eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochody3 cylindry › Re: 3 cylindry
  • X-Received: by 10.140.82.212 with SMTP id h78mr281704qgd.22.1424119591635; Mon, 16
    Feb 2015 12:46:31 -0800 (PST)
    X-Received: by 10.140.82.212 with SMTP id h78mr281704qgd.22.1424119591635; Mon, 16
    Feb 2015 12:46:31 -0800 (PST)
    Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!newsfeed.pionier.net.pl!news.glorb.com!
    peer02.iad.highwinds-media.com!news.highwinds-media.com!feed-me.highwinds-media
    .com!i13no1668916qae.0!news-out.google.com!n6ni8qar.0!nntp.google.com!j7no99452
    9qaq.1!postnews.google.com!glegroupsg2000goo.googlegroups.com!not-for-mail
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Date: Mon, 16 Feb 2015 12:46:31 -0800 (PST)
    In-Reply-To: <mbtjal$cue$1@usenet.news.interia.pl>
    Complaints-To: g...@g...com
    Injection-Info: glegroupsg2000goo.googlegroups.com; posting-host=109.243.19.34;
    posting-account=8M0CvAkAAAB7M_iEIKzZJBrD5I452jG9
    NNTP-Posting-Host: 109.243.19.34
    References: <mbr35b$253$1@node1.news.atman.pl> <mbr3lh$2n9$1@node1.news.atman.pl>
    <mbr60f$d16$1@usenet.news.interia.pl>
    <3...@g...com>
    <mbt0s8$60d$1@usenet.news.interia.pl> <mbt280$69g$1@node1.news.atman.pl>
    <mbtjal$cue$1@usenet.news.interia.pl>
    User-Agent: G2/1.0
    MIME-Version: 1.0
    Message-ID: <8...@g...com>
    Subject: Re: 3 cylindry
    From: k...@g...com
    Injection-Date: Mon, 16 Feb 2015 20:46:31 +0000
    Content-Type: text/plain; charset=ISO-8859-2
    Content-Transfer-Encoding: quoted-printable
    X-Received-Bytes: 5376
    X-Received-Body-CRC: 2677895825
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2555889
    [ ukryj nagłówki ]

    W dniu poniedziałek, 16 lutego 2015 21:18:30 UTC+1 użytkownik Adam napisał:
    > W dniu 2015-02-16 o 16:26, Tomasz Wójtowicz pisze:
    > > W dniu 2015-02-16 o 16:03, Adam pisze:
    > >> W dniu 2015-02-15 o 23:33, k...@g...com pisze:
    > >>> W dniu niedziela, 15 lutego 2015 23:18:57 UTC+1 użytkownik Adam napisał:
    > >>>> (...)
    > >>>> P.S.
    > >>>> Pamięta ktoś jeszcze, jakie tarcie wewnętrzne miał silnik M20?
    > >>>> (...)
    > >>>
    > >>> sądzisz `że maił jakieś zdecydowanie większe od współczesnego? Z
    > >>> wyjątkiem gorszego oleju jaki wtedy był nie było w nim nic dodatkowego
    > >>> żeby tarcie miał mieć większe albo mniejsze.
    > >>>
    > >>
    > >> Ja nie sądzę, ja wiem ;)
    > >> To znaczy wiem, ale nie pamiętam szczegółów.
    > >>
    > >> DTR coś mówiło bodajże o ponad 5km (koniach) marnujących się na same
    > >> opory wewnętrzne.
    > >> Bo to, że to dolnozaworówka, to chyba dobrze wiesz. A to też ma wpływ.
    > >
    > > Ale w tych pięciu koniach zawarta jest też praca na sprężanie, a ta jest
    > > mniejsza niż w silnikach górnozaworowych, nie mówiąc już o współczesnych
    > > wynalazkach ze stopniem sprężania > 10 i doładowaniem.
    > >
    >
    > OIDP to owe 5 koni nie zawierało "normalnych" oporów - to były same
    > opory tarcia i opory mechanizmów. Zresztą nie takie silniki odpalało się
    > korbą.
    >
    > To był silnik o dużym skoku, ale małym stopniu sprężania.
    > Niestety, nie jestem inżynierem, więc ciężko mi coś powiedzieć na ten
    > temat, a tym bardziej obliczyć, jednak mogę potwierdzić to co piszesz:
    > niektóre współczesne silniki, zwłaszcza "podkwadratowe" (skok mniejszy
    > od suwu), mają dużo większe opory pochodzące od sprężania, niż silniki
    > starsze. Ale na olejach o małej lepkości kręci się je jednym palcem (bez
    > świec).
    > Były w motoryzacji ciekawe konstrukcje silników, np. w układzie leżącego
    > H - tak jakby dwa boksery położone na sobie, miało to 16 cylindrów i
    > pojemność skokową 2 litry. Chodziło jak silniczek elektryczny albo Wankla.
    > Jeszcze wcześniej były silniki z "zaworami" płaszczowymi (tuleja w
    > tulei) - też można je było postawić luzem na stole, podeprzeć kilkoma
    > zapałkami (dosłownie, nie w przenośni) i odpalić - silnik nawet nie
    > zadygotał.
    > A w którejś ze swoich książek Witold Rychter opisywał auto z silnikiem
    > parowym. Czas od uruchomienia "pieca" do chwili otrzymania efektywnego
    > ciśnienia roboczego, umożliwiającego jazdę, to nieco ponad minuta. To
    > tyle, ile potrzebuje w zimie stary dizel z komorą wstępną, aby pojechać.
    > Ale o ile czystsze spalanie, o ile lepszy chód - praktycznie brak
    > wibracji. Silnik prawie bezgłośny. Brak skrzyni biegów, potężny moment
    > obrotowy w pełnym zakresie obrotów. 300 koni mechanicznych mieści się w
    > silniczku sporo mniejszym od bloku z malucha.
    > Ciekawe, czy motoryzacja wróci do starych pomysłów.
    >
    >
    > --
    > Pozdrawiam.
    >
    > Adam

    W tym silniku nie było żadnych dodatkowych mechanizmów. Chociaż nie, był jeden
    dzisiaj nie występujący. To aparat zapłonowy. W pracującym silniku nie ma elementów
    które nie pracują na warstwie oleju. To olej był czynnikiem powodującym dodatkowe
    opory. Jedynymi elementami które wnosiły dodatkowe zapotrzebowanie na moc to szklanki
    i popychacze zaworów. Niby małe gówinko ale za każdym ruchem góra dół trzeba
    kilka-kilkanaście deko rozpędzić od zera do tego kilkadziesiąt razy na sekundę. Wpływ
    tych dodatkowych mas w stosunku do silnika z wałkiem rozrządu w głowicy jest taki ze
    te drugie mogą pracować z większymi prędkościami obrotowymi.

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: