-
91. Data: 2011-11-18 20:40:11
Temat: Re: Awaria turbo diesla
Od: Karolek <d...@o...pl>
W dniu 2011-11-18 18:48, Michał sirapacz Gut pisze:
>
>> Jedni lataja, drudzy kreca filmy jak ci pierwsi lataja, a inni robia co
>> trzeba, czyli gasza silnik :>
>> Reagowac faktycznie trzeba szybko, ale szanse na uratowanie silnika sa
>> duze.
>
> wszystko ok ale jak zgasic:D o tym caly watek:)
Juz napisalem, a ze pmsowi teoretycy glowkuja dalej...
A w manualu to zdusic na biegu.
> swoja droga klape gaszaca ma kazdy diesel?
Nie kazdy.
--
Karolek
-
92. Data: 2011-11-18 21:59:26
Temat: Re: Awaria turbo diesla
Od: Krzysiek Kielczewski <k...@g...com>
On 2011-11-18, Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury> wrote:
> Chyba że to proszkowe świństwo dokumentnie zaklei filtr powierza.
> No i filtr musi wtedy jeszcze wytrzymać mechanicznie - podciśnienie...
> Chętnie bym zobaczył w praktyce czym to się skończy :)
To kto funduje silnik do testu?
;-)
Pzdr,
Krzysiek Kiełczewski
-
93. Data: 2011-11-18 22:08:19
Temat: Re: Awaria turbo diesla
Od: "Zygmunt M. Zarzecki" <z...@m...zarzecki.kom.wytnij.malpe.zmien.kom.na.com>
>> No właśnie, po co czakać aż się zatrze sam ;)
>
> generalnie lipa bo co nie zrobisz to jest po zawodach i generalka
>
> lepiej zapobiegac niz leczyc:)
Jakaś awaryjna przepustnica powinna być.
zyga
--
--force --nodeps --all
-
94. Data: 2011-11-18 22:08:49
Temat: Re: Awaria turbo diesla
Od: Krzysiek Kielczewski <k...@g...com>
On 2011-11-18, nazgul <x...@w...pl> wrote:
> , nie mam
>> skąd wziąć danych: energii (kręcącego się silnika), strat na sprężaniu,
>> oporów wewnętrznych.
>
> proponuję liczyć tak
> na 1 obrót wału spręża się 1dm3 powietrza do 30bar
> ile gazu można sprężyc do tego ciśnienia za pomocą energii zawartej w
> kole zamachowym (przyjąć średnicę, masę i 5000obr/min)
Koło zamachowe to nie jest jedyna część ruchoma, część energii zużytej
na sprężenie powietrza odzyskujesz przy rozprężąniu, kupa elementów
stawia dodatkowy opór...
> albo z drugiej strony: moc rozrusznika pozwala na uzyskanie powiedzmy
> 200 obr.min itd itp...
24KM pozwalają pojechać 100km/h (maluch). Uwierz mi na słowo, że
bardziej opływowa Astra ze stukonnym silnikiem nie pojedzie 400km/h :)
> bo tak to dalej będziesz twierdził że silnik zatrzymuje się niewiadomo
> ile, ale na pewno dłużej ;-)
Wcale się nie upieram, że na pewno dłużej.
>>> przypominam, że diesel w rozważanym przypadku jest hamowany bo musi sprężać
>>> powietrze, a CO2 z gaśnicy starcza na ~10s
>>
>> Jeden błąd popełniłeś:
>
> nie wiadomo
Wiadomo, popełniłeś. Acz wynik pomimo wszystko możesz mieć prawidłowy.
>> kluczowe jest jak szybko gaśnica będzie się
>> opróżniać.
>
> a tam, kluczowe 10s to baaardzo długi czas jak na zatrzymanie silnika.
>
> Jeśli za wolno: silnik będzie zasysać również powietrze.
>> Jeśli za szybko (szybciej niż w 10s): część CO2 poleci w atmosferę.
>
> możesz ocenić który strumień gazu jest bardziej intensywnyz gaśnicy
> śniegowej czy z rury wydechowej diesla@5000obr/min.
To jest mało istotne, istotne jest ile czasu zajmuje opróżnienie
gaśnicy.
> ponadto do zgaszenia moze wystarczyć zminiejszenie ilości tlenu o 50%
> -kto wie?
W dieslu z turbiną? IMO nie wystarczy, porównaj dostarczaną ilość
tlenu na wolnych obrotach z ilością dostarczaną przy tych 5krpm. Strzał
ze sprzęgła pod koniec pracy gaśnicy pewnie by załatwił sprawę - ale nie
da się być naraz w dwóch miejscach.
Pzdr,
Krzysiek Kiełczewski
-
95. Data: 2011-11-18 22:09:44
Temat: Re: Awaria turbo diesla
Od: "Zygmunt M. Zarzecki" <z...@m...zarzecki.kom.wytnij.malpe.zmien.kom.na.com>
>>>> Niby czym?
>>>> Piszemy o sytuacji awaryjnej, nie warsztatowej.
>>>
>>> Jakas szmata... chociazby ta co masz na sobie ;>
>>
>> Wessana zostanie i zmielona.
>>
>
>
> Zatrzyma się na filtrze powietrza.
Tak, miałem na myśli za filtrem.
zyga
--
--force --nodeps --all
-
96. Data: 2011-11-18 22:13:13
Temat: Re: Awaria turbo diesla
Od: "Zygmunt M. Zarzecki" <z...@m...zarzecki.kom.wytnij.malpe.zmien.kom.na.com>
>>>>>>> Niby czym?
>>>>>>> Piszemy o sytuacji awaryjnej, nie warsztatowej.
>>>>>> Jakas szmata... chociazby ta co masz na sobie ;>
>>>>> Wessana zostanie i zmielona.
>>>> Zatrzyma się na filtrze powietrza.
>>> wlot filtra powietrza zazwyczaj jest dosc trudno dostepny...
>> To jakie inne miejsce dolotu można szybko zatkać szmatą?
>
> żadne trzeba ściągnąć jakąs rurę ale to wszystko zależy od konkretnego
> silnika w moim aucie mam klapę gaszącą przed kolektorem dolotowym więc
> wystarczy ze pociągnę za siłownik ręka zeby ją zamknąc jeśli sama nie
> zadział jak wyłączę zapłon. Zatykania dolotu bym nie próbował z obawy
> przed wciągnięciem czegoś do turbiny (a zatkanie przed filtrem w tak
> krókim czasie i ekstremalnych warunkach graniczy z niemożliwością. Ale
> jak pisałem ile silników tyle możliwości ja nawet przewód od smarowania
> turbo byłbym w stanie odkręcić bo mam go w dość dostępnym miejscu przy
> filtrze oleju i podstawowe klucze wożę zawsze ze sobą. Najważniejsze w
> tym wszystkim to nie spanikować bo najgorsze w takiej sytuacji jak
> silnik ci wyje na maksa i dym wali jak z lokomotywy umieć zachowac zimną
> krew zamiast stać na poboczu i kręcic filmik komórką... Ostatecznie
> nawet jak zatkamy ten dolot szmatą i coś tam wpadnei w turbinę to straty
> i tak będa nikłe w porównaniu do tego co się stanie jak nic nie
> zrobimy... dlatego warto się przyjrzeć na spokojnie swojemu silnikowi
> zawczasu i ułożyć plan działania na taką sytuację.
Tego nie uczą w salonach samochodowych i na kursach jazdy.
:)
zyga
--
--force --nodeps --all
-
97. Data: 2011-11-18 22:14:30
Temat: Re: Awaria turbo diesla
Od: "Zygmunt M. Zarzecki" <z...@m...zarzecki.kom.wytnij.malpe.zmien.kom.na.com>
>>>>>> O zatrzymanie "wyłączonego" silnika spalającego olej. Użyć gaśnicy do
>>>>>> góry nogami mając nadzieję, że wystarczy dwutlenku węgla.
>>>>>
>>>>> Z kilogramowej może nie wystarczyć.
>>>>>
>>>> tam są naboje po 16g co2
>>>
>>> No i?
>>>
>> i już.
>> z 5 kilogramowej też by nie starczyło i z 10...
>> twoje "może" było w tym kontekście nieco szydercze.
>
> Kluczowe jest, żeby jakoś zatrzymać ten silnik w czasie podawania mu
> co2. Dwie osoby potrzebne, nie bardzo widzę realizację bez
> wcześniejszego treningu.
Na filmie gość chlapnął gdzieś piwem.
zyga
--
--force --nodeps --all
-
98. Data: 2011-11-18 22:17:49
Temat: Re: Awaria turbo diesla
Od: "Zygmunt M. Zarzecki" <z...@m...zarzecki.kom.wytnij.malpe.zmien.kom.na.com>
>>> Wessana zostanie i zmielona.
>>>
>> Joł, dobre to było :))))
>>
> Nie ma co sie smiac, takie gaszenie moze sie skonczyc podobnie jak tu:
> http://www.youtube.com/watch?v=7va16CYYbSE 0:48
Przeżył.
zyga
--
--force --nodeps --all
-
99. Data: 2011-11-18 22:20:39
Temat: Re: Awaria turbo diesla
Od: "Zygmunt M. Zarzecki" <z...@m...zarzecki.kom.wytnij.malpe.zmien.kom.na.com>
>>> no co ty???
>>> gdyby miec gaśnicę sniegową (dużo CO2)
>>> to dajesz to w dolot i spalanie nie zachodzi - silnik staje sam z
>>> siebie.
>>> przynajmniej tak to widzę teoretycznie.
>>
>> Spalanie nie zachodzi, ale te swoje 5-7 tysięcy obrotów silnik ma. Jak
>> się nie przestanie kręcić zanim się skończy CO2 to sam odpali z
>> powrotem.
>
> Chyba że to proszkowe świństwo dokumentnie zaklei filtr powierza.
> No i filtr musi wtedy jeszcze wytrzymać mechanicznie - podciśnienie...
> Chętnie bym zobaczył w praktyce czym to się skończy :)
Robimy zrzutę na jakiegoś złoma?
;-)
zyga
--
--force --nodeps --all
-
100. Data: 2011-11-18 22:24:37
Temat: Re: Awaria turbo diesla
Od: "Zygmunt M. Zarzecki" <z...@m...zarzecki.kom.wytnij.malpe.zmien.kom.na.com>
>> , nie mam
>>> skąd wziąć danych: energii (kręcącego się silnika), strat na sprężaniu,
>>> oporów wewnętrznych.
>>
>> proponuję liczyć tak
>> na 1 obrót wału spręża się 1dm3 powietrza do 30bar
>> ile gazu można sprężyc do tego ciśnienia za pomocą energii zawartej w
>> kole zamachowym (przyjąć średnicę, masę i 5000obr/min)
>
> Koło zamachowe to nie jest jedyna część ruchoma, część energii zużytej
> na sprężenie powietrza odzyskujesz przy rozprężąniu, kupa elementów
> stawia dodatkowy opór...
>
>> albo z drugiej strony: moc rozrusznika pozwala na uzyskanie powiedzmy
>> 200 obr.min itd itp...
>
> 24KM pozwalają pojechać 100km/h (maluch). Uwierz mi na słowo, że
> bardziej opływowa Astra ze stukonnym silnikiem nie pojedzie 400km/h :)
Pomyliło Ci się. 200km/h.
zyga
--
--force --nodeps --all