  • Data: 2011-06-29 08:24:30
    Temat: Re: Aplikacje bazodanowe - bezpieczeństwo
    Od: Michal Kleczek <k...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    Stachu 'Dozzie' K. wrote:

    > Z reguły nie dobiera się silnika bazodanowego ze względu na uprawnienia
    > jakie oferuje.

    Dlaczego?

    > Zresztą wszystkie silniki oferują podobne uprawnienia.

    Nie - taki np. Oracle Advanced Security option oferuje znacznie wiecej niz
    dajmy na to Postgresql. A Postgresql oferuje wiecej niz MySQL.
    Oczywiscie - za Oracle trzeba zaplacic. Pytanie tylko, czy zrobienie tego w
    aplikacji nie bedzie drozsze niz koszt licencji dobrego DBMS.

    > I co, osobny widok dla każdego klienta? Super. Tylko wiesz że tym by się
    > tragicznie zarządzało?

    Przez "klienta" rozumiesz aplikacje czy uzytkownika?
    Zreszta niezaleznie od tego nie ma potrzeby tworzyc oddzielnych widokow dla
    kazdego klienta. Przeczytaj np:
    http://technet.microsoft.com/en-us/library/cc966395.
    aspx

    > Czyli ktoś zjebał aplikację, że mogłeś się do tych danych dokopać.
    > Mianowicie błąd był w tym, że mogłeś się w ogóle połączeć z bazą danych.

    Wrecz przeciwnie - bylo wszystkim znacznie latwiej, bo uprawnieniami dostepu
    do danych zarzadzalo sie w jednym miejscu i nikogo nie obchodzilo w jaki
    sposob (przy uzyciu jakiego oprogramowania) do tych danych sie dostawalem.
    Mogla to byc nawet "zjebana aplikacja".

    > Erm. To może zdefiniuj jeden model ochrony dla całego komputera
    > i przestań się przejmować co która aplikacja robi? Przecież to
    > niedorzeczny postulat.

    Codziennie lacze sie po ssh z komputerem uzywanym jednoczesnie przez wielu
    uzytkownikow i nie mam dostepu do danych do ktorych dostepu miec nie
    powinienem. Co wiecej - proby nieautoryzowanego dostepu so monitorowane. Co
    wiecej - do niektorych danych dostep jest audytowany nawet jak mam do nich
    uprawnienia. I to wszystko niezaleznie od tego jakich aplikacji zechce mi
    sie uzywac.
    Co w tym niedorzecznego???

    > Chyba że nie mamy, bo to mała firemka z małym systemikiem do
    > fakturowania.

    > Tylko że stworzenie takich narzędzi dla na przykład baz SQL-owych jest
    > trudne.

    Co trudnego w zrobieniu GUI ktore wykonuje np. "GRANT admins TO joe;" lub
    "REVOKE admins FROM joe;" lub "CREATE USER davide WITH PASSWORD
    'jw8s0F4';"???

    > W obydwu przypadkach nie widać możliwości, żeby używać tego, co oferuje
    > DBMS w zakresie autoryzacji, w samej aplikacji.

    Patrz wyzej - wydaje mi sie, ze widac...

    --
    Michal