  • Data: 2013-03-06 23:20:22
    Temat: Re: B2710 i GPS
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console> writes:

    > Pierwszy samolot ,,sterowany komputerowo'' rozwalił się :)

    Tylko pierwszy pasażerski, jeśli chodzi o A320.

    > o las nie dlatego, że ,,komputer'' miał wpisaną wysokość
    > gruntu zamiast wysokość lasu, ale dlatego, że miał wpisaną
    > złą wysokość (ktoś podał złe ciśnienie) ogólną.

    Skąd ta informacja? Faktem jest że ta sprawa nie jest całkiem jasna
    i z pewnością "racja stanu" nadzorowała tę sprawę (nawet jeśli nie było
    tam niczego obciążającego Airbusa ani AF). Tak czy owak wydaje się, że
    piloci znali swoją wysokość, m.in. dostali ją w formie słownej
    z radioaltimetru.
    Kapitan (chyba) bronił się twierdząc, że altimetr (baro?) pokazywał mu
    100 ft, ale nie potwierdzał tego ani FDR, ani zapis zapowiedzi radalta
    na CVR. Kapitan twierdził także że zapisy zostały zmanipulowane (nie
    pamiętam czy zostało to potwierdzone, ale sam fakt nielegalnego
    przejęcia rejestratorów i "grzebania w nich" chyba został) i że silniki
    w czasie lotu nad pasem weszły w stan "ground idle", przez co
    niespodziewanie dla pilotów potrzebowały nieco więcej czasu na
    rozkręcenie się (co podobno było prawdopodobne).

    W każdym razie głównym problemem był przelot na niebezpiecznej
    wysokości z minimalną energią i z krytycznym kątem natarcia, a nie
    problem określenia wysokości. Dodatkowo zabieranie na taką imprezę setki
    pasażerów to jakaś porażka.

    > Nie wiem, czy w tamtym Airbusie nazywano to urządzenie TAWSEm,
    > ale jak widać -- już wówczas samolot wiedział o istnieniu lasu
    > w pobliżu lotniska.

    Niby skąd? To był 1988 rok, używane były wtedy systemy GPWS (bez "E"),
    nie było jeszcze (oficjalnie oddanego) systemu GPS. GPWS nie miał mapy
    wysokości, opierał się na danych z radalta i generalnie informował o
    różnych szybkościach zniżania, małej wysokości, terenu ahead, i roll
    angle (czy jakoś tak). Zakładał, że szybkość zbliżania się do ziemi
    będzie stała w najbliższej przyszłości.

    Dopiero EGPWS ma mapę wysokości, używa GPS (bezpośrednio lub pośrednio)
    i nie zakłada, że szybkość zniżania względem ziemi będzie stała.
    --
    Krzysztof Halasa