-
81. Data: 2023-05-02 19:30:45
Temat: Re: Baterie w bev do wyrzucenia
Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>
On Tue, 02 May 2023 13:11:13 GMT, Marcin Debowski wrote:
> On 2023-05-02, Janusz <j...@o...pl> wrote:
>> W dniu 2023-05-02 o 00:02, Shrek pisze:
>>> W dniu 01.05.2023 o 22:28, Janusz pisze:
>>>
>>>> Przy dużych prądach spadek pojemności może wynosić nawet połowę.
>>>> Reszta energii wydziela się na rezystancji wewnętrznej i zamienia w
>>>> ciepło.
>>>
>>> Chyba niebardzo - to są pojedyncze miliomy.
>>>
>> No nie, jednak jest to istotny problem, ta energia nie znika tajemniczo,
>> musi się z nią coś stać, skoro nie idzie w napęd to idzie w ciepło,
>> innego wyjścia nie ma.
>
> Może pójść w przemiany chemiczne lub fizyczne.
Z przemian chemicznych to ona sie bierze ... w jakich innych mialaby
sie schowac?
Fizyczne ... jakie ?
>> Są charakterystyki rozładowania ws prąd (dla ołowiowych dla litowych
>> jeszcze nie ma ogólnie dostepnych) gdzie widać dokładnie różnicę
>
> https://www.powerstream.com/p/INR18650-25R-datasheet
.pdf
>
> Wcale nie ma aż takich drastycznych różnić w pojemności pomięcy 0.2C a
> 5C, przynajmniej dla nowych aku.
https://youtu.be/zu-bB8xj_00?t=424
ten spadek mogloby tlumaczyc napiecie koncowe i spadek na rezystancji
wewnetrznej ... ale chwile pozniej jest "test cardio".
Juz przy pradzie 3A (3C ?) napiecie szybko spada w ciagu minuty,
a przy 4A bardzo szybko.
Co sie tam dzieje? Widac, ze wystarczy przerwać pobór, a napiecie
rosnie szybko.
Jakies cuda z prędkoscią pakowania jonów do matrycy tlenkowej?
Czy wydobywania litu z grafitu?
No ale jako wzór ogniwa to bym tego nie brał :-)
> A danych jest kupa, tylko są to publikacje akademickie, np.:
> Heather M. Barkholtz et al 2017 J. Electrochem. Soc. 164 A2697
> https://iopscience.iop.org/article/10.1149/2.1701712
jes/pdf
>
>> pojemności ws prąd rozładowania i nie jest to jak JF sugeruje krystalizacja.
Nie krystalizacja. "izolowanie". Przy czym to sie tyczyło
olowiowo-kwasowych.
> Tam się dzieją dość skomplikowane rzeczy. Jak komuś bardzo zależy to ww.
> art. podaje ogólne objaśnienia dla różnych typów "chemicznych". Te
> używane najczęściej w bardziej wspólczesnych pojazdach to NCA i NMC.
J.
-
82. Data: 2023-05-02 19:34:14
Temat: Re: Baterie w bev do wyrzucenia
Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>
On Tue, 2 May 2023 14:20:26 +0200, Shrek wrote:
> W dniu 02.05.2023 o 13:29, Janusz pisze:
>>> Chyba niebardzo - to są pojedyncze miliomy.
>>>
>> No nie, jednak jest to istotny problem, ta energia nie znika tajemniczo,
>> musi się z nią coś stać, skoro nie idzie w napęd to idzie w ciepło,
>> innego wyjścia nie ma.
>
> No właśnie o to się pytam. No ale rezystancja wewnętrzna to powiedzmy
> pesymistycznie 100 milioma. Prąd przy normalnej jeździe - nie wiem 100A.
>
> 10000*0,1=1kW. To chyba nie to, tym bardziej że dane raczej
> "pesymistyczne" przyjąłem.
>
> BTW - do tego mitycznego 20kWh na stówkę to się przyjmuje kWh na
> gniazdku czy na silniku?
Myslę, ze na silniku. Czyli tez w baterii, od strony rozładowania.
Posiadacze moze napiszą, czy przyrost energii w baterii pokazywany
przez samochod pasuje do rachunku z ładowarki.
Bo moze jednak od strony ładowania?
J.
-
83. Data: 2023-05-02 19:36:37
Temat: Re: Baterie w bev do wyrzucenia
Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>
On Mon, 1 May 2023 22:28:36 +0200, Janusz wrote:
> W dniu 2023-04-28 o 06:54, Shrek pisze:
>> W dniu 27.04.2023 o 21:53, J.F pisze:
>>
>>>> Imho mniej przyjmuje i mniej oddaje. Tylko że skoro producenci baterii
>>>> twierdzą że ma on 80% pojemności to znaczy że powinna się naładować do
>>>> 80% i "wydalić" z siebie 80% zasięgu początkowego.
>>>
>>> No i wydali 80% ładunku ... przy małym prądzie.
>>
>> A przy dużym? Gdzieś ta energia się musi wydzielić albo dalej w aku jest.
>
> Wielu zapomina że pojemność akumulatora zależy od prądu rozładowania,
> dlatego pojemności się podaje przy małych prądach np 1/20 C bo większe
> wychodzą :)
> Przy dużych prądach spadek pojemności może wynosić nawet połowę.
> Reszta energii wydziela się na rezystancji wewnętrznej i zamienia w ciepło.
Energii - a pojemnosci?
Kazdy kulomb ładunku powinien zrobic reakcje chemiczną i odwrotnie.
To co sie z tym ładunkiem stało?
J.
-
84. Data: 2023-05-02 19:46:18
Temat: Re: Baterie w bev do wyrzucenia
Od: Shrek <...@w...pl>
W dniu 02.05.2023 o 19:34, J.F pisze:
> Myslę, ze na silniku. Czyli tez w baterii, od strony rozładowania.
>
> Posiadacze moze napiszą, czy przyrost energii w baterii pokazywany
> przez samochod pasuje do rachunku z ładowarki.
> Bo moze jednak od strony ładowania?
Może napiszą;)
--
Shrek
Czy wiesz, że "***** ***" czytane od tyłu daje "??? ?????"?
PS - i konfederację!
-
85. Data: 2023-05-02 19:47:17
Temat: Re: Baterie w bev do wyrzucenia
Od: Shrek <...@w...pl>
W dniu 02.05.2023 o 19:36, J.F pisze:
> Kazdy kulomb ładunku powinien zrobic reakcje chemiczną i odwrotnie.
>
> To co sie z tym ładunkiem stało?
Przyłączam się do pytania;)
--
Shrek
Czy wiesz, że "***** ***" czytane od tyłu daje "??? ?????"?
PS - i konfederację!
-
86. Data: 2023-05-02 21:46:07
Temat: Re: Baterie w bev do wyrzucenia
Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>
W dniu 02.05.2023 o 19:47, Shrek pisze:
>> Kazdy kulomb ładunku powinien zrobic reakcje chemiczną i odwrotnie.
>>
>> To co sie z tym ładunkiem stało?
>
> Przyłączam się do pytania;)
>
To ja dopytam: A zimą? Gdzie można odzyskać straconą energię po nocy
przy -20C?
--
LordBluzg(R)??
<<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>
-
87. Data: 2023-05-02 21:50:11
Temat: Re: Baterie w bev do wyrzucenia
Od: Shrek <...@w...pl>
W dniu 02.05.2023 o 21:46, LordBluzg(R)?? pisze:
>> Przyłączam się do pytania;)
>>
> To ja dopytam: A zimą? Gdzie można odzyskać straconą energię po nocy
> przy -20C?
No dobra - ale poważnie pytam - masz powiedzmy 20kWh w aku, wystawiasz
na mróz ubywa 10kWh - gdzie one som:P
--
Shrek
Czy wiesz, że "***** ***" czytane od tyłu daje "??? ?????"?
PS - i konfederację!
-
88. Data: 2023-05-02 21:59:43
Temat: Re: Baterie w bev do wyrzucenia
Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>
W dniu 02.05.2023 o 21:50, Shrek pisze:
>>> Przyłączam się do pytania;)
>>>
>> To ja dopytam: A zimą? Gdzie można odzyskać straconą energię po nocy
>> przy -20C?
>
> No dobra - ale poważnie pytam - masz powiedzmy 20kWh w aku, wystawiasz
> na mróz ubywa 10kWh - gdzie one som:P
>
Tojest chuj. Ja na przykład mieszkam tak, że do najbliższej ładowarki
mam 40km. Aku ma na przykład możliwość 300km zimą/60kWh. Czyli rano
wsiadam, jadę 40km, jem długie śniadanie przy ładowarce, wracam 40km i
po nocy mam w akumulatorze 150km tylko po to, żeby rano jechać do
ładowarki. A jak będę stał tydzień to ile mi spierdoli? Czy dojadę do
ładowarki? Kiedy mam jechać do pracy albo w jakimś innym celu niż się
ładować?
--
LordBluzg(R)??
<<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>
-
89. Data: 2023-05-02 22:04:32
Temat: Re: Baterie w bev do wyrzucenia
Od: Janusz <j...@o...pl>
W dniu 2023-05-02 o 16:42, Shrek pisze:
> W dniu 02.05.2023 o 16:39, Janusz pisze:
>
>> No to popatrz do pdf-a Marcina, masz energię w aku dla 1 celi, dla
>> 0,2C wynosi ona 9,36Wh a dla 10A 8,71Wh co daje spadek 8% dla nowych
>> ogniw, a ile maja takie co już przeszły X cykli?
>
> No ale ktoś tu donosił o spadku pojemności do 80% a zasięgu do 50%.
Przeczytaj jeszcze raz co wyżej zacytowałeś :)
--
Janusz
-
90. Data: 2023-05-02 22:06:08
Temat: Re: Baterie w bev do wyrzucenia
Od: Shrek <...@w...pl>
W dniu 02.05.2023 o 22:04, Janusz pisze:
>>> No to popatrz do pdf-a Marcina, masz energię w aku dla 1 celi, dla
>>> 0,2C wynosi ona 9,36Wh a dla 10A 8,71Wh co daje spadek 8% dla nowych
>>> ogniw, a ile maja takie co już przeszły X cykli?
>>
>> No ale ktoś tu donosił o spadku pojemności do 80% a zasięgu do 50%.
> Przeczytaj jeszcze raz co wyżej zacytowałeś :)
No i?
--
Shrek
Czy wiesz, że "***** ***" czytane od tyłu daje "??? ?????"?
PS - i konfederację!