-
31. Data: 2018-11-29 17:01:41
Temat: Re: Autopilot
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Użytkownik "Bolko" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:6b22b026-cc4a-44f8-b47c-1b1f508de35f@go
oglegroups.com...
>> można mierzyć prędkość GPS-em oraz radarem. Wystaczy
>wiesz że nie wszędzie GPS działa i nad oceanami samoloty
>lecą na żyroskopach
Jakies bajki piszesz. GPS wszedzie dziala, a szczegolnie nad oceanami.
Tylko GPS jest dosc mlody, duze samoloty mialy tradycyjnie system
nawigacji inercyjnej, potem je polaczyli.
Nadal chyba czesto jest laczony - zyroskopy dzialaja w czasie zaniku
sygnalu,
poza tym INS jest lepszy dla szybkich zmian, a GPS dla wolnych.
Korygujac INS za pomoca GPS mamy system szybki, dokladny i tani ...
J.
-
32. Data: 2018-11-29 17:04:25
Temat: Re: Autopilot
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Użytkownik "Jacek Maciejewski" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:1vfjz69pvsq9p$.1f8bm520vsmsh.dlg@40tude
.net...
Dnia Thu, 29 Nov 2018 15:32:38 +0100, Robert Wańkowski napisał(a):
> W dniu 2018-11-29 o 15:17, Jacek Maciejewski pisze:
>>> Banalnie proste. Wystarczy wbudować redundancję w automatykę.
>>> Oprócz
>>> rurek Pitota można mierzyć prędkość GPS-em oraz radarem.
>
>> Ale tu potrzeba pomiaru względem powietrza.
>
>Prędkość i kierunek tego powietrza jest znana skądinąd. Zwłaszcza na
>wysokości 10 km :) Są bieżące satelitarne obserwacje, prognozy meteo
>itd. Myślisz że piloci tak sobie startują i lecą po prostej nie
>zastanawiając się czy ignorując skąd wieje i jak silnie?
No i skad wiesz jak wieje nad srodkiem Atlantyku ?
>A poza tym, są inne czujniki prędkości względem powietrza niż rurki
>Pitota. Jakbyśmy budowali bezzałogowy Airbus, byśmy go obwiesili
>najróżniejszymi czujnikami, których teraz nie trzeba bo sa piloci, a
>czujniki też kosztują.
Jak na razie to widac, ze Pitoty wygrywaja.
Owszem, sa inne, np ultradzwiekowe ... ale czy beda odporne na
oblodzenie ? :-)
J.
-
33. Data: 2018-11-29 17:15:18
Temat: Re: Autopilot
Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>
Dnia Thu, 29 Nov 2018 17:04:25 +0100, J.F. napisał(a):
> No i skad wiesz jak wieje nad srodkiem Atlantyku ?
Z mapy synoptycznej.
--
Jacek
I hate haters.
-
34. Data: 2018-11-29 17:40:05
Temat: Re: Autopilot
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Użytkownik "Jacek Maciejewski" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:1n1bo39io19if.d4o0dqhekwr2$.dlg@40tude.
net...
Dnia Thu, 29 Nov 2018 17:04:25 +0100, J.F. napisał(a):
>> No i skad wiesz jak wieje nad srodkiem Atlantyku ?
>Z mapy synoptycznej.
A ta mapa skad wie ?
J.
-
35. Data: 2018-11-29 18:07:00
Temat: Re: Autopilot
Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>
W dniu 29.11.2018 o 17:01, J.F. pisze:
> Użytkownik "Bolko" napisał w wiadomości grup
> dyskusyjnych:6b22b026-cc4a-44f8-b47c-1b1f508de35f@go
oglegroups.com...
>>> można mierzyć prędkość GPS-em oraz radarem. Wystaczy
>> wiesz że nie wszędzie GPS działa i nad oceanami samoloty
>> lecą na żyroskopach
>
> Jakies bajki piszesz. GPS wszedzie dziala, a szczegolnie nad oceanami.
GPS nie jest i raczej nie będzie podstawowym przyrządem pomiarowym w
samolotach, gdyż ten system sam w sobie nie jest w stanie stwierdzić (na
czas) czy dobrze działa czy nie. Zasadniczo dotyczy to większości
czujników w samolocie, ale Pitota do sądu nie oddasz, a firmę która
odważyła się oprzeć działanie autopilota o GPS - już tak.
ToMasz
-
36. Data: 2018-11-29 18:59:48
Temat: Re: Autopilot
Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>
Użytkownik Bolko s...@g...com ...
>> Choc wrocmy do samochodow - komputer czasem wyswietla blad czujnika,
>> ale auto jedzie dalej ...
>
> No właśnie
Zalezy jaki czujnik.
Jak włączy sie czujnik cisnienia oleju to moje automatycznie sie wyłaczy.
--
Pozdrawia... Budzik
b_ud_zi_k_6_1 na poczta kropka onet kropka pl (adres antyspamowy, usuń także "_")
Ironią często pokrywa się niemożność myślenia.
Frank Herbert
-
37. Data: 2018-11-29 19:29:13
Temat: Re: Autopilot
Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>
Dnia Thu, 29 Nov 2018 17:40:05 +0100, J.F. napisał(a):
> A ta mapa skad wie ?
Z kryształowej kuli. A jak chcesz znać prawdę to se sam poszukaj. I nie
rób spacji przed pytajnikiem bo to buractwo.
--
Jacek
I hate haters.
-
38. Data: 2018-11-29 19:49:48
Temat: Re: Autopilot
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Użytkownik "ToMasz" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:ptp6bk$23k$...@d...me...
W dniu 29.11.2018 o 17:01, J.F. pisze:
> Użytkownik "Bolko" napisał w wiadomości grup
>>>> można mierzyć prędkość GPS-em oraz radarem. Wystaczy
>>> wiesz że nie wszędzie GPS działa i nad oceanami samoloty
>> lecą na żyroskopach
>
>> Jakies bajki piszesz. GPS wszedzie dziala, a szczegolnie nad
>> oceanami.
>GPS nie jest i raczej nie będzie podstawowym przyrządem pomiarowym w
>samolotach, gdyż ten system sam w sobie nie jest w stanie stwierdzić
>(na czas) czy dobrze działa czy nie.
IMO to GPS juz sie stal podstawowym przyrzadem w samolocie, a reszta
go wspomaga.
Tylko trzeba sobie zdawac sprawe, ze GPS potrafi sie wrednie pomylic i
tak jak piszesz - nawet nie bedzie tego wiadomo.
(choc niby sa mechanizmy, zeby to wykryc).
Tylko ze na srodku oceanu to ma mniejsze znaczenie, a inne metody tez
sa niedokladne.
Za to przy podchodzeniu do pasa we mgle byloby tragiczne.
Dodaj jeszcze do tego przepisy lotnicze, ktore czesto jakas procedure
wymagaja, a zmienic ich nikt nie chce ... bo patrz wyzej - GPS jest
zbyt niepewny.
Tym niemniej gdzies tam w FMS juz gra glowna role, a i karty podejscia
na mniejszych lotniskach coraz czesciej sa wlasnie na GPS - bo
radiolatarnie staly sie za drogie.
I dopiero na koncu pilot przelacza na ILS.
>Zasadniczo dotyczy to większości czujników w samolocie, ale Pitota do
>sądu nie oddasz, a firmę która odważyła się oprzeć działanie
>autopilota o GPS - już tak.
Ale podobnie mozesz zaskarzyc firme, co kiepsko oprogramowala AP w
oparciu o rurki :-)
J.
-
39. Data: 2018-11-29 20:16:05
Temat: Re: Autopilot
Od: Shrek <...@w...pl>
W dniu 29.11.2018 o 15:50, Jacek Maciejewski pisze:
> Dnia Thu, 29 Nov 2018 15:32:38 +0100, Robert Wańkowski napisał(a):
>
>> W dniu 2018-11-29 o 15:17, Jacek Maciejewski pisze:
>>>> To zrob autopilota, ktory nie doprowadzi do przeciagniecia, jak mu sie
>>>> zepsuje czujnik predkosci.
>>> Banalnie proste. Wystarczy wbudować redundancję w automatykę. Oprócz
>>> rurek Pitota można mierzyć prędkość GPS-em oraz radarem.
>>
>> Ale tu potrzeba pomiaru względem powietrza.
>>
> Prędkość i kierunek tego powietrza jest znana skądinąd. Zwłaszcza na
> wysokości 10 km :) Są bieżące satelitarne obserwacje, prognozy meteo
> itd.
I będziesz miał notorycznie rozjechane wyniki pomiaru predkości względem
powietrza;)
Tak naprawdę to jest prcedura "unreliable air speed" i da się ją
zrealizować zapewne w automacie, bo to kilka prostych zasad. Problemem
było to, że oni tak naprawdę nie wiedzieli, co jest problemem. Zresztą
akurat w przypadku indonezyjczyka był drugi przyrząd, który wskazywał
dobre dane.
OT - jakiś czas temu Astanie... podłączyli lotki na odwrót. To był
hardcore...
Shrek
-
40. Data: 2018-11-29 20:16:38
Temat: Re: Autopilot
Od: Bolko <s...@g...com>
> IMO to GPS juz sie stal podstawowym przyrzadem w samolocie, a reszta
> go wspomaga.
Nie stał się
Po pierwsze żeby samoloty mogły latać na GPS musi być pięc satelitów.
A to nie jest zawsze.
Piloci nie widzą wskazań GPS na swoich ekranach.
Podstawowymi systemami nawigacji w samolotach są systemy nawigacji
bezwładnościowej które są oparte o trzy żyroskopy i trzy akcelorometry.
Po każdej dla osi.
Samolot sobie zlicza i w oparciu o to zna swoją pozycje.
Jeśli jest różnica miedzy GPS a a systemem nawigacji bezwładnościowej.
To nie bierze się pod uwagę GPS.
tutaj wyjaśnione
https://youtu.be/6KYNf9EwO28?t=1143