  • 21. Data: 2009-08-14 10:12:16
    Temat: Re: 5Dmk2 - z automatu - lubi se przepalic .... co Wy na to?
    Od: TomekM <t...@g...com>

    > Kontrastowa mocno, to fakt. Tylko ciagle nie rozumiem, czemu nie naswietlil
    > tak, zeby histogram zaczynal sie od lewej na nie dobry kawalek w prawo od
    > tego miejsca. ekspozycje mozna bylo spokojnie obnizyc o jakies (strzelam)
    > 1ev, w cieniach ciagle bylyby szczegoly, w swiatlach mniej by przepalilo. No
    > chyba, ze znalazl ze dwa piksele, ktore sa czalkiem czarne juz i uznal, iz
    > nizej nie mozna ......
    >
    > Ptas
    To chyba cecha charakterystyczna Canonów.
    W tym roku używałem 2 kompaktów Canona, Panasonika LX3
    i lustrzankę Olympusa E-420.
    Canon często prześwietlał jasne partie obrazów,
    często musiałem powtarzać fotkę bo było to dla mnie nieprzewidywalne.
    Panasonic LX3 mocno pilnował jasnych partii, bardzo sporadycznie
    prześwietlał,
    a czasem w efekcie fotki wychodzą nieco ciemne.
    Najrzadziej zdarzały mi się wpadki z lustrzanką Olympusa.
    Tylko sporadycznie wymagała jakiejś korekty.

  • 22. Data: 2009-08-14 10:12:51
    Od: "Ptas" <panskajazda[no]@poczta.[no].onet.pl>

    Użytkownik "mkowalczuk" <m...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Tylko się nie zdziw, że zabierze Ci dostępność ISO 100 :-(
    > Jest też nowość w stosunku do np. 40D - rozjaśnianie ciemnych partii ... .

    Dla fotek spacerowych 200 ISO wydaje sie byc i tak za dobre ;) A jak bede
    robil widoczek 'swojego zycia' to i tak pomierze scene, etc ...

    Kurcze ale ja juz mam ciemne partie rozjasnione jak cholera ..... no
    potestuje dzisiaj, weekend ahead, sie zobaczy ....

    Ptas

  • 23. Data: 2009-08-14 10:16:12
    Od: "Ptas" <panskajazda[no]@poczta.[no].onet.pl>

    Użytkownik "John Smith" <u...@e...net> napisał w wiadomości

    > Poszukaj informacji ile pól pomiarowych ma światłomierz (a zatem jak
    > mocno musi uśredniać to co widzi). Weź pod uwagę, że nie jest nim sama
    > matryca, jak ma to miejsce w kompaktach.

    35 pol? Co masz na mysli mowiac, ze to nie sama matryca? Ze nie mierzy
    pobierajac informacje o naswietleniu z matrycy?

    Ptas

  • 24. Data: 2009-08-14 10:18:59
    Od: "b...@n...pl" <b...@n...pl>

    Ptas wrote:
> [...]
    >
    > Kurcze ale ja juz mam ciemne partie rozjasnione jak cholera ..... no
    > potestuje dzisiaj, weekend ahead, sie zobaczy ....

    A może przejrzyj dokładnie ustawienia w menu. Sprawdź czy nie masz
    korekty EV? Bo coś wygląda mi na to, że to kwestia ustawień.

    wer

  • 25. Data: 2009-08-14 10:44:02
    Od: Waldemarrr <m...@n...mojej.str>

    > Mowiac 'priorytet jasnych partii obrazu' masz na mysli 'highlight tone
    > priority'? Wlasnie to wykopalem w instrukcji. To oczywiscie dziala na RAWy?

    Niestety nie. Sprawdzone przynajmniej w 40D.
    To dobra funkcja ale jak ktos robi JPGi.

    Waldek.

    www.waldek.sewera.pl

  • 26. Data: 2009-08-14 10:51:59
    Od: Waldemarrr <m...@n...mojej.str>

    Automat to automat.
    Mierzy swiatlo i zmierza do tego by kadr byl dobrze (jego zdaniem
    srednio) naswietlony w punkcie ustaiwnia ostrosci. Canon przywiazuje
    duza uwage do punktu ostrzenia. W tym przypadku glowny obiekt jest na
    srodku i punkt ostrzenia pewnie byl w tej okolicy dlatego zmiana sposobu
    pomiaru swiatla niewiele dala. A dlaczego jest za jasno? Bo aparat
    (niezaleznie czy zdjecie z lampa czy bez) chce ci z brunatnej,
    pochlaniajacej swiatlo sciany zrobic srednie (18%?) szarosci. Bo aparat
    nie wie, ze to chalupa w skansenie w Chorzowie tylko mysli, ze to
    srednioszary obiekt lub tez twarz twoje sypatii i chce na sile zrobic z
    tego cos jasniejszego.

    Jesli uzyjesz trybu "fotografowanie murzynow" to jest szansa ze automat
    sobie lepiej poradzi. Trafiles po prostu na bardzo duzy bardzo ciemny
    obiekt na jasnym tle i aparat zglupl.

    To moje zdanie na temat tych przepalen.

    Waldek.

    www.waldek.sewera.pl

  • 27. Data: 2009-08-14 10:52:28
    Od: John Smith <u...@e...net>

    Ptas napisał(a):

    > 35 pol? Co masz na mysli mowiac, ze to nie sama matryca? Ze nie mierzy
    > pobierajac informacje o naswietleniu z matrycy?

    Dokładnie tak.
    Czyli światłomierz nie zobaczy oddzielnie każdego pixela czy jest
    przepalony czy nie. W każdym z tych 35 pól pomiarowych może być cała
    masa przepalonych obszarów (pixeli) i cała masa niedoświetlonych.
    W ramach każdego pola światłomierz widzi jedynie wartość średnią.

    --
    Mirek

  • 28. Data: 2009-08-14 12:19:35
    Od: "Ptas" <panskajazda[no]@poczta.[no].onet.pl>

> [...]
    > masa przepalonych obszarów (pixeli) i cała masa niedoświetlonych.
    > W ramach każdego pola światłomierz widzi jedynie wartość średnią.

    No i minimum 10 z tych 35 jest mocno przepalone (niewyciagalne nawet z
    RAWa). Zadne z pozostalych 25 nie zblizylo sie nawet do wartosci bliskiej
    czerni. No kurde soft chyba je do siebie przyrownuje i powinien sie
    "kapnac", ze zjazd z ekspozycja o ilestam ma sens.

    Oczywiscie z tym jednym pikselem przesadzilem - sie mi z kompaktem pomylilo
    :)

    Ptas

  • 29. Data: 2009-08-14 12:25:59
    Od: "Ptas" <panskajazda[no]@poczta.[no].onet.pl>

    Uzytkownik "Waldemarrr" <m...@n...mojej.str> napisal w wiadomosci
> [...]
    > skansenie w Chorzowie tylko mysli, ze to srednioszary obiekt lub tez twarz
    > twoje sypatii i chce na sile zrobic z tego cos jasniejszego.

    Witaj,

    Masz sporo racji. Zawsze okropnie sie meczylem z e-ttl (bez dwojki). Jak
    trafilo sie ostrzeniem w biala bluzke to byla szara i reszta ginela w
    ciemnosciach. Jak w ciemny sweterek to bluzeczka kompletnie przepalona.
    Koszmar ....

    Sluszna uwaga, ze punkt pomiaru ostrosci (wiec i Canon'owski nacisk na
    ekspozycje) byl w ciemnym miejscu i specjalnie o tym wspomnialem. Natomiast
    aparat zachowal sie jak przy pomiarze punktowym albo skoncentrowanym (czy
    jak mu tam). Kompletnie olal to, co sie dzieje poza centrum kadru. Wiem, ze
    matryca ma swoje tajemnicze, nieznane nikomu algorytmy ale w tym konkretnym
    przypadku to zdrowa przesada. Zawsze sadzile, ze matryca powinna caly kadr
    oceniac.

    Nie do konca wiem jak to sprawdzic ale jestem dziwnie przekonany, ze caly
    kadr powyzej 18% kodaka. Pewno nawet usuniecie ciutke z obrzeza dalej
    pozostawilo by 18%+.

    Ptas

  • 30. Data: 2009-08-14 12:33:36
    Od: Kryhu <k...@p...pl>

    Ptas pisze:

    Hej

    > pomiar: matrycowy (probowalem tez na srednio wazonym)
    > tryb: Av
    > ISO: jakies rozsadne 400 lub 800 chyba
    > ostrosc: srodkowy punkt
    > kadr: zdjecie wykonane bez przekadrowania

    Jest takie powiedzenie - po czym poznac' uz.ytkownika korpusu Canona 5d? -
    Po tym z.e musi przekadrowywac' ;)

    > No i wyszlo tak:
    >
    > http://picasaweb.google.pl/golabm/5DOverexposed (pierwsze dwa)

    Przypomnia?y mi sie; czasy bodajz.e D80, widocznie tu tez. zbyt duz.y nacisk
    konstruktorzy przy?oz.yli prawid?owego nas'wietlenia aktywnego punktu AF
    przy trybie matrycowym.
    Moim zdaniem w tym trybie punkt wyboru ostros'ci powinien miec'
    zdecydowanie mniejsze znaczenie.
    --
    Pozdro
    Kryhu