eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaAkumulator samochodowy - napiecia w niskich temperaturach?Re: Akumulator samochodowy - napiecia w niskich temperaturach?
  • Data: 2021-02-16 16:22:56
    Temat: Re: Akumulator samochodowy - napiecia w niskich temperaturach?
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    W dniu 16.02.2021 o 14:37, J.F. pisze:
    > Użytkownik "Paweł Pawłowicz"  napisał w wiadomości grup
    > dyskusyjnych:602aa251$0$522$6...@n...neostrada.
    pl...
    > W dniu 15.02.2021 o 12:47, J.F. pisze:
    >> Użytkownik "Paweł Pawłowicz"  napisał w wiadomości grup
    >>> Współczynnik temperaturowy SEM jest związany za zmianą entropii, a ta
    >>> w pracującym ogniwie musi być dodatnia. To wymusza dodatni
    >>> współczynnik temperaturowy dla SEM. Tak więc w zimie SEM powinno być
    >>> niższe.
    >>
    >>> A jednak "zrodla" twierdza jakby odwrotnie
    >>> https://www.akumulatory.info.pl/doswiadczenia/kompen
    sacja-napiecia-wzgledem-temperatury/
    >>> Tylko to nie chodzi o SEM, co o prawidlowe napiecie ladowania ... hm,
    >>> dlaczego prawidlowe ?
    >
    >> Oczywiście, że nie chodzi o SEM. Napięcie ładowania zależy nie od SEM,
    >> a od napięcia rozkładczego. Na tej samej zasadzie, co w przypadku SEM,
    >> współczynnik temperaturowy napięcia rozkładczego jest ujemny, co
    >> oznacza, że rośnie ono przy spadku temperatury. Napięcie rozkładcze
    >> jest sumą SEM i nadnapięcia, z czego wynika, że nadnapięcie rośnie
    >> przy spadku temperatury.
    >
    > Czy z tego wzrostu nadnapiecia mozna wnioskowac, ze samorozladowanie
    > spada ?

    To nie ma żadnego związku.

    >> Wzrost nadnapięcia obniża sprawność energetyczną akumulatora. I w ten
    >> sposób doszliśmy do wniosku, ze sprawność akumulatora spada w niskich
    >> temperaturach. Odkrywcze?
    >> ;-)
    >
    > Dla mnie troche odkrywcze, nigdy nie wiedzialem skad te zmiany, a
    > podejrzewac mozna rezystancje wewnetrzna/ruchliwosc jonow.

    Chodzi o procesy zachodzące na elektrodach zwane polaryzacją elektrod. W
    uproszczeniu chodzi o dyfuzję jonów w warstwie przyelektrodowej i
    transport ładunku przez barierę potencjału przy elektrodzie. Tak
    nawiasem mówiąc, gdyby nie nadnapięcie, niemożliwe byłoby naładowanie
    akumulatora, wydzielałby się wodór (nadnapięcie wydzielania wodoru jest
    wyjątkowo wysokie, umożliwia to redukcję siarczanu ołowiu do ołowiu).

    > Mowisz, zeby podgrzac aku przy ladowaniu? Tzn taki co robi za magazyn
    > energii, w samochodzie spalinowym sprawnosc nieistotna.
    > A sam sie nie podgrzeje w czasie ladowania ?

    Wbrew pozorom jest to ciekawe pytanie. Dostarczanie energii powoduje
    spadek entropii akumulatora i związane z tym ogrzewanie (niezależne od
    ogrzewania zachodzącego w wyniku strat związanych z opornością
    wewnętrzną i nadnapięciem). Zabawnie robi się przy odbieraniu energii z
    akumulatora. Jeśli prąd jest dostatecznie mały, aby można było zaniedbać
    straty na oporności wewnętrznej, następuje obniżanie temperatury
    akumulatora. W efekcie z akumulatora można odebrać więcej energii niż
    oddaje reakcja chemiczna, ale oczywiście nie więcej, niż włożono w jego
    naładowanie :-)
    Rzut okiem na fenomenologiczną definicję entropii powinien rozjaśnić sprawę.

    P.P.

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: