-
Data: 2021-02-16 22:06:02
Temat: Re: Akumulator samochodowy - napiecia w niskich temperaturach?
Od: - <s...@g...com> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]poniedziałek, 15 lutego 2021 o 05:14:14 UTC-6 Piotr Gałka napisał(a):
> W dniu 2021-02-13 o 22:13, - pisze:
> >
> > Zauwaz ze napisales: "Jeśli mam problem z uruchomieniem silnika, podładowuję
akumulator. "
> >
> > Ja tego chce uniknac.
> >
>
> Wygląda, że już praktycznie wszystko zostało powiedziane, ale dodam
> kilka słów od siebie.
>
> Wydaje mi się, że jedyną metodą pozwalającą wykryć problem zawczasu
> (rozumiem, że głównie o to chodzi) byłoby śledzenie napięcia w momencie
> kręcenia rozrusznikiem.
>
Tak, to prawda. Zamiast fikusnego miernika z blachami takie cos jak opisujesz nizej.
> Z innych powodów (o których kiedyś tu się rozpisywałem, ale nie będę
> teraz przypominał) wstawiłem kiedyś do wtyczki do zapalniczki rezystor
> 10k (w szereg) i wyprowadziłem dwa kabelki zakończone wtyczkami
> bananowymi. Do tego miernik za 9,99 (teraz może trochę więcej) i zapewne
> da się zobaczyć orientacyjnie jakie jest napięcie w czasie rozruchu.
> Akurat to mnie nie interesowało więc nie wiem, czy taki miernik
> odpowiednio szybko pokaże. Lepsze mierniki potrafią wyłapywać minima i
> maksima chyba. A jak nie to można sobie zrobić diodową linijkę
> pokazującą praktycznie od razu.
>
Wychylowy powinien pokazac relatywnie precyzyjnie. A nawet jak nie to i tak bedzie
widac odchylenie od normy.
> Takie coś obserwowane przy każdym rozruchu powinno pozwolić się
> zorientować jakie wskazania świadczą o zbliżającym się problemie.
>
Tak, to dobra porada.
> A teraz drugi temat - trochę historycznie - zapobieganie problemom z
> rozruchem w samochodach benzynowych. Może coś się przypadkiem przyda.
>
> Rozwiązanie 1 - zapłon tyrystorowy.
> W Radioelektroniku był schemat zapłonu tyrystorowego i w opisie była
> informacja, że w czasie rozruchu napięcie na akumulatorze zazwyczaj
> siada nawet o połowę i w normalnym układzie zapłonowym skutkuje to
> czterokrotnym spadkiem energii iskry wtedy, gdy jest najbardziej potrzebna.
> W okolicy 1978 zrobiłem do taty Fiata (wydaje mi się, że 2300) zapłon
> tyrystorowy, którego idea działania była taka, że energia iskry była
> niezależna od napięcia zasilania (pracował już przy 4V).
> Od tej pory żadnych problemów, a zimy wtedy bywały normalne.
> W zanadrzu miałem jeszcze dołożenie generatora dającego w czasie
> rozruchu zamiast jednej iskry całą wiązkę z maksymalną częstotliwością z
> jaką mój układ mógł pracować, ale okazał się zbędny to go nie robiłem.
>
Ciekawe. W tym aucie cewki sa na kazdej swiecy. Cewki to moze byc nazwa nie adekwatna
bo nie wiem co tam jest. Ale auto dosyc nowe (2011 - model z 2007 OIDP) ale to
amerykaniec wiec kij wi... :)
> Rozwiązanie 2 - zwieranie na czas rozruchu rezystora szeregowego -
> zastosowałem to we Fiacie 126 (okolice 1985).
> Cewka zapłonowa była 6V i zasilona przez drut oporowy, na którym był
> spadek około 6V. Cały ten drut był w komorze silnika. Zrobiłem na 555
> układ który po włączeniu napięcia przez kilka sekund zwierał ten drut
> przekaźnikiem. Jedyne co trzeba było pamiętać, że po włączeniu zapłonu
> trzeba od razu uruchamiać, a w przypadku porażki wyłączyć całkiem przed
> kolejną próbą.
> Skuteczne było tak, że w ogóle nie wiedziałem, że samochód bez przeróbki
> ma już jakiś problem.
> Przekonał się kiedyś o tym mój tata jak pojechał tym samochodem na
> działkę i wrócił pieszo. Nie znał procedury i mimo wielu prób nie udało
> mu się odpalić. Poszliśmy razem i odpalił od pierwszego razu (a przecież
> akumulator już był sporo wyładowany).
>
> Jak do samochodów dołożyli komputery sterujące wszystkim to przestałem
> już zaglądać pod maskę. Ale jakby nawet nie było rezystora w szereg z
> cewką to wyobrażam sobie, że można by zrobić step-up dający zawsze 12V
> na cewce nawet jak na akumulatorze jest 4V.
> Jeśli w tych samochodach jeszcze są cewki zapłonowe :)
>
Co ciekawe ten jest niby nowawy ale wiele rzeczy w nim jest po staremu. Wtrysk jest w
dolocie, hamulce bebnowe z tylu, kolo zapasowe pod bagaznikiem i takie tam.
A sporo rzeczy jest nowych/nowawych: elektryczne wspomaganie kierownicy, radio
satelitarne, automat jest tradycyjny ale 6 biegowy (do niedawna byly 4-biegowe) i tak
dalej.
Wymysly takie. Ale silnik jest 4 cylindrowy i w jego komorze mozna w pilke grac. tyle
miejsca jest na naprawy...
Następne wpisy z tego wątku
- 16.02.21 22:09 -
- 16.02.21 22:12 -
- 16.02.21 22:17 -
- 16.02.21 22:19 -
- 16.02.21 22:22 -
- 16.02.21 22:30 -
- 16.02.21 22:43 LordBluzg(R)
- 17.02.21 06:31 -
- 17.02.21 10:48 Piotr Gałka
- 17.02.21 10:57 LordBluzg(R)
- 17.02.21 11:11 Piotr Gałka
- 17.02.21 11:12 collie
- 17.02.21 11:16 LordBluzg(R)
- 17.02.21 11:24 Piotr Gałka
- 17.02.21 11:36 collie
Najnowsze wątki z tej grupy
- Ściąganie hasła frezem
- Koszyk okrągły, walec 3x AA, na duże paluszki R6
- Brak bolca ochronnego ładowarki oznacza pożar
- AMS spalony szybkim zasilaczem USB
- stalowe bezpieczniki
- Wyświtlacz ramki cyfrowej
- bateria na żądanie
- pradnica krokowa
- Nieustający podziw...
- Coś dusi.
- akumulator napięcie 12.0v
- Podłączenie DMA 8257 do 8085
- pozew za naprawę sprzętu na youtube
- gasik
- Zbieranie danych przez www
Najnowsze wątki
- 2025-01-28 Ściąganie hasła frezem
- 2025-01-28 Rok 1973
- 2025-01-28 Warszawa => Programista Dynamics 365 CRM <=
- 2025-01-28 Warszawa => Senior Frontend Developer (React + React Native) <=
- 2025-01-28 Warszawa => Młodszy Specjalista ds. wsparcia sprzedaży <=
- 2025-01-28 Poznań => iOS Developer (Swift) <=
- 2025-01-28 Poznań => Dyspozytor Międzynarodowy <=
- 2025-01-27 Białystok => System Architect (Java background) <=
- 2025-01-27 Warszawa => Programista Dynamics 365 CRM <=
- 2025-01-28 nr KW to jednak dana osobowa
- 2025-01-27 Lokalizacja telefonu
- 2025-01-27 OT musk
- 2025-01-27 Bydgoszcz => Specjalista ds. Sprzedaży (transport drogowy) <=
- 2025-01-27 Warszawa => Java Developer <=
- 2025-01-27 Warszawa => Data Engineer (Tech Lead) <=