-
Data: 2021-02-15 12:42:01
Temat: Re: Akumulator samochodowy - napiecia w niskich temperaturach?
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]Użytkownik "Piotr Gałka" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:s0dl25$j9e$1$P...@n...chmurka.ne
t...
>Wygląda, że już praktycznie wszystko zostało powiedziane, ale dodam
>kilka słów od siebie.
>Wydaje mi się, że jedyną metodą pozwalającą wykryć problem zawczasu
>(rozumiem, że głównie o to chodzi) byłoby śledzenie napięcia w
>momencie kręcenia rozrusznikiem.
IMO - plus zalozenie amperomierza bo rozruch rozruchowi nie rowny.
Amperomierz ... cęgowy ? Czy uzyc kabla rozrusznika jako bocznika ?
>Z innych powodów (o których kiedyś tu się rozpisywałem, ale nie będę
>teraz przypominał) wstawiłem kiedyś do wtyczki do zapalniczki
>rezystor 10k (w szereg) i wyprowadziłem dwa kabelki zakończone
>wtyczkami bananowymi. Do tego miernik za 9,99 (teraz może trochę
>więcej) i zapewne da się zobaczyć orientacyjnie jakie jest napięcie w
>czasie rozruchu.
I pomaga tez zauważyc, ze napiecie ladowania zbyt niskie.
Teraz sa takie gotowe, np
https://allegro.pl/oferta/bb4-woltomierz-ladowarka-2
xusb-3-1a-3w1-10169918167
Srednio polecam, bo wyswietla kolejno: napiecie, prad ladowania
telefonu, temperature - wiec jak cie interesuje jedno, to trzeba
czekac i patrzec uwaznie - a wszak patrzec trzeba na droge. A kabeli
zaslaniaja wyswietlacz.
https://allegro.pl/oferta/miernik-woltomierz-samocho
dowy-gniazdo-2x-usb-7929984552
tez sredno polecam, bo prad telefonu ... sie przydaje.
>A teraz drugi temat - trochę historycznie - zapobieganie problemom z
>rozruchem w samochodach benzynowych. Może coś się przypadkiem przyda.
>Rozwiązanie 1 - zapłon tyrystorowy.
>W Radioelektroniku był schemat zapłonu tyrystorowego i w opisie była
>informacja, że w czasie rozruchu napięcie na akumulatorze zazwyczaj
>siada nawet o połowę i w normalnym układzie zapłonowym skutkuje to
>czterokrotnym spadkiem energii iskry wtedy, gdy jest najbardziej
>potrzebna.
>W okolicy 1978 zrobiłem do taty Fiata (wydaje mi się, że 2300) zapłon
>tyrystorowy, którego idea działania była taka, że energia iskry była
>niezależna od napięcia zasilania (pracował już przy 4V).
Piotrze, ale teraz kazdy samochod ma juz zaplon tranzystorowy,
a prad w cewce ... glowy nie dam, ale czy nie jest jakos stabilizowany
?
Dawniej mogl dochodzic do granicy nasycenia, szczegolnie przy niskich
obrotach, teraz byc może czas wlaczenia jest regulowany.
>Rozwiązanie 2 - zwieranie na czas rozruchu rezystora szeregowego -
>zastosowałem to we Fiacie 126 (okolice 1985).
>Cewka zapłonowa była 6V i zasilona przez drut oporowy, na którym był
>spadek około 6V. Cały ten drut był w komorze silnika.
No wlasnie - tego tez juz nie ma, chyba, ze ktos maluchem jezdzi.
> Zrobiłem na 555 układ który po włączeniu napięcia przez kilka sekund
> zwierał ten drut przekaźnikiem. Jedyne co trzeba było pamiętać, że
> po włączeniu zapłonu trzeba od razu uruchamiać, a w przypadku
> porażki wyłączyć całkiem przed kolejną próbą.
>Skuteczne było tak, że w ogóle nie wiedziałem, że samochód bez
>przeróbki ma już jakiś problem.
Ja swego czasu mialem Dacie. Jak juz odkrylem sposob obslugi gaznika,
to zapalala tak, ze wspolczesne moga jej pozazdroscic.
Sprawialo wrazenie, jakby to bylo mniej niz jeden obrot walu -
praktycznie momentalnie.
>Jak do samochodów dołożyli komputery sterujące wszystkim to
>przestałem już zaglądać pod maskę.
Dzis to tam niewiele widac - trzeba dalej rozbierac :-)
> Ale jakby nawet nie było rezystora w szereg z cewką to wyobrażam
> sobie, że można by zrobić step-up dający zawsze 12V na cewce nawet
> jak na akumulatorze jest 4V.
>Jeśli w tych samochodach jeszcze są cewki zapłonowe :)
Jesli nie diesel, to sa.
Ale jesli francuskie - to sie czesto psuja :)
J.
Następne wpisy z tego wątku
- 15.02.21 12:45 LordBluzg(R)
- 15.02.21 12:47 J.F.
- 15.02.21 12:50 J.F.
- 15.02.21 12:57 Janusz
- 15.02.21 13:01 Janusz
- 15.02.21 13:01 RoMan Mandziejewicz
- 15.02.21 13:05 J.F.
- 15.02.21 13:14 J.F.
- 15.02.21 14:44 Waldemar
- 15.02.21 15:13 Piotr Wyderski
- 15.02.21 17:33 Paweł Pawłowicz
- 15.02.21 19:07 Desoft
- 15.02.21 19:19 Desoft
- 15.02.21 19:30 Desoft
- 15.02.21 19:54 Desoft
Najnowsze wątki z tej grupy
- Ściąganie hasła frezem
- Koszyk okrągły, walec 3x AA, na duże paluszki R6
- Brak bolca ochronnego ładowarki oznacza pożar
- AMS spalony szybkim zasilaczem USB
- stalowe bezpieczniki
- Wyświtlacz ramki cyfrowej
- bateria na żądanie
- pradnica krokowa
- Nieustający podziw...
- Coś dusi.
- akumulator napięcie 12.0v
- Podłączenie DMA 8257 do 8085
- pozew za naprawę sprzętu na youtube
- gasik
- Zbieranie danych przez www
Najnowsze wątki
- 2025-01-28 Ściąganie hasła frezem
- 2025-01-28 Rok 1973
- 2025-01-28 Warszawa => Programista Dynamics 365 CRM <=
- 2025-01-28 Warszawa => Senior Frontend Developer (React + React Native) <=
- 2025-01-28 Warszawa => Młodszy Specjalista ds. wsparcia sprzedaży <=
- 2025-01-28 Poznań => iOS Developer (Swift) <=
- 2025-01-28 Poznań => Dyspozytor Międzynarodowy <=
- 2025-01-27 Białystok => System Architect (Java background) <=
- 2025-01-27 Warszawa => Programista Dynamics 365 CRM <=
- 2025-01-28 nr KW to jednak dana osobowa
- 2025-01-27 Lokalizacja telefonu
- 2025-01-27 OT musk
- 2025-01-27 Bydgoszcz => Specjalista ds. Sprzedaży (transport drogowy) <=
- 2025-01-27 Warszawa => Java Developer <=
- 2025-01-27 Warszawa => Data Engineer (Tech Lead) <=