  • 21. Data: 2009-02-09 17:26:17
    Temat: Re: 35/1.4G DX
    Od: Kosu <k...@k...pl>

    dominik wrote:
    > Dobre kilka lat temu wiele ludzi wieszczyło, że pełna klatka będzie
    > kosztowała tyle co dom czy porządny samochód.

    Generalnie nie rozumiem tego demonizowania i krytykowania istnienia
    cropów. Przecież to jest po prostu mniejsza matryca, a niektórzy
    uprawiają jakiś rasizm metryczny :)

    Małe matryce zawsze będą miały jakąś część rynku. Może wypuszczany dziś
    obiektyw DX nie jest o 3 lata spóźnionym uzupełnieniem puszek bez
    silnika, ale właśnie wyprzedza o kilka miesięcy (max rok) premierę serii
    zaawansowanych kompaktów ze zmienną optyką :)

    Pomijam fakt, że dla mnie (jako posiadacza D40, którego z pewnością
    wymienię na coś o podobnych rozmiarach) wypuszczenie tego obiektywu jest
    bardzo miłą wiadomością (jego cena nie, ale rynek powinien ją
    zweryfikować do końca roku).

    pozdrawiam,
    Kosu

  • 22. Data: 2009-02-09 18:26:17
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Rzecze Kosu:

> [...]
    > silnika, ale właśnie wyprzedza o kilka miesięcy (max rok) premierę serii
    > zaawansowanych kompaktów ze zmienną optyką :)

    Dokładnie tak.

    Za dwa lata wszyscy zapomną o jakichś śmiesznych DLSRach z mikrymi stałkami
    35mm.

  • 23. Data: 2009-02-09 20:17:35
    Od: dominik <n...@d...kei.pl>

    Kosu pisze:
    > Generalnie nie rozumiem tego demonizowania i krytykowania istnienia
    > cropów. Przecież to jest po prostu mniejsza matryca, a niektórzy
    > uprawiają jakiś rasizm metryczny :)

    Owszem, mniejsza, ale też i możliwości są odpowiednio mniejsze. Nby było
    to związane z cenami matryc, ale dzisiaj te powoli zaczynają topnieć i
    niedługo z całą pewnością nie będzie to barierą. Jedynym prawdziwym
    cropem jest olek - od początku zaprojektowany do tego i wykorzystujący
    wszelkie możliwości, choć niestety nietanio.
    To co jest jako reszta to tylko proteza - chcieli zrobić lustrzankę
    "niby jak dawne analogi", ale matryce były drogie - wyszedł więc crop z
    tego.

> [...]
    > silnika, ale właśnie wyprzedza o kilka miesięcy (max rok) premierę serii
    > zaawansowanych kompaktów ze zmienną optyką :)

    Ale to nie ma sensu - EVIL-e - bo o nich piszesz chyba to trochę inne
    podejście - nie ma lustra, odległość matryca-szkło jest mała, jasność
    dzięki temu większa, a rozmiary mniejsze. No i to ma sens. Cropy za to
    są za duże, nie wykorzystują w pełni możliwości.

> [...]
    > wymienię na coś o podobnych rozmiarach) wypuszczenie tego obiektywu jest
    > bardzo miłą wiadomością (jego cena nie, ale rynek powinien ją

    A ja zdecydowanie nie kupię małego cropa w takiej postaci jak teraz.
    Prędziej G1 czy jego następcę lub coś podobnego. Cokolwiek, żeby dało
    się poprzypinać małe i ciekawe szkła z dalmierzy. To nie może być więc
    lustrzanka, do której poza kilkoma nienajjaśniejszymi do tego stałkami
    nie ma czegokolwiek małego.

    --
    jgs .--.
    dominik gg:919564 (\_/)/ _ \

  • 24. Data: 2009-02-09 20:58:02
    Od: Mikolaj Machowski <m...@w...pl>

    dominik napisał:

    > Ale to nie ma sensu - EVIL-e - bo o nich piszesz chyba to trochę inne
    > podejście - nie ma lustra, odległość matryca-szkło jest mała, jasność
    > dzięki temu większa, a rozmiary mniejsze.

    Czy naprawdę jasność jest większa? Do tej pory zaprezentowane obiektywy
    chyba nie są dobrymi przykładami. Jasność teoretycznie mogłaby być
    większa gdyby nie dążenie do redukcji wielkości/wagi.

    m.
    --
    You have the right to remain silent. Anything you say will be misquoted,
    then used against you.

  • 25. Data: 2009-02-09 21:15:32
    Od: Kosu <k...@k...pl>

    dominik wrote:
> [...]
    > cropem jest olek - od początku zaprojektowany do tego i wykorzystujący
    > wszelkie możliwości, choć niestety nietanio.

    Nie rozumiesz. Ta matryca jest mniejsza od pełnej klatki i tyle. Czemu
    to jest wada? Wydaje Ci się, że pełna klatka jest taka wypasiona, bo
    jest pełna, ale i tak jest to system okrojony względem innych. Po prostu
    popularność konkretnego rozwiązania robi ludziom papkę w mózgu: ff jest
    fajny itp, a crop jest zły, bo jest okrojony. O pełnej klatce nikt nie
    myśli i nie zastanawia się jak bardzo ograniczone jest rozwiązanie,
    które Ty uważasz za cud technologii. Do tego piszesz jakieś (sorry)
    pierdoły, że crop nie wykorzystuje możliwości. Swoje wykorzystuje
    całkiem nieźle.

    Myślenie poprawne:
    W oczywisty sposób możliwości są jakoś zależne od rozmiaru matrycy.
    Większa może zrobić lepsze zdjęcia. Jeśli nie przeszkadza Ci większy
    rozmiar, to go bierzesz. Koniec kwestii - nie ma w niej miejsca na "bo
    to jest złe i po co to w ogóle".

    pozdrawiam,
    Kosu

  • 26. Data: 2009-02-09 21:28:45
    Od: dominik <n...@d...kei.pl>

    Mikolaj Machowski pisze:
    > Czy naprawdę jasność jest większa?

    Może być, nie musi - zależy co tam zaprojektujesz. Ogólnie zdecodwanie
    jak porównasz optykę do dalmierzy z lustrzankową to zobaczyż, że jest
    mniejsza i jaśniejsza.

    > Do tej pory zaprezentowane obiektywy
    > chyba nie są dobrymi przykładami. Jasność teoretycznie mogłaby być
    > większa gdyby nie dążenie do redukcji wielkości/wagi.

    Bo 4/3 niestety zawsze miało fajne założenia, ale rzeczywistość to psuła
    - głównie cenami. To, że nie puszczają takich szkieł teraz to czysty
    marketing - w końcu od zoomów trzeba zacząć.

    --
    jgs .--.
    dominik gg:919564 (\_/)/ _ \

  • 27. Data: 2009-02-09 21:43:27
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    dominik wrote:

> [...]
    > pozwolić wielu hobbystów. APS-C za to jest wybajerowane do granic
    > możliwości, ale zaczyna się cenowo nawet od tysiąca z kitem (były
    > takie promocje na 999zł).
    > W ciągu kilku lat bez wątpienia pełna klatka stanieje i jeszcze
    > bardziej się rozpowszechni. Jakiś podział będzie musiał być, z czegoś
    > będą musieli żyć, ale nawet amatorsko będzie to do wyboru bez
    > wątpienia, tyle że z pewnie jakimś sztucznym ograniczeniem, żeby tak
    > dobrze nie było. Np damy wam matrycę jak z jedynki, ale AF wsadzimy z
    > aparatu sprzed kilku lat, żeby jednak był powód do kupna tego

    wsam raz nikon takich myków nei robił i raczej nei robi.

  • 28. Data: 2009-02-09 21:47:40
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Mateusz Ludwin wrote:

    > No przecież jest 35/2...
    > W tym momencie posiadacz FF może mieć naprawdę świetny zestaw za małe
    > pieniądze - 35/2

    a 35/2 bardzo ladnie si espisuje z DXami też :)

    2 a 1.8 to niewielka różnica... ach brak szybkiego AF to jest straszne w
    standardowym obiektywie.

  • 29. Data: 2009-02-09 23:19:46
    Od: dominik <n...@d...kei.pl>

    Kosu pisze:
    > Nie rozumiesz. Ta matryca jest mniejsza od pełnej klatki i tyle. Czemu
    > to jest wada?

    Z kilku powodów:
    + bo wizjery są o kant tyłka, zrobienie naprawdę dobrego i dużego
    wizjera kosztuje sporo - na pełnej klatce za to nawet badziewne wizjery
    są lepsze od tych z cropów
    + bo zakres kontroli nad GO jest stosunkowo mniejszy, gdyby powstawały
    odpowiednio jasne słoiki - to co innego. Nie powstają jednak póki co.
    + póki co nie ma znacznej różnicy w cenie pomiędzy pełną klatką a cropem
    jeśli chodzi o obiektywy, dobrym przykładem olympus, który to nawet
    droższy bywa w wielu przypadkach (choć perełki się trafiają).

    Zdecydowaną wadą za to jest, że to inny format, mniej popualrny, z
    dostępnością mniejszej liczby optyki, akcesorów. Przy 35mm różnych
    rzeczy jest od dobrych 80 lat. W tym też opracowanie wielu rozwiązań z
    optyki (np wizjery itd) i mechaniki (np. migawki itd).

> [...]
    > popularność konkretnego rozwiązania robi ludziom papkę w mózgu: ff jest
    > fajny itp, a crop jest zły, bo jest okrojony.

    Ale właśnie popularność niesie z sobą wiele ciekawych rozwiązań i niezłą
    cenę. 35mm przez lata prał się na jasność, na MTF, na bokeh, na wiele
    innych jeszcze. Dzięki temu dzisiaj 50/1.4 nie kosztuje majątku, a
    zapewnia naprawdę wiele możliwości i dość rozsądną jakość.
    Popatrz się co dostajesz w cropie - ułamek możliwości związanych z
    optyką - sterowania GO, a jak coś już jest pod cropa to kosztuje swoje.
    Takie 35/2 będzie pewnie w porównywalnej cenie, tyle, że 35/1.8 daje
    możliwości mniej więcej na cropie jak na pełnej 35/2.8. I gdzie tu te
    same możliwości? Jak by zrobili 35/1.4 i wycenili jak pełnoklatkowe 35/2
    to owszem. Ale tak nie ma.
    Większość szkiełek olka podobnie do najtańszych nie należy. Ich zoomy z
    f/2 odpowiadają zoomom z f/4 na pełnej klatce, a ile to kosztuje? To
    gdzie jest tutaj ta zaleta tego formatu? Miało być małe - nie jest, a
    jeśli choć trochę to nie daje się używać (np wizjer w E-420). Cenowo nie
    wypada świetnie, nie spełnia swoich założeń.

    > O pełnej klatce nikt nie
    > myśli i nie zastanawia się jak bardzo ograniczone jest rozwiązanie,
    > które Ty uważasz za cud technologii.

    Po pierwsze nie uważam czegokolwiek za cud technologii, po drugie chyba
    chciałeś napisać na odwrót.

    > Do tego piszesz jakieś (sorry)
    > pierdoły, że crop nie wykorzystuje możliwości. Swoje wykorzystuje
    > całkiem nieźle.

    Tak? To poproszę o obiektyw dający dokładnie te możliwości jakie daje
    tani jak pewnie wiesz 50/1.4. W którym systemie jest taki?
    No dobra, niech będzie nawet coś a'la 50/1.7.

    > Myślenie poprawne:

    :D

> [...]
    > Większa może zrobić lepsze zdjęcia. Jeśli nie przeszkadza Ci większy
    > rozmiar, to go bierzesz. Koniec kwestii - nie ma w niej miejsca na "bo

    Jak wspominałem - sens ma system zaprojektowany od początku do końca w
    taki sposób by wykorzystywał swoje właściwości, tylko że wtedy
    popularności nie zdobędzie, a olek tego przykładem.
    Świat za bardzo wszedł w 35mm by teraz się łatwo od niego uwolnić jako
    system. Do tego potrzeba lat, a tych nie ma. Może kiedyś dożyję, że
    będzie moda na mini EVIL-e i z odpowiednią optyką po f/1 :) Póki co nie
    ma takich, wątpię by się porwali, dopóki tak będzie to niestety crop
    będzie ograniczeniem i tylko protezą 35mm.

    Zobaczymy za kilka lat, jak ceny matryc pozwolą zrobić cyfrową
    lustrzankę za tysiaka z pełną klatką. Teraz powiesz, że cyfrowa
    kosztuje, owszem. Analogowa za to jest za grosze. Gdy nie będzie tego
    argumentu ceny to nie mam złudzeń, że protezy nie będzie. Bo teraz ani
    cena, ani rozmiary jakoś nie przemawiają.

    --
    jgs .--.
    dominik gg:919564 (\_/)/ _ \

  • 30. Data: 2009-02-10 09:37:30
    Od: "gietrzy" <c...@g...pl>

    > Jak wam się podoba?

    705 zł. za (w miarę) jasny standard -> nareszcie!

    pozdrawiam,
    gietrzy