  • 1. Data: 2013-02-23 07:34:50
    Temat: B2710 i GPS
    Od: T...@s...in.the.world

    Witam,
    Od 2 miesiecy uzywam GPSa w komorce (Samsung Solid B2710). Dopiero
    niedawno zwrocilem uwage na spore rozbieznosci przy podawaniu wysokosci.

    I tak - bylem w punkcie - wg mapy na wysokosci 121m npm - a tymczasem
    GPS w B2710 podawal 154m npm. Widoczne 10 satelit, gorka teren zgrubsza
    otwarty.
    Garmin eTrex u kolegi pokazywal 128m npm.

    O co tu chodzi???

    [uwaga, crosspost na telefony i gps]
    --
    TA

  • 2. Data: 2013-02-23 08:51:07
    Temat: Re: B2710 i GPS
    Od: Slavekk <s...@g...pl>

    W dniu 2013-02-23 07:34, T...@s...in.the.world pisze:>
> [...]
    > otwarty.
    > Garmin eTrex u kolegi pokazywal 128m npm.

    O to że ziemia jest płaska ;-)
    O to że GPS nie mierzy względem poziomu morza tylko względem środka
    ziemi a wynik _oblicza_
    O to że dokładność w pionie i poziomie jest inna.
    Poguglaj trochę, nawet poprawkę możesz znaleźć dla danego miejsca

    Sławek

  • 3. Data: 2013-02-23 10:27:43
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 23 Feb 2013 07:34:50 +0100, T...@s...in.the.world
> [...]
    > otwarty.
    > Garmin eTrex u kolegi pokazywal 128m npm.

    GPS mierzy wysokosc na elipsoida odniesienia WGS-84.

    Tymczasem siatki geodezyjne w wielu krajach byly tworzone w oparciu o
    lokalny pion i lokalna geoide.
    Roznica obu wysokosci nazywa sie undulacja, i w Polsce wynosi cos 30 do 45m
    w poludniowych regionach.

    Poniewaz czesto obowiazuja urzedowe dane - wiele odbiornikow, lub
    programow, ma wbudowane zgrubne table undulacji i potrafi skorygowac
    pokazywana wysokosc do oficjalnej. A inne nie.
    eTrexa chyba mozna o to podejrzewac - nie chcialbys chyba aby na Rysach
    pokazywal 2540m ?

    A druga sprawa - nie wiadomo czemu, ale dokladnosc pomiaru wysokosci przez
    GPS jest mierna. Powinienes pomiar powtorzyc i usrednic.

    Pojedz na najblizsze duze lotnisko, a wczesniej znajdz dla niego dane AIP.

    O, tu przyklad
    http://www.pl-vacc.org/pol3/events.php?d=442
    http://aaben.vel.pl/EP_AD_2_EPGD_1-1-1_en.pdf
    i czytamy ELEV 149m, GEOID UND. 29m

    Hm, ale te 149m to juz nie wiem - urzedowe, czy w/g GPS :-)
    Lotnictwo chyba polubilo WGS-84, choc ciagle mierza przede wszystkim
    barycznie. Poki lotnisko podaje cisnienie odniesienia odpowiednio
    przeliczone to problemu nie ma ...

    Swoja droga - wiem ze w okolicach Gdanska sa gorki, ale ze az takie po
    150m? czy tylko 120 ?

    Mam gdzies zapis trekbuddy z plazy ... ale cos mi sie kojarzy ze on mial
    jakis parametr do korekcji undulacji

    J.

  • 4. Data: 2013-02-23 11:40:12
    Od: Zachu <...@...pl>

> [...]
    > otwarty.
    > Garmin eTrex u kolegi pokazywal 128m npm.

    eTrex dodatkowo mógł mieć barometr stąd ta większa precyzja

    --
    Zachu

  • 5. Data: 2013-02-23 12:02:43
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 23 Feb 2013 11:40:12 +0100, Zachu napisał(a):

    > eTrex dodatkowo mógł mieć barometr stąd ta większa precyzja

    Barometr zasadniczo nie nadaje sie do pomiaru wysokosci, gdyz cisnienie
    atmosferyczne sie zmienia, i jest dla nas niewiadome.

    Natomiast w GPS pomaga skorygowac bledy krotkookresowe z GPS, usredniajac
    sredniookresowo. Jesli jednak koledze wysokosc na samsungu nie skakala,
    a etrex nie byl wlaczony od dluzszego czasu - to nie o chwilowe bledy
    chodzi.

    J.

  • 6. Data: 2013-02-23 12:32:50
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Zachu <...@...pl> writes:

> [...]

    10 satelitów.

    > eTrex dodatkowo mógł mieć barometr stąd ta większa precyzja

    Tylko w sensie uśredniania, nie w sensie poprawek (chyba że takich
    EGNOS).
    --
    Krzysztof Halasa

  • 7. Data: 2013-02-23 15:03:23
    Od: Zachu <...@...pl>

    http://www.garniak.pl/viewtopic.php?p=19399#p19399 ;)

    http://www.garniak.pl/viewtopic.php?f=2&t=12533

    --
    Zachu

  • 8. Data: 2013-02-23 19:35:50
    Od: Andrzej Popowski <p...@p...onet.pl>

    Sat, 23 Feb 2013 12:32:50 +0100, Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>
    pisze:

    >Tylko w sensie uśredniania, nie w sensie poprawek (chyba że takich
    >EGNOS).

    Garminy mają wbudowany model geoidy. Barometr zapewnia uśrednianie i
    łacznie daje to bardzo przyzwoitą dokładność.

    Przypuszczam, że GPS w telefonie też ma model geoidy i pokazuje
    skorygowaną wysokość. Błąd 30m dla wysokości jest w normie przy
    pomiarze gołym GPS.
    --
    Pozdrawiam,
    Andrzej Popowski

  • 9. Data: 2013-02-23 21:08:27
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Andrzej Popowski <p...@p...onet.pl> writes:

    > Garminy mają wbudowany model geoidy. Barometr zapewnia uśrednianie i
    > łacznie daje to bardzo przyzwoitą dokładność.

    Miałem na myśli to, że sam barometr daje tylko uśrednianie.

    > Przypuszczam, że GPS w telefonie też ma model geoidy i pokazuje
    > skorygowaną wysokość.

    W przeciwnym przypadku błąd byłby ok. 2x większy.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 10. Data: 2013-02-24 07:52:37
    Od: T...@s...in.the.world

    In article <T...@n...atman.pl>
    ,
    T...@s...in.the.world wrote:

    > Garmin eTrex u kolegi pokazywal 128m npm.
    Konkretnie etrex vista HCX
    --
    TA