-
Data: 2013-03-14 00:16:46
Temat: Re: B2710 i GPS
Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]
"Krzysztof Halasa" m...@i...localdomain
>> o las nie dlatego, że ,,komputer'' miał wpisaną wysokość
>> gruntu zamiast wysokość lasu, ale dlatego, że miał wpisaną
>> złą wysokość (ktoś podał złe ciśnienie) ogólną.
> Skąd ta informacja?
Zapewne z TV i z radia, bo dostępu do netu wówczas nie miałem.
> Faktem jest że ta sprawa nie jest całkiem jasna
Wówczas mówiono, że zupełnie jasna. Ktoś wprowadził złe
ciśnienie panujące na lotnisku i samolot (komputer tak
zwany) myślał, iż do lasu ma jeszcze spory zapas wysokości.
Gdy załoga przystąpiła do ręcznej korekty, widząc las, czy
może już wlatując w las, było za późno.
Tu dygresja -- jakoś tamten samolot utracił swe skrzydła
w efekcie ścinania drzew, choć także (jak Tu 154 eM jak
Miłość) był dużym samolotem. A może mylę się? Może do końca
swego lotu miał oba nienaruszone, sprawne skrzydła?
> i z pewnością "racja stanu" nadzorowała tę sprawę (nawet jeśli nie było
> tam niczego obciążającego Airbusa ani AF). Tak czy owak wydaje się, że
> piloci znali swoją wysokość, m.in. dostali ją w formie słownej
> z radioaltimetru.
Mieli lecieć tuż nad lasem, być może błąd był na tyle mały, iż nie zauważyli go?
> Kapitan (chyba) bronił się twierdząc, że altimetr (baro?) pokazywał mu
> 100 ft, ale nie potwierdzał tego ani FDR, ani zapis zapowiedzi radalta
> na CVR. Kapitan twierdził także że zapisy zostały zmanipulowane (nie
> pamiętam czy zostało to potwierdzone, ale sam fakt nielegalnego
> przejęcia rejestratorów i "grzebania w nich" chyba został) i że silniki
> w czasie lotu nad pasem weszły w stan "ground idle", przez co
> niespodziewanie dla pilotów potrzebowały nieco więcej czasu na
> rozkręcenie się (co podobno było prawdopodobne).
> W każdym razie głównym problemem był przelot na niebezpiecznej
> wysokości z minimalną energią i z krytycznym kątem natarcia, a nie
> problem określenia wysokości. Dodatkowo zabieranie na taką imprezę setki
> pasażerów to jakaś porażka.
Gdyby jednak mieli stosowny zapas wysokości, nie wpadliby w tarapaty
mając krytyczny kąt natarcia i małą szybkość, gdyż spadając, nabraliby
tej szybkości i krytyczny kąt niekoniecznie byłby już krytycznym.
A krytyczny był, bo samolot schodził do lądowania -- z tego, co
pamiętam. Jak miał schodzić? Bez klapek? [na oczach?] Miał lecieć
płasko? Na filmie (ktoś tu wrzucał linki przy okazji lotu Tu 154
eM jak Miłość) widać aż nazbyt wyraźnie, jak leci.
>> Nie wiem, czy w tamtym Airbusie nazywano to urządzenie TAWSEm,
>> ale jak widać -- już wówczas samolot wiedział o istnieniu lasu
>> w pobliżu lotniska.
> Niby skąd? To był 1988 rok, używane były wtedy systemy GPWS (bez "E"),
> nie było jeszcze (oficjalnie oddanego) systemu GPS. GPWS nie miał mapy
> wysokości,
ZTCP samolot miał mapę wysokości terenu, ale być może źle pamiętam.
Jeśli źle -- moje wywody tracą swój sens.
> opierał się na danych z radalta i generalnie informował o
> różnych szybkościach zniżania, małej wysokości, terenu ahead, i roll
> angle (czy jakoś tak). Zakładał, że szybkość zbliżania się do ziemi
> będzie stała w najbliższej przyszłości.
> Dopiero EGPWS ma mapę wysokości, używa GPS (bezpośrednio lub pośrednio)
> i nie zakłada, że szybkość zniżania względem ziemi będzie stała.
--
.`'.-. ._. .-.
.'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'
`-:`-'.'. '`\.'`.' ~'~'~'~'~'~'~'~'~ o.`.,
o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/....
Następne wpisy z tego wątku
- 14.03.13 14:39 Krzysztof Halasa
Najnowsze wątki z tej grupy
- Nazbyt "muzyczne" słuchawki
- 5G Apokalipsa - nie tylko dla tutejszych przeżuwaczy podpiczników
- Power BANK z ładowaniem przelotowym robi PRZERWY
- Aero2
- odbiornik GPS z kablem USB
- iOS, działające wifi z autolockiem
- Z instrukcji do kitu
- Re: W telefonie brak szufladki na drugą kartę SIM
- W telefonie brak szufladki na drugą kartę SIM
- DNS restrictions are on
- Słabszy sygnał GSM od kilku tugodni
- Re: Tani dodatkowy sim do smartwacha
- Praktyczny test GPS...
- Re: UseGalileo -- PRODUKTY I APLIKACJE UŻYWAJĄ JUŻ DZIŚ SYSTEMU GALILEO
- Re: UseGalileo -- PRODUKTY I APLIKACJE UŻYWAJĄ JUŻ DZIŚ SYSTEMU GALILEO
Najnowsze wątki
- 2025-02-01 "Nie kupujcie samochodów elektrycznych
- 2025-02-01 jakie małe auto duże w środku :-)
- 2025-02-01 Re: pytanie do oponiarzy lub szybkojeżdzących (opony Hankook Ventus Prime, S1 Evo, alternatywy)
- 2025-02-01 T-1000 was here
- 2025-02-01 Warszawa => DevOps Engineer <=
- 2025-02-01 Katowice => Administrator IT - Operating Systems and Virtualization <=
- 2025-02-01 Warszawa => Spedytor międzynarodowy <=
- 2025-02-01 Śmierć mózgu a narządy do pobrania
- 2025-01-31 A niektórym to naprawdę zależy na ekologi w miastach LPG POWRACA ;-)
- 2025-01-31 Lublin => Programista Delphi <=
- 2025-01-31 Łódź => Programista NodeJS <=
- 2025-01-31 Wrocław => Senior SAP Support Consultant (SD) <=
- 2025-01-31 Warszawa => Full Stack web developer (obszar .Net Core, Angular6+) <=
- 2025-01-31 Gdańsk => iOS Developer (Swift experience) <=
- 2025-01-31 Kraków => UX Designer <=