  • 11. Data: 2009-08-07 17:53:32
    Temat: Re: Balans bieli w lustrzankach
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    Zbig T. pisze:
    > Paweł W. pisze:
    >> Czemu kompakty mają mniejsze problemy?
    >
    > Skąd ten wniosek?

    1)
    http://imgcash6.imageshack.us/Himg178/scaled.php?ser
    ver=178&filename=pentaxk110dsi1.jpg&xsize=640&ysize=
    480

    2)
    http://imgcash6.imageshack.us/Himg178/scaled.php?ser
    ver=178&filename=fujis602zqk2.jpg&xsize=640&ysize=48
    0

    Oba wykonane w tym samym czasie. Oświetlenie "energooszczędne".

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

  • 12. Data: 2009-08-07 18:52:33
    Od: "Thomas" <a...@b...pl>

    Użytkownik "bakulik at work" <i...@n...polska> napisał w wiadomości

    > Gdzie (poza chyba jednym Nikonem i jednym Canonem)?

    I Oly E-3 (E-1?) i E-30 tez.

    Thomas

  • 13. Data: 2009-08-07 19:06:35
    Od: "Zbig T." <z...@z...net>

    Paweł W. pisze:
> [...]
    0

    > Oba wykonane w tym samym czasie. Oświetlenie "energooszczędne".

    Cóż - inny algorytm AWB, który "trafił" lepiej :-) Ale technologia
    analogiczna...

    Zbig T.

    (Trzy dolary w temacie sprawią, że email dojdzie)

  • 14. Data: 2009-08-07 20:23:37
    Od: Michal Tyrala <w...@b...com.pl>

    On Fri, 07 Aug 2009 17:19:20 +0200, Paweł W. wrote:

    > Czemu kompakty mają mniejsze problemy?

    Ostatni kompakt, ktorym cos wiecej robilem to byl A40, ktory w swietle
    zarowek robil regularna lososiowa kiszke... I nie mial ani raw, ani
    custom WB :>
    Duzo tych kompaktow przetestowales w aspekcie AWB w skajnych
    temperaturach bieli? Bo ostatnio jak byl watek o AWB to pokazywales
    dokladnie te same dwie foty szafeczek w kuchni :-)

    pozdrawiam,
    --
    Michał http://kbns.digart.pl/

    wiesiu jest spamtrapem. ja jestem kbns

  • 15. Data: 2009-08-07 21:24:19
    Od: JA <marb67[beztego]@bb.home.pl>

    On 2009-08-07 21:06:35 +0200, "Zbig T." <z...@z...net> said:

> [...]

    2)
    http://imgcash6.imageshack.us/Himg178/scaled.php?ser
    ver=178&filename=fujis602zqk2.jpg&xsize=640&ysize=48

    Jeżeli,

    którekolwiek z tych zdjęć ma poprawny WB, to ja przepraszam.

    > Cóż - inny algorytm AWB, który "trafił" lepiej :-) Ale technologia
    > analogiczna...
    Zwrot kluczowy "trafił lepiej". Wcale nie trafił dobrze. Ba nawet nie
    zbliżył się do dobrze.

    --
    Nie odpowiadam na treści nad cytatem
    Pozdrawiam

  • 16. Data: 2009-08-07 21:32:19
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    Michal Tyrala pisze:

    > Duzo tych kompaktow przetestowales w aspekcie AWB w skajnych
    > temperaturach bieli? Bo ostatnio jak byl watek o AWB to pokazywales
    > dokladnie te same dwie foty szafeczek w kuchni :-)

    Bo nie daje mi to spokoju. Jakoś nie potrafię tego zrozumieć, a jeśli w
    obu rodzajach ocena WB odbywa się w ten sam sposób, to nie mogę jakoś
    tego zaakceptować (jak np. ograniczenia AWB od dołu na ok. 4000K).

    Zgadza się, że pokazywałem te same foty, bo innych nie mam pod ręką. Ale
    mam doświadczenia z Canonem A640 i miałem krótką przygodę z bardzo
    prostą małpką Fuji. Do tego dochodzą jeszcze aparaty znajomych robiące w
    pomieszczeniach na AUTO i uzyskujące dużo lepsze rezultaty WB niż
    lustrzanki na auto. Chociaż podobno nowy Pentax K-7 całkiem nieźle sobie
    radzi. Pamiętam z testów gazetowych, że Olympusy też nieźle sobie radzą.

    A OT to nie daje mi też spokoju problem FF/BF różnego przy różnych
    szkłach :P

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

  • 17. Data: 2009-08-07 22:43:23
    Od: Dariusz Zygmunt <d...@c...homelinux.net>

    W piątek 07 sierpień 2009 23:32, "Paweł W." wyraził następujacą opinię:

> [...]

    > lustrzanki na auto. Chociaż podobno nowy Pentax K-7 całkiem nieźle sobie
    > radzi. Pamiętam z testów gazetowych, że Olympusy też nieźle sobie radzą.

    To dodam jeszcze że Samsungi serii NV mają opcję ustawiania WB na "wzorcu"
    bieli, więc teoretycznie przynajmniej uzyskują WB idealny :-) a praktycznie
    jest ... całkiem niezły, choć kolory uzyskane w ten sposób nieco kłócą się z
    tym czego przeciętny pstrykacz się spodziewa :-)

    Z pozdrowieniami
    Dariusz Zygmunt

    --
    53°20'41,8"N 15°02'19,9"E

  • 18. Data: 2009-08-07 22:57:27
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    Dariusz Zygmunt pisze:

> [...]
    > jest ... całkiem niezły, choć kolory uzyskane w ten sposób nieco kłócą się z
    > tym czego przeciętny pstrykacz się spodziewa :-)

    A mi się na przykład w ogóle nie podoba to, co wychodzi po ustawieniu BB
    na cień, czy pochmurną pogodę, jeśli zdjęcia robione są w cieniu lub w
    pochmurną pogodę. Są dla mnie jakieś sztuczne. Widocznie mam zafiksowany
    WB w mózgu na "Słoneczko" ;)

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

  • 19. Data: 2009-08-08 03:42:57
    Od: Michal Tyrala <w...@b...com.pl>

    On Sat, 08 Aug 2009 00:57:27 +0200, Paweł W. wrote:
    > A mi się na przykład w ogóle nie podoba to, co wychodzi po ustawieniu BB
    > na cień, czy pochmurną pogodę, jeśli zdjęcia robione są w cieniu lub w
    > pochmurną pogodę.

    Nie wiem jaka temp. bieli Twoj aparat zaklada w trybie ,,cien'', w moich
    ten tryb sie niezle sprawdza w cieniu w bezchmurny dzien (pofoc tak
    kiedys ludzi w trybie ,,slonko'', zobaczysz o co chodzi).

    ,,Cien'', gdy na niebie sa chmury czy tez jest po prostu pochmurny
    jesienny dzien, nie jest najlepszym trybem WB (moim zdaniem auto
    spokojnie da rade w takich warunkach, a pewnie tryb ,,sloneczko'' da
    lepszy efekt od ,,cien''.

    PS. AWB w Canonach jednak pracuje od 3oooK. Ale to i tak troche za malo
    na zwykle zarowki. I sprawdzilem (450D) WB na swietlowce kompaktowej --
    AWB = niezle, fluorescent = kiszka, zaroweczka = zielony zafarb. RAW nie
    zrobilem :-)

    pozdrawiam,

  • 20. Data: 2009-08-08 08:16:39
    Od: XX YY <f...@g...com>

    > Bo nie daje mi to spokoju. Jakoś nie potrafię tego zrozumieć, a jeśli w
    > obu rodzajach ocena WB odbywa się w ten sam sposób, to nie mogę jakoś
    > tego zaakceptować (jak np.  ograniczenia AWB od dołu na ok. 4000K).

    bo to bardzo proste tylko opis jest skomplikowany.

    awb bazuje na automatyczej analizie obrazu ( scieslj mowiac jego
    barwy) przez porownaniu kanalow RGB .
    niewielkie odchylki ( dominanta jednego z kanalow w tym samym stopniu
    w calym zakresie ) sa interpretowane jako zafarb i beda korygowane ,
    wieksze jako swiadome wprowadzenie koloru.

    w przyciwnym wypadku nie moglbys robic zdjec np w nocy , albo przy
    zachodzie slonca , twarz wygladalaby rownie blado w zlocistych
    promieniach slonca jak oswietlona np swiatlem rozproszonym w
    pochmurny dzien. AWB dokonuje korekty tylko do pewnego stopnia ,
    uznajac ze wszystko ponad jest celowym wprowadzeniem koloru. To nie
    ma nic wspolnego z zakresem rozpoznawalnej barwy , nie ma technicznych
    przeszkod by korygowac swiatlo np do 1500 K.

    Automatyka nie wie czy zolta sciana jest rzeczywiscie zolta czy tez
    moze biala ale oswielona zoltym swiatlem lampy , dlatego algorytmy
    odnosza sie do obrazow statystycznie najczesciej wystepujacych -
    najczesciej taki zolty kolor sciany nie zostanie sprowadzony do
    idealnie bialego , automatyka uzna ze taki kolor wystepuje w
    naturze , co najwyzej zostanie lekko oslabiony ( rozjasniony ,
    przyjmujac ze czesc tego kolorou moze pochodzic od oswietlenia ).

    gdyby dla przypadku wymienionej zoltej sciany zastosowac pomiar barwy
    swiatla z sensorem zewnetrznym i kompensate - taka np biala kopulka
    jak w swiatlomierzach do pomiaru koloru umieszczona gdzies na aparacie
    - to wowczas dostalbys na zdjeciu kolor sciany ktory odpowiadalby
    temu jaki przybralaby sciana , gdyby zostala oswietlona swiatlem
    bialym ( o barwie referncyjnej powiedzmy 6500K) , co tez nie byloby
    zgodne z prawda , gdyz w rzeczywistosci ta sciana w momencie robienia
    zdjecia nie musi byc oswietlona swiatlem bialym - to moze byc np
    sloneczne o wschodzie czyli cieplejsze o nizszej temperaturze.