  • 21. Data: 2018-11-29 15:06:42
    Temat: Re: Autopilot
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    dyskusyjnych:zgjrdyitok70$.uh25cxy8d22d$.dlg@40tude.
    net...
    Dnia Thu, 29 Nov 2018 13:41:03 +0100, yabba napisał(a):

    >Bo dzisiejsze autopiloty nijak się mają do tego co można zrobić ale
    >się
    >nie robi. Są tak zaprojektowane i ustawione by tylko wspomagały w
    >łatwych warunkach i z byle g... zgłaszały się do pilota. A nie robi
    >się
    >dlatego że nie ma zapotrzebowania. Nie ma społecznej zgody na pilotaż
    >automatyczny i długo jeszcze nie będzie.
    >Jakoś nie słyszałem by autopilot doprowadził do przeciągnięcia :)

    To zrob autopilota, ktory nie doprowadzi do przeciagniecia, jak mu sie
    zepsuje czujnik predkosci.

    J.

  • 22. Data: 2018-11-29 15:14:33
    Od: yabba <g...@g...com>

    W dniu 29-11-2018 o 14:25, Bolko pisze:

    > No właśnie

    Zależy jaki czujnik i jak źle pokazuje.
    Jeśli wskazanie czujnika jest poza dopuszczalnym zakresem, to sprawa
    jest oczywista i nie należy używać tych danych tylko przyjąć wartość
    awaryjną.
    Jeśli wskazania są w dobrym zakresie, ale nie odpowiadają stanowi
    rzeczywistemu, to może dojść do dalszych awarii.

    Czujnik temperatury silnika dla ECU pokazuje nagle -30 przy rozgrzanym
    silniku i ECU zalewa silnik nadmiarem paliwa. Wskazówka na desce
    (zgodnie z tym co ostatnio było dyskutowane na grupie) pokazuje
    temperaturę silnika z pewną zaprogramowaną bezwładnością i kierowca nie
    wie dlaczego silnik gaśnie.
    Czujnik położenia wału jest krytyczny dla pracy silnika. Ale jeśli jest
    jeszcze czujnik położenia wałka rozrządu, to niektóre ECU potrafią
    działać bez sygnałów z czujnika wału.

    yabba

  • 23. Data: 2018-11-29 15:17:18
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Thu, 29 Nov 2018 15:06:42 +0100, J.F. napisał(a):

    > To zrob autopilota, ktory nie doprowadzi do przeciagniecia, jak mu sie
    > zepsuje czujnik predkosci.

    Banalnie proste. Wystarczy wbudować redundancję w automatykę. Oprócz
    rurek Pitota można mierzyć prędkość GPS-em oraz radarem. Wystaczy
    porówywać pomiary i w przypadku jednego nieprawidłowego nie brać go pod
    uwagę.
    A żeby cię pognębić, to pokaż mi pilota który wyląduje jak mu się
    skrzydło urwie :) Pewnie powiesz że skrzydła się nie urywają? No to ja
    ci powiem że druciki się nie przerywają. I tak sobie możemy do usranej
    śmierci ponieważ nie powołujemy się na statystyki. A statystyki są
    nieubłagane. Najmarniej 9 na 10 wypadków z kasacją płatowca, załogi i
    pasażerów ma za przyczynę błąd pilota.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 24. Data: 2018-11-29 15:32:38
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    > Banalnie proste. Wystarczy wbudować redundancję w automatykę. Oprócz
    > rurek Pitota można mierzyć prędkość GPS-em oraz radarem.

    Ale tu potrzeba pomiaru względem powietrza.

    Robert

  • 25. Data: 2018-11-29 15:37:50
    Od: Bolko <s...@g...com>

    > można mierzyć prędkość GPS-em oraz radarem. Wystaczy
    wiesz że nie wszędzie GPS działa i nad oceanami samoloty
    lecą na żyroskopach

  • 26. Data: 2018-11-29 15:43:03
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Thu, 29 Nov 2018 06:37:50 -0800 (PST), Bolko napisał(a):

    > wiesz że nie wszędzie GPS działa

    Ogarnij się :)
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 27. Data: 2018-11-29 15:50:46
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Thu, 29 Nov 2018 15:32:38 +0100, Robert Wańkowski napisał(a):

    > Ale tu potrzeba pomiaru względem powietrza.

    Prędkość i kierunek tego powietrza jest znana skądinąd. Zwłaszcza na
    wysokości 10 km :) Są bieżące satelitarne obserwacje, prognozy meteo
    itd. Myślisz że piloci tak sobie startują i lecą po prostej nie
    zastanawiając się czy ignorując skąd wieje i jak silnie?
    A poza tym, są inne czujniki prędkości względem powietrza niż rurki
    Pitota. Jakbyśmy budowali bezzałogowy Airbus, byśmy go obwiesili
    najróżniejszymi czujnikami, których teraz nie trzeba bo sa piloci, a
    czujniki też kosztują.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 28. Data: 2018-11-29 16:19:23
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Thu, 29 Nov 2018 15:50:46 +0100, Jacek Maciejewski wrote:
> [...]
    > Pitota. Jakbyśmy budowali bezzałogowy Airbus, byśmy go obwiesili
    > najróżniejszymi czujnikami, których teraz nie trzeba bo sa piloci, a

    Piloci też kosztują - Air France przekonało się o tym boleśnie na
    początku tego roku. Akcje do tej pory się nie pozbierały. Jak sądzę
    problem nie jest ekonomiczny, ani też szczególnie techniczny (potrafimy
    przecież bezzałogowo wylądować na Marsie...). Problem jest czysto
    psychologiczny: mało kto wsiądzie w samolot bez pilota. Ale do metra bez
    konduktora jednak wsiadamy... więc wszystkiego da się nauczyć. Z czasem.

    Mateusz

  • 29. Data: 2018-11-29 16:32:37
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

> [...]
    > zastanawiając się czy ignorując skąd wieje i jak silnie?
    > A poza tym, są inne czujniki prędkości względem powietrza niż rurki

    No właśnie co poza rurkami może mierzyć prędkość względem powietrza?
    Bo tylko pomiar na żywo ma rację bytu. Satelity, prognozy to tu się nie
    sprawdzą w sytuacji awarii rurki, gdy pilot traci prawidłowy odczyt.
    Rurek Pitota jest chyba kilka.

    Robert

  • 30. Data: 2018-11-29 16:57:30
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    e.net...

> [...]
    >rurek Pitota można mierzyć prędkość GPS-em oraz radarem. Wystaczy
    >porówywać pomiary i w przypadku jednego nieprawidłowego nie brać go

    A potem rurka podaje ci 800, GPS 1000, a radar 700.
    I komu uwierzysz ?

    Niestety - GPS sie nie nadaje, a radar bardzo kiepsko.

    >A żeby cię pognębić, to pokaż mi pilota który wyląduje jak mu się
    >skrzydło urwie :) Pewnie powiesz że skrzydła się nie urywają?

    Byl taki jeden Zyd. Tzn Izraelczyk.

> [...]
    >śmierci ponieważ nie powołujemy się na statystyki. A statystyki są
    >nieubłagane. Najmarniej 9 na 10 wypadków z kasacją płatowca, załogi i

    Mysle, ze statystyki sa bardziej nieublagane i oblodzenie rurek Pitota
    jest normalne, tzn czeste.

    I na razie wymyslili, ze autopilot nalezy wylaczyc i przekazac wladze
    pilotowi.

    Tam ponos byla sprawa jeszcze ciekawsza - po drodze byl komputer,
    "inteligentny" i jak piloci obnizali nos, to im mowil ze przeciagaja,
    a jak podnosili, to przestawal mowic.
    Bo tak interpretowal pomiary z tych oblodzonych rurek.

    Jakby tak samo byl oprogramowany AP, to by spadli w tym samym miejscu
    :-)

    To "za duzo komputerow" tez spowodowalo pare wypadkow.
    Airbus w Miluzie, drugi co lądowal bez paliwa, bo kapitan z
    doswiadczenia wiedzial ze te komputery to tylko swietnie klamia :-)
    Trzeci w Warszawie, gdzie komputer rewersow nie wlaczyl, bo pilot za
    miekko usiadl, a komputer mial zabezpieczenie zeby nie wlaczyc ich w
    powietrzu.

    Co prawda dla rownowagi to pilotom sie zdarzalo wlaczac w powietrzu
    swiadomie lub nie, i tez bylo nieszczescie :-)

    P.S. Rosjanie kiedys stwierdzili, ze Tu-154 to bardzo bezpieczny
    samolot i wszystkie wypadki byly z winy pilota.
    Tak z ciekawosci sprawdzilem kilka i faktycznie - zawsze pilot.
    No ale to jest dosc prosty samolot, i tylko przycisk Uchod nie zawsze
    dziala :-)

    J.