  • 1. Data: 2013-12-17 12:23:07
    Temat: ARM - początki
    Od: pytajacy <r...@p...fm>

    Witam,
    chciałbym zrobić projekt urządzenia, który oparty byłby na mikrokontrolerze
    STM32F103RBT (64 pinowy).
    Na dzień dzisiejszy opanowane mam '51, AVR-y i trochę PIC-e.
    Natomiast ARM-ów nie znam. I teraz pytanie, czy kupić jakąś płytę rozwojową np:

    https://www.olimex.com/Products/ARM/ST/STM32-P103/
    http://propix.com.pl/pl/p/Modul-STM32-GoldBull/53
    http://www.kamami.pl/index.php?ukey=product&productI
    D=176659

    Które z powyższych polecacie?

    Czy od razu brać się za rysowanie schematu i montaż całego urządzenia i dopiero przy
    uruchamianiu uczyć się ARM-a?
    AVR-y tak poznałem że zbudowałem urządzenie na ATmega 32 i dopiero przy uruchamianiu
    urządzenia uczyłem się architektury.

    Jeszcze pytanko, bo JTAG wykorzystuje 6 pinów procesora i ma takie duże złącze
    na płytce. Ale jest coś takiego jak SWD, czy to wykorzystuje mniej pinów procesora i
    złącze do programowania jest mniejsze?

    Czy w tym procesorze piny PB8..PB15 mogę wykorzystać jako ośmiobitową magistralę
    danych np. do wyświetlacza?

    pytający

  • 2. Data: 2013-12-17 15:57:41
    Temat: Re: ARM - początki
    Od: "inny punkt siedzenia..." <N...@g...pl>

    i koniecznie napisz coś o toolsach...

  • 3. Data: 2013-12-17 16:12:55
    Od: "inny punkt siedzenia..." <N...@g...pl>

    a gdybyś nie bał się utrwalić poszukiwań dla potomnych, to zapraszam:
    usbdp.org

  • 4. Data: 2013-12-17 17:36:27
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@p...onet.pl>

    pytajacy <r...@p...fm> napisał(a):
> [...]
    > dopiero przy uruchamianiu uczyć się ARM-a? AVR-y tak poznałem że
    > zbudowałem urządzenie na ATmega 32 i dopiero przy uruchamianiu urządzenia

    Trochę dziwią mnie Twoje pytania. Skoro miałeś do czynienia z AVR, to
    widzisz pewnie bez trudu jaka jest różnica. Płytka rozwojowa zawiera zwykle
    różne peryferia, które pozwalają Ci się nauczyć obsługi różnych interfejsów
    (SPI, I2C, itd). Na swojej płytce nie masz takich możliwości, bo masz
    konkretny, dedykowany układ.

    > Jeszcze pytanko, bo JTAG wykorzystuje 6 pinów procesora i ma takie duże
    > złącze na płytce. Ale jest coś takiego jak SWD, czy to wykorzystuje
    > mniej pinów procesora i złącze do programowania jest mniejsze?

    Tak.

    > Czy w tym procesorze piny PB8..PB15 mogę wykorzystać jako ośmiobitową
    > magistralę danych np. do wyświetlacza?
    > pytający

    Tak, tylko musisz je przekonfigurować.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    http://www.grzegorz.net/

  • 5. Data: 2013-12-17 23:30:49
    Temat: Re: ARM - pocz?tki
    Od: Marek Borowski <m...@x...com>

    On 12/17/2013 3:57 PM, inny punkt siedzenia... wrote:
    > i koniecznie napisz coś o toolsach...

    Rozwiazania sa 3.

    1. Zwiazanie sie z konkretnym producentem i jego narzedziami.
    Jesli chodzi o programowanie to jest bardzo dobre rozwiazanie.
    Mialem okazje pracowac z narzedziami TI i moge polecic.
    Problemem gigantycznym staje sie zmiana ukladu, bowiem producent
    robi wszystko aby uzaleznic projekt od siebie.

    2. Bazowanie na darmowych rozwiazaniach.
    2.1 Np. samodzielne skonfigurowanie eclipse + gcc + openocd.
    Generalnie nie polecam. Osoby bez doswiadczenia maja zerowa
    szanse na skonfigurowanie w/w. A jesli nawet mamy juz
    odpowiednia wiedze i dzialajace rozwiazanie to nie zawsze
    jest to stabilny pakiet - jak to w open source jest - niby
    wspiera pedrylion konfiguracji a w praktyce dobrze dziala na
    jednej tej ktora ma akurat autor. :-/.
    2.2 Inna opcja jest uzycie Cocoox - generalnie polecam, aczkolwiek
    nie robilem tu wiekszych projektow.
    2.3 Uzycie ograniczonych pakietow komercyjnyc - wiekszosc
    producentow daje mozliwosc uzywania ich narzedzi z ograniczeniem
    kody wynikowego. Nie polecam bo co zrobic jak przekroczymy granice ?
    Wydac ot tak 25k PLN ?

    3. Kupno komercyjnego pakietu.
    Osobisie posiadam CrossWorks i AttolicTrue Studio. No coz,
    to juz jest kwestia kalkulacji. CroosWorks jest szybki,
    ma super wsparcie, da sie go uzyc chyba z kazdym istniejecym
    adapterem JTAG/SWD, do debugownia idealne. Twozenie kodu
    mi natomiast jakos nie lezy. Drugim potencjalnym minusem
    to symboliczne wsparcie dla C++ - bardzo okrojona bibloteka
    stadartowa. TrueStudio natomiast jest dobre dla osob
    ktorych nie odstrasza C++, wspacie dla C++11, mozliwosc
    wyboru biblioteki standadowej o niewielkim zuzyciu pamieci.
    Posiada wszystkie zalety zestawu eclipse/gcc (no bo na nim bazuje)
    plus komercyjne wsparcie. Wada jest zauwazalne wolniejsze dzialanie
    od innych komercyjnych rozwiazan.

    Pozdrawiam

    Marek

  • 6. Data: 2013-12-18 09:11:04
    Od: pytajacy <r...@p...fm>

    Zostanę jednak przy darmowych środowiskach.
    Widzę że ten Coocox nawet sensownie wygląda.
    Albo Eclipse z jakimś kompilatorem.
    Wczoraj sobie ściągnąłem Keil-a,
    super narzędzie, pamiętam go jeszcze z '51.
    Niestety, albo płać albo z ograniczeniami.
    Wydaje mi się że ten Coocox podobny jest do Keil-a,
    a przynajmniej nie muszę zmuszać do współpracy środowiska,
    kompilatora i linkera.

    A czy ST nie udostępnia jakiegoś darmowego środowiska jak Atmel,
    który daje darmowe Atmel Studio?

    Popytałem jeszcze w innym miejscu (w realu) i okazuje się, że świetnym
    programatorem SWD jest kit z AVT 1630 i do tego program FlyMCU.

  • 7. Data: 2013-12-18 12:27:48
    Od: Andrzej <d...@o...pl>

    W dniu 2013-12-18 09:11, pytajacy pisze:
    > Zostanę jednak przy darmowych środowiskach.
    > Widzę że ten Coocox nawet sensownie wygląda.
    > Albo Eclipse z jakimś kompilatorem.

    Też zaczynam z stm32. Na razie działam na Keilu - jeszcze nie doszedłem
    do granicy, ale wczoraj znalazłem takie coś:
    http://neuron-tech.ca/pages/examples/YagartoEclipse.
    pdf

    > Popytałem jeszcze w innym miejscu (w realu) i okazuje się, że świetnym
    > programatorem SWD jest kit z AVT 1630 i do tego program FlyMCU.

    A wbudowany boot loader Ci nie wystarcza?
    Jak masz komputer z Centroniksem, to jest jeszcze Wiggler.
    pozdrawiam,
    Andrzej

  • 8. Data: 2013-12-18 13:37:46
    Od: pytajacy <r...@p...fm>

    W dniu środa, 18 grudnia 2013 12:27:48 UTC+1 użytkownik Andrzej napisał:

> [...]
    pdf
    > A wbudowany boot loader Ci nie wystarcza?
    > Jak masz komputer z Centroniksem, to jest jeszcze Wiggler.

    To nowy/goły procesor ma już zaprogramowany bootloader?

    Mam Centroniks, ale trzeba iść z duchem czasu - nowe procki programowane
    przez USB.

  • 9. Data: 2013-12-18 14:29:38
    Od: Andrzej <d...@o...pl>

    W dniu 2013-12-18 13:37, pytajacy pisze:

    > To nowy/goły procesor ma już zaprogramowany bootloader?

    Tak, siedzi w pamięci systemowej. Do pracy z nim można użyć Flash Loader
    Demonstrator. Zobacz np. opis kitu AVT2975 w sklepie AVT lub Elektronice
    dla wszystkich - 01-03/2011.

  • 10. Data: 2013-12-18 20:43:15
    Od: h...@m...uni.wroc.pl

    W dniu środa, 18 grudnia 2013 03:11:04 UTC-5 użytkownik pytajacy napisał:

    > Popytałem jeszcze w innym miejscu (w realu) i okazuje się, że świetnym
    > programatorem SWD jest kit z AVT 1630 i do tego program FlyMCU.

    Kit z AVT 1630 to programator przez bootloader do procesorów NXP.
    Użyty w tym kicie układ FTDI może słuzyć jako JTAG, ale taki
    sobie. Jeśli to się daje użyć do SWD to by była ciekawa
    wiadomość, ale chyba zaszło przekłamanie...