-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!newsfeed.pionier.net.pl!5.us.feeder.erj
e.net!4.us.feeder.erje.net!2.eu.feeder.erje.net!feeder.erje.net!news.uzoreto.co
m!feeder.usenetexpress.com!tr1.eu1.usenetexpress.com!feeder1.feed.usenet.farm!f
eed.usenet.farm!border1.nntp.ams1.giganews.com!nntp.giganews.com!newsfeed.neost
rada.pl!unt-exc-01.news.neostrada.pl!unt-spo-a-01.news.neostrada.pl!news.neostr
ada.pl.POSTED!not-for-mail
Subject: Re: Akumulator samochodowy - napiecia w niskich temperaturach?
Newsgroups: pl.misc.elektronika
References: <0...@g...com>
<s09gjk$vmit$1@portraits.wsisiz.edu.pl>
<9...@g...com>
<s0allf$16uq$1@gioia.aioe.org>
<6028ff9e$0$519$65785112@news.neostrada.pl> <s0c7vg$lu3$1@gioia.aioe.org>
<602a55eb$0$551$65785112@news.neostrada.pl>
<602a5f6f$0$544$65785112@news.neostrada.pl>
<602aa251$0$522$65785112@news.neostrada.pl>
<602bcaa6$0$508$65785112@news.neostrada.pl>
From: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>
Date: Tue, 16 Feb 2021 16:22:56 +0100
User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; Win64; x64; rv:78.0) Gecko/20100101
Thunderbird/78.7.1
MIME-Version: 1.0
In-Reply-To: <602bcaa6$0$508$65785112@news.neostrada.pl>
Content-Type: text/plain; charset=utf-8; format=flowed
Content-Language: pl
Content-Transfer-Encoding: 8bit
Lines: 58
Message-ID: <602be351$0$540$65785112@news.neostrada.pl>
Organization: Telekomunikacja Polska
NNTP-Posting-Host: 83.30.122.180
X-Trace: 1613488977 unt-rea-a-02.news.neostrada.pl 540 83.30.122.180:55476
X-Complaints-To: a...@n...neostrada.pl
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.elektronika:761881
[ ukryj nagłówki ]W dniu 16.02.2021 o 14:37, J.F. pisze:
> Użytkownik "Paweł Pawłowicz" napisał w wiadomości grup
> dyskusyjnych:602aa251$0$522$6...@n...neostrada.
pl...
> W dniu 15.02.2021 o 12:47, J.F. pisze:
>> Użytkownik "Paweł Pawłowicz" napisał w wiadomości grup
>>> Współczynnik temperaturowy SEM jest związany za zmianą entropii, a ta
>>> w pracującym ogniwie musi być dodatnia. To wymusza dodatni
>>> współczynnik temperaturowy dla SEM. Tak więc w zimie SEM powinno być
>>> niższe.
>>
>>> A jednak "zrodla" twierdza jakby odwrotnie
>>> https://www.akumulatory.info.pl/doswiadczenia/kompen
sacja-napiecia-wzgledem-temperatury/
>>> Tylko to nie chodzi o SEM, co o prawidlowe napiecie ladowania ... hm,
>>> dlaczego prawidlowe ?
>
>> Oczywiście, że nie chodzi o SEM. Napięcie ładowania zależy nie od SEM,
>> a od napięcia rozkładczego. Na tej samej zasadzie, co w przypadku SEM,
>> współczynnik temperaturowy napięcia rozkładczego jest ujemny, co
>> oznacza, że rośnie ono przy spadku temperatury. Napięcie rozkładcze
>> jest sumą SEM i nadnapięcia, z czego wynika, że nadnapięcie rośnie
>> przy spadku temperatury.
>
> Czy z tego wzrostu nadnapiecia mozna wnioskowac, ze samorozladowanie
> spada ?
To nie ma żadnego związku.
>> Wzrost nadnapięcia obniża sprawność energetyczną akumulatora. I w ten
>> sposób doszliśmy do wniosku, ze sprawność akumulatora spada w niskich
>> temperaturach. Odkrywcze?
>> ;-)
>
> Dla mnie troche odkrywcze, nigdy nie wiedzialem skad te zmiany, a
> podejrzewac mozna rezystancje wewnetrzna/ruchliwosc jonow.
Chodzi o procesy zachodzące na elektrodach zwane polaryzacją elektrod. W
uproszczeniu chodzi o dyfuzję jonów w warstwie przyelektrodowej i
transport ładunku przez barierę potencjału przy elektrodzie. Tak
nawiasem mówiąc, gdyby nie nadnapięcie, niemożliwe byłoby naładowanie
akumulatora, wydzielałby się wodór (nadnapięcie wydzielania wodoru jest
wyjątkowo wysokie, umożliwia to redukcję siarczanu ołowiu do ołowiu).
> Mowisz, zeby podgrzac aku przy ladowaniu? Tzn taki co robi za magazyn
> energii, w samochodzie spalinowym sprawnosc nieistotna.
> A sam sie nie podgrzeje w czasie ladowania ?
Wbrew pozorom jest to ciekawe pytanie. Dostarczanie energii powoduje
spadek entropii akumulatora i związane z tym ogrzewanie (niezależne od
ogrzewania zachodzącego w wyniku strat związanych z opornością
wewnętrzną i nadnapięciem). Zabawnie robi się przy odbieraniu energii z
akumulatora. Jeśli prąd jest dostatecznie mały, aby można było zaniedbać
straty na oporności wewnętrznej, następuje obniżanie temperatury
akumulatora. W efekcie z akumulatora można odebrać więcej energii niż
oddaje reakcja chemiczna, ale oczywiście nie więcej, niż włożono w jego
naładowanie :-)
Rzut okiem na fenomenologiczną definicję entropii powinien rozjaśnić sprawę.
P.P.
Następne wpisy z tego wątku
- 16.02.21 16:27 LordBluzg(R)
- 16.02.21 17:32 Tomasz Gorbaczuk
- 16.02.21 18:13 J.F.
- 16.02.21 18:17 J.F.
- 16.02.21 18:43 LordBluzg(R)
- 16.02.21 21:45 Desoft
- 16.02.21 21:52 -
- 16.02.21 21:54 -
- 16.02.21 21:59 LordBluzg(R)
- 16.02.21 22:06 -
- 16.02.21 22:09 -
- 16.02.21 22:12 -
- 16.02.21 22:17 -
- 16.02.21 22:19 -
- 16.02.21 22:22 -
Najnowsze wątki z tej grupy
- e-paper
- 60 mA dużo czy spoko?
- Dziwne zachowanie magistrali adresowej w 8085
- Współczesne mierniki zniekształceń nieliniowych THD audio, produkują jakieś?
- Jaki silikon lub może klej?
- Smar do video
- Litowe baterie AA Li/FeS2 a alkaliczne
- "ogrodowa linia napowietrzna"
- jaki zasilacz laboratoryjny
- jaki zasilacz laboratoryjny
- Puszka w ziemię
- T-1000 was here
- Ściąganie hasła frezem
- Koszyk okrągły, walec 3x AA, na duże paluszki R6
- Brak bolca ochronnego ładowarki oznacza pożar
Najnowsze wątki
- 2025-02-17 Kraków => MS Dynamics 365BC/NAV Developer <=
- 2025-02-17 Chrzanów => Programista NodeJS <=
- 2025-02-17 Warszawa => Node.js / Fullstack Developer <=
- 2025-02-17 Białystok => System Architect (Java background) <=
- 2025-02-17 Białystok => Solution Architect (Java background) <=
- 2025-02-17 Gliwice => Team Lead / Tribe Lead FrontEnd <=
- 2025-02-17 Gdańsk => PHP Developer <=
- 2025-02-17 Warszawa => Senior ASP.NET Developer <=
- 2025-02-17 Gliwice => Business Development Manager - Network and Network Security
- 2025-02-17 Mińsk Mazowiecki => Area Sales Manager OZE <=
- 2025-02-17 Odśnieżanie samochodu
- 2025-02-17 Katowice => Regionalny Kierownik Sprzedaży (OZE) <=
- 2025-02-17 Dęblin => JavaScript / Node / Fullstack Developer <=
- 2025-02-17 Pompiarze...
- 2025-02-16 PV teraz