-
Path: news-archive.icm.edu.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.cyf-kr.edu.pl!news.nask
.pl!news.nask.org.pl!not-for-mail
From: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>
Newsgroups: pl.misc.telefonia.gsm,pl.rec.gps
Subject: Re: B2710 i GPS
Date: Wed, 06 Mar 2013 23:20:22 +0100
Organization: NASK - www.nask.pl
Lines: 44
Message-ID: <m...@i...localdomain>
References: <T...@n...atman.pl>
<1ua0v5irvzkj3$.yk6efnqqzjy0$.dlg@40tude.net>
<512b0b16$0$1315$65785112@news.neostrada.pl>
<512e41d0$0$1228$65785112@news.neostrada.pl>
<kglp2r$6qs$2@node2.news.atman.pl> <m...@i...localdomain>
<kgm7kt$laj$1@node2.news.atman.pl> <m...@i...localdomain>
<kgp3mr$gcl$1@node2.news.atman.pl> <m...@i...localdomain>
<x...@4...net>
<m...@i...localdomain>
<1pwqj7rnkj2ku$.179o5j2bjebio$.dlg@40tude.net>
<kgtke3$jov$1@node1.news.atman.pl>
NNTP-Posting-Host: nat.piap.pl
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset=utf-8
Content-Transfer-Encoding: 8bit
X-Trace: pippin.nask.net.pl 1362608490 8819 195.187.100.13 (6 Mar 2013 22:21:30 GMT)
X-Complaints-To: abuse ATSIGN nask.pl
NNTP-Posting-Date: Wed, 6 Mar 2013 22:21:30 +0000 (UTC)
Cancel-Lock: sha1:zO/zAFT2qP7g92fREBroXuKp478=
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.telefonia.gsm:1042829 pl.rec.gps:90513
[ ukryj nagłówki ]"Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console> writes:
> Pierwszy samolot ,,sterowany komputerowo'' rozwalił się :)
Tylko pierwszy pasażerski, jeśli chodzi o A320.
> o las nie dlatego, że ,,komputer'' miał wpisaną wysokość
> gruntu zamiast wysokość lasu, ale dlatego, że miał wpisaną
> złą wysokość (ktoś podał złe ciśnienie) ogólną.
Skąd ta informacja? Faktem jest że ta sprawa nie jest całkiem jasna
i z pewnością "racja stanu" nadzorowała tę sprawę (nawet jeśli nie było
tam niczego obciążającego Airbusa ani AF). Tak czy owak wydaje się, że
piloci znali swoją wysokość, m.in. dostali ją w formie słownej
z radioaltimetru.
Kapitan (chyba) bronił się twierdząc, że altimetr (baro?) pokazywał mu
100 ft, ale nie potwierdzał tego ani FDR, ani zapis zapowiedzi radalta
na CVR. Kapitan twierdził także że zapisy zostały zmanipulowane (nie
pamiętam czy zostało to potwierdzone, ale sam fakt nielegalnego
przejęcia rejestratorów i "grzebania w nich" chyba został) i że silniki
w czasie lotu nad pasem weszły w stan "ground idle", przez co
niespodziewanie dla pilotów potrzebowały nieco więcej czasu na
rozkręcenie się (co podobno było prawdopodobne).
W każdym razie głównym problemem był przelot na niebezpiecznej
wysokości z minimalną energią i z krytycznym kątem natarcia, a nie
problem określenia wysokości. Dodatkowo zabieranie na taką imprezę setki
pasażerów to jakaś porażka.
> Nie wiem, czy w tamtym Airbusie nazywano to urządzenie TAWSEm,
> ale jak widać -- już wówczas samolot wiedział o istnieniu lasu
> w pobliżu lotniska.
Niby skąd? To był 1988 rok, używane były wtedy systemy GPWS (bez "E"),
nie było jeszcze (oficjalnie oddanego) systemu GPS. GPWS nie miał mapy
wysokości, opierał się na danych z radalta i generalnie informował o
różnych szybkościach zniżania, małej wysokości, terenu ahead, i roll
angle (czy jakoś tak). Zakładał, że szybkość zbliżania się do ziemi
będzie stała w najbliższej przyszłości.
Dopiero EGPWS ma mapę wysokości, używa GPS (bezpośrednio lub pośrednio)
i nie zakłada, że szybkość zniżania względem ziemi będzie stała.
--
Krzysztof Halasa
Następne wpisy z tego wątku
- 06.03.13 23:28 Krzysztof Halasa
- 06.03.13 23:39 Krzysztof Halasa
- 06.03.13 23:44 Krzysztof Halasa
- 08.03.13 02:32 Eneuel Leszek Ciszewski
- 08.03.13 02:46 Eneuel Leszek Ciszewski
- 08.03.13 16:44 Krzysztof Halasa
- 13.03.13 23:57 Eneuel Leszek Ciszewski
- 14.03.13 00:16 Eneuel Leszek Ciszewski
- 14.03.13 14:39 Krzysztof Halasa
Najnowsze wątki z tej grupy
- Nazbyt "muzyczne" słuchawki
- 5G Apokalipsa - nie tylko dla tutejszych przeżuwaczy podpiczników
- Power BANK z ładowaniem przelotowym robi PRZERWY
- Aero2
- odbiornik GPS z kablem USB
- iOS, działające wifi z autolockiem
- Z instrukcji do kitu
- Re: W telefonie brak szufladki na drugą kartę SIM
- W telefonie brak szufladki na drugą kartę SIM
- DNS restrictions are on
- Słabszy sygnał GSM od kilku tugodni
- Re: Tani dodatkowy sim do smartwacha
- Praktyczny test GPS...
- Re: UseGalileo -- PRODUKTY I APLIKACJE UŻYWAJĄ JUŻ DZIŚ SYSTEMU GALILEO
- Re: UseGalileo -- PRODUKTY I APLIKACJE UŻYWAJĄ JUŻ DZIŚ SYSTEMU GALILEO
Najnowsze wątki
- 2025-02-01 "Nie kupujcie samochodów elektrycznych
- 2025-02-01 jakie małe auto duże w środku :-)
- 2025-02-01 Re: pytanie do oponiarzy lub szybkojeżdzących (opony Hankook Ventus Prime, S1 Evo, alternatywy)
- 2025-02-01 T-1000 was here
- 2025-02-01 Warszawa => DevOps Engineer <=
- 2025-02-01 Katowice => Administrator IT - Operating Systems and Virtualization <=
- 2025-02-01 Warszawa => Spedytor międzynarodowy <=
- 2025-02-01 Śmierć mózgu a narządy do pobrania
- 2025-01-31 A niektórym to naprawdę zależy na ekologi w miastach LPG POWRACA ;-)
- 2025-01-31 Lublin => Programista Delphi <=
- 2025-01-31 Łódź => Programista NodeJS <=
- 2025-01-31 Wrocław => Senior SAP Support Consultant (SD) <=
- 2025-01-31 Warszawa => Full Stack web developer (obszar .Net Core, Angular6+) <=
- 2025-01-31 Gdańsk => iOS Developer (Swift experience) <=
- 2025-01-31 Kraków => UX Designer <=