  • 31. Data: 2013-03-01 11:24:55
    Temat: Re: B2710 i GPS
    Od: Michal Tyrala <w...@b...com.pl>

    On Fri, 01 Mar 2013 07:47:47 +0100, cytawa wrote:
    > Nie wiem do konca, ale cos mi sie zdaje, ze DGPS (czy inny
    > dokladniejszy sytem) jest komercyjny. Na potrzeby geodezji jest uzywany
    > bardzo dokladny GPS ale nie za darmo.

    A nie jest w tych drogich geodezyjnych tak, ze tam gps to są dwa
    urzadzenia, z ktorych jedno się stawia w miejscu o znanych wspolrzednych
    i ono temu drugiemu, pomiarowemu po jakims radiu nadaje poprawki?

    --
    Michał

    wiesiu jest spamtrapem. ja jestem kbns

  • 32. Data: 2013-03-01 11:40:37
    Od: Waldek Godel <n...@o...info>

    Dnia Fri, 01 Mar 2013 07:47:47 +0100, cytawa napisał(a):

    > Nie wiem do konca, ale cos mi sie zdaje, ze DGPS (czy inny
    > dokladniejszy sytem) jest komercyjny. Na potrzeby geodezji jest uzywany
    > bardzo dokladny GPS ale nie za darmo.

    Masz rację.
    Zdaje ci się.

    --
    Pozdrowienia, Waldek Godel
    Zapytaj, czy mógłby tego nie robić.

  • 33. Data: 2013-03-01 12:08:35
    Od: Waldek Godel <n...@o...info>

> [...]

    > Nie wiem do konca, ale cos mi sie zdaje, ze DGPS (czy inny
    > dokladniejszy sytem) jest komercyjny. Na potrzeby geodezji jest uzywany

    Masz rację. Zdaje ci się.

  • 34. Data: 2013-03-01 13:44:00
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Waldek Godel" napisał w wiadomości
    >Masz rację. Zdaje ci się.

    Chyba nie calkiem.
    DGPS byl organizowany przez rozne sluzby/firmy ... i raczej nie za
    darmo.

    WAAS/EGNOS to po czesci DGPS, ale wielkoobszarowy, wiec nie wiem czy
    dobry. Chyba nie, bo chwala sie dokladnosciami jednak w metrach
    podanych.

    Oprocz tego ma tez sporo funkcji kontrolnych i sluzy do poinformowania
    zainteresowanych samolotow ze GPS nie mozna wierzyc.

    J.

  • 35. Data: 2013-03-01 13:51:07
    Od: Waldek Godel <n...@o...info>

    Dnia Fri, 1 Mar 2013 13:44:00 +0100, J.F napisał(a):

    > Chyba nie calkiem.
    > DGPS byl organizowany przez rozne sluzby/firmy ... i raczej nie za
    > darmo.

    Bzdura, DGPS możesz sobie zorganizować sam, a nawet właśnie tak działa
    większość GPS geodezyjnych

    > WAAS/EGNOS to po czesci DGPS, ale wielkoobszarowy, wiec nie wiem czy
    > dobry. Chyba nie, bo chwala sie dokladnosciami jednak w metrach
    > podanych.

    I znów bzdura, WAAS/EGNOS to dokładnie odwrotność DGPS.
    DGPS to system polepszenia dokładności przy pomocy naziemnego sygnału
    odniesienia. WAAS/EGNOS odwrotnie niż DGPS zamiast sygnału naziemnego używa
    dodatkowych satelitów.

  • 36. Data: 2013-03-01 14:16:34
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    >Bzdura, DGPS możesz sobie zorganizować sam, a nawet właśnie tak
    >działa
    >większość GPS geodezyjnych

    Sam moge. Ale musze kupic dwa odbiorniki, zainstalowac jeden w znanym
    punkcie, oprogramowanie, lacznosc ... i to wszystko tez kosztuje.

> [...]
    >DGPS to system polepszenia dokładności przy pomocy naziemnego sygnału
    >odniesienia. WAAS/EGNOS odwrotnie niż DGPS zamiast sygnału naziemnego

    Ale dane do tych satelitow sa generowane przy pomocy naziemnych stacji
    referencyjnych.
    Ot mozna by rzecz ze po prostu inny kanal lacznosci, nie
    krotkozasiegowym radiem, nie GSM, tylko przez satelite.

    Tylko ze to nie calkiem DGPS, bo nie transmituja pozycji odebranej
    przez stacje referencyjne, tylko obliczaja jakies poprawki
    jonosferyczne.

    J.

  • 37. Data: 2013-03-01 14:30:00
    Od: Waldek Godel <n...@o...info>

    Dnia Fri, 1 Mar 2013 14:16:34 +0100, J.F napisał(a):

    > Sam moge. Ale musze kupic dwa odbiorniki, zainstalowac jeden w znanym
    > punkcie, oprogramowanie, lacznosc ... i to wszystko tez kosztuje.

    Owszem, nie (c)
    Kupując geodezyjny GPS zazwyczaj dostaniesz to w komplecie.

  • 38. Data: 2013-03-01 14:54:26
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    >Owszem, nie (c)
    >Kupując geodezyjny GPS zazwyczaj dostaniesz to w komplecie.

    Drugi odbiornik, z punktem referencyjnym i ochroniarzem do pilnowania,
    czy prawem do pobierania poprawek z internetu, jak dlugo place
    abonament serwisowy ? :-)

    Ceny tych odbiornikow nadal chyba nie sa male, wiec mozna sie
    zastanowic czy to nie abonament z gory :-)

    J.

  • 39. Data: 2013-03-01 15:03:24
    Od: cytawa <c...@h...umcs.lublin.pl>

    Waldek Godel pisze:

    > Masz rację. Zdaje ci się.

    Nie uzywalem. Ale w luznej rozmowie z geodeta ( o dokladnosci pomiarow)
    dowiedzialem sie, ze oni uzywaja dokladniejszego GPS i jakies koszta
    tego ponosza lub ponosili. Poniewaz nie interesowaly mnie szczegoly to
    nie mam pojecia czy czy to byla jednorazowa oplata czy cykliczna. A moze
    to byl obowiazkowy zakup droszego przyrzadu?
    Niech sie wypowiedza ci co wiedza wiecej.

    Jan Cytawa

  • 40. Data: 2013-03-01 15:35:46
    Od: Waldek Godel <n...@o...info>

    Dnia Fri, 01 Mar 2013 15:03:24 +0100, cytawa napisał(a):

    > Nie uzywalem. Ale w luznej rozmowie z geodeta ( o dokladnosci pomiarow)
    > dowiedzialem sie, ze oni uzywaja dokladniejszego GPS i jakies koszta
    > tego ponosza lub ponosili.

    No tak.. wiesz.. zdradzę ci wielką tajemnicę, tylko nie mów nikomu - taki
    sprzęt trzeba - NIESPODZIANKA - kupić.
    Czyli zamówić i zapłacić. Pieniążkami.