  • 1. Data: 2016-04-19 19:36:21
    Temat: Raspberry Pi Cammera noIR i nagrywane w UV
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Istnieje specjalna wersja kamery do Raspberry Pi, pozbawiona filtra IR,
    przygotowana z myślą o pracy w podczerwieni.
    Ktoś się może orientuje, w jak szerokim zakresie działa sensor tej
    kamerki? Jest tam zainstalowany jakiś filtr dolnoprzepustowy, który
    wycinałby UV? A jeśli jest - dałoby się go jakoś w miarę łatwo usunąć?
    Jaki materiał byłby najlepszy na filtr górnoprzepustowy, zdolny do
    wycięcia większości IR i światła widzialnego?

  • 2. Data: 2016-04-19 19:52:03
    Temat: Re: Raspberry Pi Cammera noIR i nagrywane w UV
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Atlantis pisze:

> [...]
    > Jaki materiał byłby najlepszy na filtr górnoprzepustowy, zdolny do
    > wycięcia większości IR i światła widzialnego?

    Szkło UG-11 na przykład. Mam pocięte na cienkie plasterki średnicy 12 mm
    i dokładnie wypolerowane. Więc jeśli kamera się nada (tego nie wiem), to
    te szkiełka powinny być jak raz w roli filtru. Zresztą były cięte dla
    podobnego zastosowania. Problem tylko w tym, że nie wiem gdzie schowałem.
    Ale spróbuję poszukać.

    --
    Jarek

  • 3. Data: 2016-04-19 20:01:53
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    nie ma tak dobrze :)
    Bez sprawdzania strzelam, że taki przetwornik nie ogarnia żadnego UV.
    Więc żaden filtr tam nawet nie jest potrzebny.

    Tak mi się wydaje.

  • 4. Data: 2016-04-19 20:17:10
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2016-04-19 o 20:01, sundayman pisze:

    > nie ma tak dobrze :)
    > Bez sprawdzania strzelam, że taki przetwornik nie ogarnia żadnego UV.
    > Więc żaden filtr tam nawet nie jest potrzebny.
    >
    > Tak mi się wydaje.

    Ludzie się bawią w fotografię UV za pomocą standardowego sprzętu
    fotograficznego. Widywałem już opisy przeróbek i zwykle wygląda to
    następująco:
    1) Bierze się cyfrową lustrzankę i demontuje filtr dolnoprzepustowy
    przed matrycą.
    2) Stosuje się albo najprostszy, stary obiektyw (taki, który po drodze
    będzie miał jak najmniej szkła pochłaniającego UV) albo specjalistyczny
    obiektyw do UV ze szkła kwarcowego, za duże pieniądze. :)
    3) Zakłada się filtr nieprzepuszczający światła widzialnego i IR.

    Opisy do których dotarłem dotyczą projektów artystycznych, a więc
    wykorzystują jednak sprzęt lepszej klasy. Mi chodzi o proste, amatorskie
    eksperymenty. Nie uśmiecha mi się psuć sprzętu fotograficznego za kilka
    tysięcy, stąd pytanie o kamerkę do RasPi. ;)

  • 5. Data: 2016-04-19 20:26:46
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    może i tak.
    Jest sporo artykułów na ten temat.
    Np. http://www.alt-vision.com/documentation/5301A-25.pdf

  • 6. Data: 2016-04-19 22:26:29
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    W dniu 19.04.2016 o 20:17, Atlantis pisze:

    zdradź nam do co będziesz oglądał bez filtrów?
    > Nie uśmiecha mi się psuć sprzętu fotograficznego za kilka
    > tysięcy, stąd pytanie o kamerkę do RasPi. ;)

    popsuj kamere usb za 15zł...

    ToMasz

  • 7. Data: 2016-04-20 09:03:57
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>

> [...]
    > te szkiełka powinny być jak raz w roli filtru. Zresztą były cięte dla
    > podobnego zastosowania. Problem tylko w tym, że nie wiem gdzie schowałem.

    Też gdzieś się poniewiera :-) Ono puszcza też podczerwień, czułość
    przetwornika w podczerwieni jest znacznie większa, niż przy UV, a więc
    obrazy będą głównie fotkami w IR. Raczej potrzebny byłby drugi filtr
    eliminujący IR a nie ruszający UV.
    Tak nawiasem: przerobiłem sobie starego Sony P92 na IR wymieniając filtr
    anty-IR na IR, całkiem sympatycznie to działa :-)

    P.P.

  • 8. Data: 2016-04-20 11:29:03
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Paweł Pawłowicz napisał:

    > Też gdzieś się poniewiera :-)

    "Też"?! O, przepraszam bardzo. U mnie każde szkiełko owinięte jest
    w bibułkę, ułożone równiutko w pudełeczku. W żadnym wypadku się nie
    poniewiera! Tylko za cholerę nie mogę sobie przypomnieć, gdzie to
    pudełeczko.

    > Ono puszcza też podczerwień, czułość przetwornika w podczerwieni
    > jest znacznie większa, niż przy UV, a więc obrazy będą głównie
    > fotkami w IR.

    Jasne, że puszcza, nawet trochę czerwini przełazi. Ale czym będą
    fotki, to ja tak łatwo nie umiem orzec. Bo może robione przy silnym
    doświetleniu sceny lampą UV?

    > Raczej potrzebny byłby drugi filtr eliminujący IR a nie ruszający UV.

    To chyba trudniejsze. Nic mi do głowy nie przychodzi, żaden materiał.

    > Tak nawiasem: przerobiłem sobie starego Sony P92 na IR wymieniając
    > filtr anty-IR na IR, całkiem sympatycznie to działa :-)

    Jakieś HOW-TO? Bo może też tak bym sobie zrobił.

    --
    Jarek

  • 9. Data: 2016-04-20 12:47:28
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Atlantis pisze:
    [..]
> [...]
    > eksperymenty. Nie uśmiecha mi się psuć sprzętu fotograficznego za kilka
    > tysięcy, stąd pytanie o kamerkę do RasPi. ;)

    A jak z przepuszczalnością UV soczewek plastikowych w komórkach?

    --
    AlexY
    http://www.pg.gda.pl/~agatek/netq.html

  • 10. Data: 2016-04-20 12:58:36
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2016-04-20 o 12:47, AlexY pisze:

    > A jak z przepuszczalnością UV soczewek plastikowych w komórkach?

    Właśnie to też mnie zastanawia. Niemniej widzę, że ludzie eksperymentują
    z instalowaniem zaawansowanej optyki na sensorze kamerki RasPi.

    http://www.truetex.com/raspberrypi

    Gdyby plastik był jakoś szczególnie kłopotliwy, może dałoby się go
    usunąć i zastosować któryś ze starych, prostych obiektywów do
    analogowych lustrzanek? Ponoć ze względu na małą ilość szkła na drodze
    do matrycy światło ultrafioletowe nie jest zbyt mocno w nich tłumione.