eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaAkumulator samochodowy - napiecia w niskich temperaturach?Re: Akumulator samochodowy - napiecia w niskich temperaturach?
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!newsfeed.pionier.net.pl!2.eu.feeder.erj
    e.net!feeder.erje.net!newsfeed.xs4all.nl!newsfeed7.news.xs4all.nl!border2.nntp.
    ams1.giganews.com!nntp.giganews.com!newsfeed.neostrada.pl!unt-exc-02.news.neost
    rada.pl!unt-spo-b-01.news.neostrada.pl!news.neostrada.pl.POSTED!not-for-mail
    Reply-To: m...@p...onet.pl
    Subject: Re: Akumulator samochodowy - napiecia w niskich temperaturach?
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    References: <0...@g...com>
    <60283150$0$520$65785112@news.neostrada.pl>
    <8...@g...com>
    <s0dl25$j9e$1$PiotrGalka@news.chmurka.net>
    From: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>
    Organization: A.P.Z.
    Date: Mon, 15 Feb 2021 12:45:21 +0100
    User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; Win64; x64; rv:78.0) Gecko/20100101
    Thunderbird/78.7.1 Hamster/2.1.0.11
    MIME-Version: 1.0
    In-Reply-To: <s0dl25$j9e$1$PiotrGalka@news.chmurka.net>
    Content-Type: text/plain; charset=utf-8; format=flowed
    Content-Language: pl
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    X-Antivirus: AVG (VPS 210214-4, 14.02.2021), Outbound message
    X-Antivirus-Status: Clean
    Lines: 80
    Message-ID: <602a5eec$0$547$65785112@news.neostrada.pl>
    NNTP-Posting-Host: 178.37.120.103
    X-Trace: 1613389548 unt-rea-a-02.news.neostrada.pl 547 178.37.120.103:57489
    X-Complaints-To: a...@n...neostrada.pl
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.elektronika:761837
    [ ukryj nagłówki ]

    W dniu 15.02.2021 o 12:14, Piotr Gałka pisze:
    > W dniu 2021-02-13 o 22:13, - pisze:
    >>
    >> Zauwaz ze napisales: "Jeśli mam problem z uruchomieniem silnika,
    >> podładowuję akumulator. "
    >>
    >> Ja tego chce uniknac.
    >>
    >
    > Wygląda, że już praktycznie wszystko zostało powiedziane, ale dodam
    > kilka słów od siebie.
    >
    > Wydaje mi się, że jedyną metodą pozwalającą wykryć problem zawczasu
    > (rozumiem, że głównie o to chodzi) byłoby śledzenie napięcia w momencie
    > kręcenia rozrusznikiem.
    >
    > Z innych powodów (o których kiedyś tu się rozpisywałem, ale nie będę
    > teraz przypominał) wstawiłem kiedyś do wtyczki do zapalniczki rezystor
    > 10k (w szereg) i wyprowadziłem dwa kabelki zakończone wtyczkami
    > bananowymi. Do tego miernik za 9,99 (teraz może trochę więcej) i zapewne
    > da się zobaczyć orientacyjnie jakie jest napięcie w czasie rozruchu.
    > Akurat to mnie nie interesowało więc nie wiem, czy taki miernik
    > odpowiednio szybko pokaże. Lepsze mierniki potrafią wyłapywać minima i
    > maksima chyba. A jak nie to można sobie zrobić diodową linijkę
    > pokazującą praktycznie od razu.
    >
    > Takie coś obserwowane przy każdym rozruchu powinno pozwolić się
    > zorientować jakie wskazania świadczą o zbliżającym się problemie.
    >
    > A teraz drugi temat - trochę historycznie - zapobieganie problemom z
    > rozruchem w samochodach benzynowych. Może coś się przypadkiem przyda.
    >
    > Rozwiązanie 1 - zapłon tyrystorowy.
    > W Radioelektroniku był schemat zapłonu tyrystorowego i w opisie była
    > informacja, że w czasie rozruchu napięcie na akumulatorze zazwyczaj
    > siada nawet o połowę i w normalnym układzie zapłonowym skutkuje to
    > czterokrotnym spadkiem energii iskry wtedy, gdy jest najbardziej potrzebna.
    > W okolicy 1978 zrobiłem do taty Fiata (wydaje mi się, że 2300) zapłon
    > tyrystorowy, którego idea działania była taka, że energia iskry była
    > niezależna od napięcia zasilania (pracował już przy 4V).
    > Od tej pory żadnych problemów, a zimy wtedy bywały normalne.
    > W zanadrzu miałem jeszcze dołożenie generatora dającego w czasie
    > rozruchu zamiast jednej iskry całą wiązkę z maksymalną częstotliwością z
    > jaką mój układ mógł pracować, ale okazał się zbędny to go nie robiłem.
    >
    > Rozwiązanie 2 - zwieranie na czas rozruchu rezystora szeregowego -
    > zastosowałem to we Fiacie 126 (okolice 1985).
    > Cewka zapłonowa była 6V i zasilona przez drut oporowy, na którym był
    > spadek około 6V. Cały ten drut był w komorze silnika. Zrobiłem na 555
    > układ który po włączeniu napięcia przez kilka sekund zwierał ten drut
    > przekaźnikiem. Jedyne co trzeba było pamiętać, że po włączeniu zapłonu
    > trzeba od razu uruchamiać, a w przypadku porażki wyłączyć całkiem przed
    > kolejną próbą.
    > Skuteczne było tak, że w ogóle nie wiedziałem, że samochód bez przeróbki
    > ma już jakiś problem.
    > Przekonał się kiedyś o tym mój tata jak pojechał tym samochodem na
    > działkę i wrócił pieszo. Nie znał procedury i mimo wielu prób nie udało
    > mu się odpalić. Poszliśmy razem i odpalił od pierwszego razu (a przecież
    > akumulator już był sporo wyładowany).
    >
    > Jak do samochodów dołożyli komputery sterujące wszystkim to przestałem
    > już zaglądać pod maskę. Ale jakby nawet nie było rezystora w szereg z
    > cewką to wyobrażam sobie, że można by zrobić step-up dający zawsze 12V
    > na cewce nawet jak na akumulatorze jest 4V.
    > Jeśli w tych samochodach jeszcze są cewki zapłonowe :)

    Wymyśliłeś właśnie "złodzieja dżuli" :)

    https://en.wikipedia.org/wiki/Joule_thief.

    Inna sprawa, że to nie zakręci skutecznie rozrusznikiem ale czasem może
    pomóc. Są też takie gadgety, wykorzystujące ten efekt, wspomagane
    superkondensatorem o dużej pojemności. Wtedy jest łatwiej.


    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPiS>>>
    PORTFELE POLAKÓW PĘKAJĄ W SZWACH
    (coraz więcej bezwartościowych pieniędzy)

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: