    From: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Aluminium w starym bloku
    Date: Sun, 8 Feb 2009 11:50:41 +0100

    > 1.. Istniejąca, dwuprzewodowa, instalacja aluminiowa robi swoje i nie
    > widzę ekonomicznego uzasadnienia wymiany.

    Zamiast tak "cudować" możesz po prostu dołożyć dodatkowy przewód ochronny do
    istniejących przewodów.
    Choćby nawet w formie luźno leżącego przewodu za listwą przypodłogową.

    > 2.. Wysoki koszt przyłączenia PE do mieszkania.

    Poprowadzić PE od piwnicy, gdzie powinien zostać połączony z bednarką.
    Bednarka zaś powinna wychodzić na zewnątrz budynku i łączyć się z uziomem.
    Można także bednarką poprowadzić cały pion o ile jest to możliwe tzn. jest
    na to miejsce i zgoda zarządu lub lokatorów.

    > 3.. Brak zaufania - błąd ludzki w przyłączeniu zbiorczego PE mógłby mieć
    > tragiczne skutki. Z konstrukcją budynku namieszać trudniej.

    Ale wykorzystywanie konstrukcji budynku nie jest najszczęśliwszym pomysłem,
    a zwłaszcza używanie do tego celu plastikowych instalacji wodnych :))))
    Po prostu ta instalacja wodna nie stanowi obwodu ochronnego, galwanicznie
    połączonego z ziemią. Nie może pełnić roli obwodu ochronnego.
    Ponadto celowe pozostawianie części instalacji metalowej w mieszkaniu w
    przypadku wymiany całej instalacji budynku na plastik jest bezsensowne,
    ponieważ jak przypuszczam jest to stara instalacja stalowa i już chyba
    nieźle skorodowana.
    Trzeba było wymienić te stalowe rury na plastikowe, a przy okazji dołożyć
    wszędzie do istniejącej instalacji niezalezny obwód ochronny.
    Dokładając go tylko do istniejącej instalacji elektrycznej nie musisz kuć
    głebokich bruzd. Wystarczy go wkuć na głębokość kilku mm, tyle aby go
    zakryć. Przypuszczam, że i tak robiłeś remont całego mieszkania, tak więc
    zrobił byś to przy okazji.