  • 11. Data: 2012-09-05 14:06:27
    Temat: Re: AF dla SLT a AF dla DSLR
    Od: mt <f...@i...pl>

    W dniu 2012-09-05 13:41, slawmir pisze:

    > Nie wiem czy dobrze myślę:
    > 1.) Mamy 100% światła.
    > 2.) Zabieramy z tego 50% - czas ekspozycji ulega wydłużeniu 2-krotnie.
    > 3.) 2-krotne wydłużenie ekspozycji oznacza spadek naświetlania o 1EV
    >
    > Odpowiadając zatem na pytanie:
    > Jeżeli lustro zabierałoby 50%, to oświetlenie spada o 1 EV.

    Poza punktem 3 się zgadza :), dlatego jeżeliby sztywno przyjąć 30% to
    będzie to 3/5 EV, a ile faktycznie zabiera lustro w slt, czy będzie to
    28% czy 31% to tylko Sony wie, może być tak jak pisał Bartek, że będzie
    to ok. 0,5 EV, jednak ustawienie ekspozycji w aparacie nie jest na tyle
    dokładne aby takie drobne różnice wychwytywać.

    --
    marcin

  • 12. Data: 2012-09-05 15:45:42
    Od: Bartosz Mierzwiak <b...@w...pl>

    On Wed, 05 Sep 2012 13:28:50 +0200, mt <f...@i...pl> wrote(a):

    > Jeżeli lustro zabierałoby 50%, to ile to by było, 1 EV czy 0,5 EV? :)

    1EV oczywiście.

    Przy stracie jaką mamy w SLT, tzn. ok 30% to jest 0,51EV.
    To skala logarytmiczna, 29% straty światła to dokładnie będzie 0,5EV.
    Nie 2/3EV jak twierdzisz.
    I tak jak mówiłem, po wymontowaniu lustra, w praktyce, czasy naświetlania
    skracają się o 1/3-1/2EV.

    B.

  • 13. Data: 2012-09-05 16:31:27
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    W dniu 2012-09-05 15:45, Bartosz Mierzwiak pisze:

    > 1EV oczywiście.
    >
    > Przy stracie jaką mamy w SLT, tzn. ok 30% to jest 0,51EV.
    > To skala logarytmiczna

    [...]

    Ino logarytm dwójkowy, nie dziesiętny :-)

    Pozdrawiam,
    Paweł

  • 14. Data: 2012-09-06 08:16:28
    Od: "slawmir" <s...@w...pl>

    Użytkownik "mt" <f...@i...pl> napisał w wiadomości

    > Zgadza się. A teraz pomyśl dlaczego 30% to nie jest 1/3 EV tylko właśnie
    > gdzieś ok. 2/3 EV.

    EV określa w tym przypadku utratę światła.
    EV oblicza się w skali logarytmicznej - logarytm binarny (przy podstawie 2):
    lb S = EV (S - utrata światła; lb - log(podstawa2))
    np. światło spada 2-krotnie: lb 2= 1EV
    np. światło spada 4-krotnie: lb 4= 2EV

    Jeżeli do czujnika AF dociera 30% światła - to światło spada 100/30 =
    3.333(3) krotnie: lb 3.333= 1.737EV
    Jeżeli do matrycy dociera 70% światła - to światło spada 100/70 = 1.428
    krotnie: lb 1.428= 0.514EV

    Pzdr,
    Slawek