    From: "Ptas" <panskajazda[no]@poczta.[no].onet.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: 5Dmk2 - z automatu - lubi se przepalic .... co Wy na to?
    Date: Fri, 14 Aug 2009 14:25:59 +0200

    Uzytkownik "Waldemarrr" <m...@n...mojej.str> napisal w wiadomosci
    news:h63fki$asp$1@inews.gazeta.pl...
    > Automat to automat.
    > Mierzy swiatlo i zmierza do tego by kadr byl dobrze (jego zdaniem srednio)
    > naswietlony w punkcie ustaiwnia ostrosci. Canon przywiazuje duza uwage do
    > punktu ostrzenia. W tym przypadku glowny obiekt jest na srodku i punkt
    > ostrzenia pewnie byl w tej okolicy dlatego zmiana sposobu pomiaru swiatla
    > niewiele dala. A dlaczego jest za jasno? Bo aparat (niezaleznie czy
    > zdjecie z lampa czy bez) chce ci z brunatnej, pochlaniajacej swiatlo
    > sciany zrobic srednie (18%?) szarosci. Bo aparat nie wie, ze to chalupa w
> [...]

    Witaj,

    Masz sporo racji. Zawsze okropnie sie meczylem z e-ttl (bez dwojki). Jak
    trafilo sie ostrzeniem w biala bluzke to byla szara i reszta ginela w
    ciemnosciach. Jak w ciemny sweterek to bluzeczka kompletnie przepalona.
    Koszmar ....

    Sluszna uwaga, ze punkt pomiaru ostrosci (wiec i Canon'owski nacisk na
    ekspozycje) byl w ciemnym miejscu i specjalnie o tym wspomnialem. Natomiast
    aparat zachowal sie jak przy pomiarze punktowym albo skoncentrowanym (czy
    jak mu tam). Kompletnie olal to, co sie dzieje poza centrum kadru. Wiem, ze
    matryca ma swoje tajemnicze, nieznane nikomu algorytmy ale w tym konkretnym
    przypadku to zdrowa przesada. Zawsze sadzile, ze matryca powinna caly kadr
    oceniac.

    Nie do konca wiem jak to sprawdzic ale jestem dziwnie przekonany, ze caly
    kadr powyzej 18% kodaka. Pewno nawet usuniecie ciutke z obrzeza dalej
    pozostawilo by 18%+.

    Ptas