eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaAkumulator samochodowy - napiecia w niskich temperaturach? › Re: Akumulator samochodowy - napiecia w niskich temperaturach?
  • Data: 2021-02-16 21:52:25
    Temat: Re: Akumulator samochodowy - napiecia w niskich temperaturach?
    Od: - <s...@g...com> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    poniedziałek, 15 lutego 2021 o 04:11:08 UTC-6 LordBluzg(R) napisał(a):
    > W dniu 15.02.2021 o 01:24, - pisze:

    > > Tak, racja. Tyle ze to to ja juz wiem. Brakuej mi tego nieszczesnego info o
    napieciu.
    > > A napiecie jest mi potrzebne aby w relatywnie latwy sposob stwierdzic ze dany aku
    juz jest do wymiany albo ze jeszzce pojezdzi ale starczy sie jakis czas z nim
    pocertolic i do nastepnej jesieni sie nada.
    > > Tyle i az tyle.
    > No nie stwierdzisz tego w żaden sposób w tej temperaturze. Miałem kiedyś
    > akumulator, który przy -10C nie działał. Gęstość elektrolitu OK a
    > rozrusznik zrobił 20 obrotów i zdechło napięcie. Kiedy temperatura
    > wzrosła do 0C to jeszcze jeździłem całe lato aż do jesieni i kręcił jak
    > złoto :)

    No to pomalu dochodzimy do jakiejs konkluzji.

    > >
    > >> Zmiana jednego z tych parametrów może pomóc. Najlepiej na noc zabierać
    > >> akumulator do domu, żeby miał pełną sprawność i odpowiednią temperaturę
    > >> przy rozruchu.
    > >
    > > Tak, to tez jest jakis sposob.
    > Kluczowy. Nowy akumulator przy -30C może mieć sprawność na poziomie 50%
    > i do tego gesty olej i masz 3 minuty kręcenia z wolnymi obrotami a
    > później koniec.

    Mniej lub bardziej przypadkowo doszedlem do innego wniosku.
    Mianowicie temu nowemu aku troche ulze i dokupilem grzalke 50W.
    Bedzie spieta z grzalka bloku silnika.

    To troche zdradliwe rozwiazanie bo jak bede mial aku caly czas cieply to bedzie
    dzialal jak zloto ale jak tylko sie wychlodzi to katastrofa bedzie nieoczekiwana bo
    nie dosc ze zimny silnik to i stary aku (za pare lat) to nie zakreci ani pol
    obrotu...

    Ale moze to ulatwi nieco logistyke. A do czasu jak aku zdechnie to pewnie auto
    zmienie.

    > > Pytam o co innego :)
    > >
    > >
    > >> Kiedyś, kiedy panowały u mnie takie mrozy stawiałem na cegle kuchenkę
    > >> elektryczną 1kW pod miską olejową na 20min. Przy -30 diesel kręcił jak w
    > >> lato :)
    > >>
    > >
    > > No to mam blisko. Bo grzalka w bloku ma ponoc 400W (mierzylem watomierzem i bylo
    blisko tej wartosci). Wpieta na 4+ godzin.
    > > I wtedy ten aku podladowywany dwa dni wczeniej padl.
    > Jeśli stał na takim mrozie, to nawet mu się nie dziwię. Przy takich
    > mrozach stosuje się nawet okładanie akumulatora styropianem, żeby nie
    > uciekało z niego ciepło (tam ciągle jest reakcja chemiczna, która to
    > ciepło wytwarza) a nawet zwiększenie gęstości elektrolitu jest tutaj
    > wskazane.

    Czyli ta moja grzalka moze miec sens. To juz bedzie trzecia wtyczka dyndajaca z auta.
    Ta niewspomniana dotychczas to farelka do kabiny :)

    > >
    > > Tak wiec widzisz, blisko nam pod wzgledem wiedzy czy doswiadczenia.
    > >
    > > BTW. Ten stary aku jak obmierzylem mu gestosc jeszcze w lato to wiekszosc cel
    miala znosna gestosc na poziomie 1,260
    > > Ale byly dwie co mialy okolice 1,210. Mierzone po nadaldowaniu i odstaniu paru
    godzin.
    > > I tylko fakt ze mial te 11.7V w lato po naldaowaniu i odstaniu byl dla niego
    dziwny. No i do -20 jeszcze jako tako sie sprawowal.
    > Różnie to bywa w zależności od wielu rzeczy. Dobry akumulator powinien
    > mieć dobre wartości, mieszczące się w parametrach fabrycznych. Jak ma
    > złe to jest podejrzany i niepewny.
    > Niestety, gdy napięcie spoczynkowe spadnie do 12,3 Volta (1,20 g/cm3)
    > elektrolit zamarznie już przy minus 26 stopniach Celsjusza. Idąc dalej -
    > elektrolit o gęstości 1,15 g/cm3 zamarznie przy minus 15 stopniach
    > Celsjusza, a o gęstości 1,10 g/cm3 - przy minus dziewięciu stopniach!
    >

    To moglo byc to. Jak podladowywalem ten stary to pewnie elektrolit byl nieco
    gesciejszy albo cieplejszy i wszystko dzialalo. Jak nie podpialem na dwa dni to mimo
    nieuzywania aku "zamarzl"

    > Czytaj więcej na https://motoryzacja.interia.pl/samochody-uzywane/por
    ady
    > >
    > > Pewnie w naszych warunkach to wogole by nie bylo z nim problemow. Jeszcze by
    2-3-4 lata podzialal. Ale przy -30 juz nie bardzo byl w stanie. I w sumie nadal nie
    wiem czy juz byl na wykonczeniu czy po prostu -30 to masakra dla kazdego i tyle...
    > Dla każdego nie, ale dla wielu tak.
    >

    Spoks. Mysle ze teraz juz z grubsza mam wszystko co potrzeba, szkoda ze bez zrodel...

    Spokojnego!

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: