  • 1. Data: 2012-10-09 07:11:11
    Temat: Automatyczne dorabianie brakujących krawędzi zdjęcia
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>

    Witam. :)

    Ostatnio tyle się nagadałem o obróbce foto, że może pora poruszyć
    najciekawszy temat - automatycznego dorabiania brakujących krawędzi
    zdjęcia?

    Chcemy je rzucić na papier, czasem wypadałoby obrócić stopień czy
    dwa, a wtedy od razu robi nam się szkoda istotnych krawędzi, które
    wyjadą przez to poza ramkę. Chciałoby się naświetlić wszystko i już
    zaczyna się kombinowanie - jak zamarkować obraz po krawędziach, żeby
    zniknęły niedopuszczalne czarne ostre trójkąty?

    Drugi dobry powód, to choćby na spady papieru do labu - zamiast
    czarnych marginesów.

    Dlatego chciałem zapytać, czy macie/znacie jakieś własne
    przekształcenia, które z automatu jakoś rozwiązywałyby problem? Mnie
    teoretycznie wystarczyłoby chyba następujące (tylko jaki program to
    robi? Pewnie w PS można zrobić jakieś makro, ale nigdy z nim nie
    działałem - może wystarczy sięgnąć po GIMP-a?):

    AUTOMATYCZNE DORABIANIE BRAKUJĄCYCH KRAWĘDZI ZDJĘCIA:

    Wyobraźmy sobie blejtram, na którym rozpięty jest elastyczny obraz
    (np. jakiś wzorzysty trykotaż, czy inne rajstopki ;) Chwytamy obraz we
    wszystkich jego czterech mocnych punktach, jak to uczą w podręcznikach
    dla początkujących photographers i... wyciągamy te punkty na zewnątrz
    narożników, poza ramę, ciągnąc obraz za sobą.

    I gotowe - to, co utworzyło nam się w warstwie spodniej na zewnątrz
    ramy to to, co by mnie chyba zadowoliło - odwrócony na lewą stronę obraz
    wyciągnięty na zewnątrz krawędzi dotychczasowego. Nieusunięta pozostaje
    wada lustrzanych doklejeń - kontrastowy skos w jedną stronę od starej
    granicy zaczyna biec w drugą stronę, ale cóż... To jednak automat, a nie
    ręczne plamkowanie - ale każdym razie chyba świetna podstawa do ręcznej
    roboty?

    To jest przekształcenie najprostsze, ale nawet takiego nigdzie nie
    widzę. A może są jakieś lepsze, bardziej zaawansowane?

    pozdrawiam

    Mariusz [mr.]

  • 2. Data: 2012-10-09 09:38:01
    Od: mt <f...@i...pl>

    W dniu 2012-10-09 07:11, Mariusz [mr.] pisze:
    [...]
    > To jest przekształcenie najprostsze, ale nawet takiego nigdzie nie
    > widzę. A może są jakieś lepsze, bardziej zaawansowane?

    Przecież PS już od dosyć dawna oferuje automatyczne wypełnienie treścią
    przy obrocie zdjęcia.

    --
    marcin

  • 3. Data: 2012-10-09 12:43:11
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>

    "mt" <f...@i...pl> wrote:

    > [...]
    >
    > Przecież PS już od dosyć dawna oferuje automatyczne wypełnienie
    > treścią przy obrocie zdjęcia.

    W życiu nie używałem PS, o czym wspomniałem w cytowanym poście. :)

    Używam LR3, który nie jest już taki mądry (jest całkiem głupi,
    o czym pisałem kilka razy, a niedawno jeszcze dwie inne głupoty
    dostrzegłem... :)

    Kupować PS dla kilku krawędzi na rok to też nie jest szczególnie
    sprytne rozwiązanie. ;-)

    Jakieś prostsze/tańsze opcje?

    [mr.]