eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaAkumulator samochodowy - napiecia w niskich temperaturach?Re: Akumulator samochodowy - napiecia w niskich temperaturach?
  • Data: 2021-02-15 12:42:01
    Temat: Re: Akumulator samochodowy - napiecia w niskich temperaturach?
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    Użytkownik "Piotr Gałka" napisał w wiadomości grup
    dyskusyjnych:s0dl25$j9e$1$P...@n...chmurka.ne
    t...
    >Wygląda, że już praktycznie wszystko zostało powiedziane, ale dodam
    >kilka słów od siebie.

    >Wydaje mi się, że jedyną metodą pozwalającą wykryć problem zawczasu
    >(rozumiem, że głównie o to chodzi) byłoby śledzenie napięcia w
    >momencie kręcenia rozrusznikiem.

    IMO - plus zalozenie amperomierza bo rozruch rozruchowi nie rowny.

    Amperomierz ... cęgowy ? Czy uzyc kabla rozrusznika jako bocznika ?

    >Z innych powodów (o których kiedyś tu się rozpisywałem, ale nie będę
    >teraz przypominał) wstawiłem kiedyś do wtyczki do zapalniczki
    >rezystor 10k (w szereg) i wyprowadziłem dwa kabelki zakończone
    >wtyczkami bananowymi. Do tego miernik za 9,99 (teraz może trochę
    >więcej) i zapewne da się zobaczyć orientacyjnie jakie jest napięcie w
    >czasie rozruchu.

    I pomaga tez zauważyc, ze napiecie ladowania zbyt niskie.

    Teraz sa takie gotowe, np
    https://allegro.pl/oferta/bb4-woltomierz-ladowarka-2
    xusb-3-1a-3w1-10169918167

    Srednio polecam, bo wyswietla kolejno: napiecie, prad ladowania
    telefonu, temperature - wiec jak cie interesuje jedno, to trzeba
    czekac i patrzec uwaznie - a wszak patrzec trzeba na droge. A kabeli
    zaslaniaja wyswietlacz.


    https://allegro.pl/oferta/miernik-woltomierz-samocho
    dowy-gniazdo-2x-usb-7929984552
    tez sredno polecam, bo prad telefonu ... sie przydaje.

    >A teraz drugi temat - trochę historycznie - zapobieganie problemom z
    >rozruchem w samochodach benzynowych. Może coś się przypadkiem przyda.

    >Rozwiązanie 1 - zapłon tyrystorowy.
    >W Radioelektroniku był schemat zapłonu tyrystorowego i w opisie była
    >informacja, że w czasie rozruchu napięcie na akumulatorze zazwyczaj
    >siada nawet o połowę i w normalnym układzie zapłonowym skutkuje to
    >czterokrotnym spadkiem energii iskry wtedy, gdy jest najbardziej
    >potrzebna.
    >W okolicy 1978 zrobiłem do taty Fiata (wydaje mi się, że 2300) zapłon
    >tyrystorowy, którego idea działania była taka, że energia iskry była
    >niezależna od napięcia zasilania (pracował już przy 4V).

    Piotrze, ale teraz kazdy samochod ma juz zaplon tranzystorowy,
    a prad w cewce ... glowy nie dam, ale czy nie jest jakos stabilizowany
    ?

    Dawniej mogl dochodzic do granicy nasycenia, szczegolnie przy niskich
    obrotach, teraz byc może czas wlaczenia jest regulowany.

    >Rozwiązanie 2 - zwieranie na czas rozruchu rezystora szeregowego -
    >zastosowałem to we Fiacie 126 (okolice 1985).
    >Cewka zapłonowa była 6V i zasilona przez drut oporowy, na którym był
    >spadek około 6V. Cały ten drut był w komorze silnika.

    No wlasnie - tego tez juz nie ma, chyba, ze ktos maluchem jezdzi.

    > Zrobiłem na 555 układ który po włączeniu napięcia przez kilka sekund
    > zwierał ten drut przekaźnikiem. Jedyne co trzeba było pamiętać, że
    > po włączeniu zapłonu trzeba od razu uruchamiać, a w przypadku
    > porażki wyłączyć całkiem przed kolejną próbą.
    >Skuteczne było tak, że w ogóle nie wiedziałem, że samochód bez
    >przeróbki ma już jakiś problem.

    Ja swego czasu mialem Dacie. Jak juz odkrylem sposob obslugi gaznika,
    to zapalala tak, ze wspolczesne moga jej pozazdroscic.
    Sprawialo wrazenie, jakby to bylo mniej niz jeden obrot walu -
    praktycznie momentalnie.

    >Jak do samochodów dołożyli komputery sterujące wszystkim to
    >przestałem już zaglądać pod maskę.

    Dzis to tam niewiele widac - trzeba dalej rozbierac :-)

    > Ale jakby nawet nie było rezystora w szereg z cewką to wyobrażam
    > sobie, że można by zrobić step-up dający zawsze 12V na cewce nawet
    > jak na akumulatorze jest 4V.
    >Jeśli w tych samochodach jeszcze są cewki zapłonowe :)

    Jesli nie diesel, to sa.
    Ale jesli francuskie - to sie czesto psuja :)

    J.

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: