-
11. Data: 2009-08-07 17:53:32
Temat: Re: Balans bieli w lustrzankach
Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>
Zbig T. pisze:
> Paweł W. pisze:
>> Czemu kompakty mają mniejsze problemy?
>
> Skąd ten wniosek?
1)
http://imgcash6.imageshack.us/Himg178/scaled.php?ser
ver=178&filename=pentaxk110dsi1.jpg&xsize=640&ysize=
480
2)
http://imgcash6.imageshack.us/Himg178/scaled.php?ser
ver=178&filename=fujis602zqk2.jpg&xsize=640&ysize=48
0
Oba wykonane w tym samym czasie. Oświetlenie "energooszczędne".
Pozdrawiam,
Paweł W.
--
"A niektóre dzieci, jak się obrażą, to pokazują innym język. Ja też
pokazuję, ale ja wtedy mam rację". - Kasia, 4 lata,Newsweek Polska.
-
12. Data: 2009-08-07 18:52:33
Temat: Re: Balans bieli w lustrzankach
Od: "Thomas" <a...@b...pl>
Użytkownik "bakulik at work" <i...@n...polska> napisał w wiadomości
news:vlffw8inoyyr$.dlg@news.bakulik.pl...
> Świat już nigdy nie będzie taki sam, odkąd "Paweł W." napisał(a):
>
>> Czemu pomiar balansu bieli odbywa się przez niezależne czujniki przed
>> wykonaniem ekspozycji?
>
> Gdzie (poza chyba jednym Nikonem i jednym Canonem)?
I Oly E-3 (E-1?) i E-30 tez.
Thomas
-
13. Data: 2009-08-07 19:06:35
Temat: Re: Balans bieli w lustrzankach
Od: "Zbig T." <z...@z...net>
Paweł W. pisze:
> 1)
> http://imgcash6.imageshack.us/Himg178/scaled.php?ser
ver=178&filename=pentaxk110dsi1.jpg&xsize=640&ysize=
480
>
>
> 2)
> http://imgcash6.imageshack.us/Himg178/scaled.php?ser
ver=178&filename=fujis602zqk2.jpg&xsize=640&ysize=48
0
>
>
> Oba wykonane w tym samym czasie. Oświetlenie "energooszczędne".
Cóż - inny algorytm AWB, który "trafił" lepiej :-) Ale technologia
analogiczna...
--
Pozdrawiam
Zbig T.
(Trzy dolary w temacie sprawią, że email dojdzie)
-
14. Data: 2009-08-07 20:23:37
Temat: Re: Balans bieli w lustrzankach
Od: Michal Tyrala <w...@b...com.pl>
On Fri, 07 Aug 2009 17:19:20 +0200, Paweł W. wrote:
> > Z zakresu pracy AWB? Instrukcje Canonow opisuja go jako (AFAIR)
> > 4ooo-7oooK. Zarowki = kicha, cien w bezchmurny dzien = kicha.
> > A syf przy swietlowkach wynika chyba z ich nieciaglego widma.
>
> Czemu kompakty mają mniejsze problemy?
Ostatni kompakt, ktorym cos wiecej robilem to byl A40, ktory w swietle
zarowek robil regularna lososiowa kiszke... I nie mial ani raw, ani
custom WB :>
Duzo tych kompaktow przetestowales w aspekcie AWB w skajnych
temperaturach bieli? Bo ostatnio jak byl watek o AWB to pokazywales
dokladnie te same dwie foty szafeczek w kuchni :-)
pozdrawiam,
--
Michał http://kbns.digart.pl/
wiesiu jest spamtrapem. ja jestem kbns
-
15. Data: 2009-08-07 21:24:19
Temat: Re: Balans bieli w lustrzankach
Od: JA <marb67[beztego]@bb.home.pl>
On 2009-08-07 21:06:35 +0200, "Zbig T." <z...@z...net> said:
>> 1)
>> http://imgcash6.imageshack.us/Himg178/scaled.php?ser
ver=178&filename=pentaxk110dsi1.jpg&xsize=640&ysize=
480
2)
http://imgcash6.imageshack.us/Himg178/scaled.php?ser
ver=178&filename=fujis602zqk2.jpg&xsize=640&ysize=48
0
Jeżeli,
>>
którekolwiek z tych zdjęć ma poprawny WB, to ja przepraszam.
>>
>> Oba wykonane w tym samym czasie. Oświetlenie "energooszczędne".
>
> Cóż - inny algorytm AWB, który "trafił" lepiej :-) Ale technologia
> analogiczna...
Zwrot kluczowy "trafił lepiej". Wcale nie trafił dobrze. Ba nawet nie
zbliżył się do dobrze.
--
Nie odpowiadam na treści nad cytatem
Pozdrawiam
JA
www.skanowanie-35mm.pl
-
16. Data: 2009-08-07 21:32:19
Temat: Re: Balans bieli w lustrzankach
Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>
Michal Tyrala pisze:
> Duzo tych kompaktow przetestowales w aspekcie AWB w skajnych
> temperaturach bieli? Bo ostatnio jak byl watek o AWB to pokazywales
> dokladnie te same dwie foty szafeczek w kuchni :-)
Bo nie daje mi to spokoju. Jakoś nie potrafię tego zrozumieć, a jeśli w
obu rodzajach ocena WB odbywa się w ten sam sposób, to nie mogę jakoś
tego zaakceptować (jak np. ograniczenia AWB od dołu na ok. 4000K).
Zgadza się, że pokazywałem te same foty, bo innych nie mam pod ręką. Ale
mam doświadczenia z Canonem A640 i miałem krótką przygodę z bardzo
prostą małpką Fuji. Do tego dochodzą jeszcze aparaty znajomych robiące w
pomieszczeniach na AUTO i uzyskujące dużo lepsze rezultaty WB niż
lustrzanki na auto. Chociaż podobno nowy Pentax K-7 całkiem nieźle sobie
radzi. Pamiętam z testów gazetowych, że Olympusy też nieźle sobie radzą.
A OT to nie daje mi też spokoju problem FF/BF różnego przy różnych
szkłach :P
Pozdrawiam,
Paweł W.
--
"A niektóre dzieci, jak się obrażą, to pokazują innym język. Ja też
pokazuję, ale ja wtedy mam rację". - Kasia, 4 lata,Newsweek Polska.
-
17. Data: 2009-08-07 22:43:23
Temat: Re: Balans bieli w lustrzankach
Od: Dariusz Zygmunt <d...@c...homelinux.net>
W piątek 07 sierpień 2009 23:32, "Paweł W." wyraził następujacą opinię:
> Michal Tyrala pisze:
>> Duzo tych kompaktow przetestowales w aspekcie AWB w skajnych
>> temperaturach bieli? Bo ostatnio jak byl watek o AWB to pokazywales
>> dokladnie te same dwie foty szafeczek w kuchni :-)
> Bo nie daje mi to spokoju. Jakoś nie potrafię tego zrozumieć, a jeśli w
> obu rodzajach ocena WB odbywa się w ten sam sposób, to nie mogę jakoś
> tego zaakceptować (jak np. ograniczenia AWB od dołu na ok. 4000K).
> ...
> mam doświadczenia z Canonem A640 i miałem krótką przygodę z bardzo
> prostą małpką Fuji. Do tego dochodzą jeszcze aparaty znajomych robiące w
> pomieszczeniach na AUTO i uzyskujące dużo lepsze rezultaty WB niż
> lustrzanki na auto. Chociaż podobno nowy Pentax K-7 całkiem nieźle sobie
> radzi. Pamiętam z testów gazetowych, że Olympusy też nieźle sobie radzą.
To dodam jeszcze że Samsungi serii NV mają opcję ustawiania WB na "wzorcu"
bieli, więc teoretycznie przynajmniej uzyskują WB idealny :-) a praktycznie
jest ... całkiem niezły, choć kolory uzyskane w ten sposób nieco kłócą się z
tym czego przeciętny pstrykacz się spodziewa :-)
Z pozdrowieniami
Dariusz Zygmunt
--
53°20'41,8"N 15°02'19,9"E
-
18. Data: 2009-08-07 22:57:27
Temat: Re: Balans bieli w lustrzankach
Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>
Dariusz Zygmunt pisze:
> To dodam jeszcze że Samsungi serii NV mają opcję ustawiania WB na "wzorcu"
> bieli, więc teoretycznie przynajmniej uzyskują WB idealny :-) a praktycznie
> jest ... całkiem niezły, choć kolory uzyskane w ten sposób nieco kłócą się z
> tym czego przeciętny pstrykacz się spodziewa :-)
A mi się na przykład w ogóle nie podoba to, co wychodzi po ustawieniu BB
na cień, czy pochmurną pogodę, jeśli zdjęcia robione są w cieniu lub w
pochmurną pogodę. Są dla mnie jakieś sztuczne. Widocznie mam zafiksowany
WB w mózgu na "Słoneczko" ;)
Pozdrawiam,
Paweł W.
--
"A niektóre dzieci, jak się obrażą, to pokazują innym język. Ja też
pokazuję, ale ja wtedy mam rację". - Kasia, 4 lata,Newsweek Polska.
-
19. Data: 2009-08-08 03:42:57
Temat: Re: Balans bieli w lustrzankach
Od: Michal Tyrala <w...@b...com.pl>
On Sat, 08 Aug 2009 00:57:27 +0200, Paweł W. wrote:
> A mi się na przykład w ogóle nie podoba to, co wychodzi po ustawieniu BB
> na cień, czy pochmurną pogodę, jeśli zdjęcia robione są w cieniu lub w
> pochmurną pogodę.
Nie wiem jaka temp. bieli Twoj aparat zaklada w trybie ,,cien'', w moich
ten tryb sie niezle sprawdza w cieniu w bezchmurny dzien (pofoc tak
kiedys ludzi w trybie ,,slonko'', zobaczysz o co chodzi).
,,Cien'', gdy na niebie sa chmury czy tez jest po prostu pochmurny
jesienny dzien, nie jest najlepszym trybem WB (moim zdaniem auto
spokojnie da rade w takich warunkach, a pewnie tryb ,,sloneczko'' da
lepszy efekt od ,,cien''.
PS. AWB w Canonach jednak pracuje od 3oooK. Ale to i tak troche za malo
na zwykle zarowki. I sprawdzilem (450D) WB na swietlowce kompaktowej --
AWB = niezle, fluorescent = kiszka, zaroweczka = zielony zafarb. RAW nie
zrobilem :-)
pozdrawiam,
--
Michał http://kbns.digart.pl/
wiesiu jest spamtrapem. ja jestem kbns
-
20. Data: 2009-08-08 08:16:39
Temat: Re: Balans bieli w lustrzankach
Od: XX YY <f...@g...com>
>
> Bo nie daje mi to spokoju. Jakoś nie potrafię tego zrozumieć, a jeśli w
> obu rodzajach ocena WB odbywa się w ten sam sposób, to nie mogę jakoś
> tego zaakceptować (jak np. ograniczenia AWB od dołu na ok. 4000K).
>
>
bo to bardzo proste tylko opis jest skomplikowany.
awb bazuje na automatyczej analizie obrazu ( scieslj mowiac jego
barwy) przez porownaniu kanalow RGB .
niewielkie odchylki ( dominanta jednego z kanalow w tym samym stopniu
w calym zakresie ) sa interpretowane jako zafarb i beda korygowane ,
wieksze jako swiadome wprowadzenie koloru.
w przyciwnym wypadku nie moglbys robic zdjec np w nocy , albo przy
zachodzie slonca , twarz wygladalaby rownie blado w zlocistych
promieniach slonca jak oswietlona np swiatlem rozproszonym w
pochmurny dzien. AWB dokonuje korekty tylko do pewnego stopnia ,
uznajac ze wszystko ponad jest celowym wprowadzeniem koloru. To nie
ma nic wspolnego z zakresem rozpoznawalnej barwy , nie ma technicznych
przeszkod by korygowac swiatlo np do 1500 K.
Automatyka nie wie czy zolta sciana jest rzeczywiscie zolta czy tez
moze biala ale oswielona zoltym swiatlem lampy , dlatego algorytmy
odnosza sie do obrazow statystycznie najczesciej wystepujacych -
najczesciej taki zolty kolor sciany nie zostanie sprowadzony do
idealnie bialego , automatyka uzna ze taki kolor wystepuje w
naturze , co najwyzej zostanie lekko oslabiony ( rozjasniony ,
przyjmujac ze czesc tego kolorou moze pochodzic od oswietlenia ).
gdyby dla przypadku wymienionej zoltej sciany zastosowac pomiar barwy
swiatla z sensorem zewnetrznym i kompensate - taka np biala kopulka
jak w swiatlomierzach do pomiaru koloru umieszczona gdzies na aparacie
- to wowczas dostalbys na zdjeciu kolor sciany ktory odpowiadalby
temu jaki przybralaby sciana , gdyby zostala oswietlona swiatlem
bialym ( o barwie referncyjnej powiedzmy 6500K) , co tez nie byloby
zgodne z prawda , gdyz w rzeczywistosci ta sciana w momencie robienia
zdjecia nie musi byc oswietlona swiatlem bialym - to moze byc np
sloneczne o wschodzie czyli cieplejsze o nizszej temperaturze.