zamienia w
>>> ciepło.
>>
>> Chyba niebardzo - to są pojedyncze miliomy.
>>
> No nie, jednak jest to istotny problem, ta energia nie znika tajemniczo,
> musi się z nią coś stać, skoro nie idzie w napęd to idzie w ciepło,
> innego wyjścia nie ma.
Może pójść w przemiany chemiczne lub fizyczne.
> Są charakterystyki rozładowania ws prąd (dla ołowiowych dla litowych
> jeszcze nie ma ogólnie dostepnych) gdzie widać dokładnie różnicę
https://www.powerstream.com/p/INR18650-25R-datasheet
.pdf
Wcale nie ma aż takich drastycznych różnić w pojemności pomięcy 0.2C a
5C, przynajmniej dla nowych aku.
A danych jest kupa, tylko są to publikacje akademickie, np.:
Heather M. Barkholtz et al 2017 J. Electrochem. Soc. 164 A2697
https://iopscience.iop.org/article/10.1149/2.1701712
jes/pdf
> pojemności ws prąd rozładowania i nie jest to jak JF sugeruje krystalizacja.
Tam się dzieją dość skomplikowane rzeczy. Jak komuś bardzo zależy to ww.
art. podaje ogólne objaśnienia dla różnych typów "chemicznych". Te
używane najczęściej w bardziej wspólczesnych pojazdach to NCA i NMC.
--
Marcin
-
78. Data: 2023-05-02 16:29:40
Temat: Re: Baterie w bev do wyrzucenia
Od: Janusz <j...@o...pl>
W dniu 2023-05-02 o 15:11, Marcin Debowski pisze:
> On 2023-05-02, Janusz <j...@o...pl> wrote:
>> W dniu 2023-05-02 o 00:02, Shrek pisze:
>>> W dniu 01.05.2023 o 22:28, Janusz pisze:
>>>
>>>> Przy dużych prądach spadek pojemności może wynosić nawet połowę.
>>>> Reszta energii wydziela się na rezystancji wewnętrznej i zamienia w
>>>> ciepło.
>>>
>>> Chyba niebardzo - to są pojedyncze miliomy.
>>>
>> No nie, jednak jest to istotny problem, ta energia nie znika tajemniczo,
>> musi się z nią coś stać, skoro nie idzie w napęd to idzie w ciepło,
>> innego wyjścia nie ma.
>
> Może pójść w przemiany chemiczne lub fizyczne.
>
>> Są charakterystyki rozładowania ws prąd (dla ołowiowych dla litowych
>> jeszcze nie ma ogólnie dostepnych) gdzie widać dokładnie różnicę
>
> https://www.powerstream.com/p/INR18650-25R-datasheet
.pdf
>
> Wcale nie ma aż takich drastycznych różnić w pojemności pomięcy 0.2C a
> 5C, przynajmniej dla nowych aku.
No właśnie, nowych, nikt nie podaje co się dzieje z nimi po powiedzmy
100, 200 czy 500 cyklach, tam to może zupełnie inaczej wyglądać. I
zapewne coś się dzieje nieodwracalnego bo spadek zasięgu 50% dla 80%
spadku pojemności jest mierzalny a nie przypadkowy.
>
> A danych jest kupa, tylko są to publikacje akademickie, np.:
> Heather M. Barkholtz et al 2017 J. Electrochem. Soc. 164 A2697
> https://iopscience.iop.org/article/10.1149/2.1701712
jes/pdf
Teraz, kiedyś szukałem i nie mogłem znaleźć, ale fakt ostatnio mnie to
nie interesowało bo ogólnie uważam te baterie jako zbyt niebezpieczne
aby coś na nich robić (magazyn energii) czy trzymać elektryka w garażu domu.
--
Janusz
-
79. Data: 2023-05-02 16:39:48
Temat: Re: Baterie w bev do wyrzucenia
Od: Janusz <j...@o...pl>
W dniu 2023-05-02 o 14:20, Shrek pisze:
> W dniu 02.05.2023 o 13:29, Janusz pisze:
>
>>> Chyba niebardzo - to są pojedyncze miliomy.
>>>
>> No nie, jednak jest to istotny problem, ta energia nie znika
>> tajemniczo, musi się z nią coś stać, skoro nie idzie w napęd to idzie
>> w ciepło, innego wyjścia nie ma.
>
> No właśnie o to się pytam. No ale rezystancja wewnętrzna to powiedzmy
> pesymistycznie 100 milioma. Prąd przy normalnej jeździe - nie wiem 100A.
>
> 10000*0,1=1kW. To chyba nie to, tym bardziej że dane raczej
> "pesymistyczne" przyjąłem.
No to popatrz do pdf-a Marcina, masz energię w aku dla 1 celi, dla 0,2C
wynosi ona 9,36Wh a dla 10A 8,71Wh co daje spadek 8% dla nowych ogniw, a
ile maja takie co już przeszły X cykli?
>
> BTW - do tego mitycznego 20kWh na stówkę to się przyjmuje kWh na
> gniazdku czy na silniku?
>
Nie wiem.
--
Janusz
-
80. Data: 2023-05-02 16:42:41
Temat: Re: Baterie w bev do wyrzucenia
Od: Shrek <...@w...pl>
W dniu 02.05.2023 o 16:39, Janusz pisze:
> No to popatrz do pdf-a Marcina, masz energię w aku dla 1 celi, dla 0,2C
> wynosi ona 9,36Wh a dla 10A 8,71Wh co daje spadek 8% dla nowych ogniw, a
> ile maja takie co już przeszły X cykli?
No ale ktoś tu donosił o spadku pojemności do 80% a zasięgu do 50%.
--
Shrek
Czy wiesz, że "***** ***" czytane od tyłu daje "??? ?????"?
PS - i konfederację!