eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.comp.programmingAlgorytm komponowania myzykiRe: Algorytm komponowania myzyki
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!.POSTED!not-for-mail
    From: Vax <...@i...nie.ma>
    Newsgroups: pl.comp.programming
    Subject: Re: Algorytm komponowania myzyki
    Date: Wed, 03 Apr 2013 16:42:26 +0200
    Organization: ICM, Uniwersytet Warszawski
    Lines: 29
    Message-ID: <kjhf3j$as9$1@news.icm.edu.pl>
    References: <kjc1np$m3f$1@node2.news.atman.pl>
    <5...@g...com>
    NNTP-Posting-Host: 89-76-168-76.dynamic.chello.pl
    Mime-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset=ISO-8859-2; format=flowed
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    X-Trace: news.icm.edu.pl 1365000115 11145 89.76.168.76 (3 Apr 2013 14:41:55 GMT)
    X-Complaints-To: u...@n...icm.edu.pl
    NNTP-Posting-Date: Wed, 3 Apr 2013 14:41:55 +0000 (UTC)
    User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows NT 6.1; WOW64; rv:16.0) Gecko/20121026
    Thunderbird/16.0.2
    In-Reply-To: <5...@g...com>
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.comp.programming:202436
    [ ukryj nagłówki ]

    W dniu 2013-04-02 10:03, Maciej Sobczak pisze:
    >
    > W skrócie wygląda to tak, że na przestrzeni ostatnich powiedzmy 8 wieków muzyka
    naszego kręgu kulturowego została ukształtowana przez rozwój muzyki kościelnej, z
    czego mamy teraz dosyć sztywno ułożone skale i zasady harmonii. Biorąc pod uwagę, że
    jazzu statystycznie nikt nie słucha, to wszystko co teraz leci w radiu da się opisać
    dosyć prostymi regułami. A im bardziej coś ma być popularne, tym prostszy i mniejszy
    podzbiór tych reguł obowiązuje, i właśnie dlatego znaczna część tego co leci brzmi z
    grubsza tak samo, z dokładnością do (nie)umiejętności wokalisty(ki).

    A ja nieco z innej beczki.
    "W skrócie", to wygląda to tak, że w skali równomiernie temperowanej
    kolejne dźwięki mają częstotliwość poprzedniego dźwięku wymnożoną przez
    pierwiastek dwunastego stopnia z dwóch. Poza pewnymi egzotycznymi
    skalami, gdzie pełna gama składa się nie z 12 ale 24 tonów. W każdej
    (chyba?) kulturze. Z tego tworzy się harmonię, akordy (i jakieś
    dysonanse też ;D).
    12 się w sumie fajnie dzieli (przez 2,3,4 i 6) i być może dlatego.
    Z tym, że np. skrzypkowie (i inni grajkowie dysponujący instrumentami
    bez progów czy innych klawiszy) niezbyt dokładnie się tych
    częstotliwości trzymają, co jest ponoć jeszcze dla ucha milsze, niemniej
    dalej ta gama ma 12 dźwięków/półtonów (z wyróżnionymi 7 "głównymi"
    dźwiękami).

    Ale może by tak wykorzystać skalę np. 15 stopniową?
    Czyli kolejnym "klawiszom" instrumentu przyporządkować częstotliwości z
    ilorazem nie 2^-12 ale 2^-15? Kilka akordów nawet było by wspólnych.
    Pytanie tylko, czy dało by się stworzyć jakąś melodię która nie wydała
    by się "niemiłosiernym fałszowaniem" a wykorzystywała inne, niż wspólne
    obu gamom dźwięki?

    Ktoś się podejmie zadania, by np. klawiatura zaczęła z karty muzycznej
    wydobywać dźwięki o takich niestandardowych częstotliwościach i ew.
    spróbuje coś "skomponować"? W sumie trochę jestem ciekaw, czy na
    12-tonalność jesteśmy zaprogramowani "genetycznie", czy tylko kulturowo.

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: