    From: "Przemek O." <p...@o...eu>
    Newsgroups: pl.comp.programming
    Subject: Re: Aplikacje bazodanowe - bezpieczeństwo
    Date: Wed, 29 Jun 2011 14:33:56 +0200

    W dniu 2011-06-29 13:24, Piotr Chamera pisze:

    > Wszystko zależy od _docelowego użytkownika_ danego oprogramowania (wielu
    > programistów wydaje się nie zauważać dla kogo pisze oprogramowanie :) -
    > jeśli użytkownik docelowy posługuje się biegle językiem polskim,
    > a niekoniecznie zna angielski, to rozsądne wydaje się tłumaczenie
    > oprogramowania na polski (czy inny język użytkownika). Moim zdaniem

    Oprogramowania - tak!

    > tłumaczenie języków wbudowanych w aplikacje (np. w arkuszach
    > kalkulacyjnych), czy edukacyjnych (jak np. przetłumaczone na polski
    > LOGO) ma sens.

    Języków programowania - nie! Dlaczego? Za przykład można podać VB z
    pakietu MS Office. Typowy użytkownik nie będzie się tego dotykał bo z
    ledwością potrafi otworzyć plik i na nim pracować, więc on jako cel nie
    jest zainteresowany spolszczeniem. Użytkownik bardziej zaawansowany,
    który będzie chciał się zabrać za programowanie w VB będzie miał problem
    ze spolszczoną wersją (i najczęściej ma) bo większość materiałów
    dostępnych w internecie dotyczy jego wersji angielskiej. Więc nie dosyć,
    że będzie musiał używać polskiej wersji VB, to będzie musiał zamieniać
    przykłady wersji angielskiej na polską, co dla osoby średnio znającej
    język może być kłopotliwe. Ostatnią grupą są użytkownicy najbardziej
    zaawansowani (np. programiści). Dla tej grupy spolszczenie jest
    komplikacją utrudniającą swobodną pracę z tym pakietem. I ogólnie
    wychodzi, że spolszczona wersja VB jest nie do końca trafionym pomysłem.

    > Bo mamy naprawdę ładny język i szkoda go tak oszpecać?

    Taka dyskusja była już nie raz. Najciekawsza na początku lat 80, gdzie
    zaproponowane słynne tłumaczenie dla myszki - 'manipulator
    stołokulotoczny' :) Teraz wszystko jest powieleniem tych samych
    argumentów, a branża IT jak używała angielskich (lub spolszczonych
    wersji) terminów tak robi to i będzie robić niezależnie od opinii
    purystów językowych (choć jak widać zapożyczeń z łaciny nikt nie
    kwestionuje, ba nawet uważa się to za oznakę wyższej inteligencji :/ ).

    pozdrawiam,
    Przemek O.