-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!newsfeed.pionier.net.pl!5.us.feeder.erj
e.net!4.us.feeder.erje.net!2.eu.feeder.erje.net!feeder.erje.net!news.uzoreto.co
m!feeder.usenetexpress.com!tr1.eu1.usenetexpress.com!feeder1.feed.usenet.farm!f
eed.usenet.farm!border1.nntp.ams1.giganews.com!nntp.giganews.com!newsfeed.neost
rada.pl!unt-exc-01.news.neostrada.pl!unt-spo-a-01.news.neostrada.pl!news.neostr
ada.pl.POSTED!not-for-mail
Subject: Re: Akumulator samochodowy - napiecia w niskich temperaturach?
Newsgroups: pl.misc.elektronika
References: <0...@g...com>
<s09gjk$vmit$1@portraits.wsisiz.edu.pl>
<9...@g...com>
<s0allf$16uq$1@gioia.aioe.org>
<6028ff9e$0$519$65785112@news.neostrada.pl> <s0c7vg$lu3$1@gioia.aioe.org>
<602a55eb$0$551$65785112@news.neostrada.pl>
<602a5f6f$0$544$65785112@news.neostrada.pl>
<602aa251$0$522$65785112@news.neostrada.pl>
<602bcaa6$0$508$65785112@news.neostrada.pl>
From: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>
Date: Tue, 16 Feb 2021 16:22:56 +0100
User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; Win64; x64; rv:78.0) Gecko/20100101
Thunderbird/78.7.1
MIME-Version: 1.0
In-Reply-To: <602bcaa6$0$508$65785112@news.neostrada.pl>
Content-Type: text/plain; charset=utf-8; format=flowed
Content-Language: pl
Content-Transfer-Encoding: 8bit
Lines: 58
Message-ID: <602be351$0$540$65785112@news.neostrada.pl>
Organization: Telekomunikacja Polska
NNTP-Posting-Host: 83.30.122.180
X-Trace: 1613488977 unt-rea-a-02.news.neostrada.pl 540 83.30.122.180:55476
X-Complaints-To: a...@n...neostrada.pl
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.elektronika:761881
[ ukryj nagłówki ]W dniu 16.02.2021 o 14:37, J.F. pisze:
> Użytkownik "Paweł Pawłowicz" napisał w wiadomości grup
> dyskusyjnych:602aa251$0$522$6...@n...neostrada.
pl...
> W dniu 15.02.2021 o 12:47, J.F. pisze:
>> Użytkownik "Paweł Pawłowicz" napisał w wiadomości grup
>>> Współczynnik temperaturowy SEM jest związany za zmianą entropii, a ta
>>> w pracującym ogniwie musi być dodatnia. To wymusza dodatni
>>> współczynnik temperaturowy dla SEM. Tak więc w zimie SEM powinno być
>>> niższe.
>>
>>> A jednak "zrodla" twierdza jakby odwrotnie
>>> https://www.akumulatory.info.pl/doswiadczenia/kompen
sacja-napiecia-wzgledem-temperatury/
>>> Tylko to nie chodzi o SEM, co o prawidlowe napiecie ladowania ... hm,
>>> dlaczego prawidlowe ?
>
>> Oczywiście, że nie chodzi o SEM. Napięcie ładowania zależy nie od SEM,
>> a od napięcia rozkładczego. Na tej samej zasadzie, co w przypadku SEM,
>> współczynnik temperaturowy napięcia rozkładczego jest ujemny, co
>> oznacza, że rośnie ono przy spadku temperatury. Napięcie rozkładcze
>> jest sumą SEM i nadnapięcia, z czego wynika, że nadnapięcie rośnie
>> przy spadku temperatury.
>
> Czy z tego wzrostu nadnapiecia mozna wnioskowac, ze samorozladowanie
> spada ?
To nie ma żadnego związku.
>> Wzrost nadnapięcia obniża sprawność energetyczną akumulatora. I w ten
>> sposób doszliśmy do wniosku, ze sprawność akumulatora spada w niskich
>> temperaturach. Odkrywcze?
>> ;-)
>
> Dla mnie troche odkrywcze, nigdy nie wiedzialem skad te zmiany, a
> podejrzewac mozna rezystancje wewnetrzna/ruchliwosc jonow.
Chodzi o procesy zachodzące na elektrodach zwane polaryzacją elektrod. W
uproszczeniu chodzi o dyfuzję jonów w warstwie przyelektrodowej i
transport ładunku przez barierę potencjału przy elektrodzie. Tak
nawiasem mówiąc, gdyby nie nadnapięcie, niemożliwe byłoby naładowanie
akumulatora, wydzielałby się wodór (nadnapięcie wydzielania wodoru jest
wyjątkowo wysokie, umożliwia to redukcję siarczanu ołowiu do ołowiu).
> Mowisz, zeby podgrzac aku przy ladowaniu? Tzn taki co robi za magazyn
> energii, w samochodzie spalinowym sprawnosc nieistotna.
> A sam sie nie podgrzeje w czasie ladowania ?
Wbrew pozorom jest to ciekawe pytanie. Dostarczanie energii powoduje
spadek entropii akumulatora i związane z tym ogrzewanie (niezależne od
ogrzewania zachodzącego w wyniku strat związanych z opornością
wewnętrzną i nadnapięciem). Zabawnie robi się przy odbieraniu energii z
akumulatora. Jeśli prąd jest dostatecznie mały, aby można było zaniedbać
straty na oporności wewnętrznej, następuje obniżanie temperatury
akumulatora. W efekcie z akumulatora można odebrać więcej energii niż
oddaje reakcja chemiczna, ale oczywiście nie więcej, niż włożono w jego
naładowanie :-)
Rzut okiem na fenomenologiczną definicję entropii powinien rozjaśnić sprawę.
P.P.
Następne wpisy z tego wątku
- 16.02.21 16:27 LordBluzg(R)
- 16.02.21 17:32 Tomasz Gorbaczuk
- 16.02.21 18:13 J.F.
- 16.02.21 18:17 J.F.
- 16.02.21 18:43 LordBluzg(R)
- 16.02.21 21:45 Desoft
- 16.02.21 21:52 -
- 16.02.21 21:54 -
- 16.02.21 21:59 LordBluzg(R)
- 16.02.21 22:06 -
- 16.02.21 22:09 -
- 16.02.21 22:12 -
- 16.02.21 22:17 -
- 16.02.21 22:19 -
- 16.02.21 22:22 -
Najnowsze wątki z tej grupy
- pradnica krokowa
- Nieustający podziw...
- Coś dusi.
- akumulator napięcie 12.0v
- Podłączenie DMA 8257 do 8085
- pozew za naprawę sprzętu na youtube
- gasik
- Zbieranie danych przez www
- reverse engineering i dodawanie elementów do istniejących zamkniętych produktów- legalne?
- Problem z odczytem karty CF
- 74F vs 74HCT
- Newag ciąg dalszy
- Digikey, SN74CBT3253CD, FST3253, ktoś ma?
- Szukam: czujnik ruchu z możliwością zaączenia na stałe
- kabelek - kynar ?
Najnowsze wątki
- 2025-01-17 Warszawa => Inżynier oprogramowania .Net <=
- 2025-01-17 Natalia z Andrychowa
- 2025-01-17 Gliwice => Business Development Manager - Dział Sieci i Bezpieczeńst
- 2025-01-17 Warszawa => System Architect (Java background) <=
- 2025-01-17 Warszawa => Full Stack .Net Engineer <=
- 2025-01-17 Gliwice => IT Expert (Network Systems area) <=
- 2025-01-17 Lublin => Programista Delphi <=
- 2025-01-17 Warszawa => Developer .NET (mid) <=
- 2025-01-17 Ostrów Wielkopolski => Konsultant Wdrożeniowy Comarch XL/Optima (Ksi
- 2025-01-17 Katowice => Senior Field Sales (system ERP) <=
- 2025-01-17 Wróblewo => Analityk finansowy <=
- 2025-01-17 Żerniki => Specjalista ds. Employer Brandingu <=
- 2025-01-17 pradnica krokowa
- 2025-01-17 Warszawa => International Freight Forwarder <=
- 2025-01-17 Warszawa => Helpdesk Specialist <=