    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Raw z Fuji S5 a Bibble, było: D3x na DXOptics
    Date: Fri, 23 Jan 2009 13:51:15 +0100

    On Sat, 17 Jan 2009, Grzegorz Krukowski wrote:
    [...]
    > http://bibblelabs.com/press/pr20070608.html
    >
    > Trzeci akapit.
    >
    > No chyba że ,,This latest update of Bibble also adds support for
    > Fujifilm's unique Wide Dynamic Range technology.'' znaczy coś innego.

    Zainstalowałem, zapuściłem i prezentuję wnioski.
    Subiektywne, moje, każdy może sobie sprawdzić.

    Na dzien dobry Bibble ma na suwaku "exposure" +/- 2EV.
    Z takim zakresem to do RAWa z S5 to sobie można... no można, ale
    nie podchodzić - chyba, że eskpozycja jest taka iż JPG z aparatu
    nadaje się na zdjęcie bez obróbki, ale wtedy po co komu zarówno
    RAW (upraszczam) jak i S5 (niech będzie że też upraszczam) :)

    Oczywiscie nie znaczy to, że np. z RawTherapee, który ma
    korekcję +/-5 EV jest *po co* podchodzić do przepalonego RAWa
    z S5, ale przynajmniej jest *JAK*! (znaczy Raw Therapee
    nie obsługuje "małych pikseli", ale *jakby* obsługiwał,
    to skali by nie brakło).

    Jest jeszcze suwaczek "Highlight Recovery" z menu "Advanced",
    pasowałby do cytatu. Tyle, że "nie działa".
    Znaczy owszem, jasność zmienia, ale *szczegółów* to na skorygowanym
    placku prześwietlonego obszaru cosik nie widzę :(

    Jeśli ktoś nie oglądał i powyższe sprawia kłopot, to wyjaśniam:
    -2 EV nadaje się na korekcję przepaleń kolorowych powierzchni
    z "wyciąganiem" szczegółów z kanałów o kolorach dopełniających,
    czyli dla czerwonych płatków kwiatka (taka klasyka "przepalania
    jednokolorowego") z kanału niebieskiego. W każdej matrycy.

    Małe piksele Fuji S5 mają mniej więcej 3x mniejszy rozmiar liniowy
    od "normalnych", więc dla 2 EV RAW z Fuji ma jeszcze zapas
    (mniej więcej 1 EV) do *normalnego* wywołania *wszystkich*
    kolorów, bez żadnych przepaleń, acz tylko z połową rozdzielczości
    (tylko z małych pikseli)!
    -2EV to spokojnie można korygować *białe* przepalone (dla dużych
    pikseli) powierzchnie. Z zapasem.

    ACR ma korekcję +/- 4 EV, co dla S5 od biedy starcza.
    Od biedy dlatego, że daje mniejszy zapas dla powierzchni jednokolorowych
    niż mają wszystkie pozostałe programy jako minimum - dla "normalnych"
    pikseli (a tak są traktowane w Fuji większe piksele).
    Tak jak Mateusz pisał - ACR wykorzystuje te małe piksele, doskonale
    to widać na przepalonych powierzchniach.
    I że ufRAW i RawTherapee nie wykorzystują też widać, przy Bibble również,
    tyle, że skali brakuje żeby było widać dobrze :)

    Dla porządku: Bibble pro 4.10
    Jak coś przeoczyłem to bardzo proszę o objaśnienie!

    pzdr, Gotfryd