-
Data: 2013-03-06 23:20:22
Temat: Re: B2710 i GPS
Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]"Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console> writes:
> Pierwszy samolot ,,sterowany komputerowo'' rozwalił się :)
Tylko pierwszy pasażerski, jeśli chodzi o A320.
> o las nie dlatego, że ,,komputer'' miał wpisaną wysokość
> gruntu zamiast wysokość lasu, ale dlatego, że miał wpisaną
> złą wysokość (ktoś podał złe ciśnienie) ogólną.
Skąd ta informacja? Faktem jest że ta sprawa nie jest całkiem jasna
i z pewnością "racja stanu" nadzorowała tę sprawę (nawet jeśli nie było
tam niczego obciążającego Airbusa ani AF). Tak czy owak wydaje się, że
piloci znali swoją wysokość, m.in. dostali ją w formie słownej
z radioaltimetru.
Kapitan (chyba) bronił się twierdząc, że altimetr (baro?) pokazywał mu
100 ft, ale nie potwierdzał tego ani FDR, ani zapis zapowiedzi radalta
na CVR. Kapitan twierdził także że zapisy zostały zmanipulowane (nie
pamiętam czy zostało to potwierdzone, ale sam fakt nielegalnego
przejęcia rejestratorów i "grzebania w nich" chyba został) i że silniki
w czasie lotu nad pasem weszły w stan "ground idle", przez co
niespodziewanie dla pilotów potrzebowały nieco więcej czasu na
rozkręcenie się (co podobno było prawdopodobne).
W każdym razie głównym problemem był przelot na niebezpiecznej
wysokości z minimalną energią i z krytycznym kątem natarcia, a nie
problem określenia wysokości. Dodatkowo zabieranie na taką imprezę setki
pasażerów to jakaś porażka.
> Nie wiem, czy w tamtym Airbusie nazywano to urządzenie TAWSEm,
> ale jak widać -- już wówczas samolot wiedział o istnieniu lasu
> w pobliżu lotniska.
Niby skąd? To był 1988 rok, używane były wtedy systemy GPWS (bez "E"),
nie było jeszcze (oficjalnie oddanego) systemu GPS. GPWS nie miał mapy
wysokości, opierał się na danych z radalta i generalnie informował o
różnych szybkościach zniżania, małej wysokości, terenu ahead, i roll
angle (czy jakoś tak). Zakładał, że szybkość zbliżania się do ziemi
będzie stała w najbliższej przyszłości.
Dopiero EGPWS ma mapę wysokości, używa GPS (bezpośrednio lub pośrednio)
i nie zakłada, że szybkość zniżania względem ziemi będzie stała.
--
Krzysztof Halasa
Następne wpisy z tego wątku
- 06.03.13 23:28 Krzysztof Halasa
- 06.03.13 23:39 Krzysztof Halasa
- 06.03.13 23:44 Krzysztof Halasa
- 08.03.13 02:32 Eneuel Leszek Ciszewski
- 08.03.13 02:46 Eneuel Leszek Ciszewski
- 08.03.13 16:44 Krzysztof Halasa
- 13.03.13 23:57 Eneuel Leszek Ciszewski
- 14.03.13 00:16 Eneuel Leszek Ciszewski
- 14.03.13 14:39 Krzysztof Halasa
Najnowsze wątki z tej grupy
- Dzwonek SMS
- Abonament
- NAS
- Re: eSIM na czym polega
- Orange a HBO(MAX)
- Realme 7 Na co zmienić?
- eSIM, praktyczne doświadczenia z różnymi operatorami?
- jak wpisac numer telefonu +48 123 456 789
- czy kupno Ajfona przyniesie ulgę?
- MP plików.
- spoothing?
- Jak sklonowac karte pamieci na wieksza?
- wyobrazcie sobie ze
- Nowy sprytny tel. z Androidem 13. - OSTRZEŻENIE!!!
- Koszt przywrócenia wychodnego numerowi w Plusie
Najnowsze wątki
- 2024-07-10 Nadchodzi nowa opłata od posiadania aut spalinowych
- 2024-07-10 Droga dwukierunkowa
- 2024-07-10 Elektryki są fajne
- 2024-07-10 Elektryki są fajne :(
- 2024-07-09 USB -> jack
- 2024-07-10 Kompakt WC z montażem
- 2024-07-10 Gorąco za oknem, to napisałem piosenkę o grupowiczach
- 2024-07-09 Naprawa klimy przenośnej - czy to opłacalne?
- 2024-07-10 Białystok => Technical Leader (Java Background) <=
- 2024-07-10 Białystok => Senior Rust Software Engineer <=
- 2024-07-10 Warszawa => Spedytor Międzynarodowy <=
- 2024-07-10 Warszawa => Spedytor międzynarodowy <=
- 2024-07-10 Warszawa => Technical Lead ( (Java Background)) <=
- 2024-07-10 Warszawa => Projektant/Programista React Native <=
- 2024-07-10 Gdańsk => Head of International Freight Forwarding Department <=